Niveau is bedroevend...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:28

Air schreef:
Tjuppie schreef:
Nee, want ik vind dat de instructie gecorrigeerd moet worden (die vertellen de ruiter dat men het zo moet doen). Dus wie corrigeert al die rondlopende instructeurtjes?

KNHS. Bij de orun gaat het gewoon al fout.
Alhoewel ik mij soms uberhaupt afvraag hoeveel kennis de KNHS dan nog over kan dragen.
Die filmpjes van een paard lezen vond ik namelijk ook bedroevend.... gezaag en dan werd er onder gezet dat het paard ontspannen en gelukkig was... Dat komt hun geloofwaardigheid niet ten goede.

Daarom vertik ik het ook om een ORUN cursus te doen. Wil dolgraag leren, maar wat ik daar zie en hoor word ik niet gelukkig van.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:28

Marcella_e schreef:
Het meest vreselijke dat ik laatst ben tegen gekomen was bij de pony's. In de ochtend hebben de paarden gereden, Wij hebben de paarden lekker terug gebracht hebben daarna nog het paarden en pony springen afgekeken. Een meisje rijdt zelf haar parcours verkeerd. Kan gebeuren we maken allemaal wel eens een foutje. Ik heb alleen vervolgens met open mond zitten kijken dat ze de pony daarvoor me haar zweep sloeg en hem in zijn mond zat te trekken. Dit ging mij toch wel te ver.

Er zat een hele correcte jury die hier iets van gezegd heeft. Dit waardeerde ik overigens wel weer heel erg.

En dat zie je imo veel te veel gebeuren! Ruiters die zelf fouten maken en dan hun paard vreselijk op de kop geven.
Heb het op de ARD waar ik met Joolien was ook veel gezien en maar bij 1 combinatie zei de jury er in het springen wat van :\

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:29

listiglistje schreef:
Air schreef:
Liselot: Klopt! Ik heb genoeg topics voorbij zien komen waarbij mensen in een clinic reden van een bekendere ruiter en dat de nekharen mij overeind gingen staan.... de basis is dan blijkbaar niet belangrijk maar perfecte wissels, oprichting etc. zal ie moeten hebben.

Ehhmm ik weet niet hoor maar ik kan dit niet echt als zijn een goed voorbeeld noemen :o

Zon "bekende ruiter" krijgt éénmalig een basissport/amateurruiter voorgschoteld, meestal nog in een groepje van 3 in 3 kwartier,
dus zou hij in één kwartiertje tijd zijn hele berg kennis en kunde over moeten brengen en die ruiter rijdt daarna zeker de sterren van de hemel :+

Zijn hele kennis en kunde is dan helemaal niet van toepassing, leer eerst maar eens de juiste basis dan aan je leerlingen aan. En geef anders geen clinics als je niet durft te zeggen dat de basis nog niet in orde