Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

larakuhr schreef:Hoi allemaal,
ik heb sinds 3 maanden een draverruin die moeite heeft met het bekende L&L (lang en laag). Hij loopt altijd erg hoog met zijn hoofd en op zijn voorbenen. Zijn achterhand en rug gebruikt hij dus bijna niet. Ik ga nu beginnen met trainen. Voor aan de longe heb ik mij een pessoateugel aan laten raden zodat hij zijn rugspieren en achterhand beter gaat gebruiken, maar misschien moet ik ook iets tijdens het rijden gebruiken? Ik ben totaal geen fan van hulpteugels, maar ik wil niet dat mijn paard in de problemen komt met zijn rug. Kan iemand iemand mij hier bij helpen of ervaringen delen?
larakuhr schreef:En helaas kan je niet tegen je paard zeggen dat het beter voor hem is als hij z'n rugspieren en achterhand gaat gebruiken
En je hebt gelijk, je moet het hele lijf trainen om hem recht, sterk en soepel en los te krijgen, daarvoor is een touwtje niet voldoende. Ik gebruik bij het longeren een pessoa, en die stel ik zo af dat ze met haar hoofd hoog kan lopen als zij wil, maar het is comfortabeler om te zakken. Maar daarbij gebruik ik ook actief mijn eigen positie, de zweep (niet om te slaan, wel om te toucheren, zodat zij haar buikspieren gaat gebruiken) het bontje achter is een stimulans om de achterbenen eronder te zetten (en die is dan gecombineerd met plaats van de longeur en zweep) en dan zijn de katrollen die aan het bit gaan, en de afstelling voldoende stimulans om idd die lang en ronde positie op te zoeken, het gebied achter de schoft en de lendenen los te maken, na te geven op het bit, en zo los door het lijf te lopen. Maar daar komt veel meer bij als dat touwtje. Onder het zadel zitten touwtjes me alleen maar in de weg, daar heb ik ze zelf in handen, en dan wil ik geen hulpteugel, omdat ik niet kan voelen wat die doet. Een slof zou het enige zijn wat ik eventueel zou gebruiken. freeride schreef:larakuhr schreef:En helaas kan je niet tegen je paard zeggen dat het beter voor hem is als hij z'n rugspieren en achterhand gaat gebruiken
heb ook nog nooit een beroepsbokser gezien met een raar touwtje door zijn mond tijdens het trainen omdat ie daar zo'n sterke soepele rug van krijgt
Voor de nageeflijkheid is een pessoa niet nodig, dan ga je hem ook te strak afstellen. Wat je met een pessoa wel kunt doen, is het ruggebruik stimuleren, het voorwaartse en het achterhandgebruik komt echter van de longeur, en als dat niet voldoende aanwezig is, is er ook niet voldoende ruggebruik.
heel goed
Yamcha schreef:Dan is dat idd een super hulpmiddelheel goed
![]()
Sowieso is longeren belangrijk vind ik. Gewoon omdat je je paard dan ook onbelast kunt loswerken. Het belang daarvan wordt imo echt onderschat.
larakuhr schreef:Yamcha schreef:Dan is dat idd een super hulpmiddelheel goed
![]()
Sowieso is longeren belangrijk vind ik. Gewoon omdat je je paard dan ook onbelast kunt loswerken. Het belang daarvan wordt imo echt onderschat.
klopt. Ik ken veel mensen die wel eens longeren omdat ze weinig tijd hebben of geen zin hebben om te rijden. Ik vind longeren heel belangrijk, voor de vrije beweging, maar ook voor de discipline. Longeer allebei mn paarden minimaal 2 keer per week 20 minuten. Merk dat ze het zelf ook heel erg fijn vinden.