wanneer een hulpteugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Met wat voor bijzetteugel rij jij?

Martingaal
139 (21%)
Slofteugel
95 (14%)
Thiedemann-teugel
36 (5%)
Chambon
8 (1%)
Gogue
4 (0%)
Elastiek
29 (4%)
Geen
334 (51%)

Totaal aantal stemmen: 645

LLennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 22:20

Hoi allemaal,
ik heb sinds 3 maanden een draverruin die moeite heeft met het bekende L&L (lang en laag). Hij loopt altijd erg hoog met zijn hoofd en op zijn voorbenen. Zijn achterhand en rug gebruikt hij dus bijna niet. Ik ga nu beginnen met trainen. Voor aan de longe heb ik mij een pessoateugel aan laten raden zodat hij zijn rugspieren en achterhand beter gaat gebruiken, maar misschien moet ik ook iets tijdens het rijden gebruiken? Ik ben totaal geen fan van hulpteugels, maar ik wil niet dat mijn paard in de problemen komt met zijn rug. Kan iemand iemand mij hier bij helpen of ervaringen delen?

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:36

Springen: martingaal.
Gewoon rijden: Elastieken.

Kianlover

Re: wanneer een hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 21:19

Maar dan zou ik wel zo snel mogelijk proberen om weer zonder elastieken te trainen want ik heb ook wel eens van mensen gehoord dat hun paard er na een tijdje er juist iets vaster van word.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:23

bos/buiten; martingaal
gewoon rijden; geen, ik heb een goede instructeur gevonden :)
longeren; pessoa

mayke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 09:05

Wij hebben thuis wel een kist vol hulpteugels maar echt gebruiken doen we het niet.
met springen gebruik ik wel een borsttuig met martingaalvork eraan.
Met zoveel hulp teugels heb ik veder nooit echt gereden, ik gebruik bij een paard van ons soms wel een slof omdat die als een mogol door de bak heen kan stuiteren.
Bij zijn vorige eigenaar is die altijd met slof gereden en als je de slof er dan aanhangt is het net of hij weet dat hij zich moet gedragen want dan gebruik ik hem nooit.
Ben eerder van de hulp langs de kan of dingen oplossen dan vanaf de grond als dat mogenlijk is.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 10:27

Voor ieder "probleem" is er in een ruitershop wel een oplossing te vinden:een hulpteugel of een ander bit, jammer dat ze geen doosjes geduld en begrip verkopen:)

LLennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 13:01

En helaas kan je niet tegen je paard zeggen dat het beter voor hem is als hij z'n rugspieren en achterhand gaat gebruiken :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:50

larakuhr schreef:
Hoi allemaal,
ik heb sinds 3 maanden een draverruin die moeite heeft met het bekende L&L (lang en laag). Hij loopt altijd erg hoog met zijn hoofd en op zijn voorbenen. Zijn achterhand en rug gebruikt hij dus bijna niet. Ik ga nu beginnen met trainen. Voor aan de longe heb ik mij een pessoateugel aan laten raden zodat hij zijn rugspieren en achterhand beter gaat gebruiken, maar misschien moet ik ook iets tijdens het rijden gebruiken? Ik ben totaal geen fan van hulpteugels, maar ik wil niet dat mijn paard in de problemen komt met zijn rug. Kan iemand iemand mij hier bij helpen of ervaringen delen?

Met longeren is een pessoa idd wel handig, met rijden heb je daarvoor niks nodig, goed rijden is de kunst.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:19

larakuhr schreef:
En helaas kan je niet tegen je paard zeggen dat het beter voor hem is als hij z'n rugspieren en achterhand gaat gebruiken :P

Dat is ook iets dat je niet tegen je paard hoeft te zeggen, als je geduld en kennis hebt, gaat ie die vanzelf goed gebruiken, welke hulpteugel(dus aan de voorkant) kan in jouw ogen de rug en de achterhand beinvloeden? het enige dat een hulpteugels doet is de rijtechnische fouten van een ruiter of amazone verbloemen, je lost er niets mee op, je kunt een paard van 500 tot 700 kilo toch niet juist manipuleren door iets aan zijn mond te hangen, heb ook nog nooit een beroepsbokser gezien met een raar touwtje door zijn mond tijdens het trainen omdat ie daar zo'n sterke soepele rug van krijgt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:38

Ik snap je vergelijking, maar hij gaat wel een beetje mank hoor :')

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 09:20

@Yamcha, is inderdaad wat kort door de bocht, deze vergelijking, maar geeft wel de essentie aan, je kunt een volledig paardenlichaam niet op de juiste manier gymnastiseren door een hulpteugel aan zijn mond te hangeneen extra rem aan de voorkant maakt hem niet actiever,soepeler en rechter.... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:45

Daarom zei ik al, ik snap wat je bedoelt :D En je hebt gelijk, je moet het hele lijf trainen om hem recht, sterk en soepel en los te krijgen, daarvoor is een touwtje niet voldoende. Ik gebruik bij het longeren een pessoa, en die stel ik zo af dat ze met haar hoofd hoog kan lopen als zij wil, maar het is comfortabeler om te zakken. Maar daarbij gebruik ik ook actief mijn eigen positie, de zweep (niet om te slaan, wel om te toucheren, zodat zij haar buikspieren gaat gebruiken) het bontje achter is een stimulans om de achterbenen eronder te zetten (en die is dan gecombineerd met plaats van de longeur en zweep) en dan zijn de katrollen die aan het bit gaan, en de afstelling voldoende stimulans om idd die lang en ronde positie op te zoeken, het gebied achter de schoft en de lendenen los te maken, na te geven op het bit, en zo los door het lijf te lopen. Maar daar komt veel meer bij als dat touwtje. Onder het zadel zitten touwtjes me alleen maar in de weg, daar heb ik ze zelf in handen, en dan wil ik geen hulpteugel, omdat ik niet kan voelen wat die doet. Een slof zou het enige zijn wat ik eventueel zou gebruiken.

Laviina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:32

Als ik naar buiten ga een martingaal.
Om te longeren een pessoa omdat ie dan meer gaat verzamelen en zijn achterhand gebruikt.. Maar dit is bij ieder paard anders natuurlijk.
Met rijden zou ik wel oppassen met dingen eraan hangen omdat je er zo snel aan gewend raakt en als je dan zonder rijd gaat het alleen maar slechter dan voorheen..
Succes ermee;)

Josje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:39

Als ik jou was zou ik gewoon 1/2x in de week longeren met pessoa.
Met rijden geen hulpteugels, daar ben ik niet zo fan van.

LLennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:32

freeride schreef:
larakuhr schreef:

heb ook nog nooit een beroepsbokser gezien met een raar touwtje door zijn mond tijdens het trainen omdat ie daar zo'n sterke soepele rug van krijgt :)

en dat is precies wat ik bedoelde. Tegen een bokser kan je het zeggen. En het is niet de bedoeling dat ik zomaar wat aan zijn bit ga hangen, want daar wordt hij (en ikzelf) niet beter van, maar met bijvoorbeeld een pessoa kan je de basis leren en dit zelf op pakken met rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 12:07

Je hoeft een paard de basis niet te leren. Echt niet, nageven kunnen ze van zichzelf al. Daar heb je geen hulpteugel voor nodig, ook aan de longe kun je nageeflijkheid vragen :) Voor de nageeflijkheid is een pessoa niet nodig, dan ga je hem ook te strak afstellen. Wat je met een pessoa wel kunt doen, is het ruggebruik stimuleren, het voorwaartse en het achterhandgebruik komt echter van de longeur, en als dat niet voldoende aanwezig is, is er ook niet voldoende ruggebruik.
Als je pessoa op een goede manier gebruikt, kun je de spieren trainen die je wilt dat het paard gebruikt als hij de ruiter op de goede manier draagt.
Met correct en eerlijk rijden, zul je onder het zadel ook dat resultaat boeken.

LLennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 15:41

Het is ook puur voor een beter ruggebruik, niet om na te geven. Dat vraag ik ook helemaal niet van hem. Omdat het een draver is en in uit de drafsport komt heeft hij dat soort dingen niet geleerd. Hij loopt momenteel grotendeels op zijn voorbenen en dat is voor hemzelf niet de meest duurzame manier van lopen. Vandaar dus een pessoateugel om het te stimuleren, hem het voorzetje te geven, en niet omdat ik graag mijn paard aan de teugel wil krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:02

Dan is dat idd een super hulpmiddel :) heel goed :)
Sowieso is longeren belangrijk vind ik. Gewoon omdat je je paard dan ook onbelast kunt loswerken. Het belang daarvan wordt imo echt onderschat.

doemdoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:01

1 van nederlands bekendste instreucteurs heb ik eens horen zeggen "waar de rijkundt ophoud begint de leder winkel"
een hulpstukje gebruiken is helemaal niet erg als je maar weer terug gaat naar de basis.

Gewoon op de handjes en de benen.

iilovemc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:42

Ik rijd helemaal zonder, vind dat het gewoon op handen en benen moet kunnen.

VINJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:45

liever nooit.. nog liever longeren met bijzetjes dan met van allerlei hulpteugels..

LLennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:03

Yamcha schreef:
Sowieso is longeren belangrijk vind ik. Gewoon omdat je je paard dan ook onbelast kunt loswerken. Het belang daarvan wordt imo echt onderschat.

klopt. Ik ken veel mensen die wel eens longeren omdat ze weinig tijd hebben of geen zin hebben om te rijden. Ik vind longeren heel belangrijk, voor de vrije beweging, maar ook voor de discipline. Longeer allebei mn paarden minimaal 2 keer per week 20 minuten. Merk dat ze het zelf ook heel erg fijn vinden.

LLennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:04

VINJ schreef:
liever nooit.. nog liever longeren met bijzetjes dan met van allerlei hulpteugels..

bijzetjes zijn toch ook hulpteugels...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:13

larakuhr schreef:
Yamcha schreef:

klopt. Ik ken veel mensen die wel eens longeren omdat ze weinig tijd hebben of geen zin hebben om te rijden. Ik vind longeren heel belangrijk, voor de vrije beweging, maar ook voor de discipline. Longeer allebei mn paarden minimaal 2 keer per week 20 minuten. Merk dat ze het zelf ook heel erg fijn vinden.

Ik longeer ook erg graag, denk even vaak als jij. Voor de gehoorzaamheid is het heel goed, en de gymnastische waarde vind ik groot, ik merk het effect ook in het rijden :j

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:52

Buiten of met springen een martingaal, omdat ie nog wel eens lekker druk wil worden buiten en met springen is het een beetje een bommetje.

Met longeren pessoa.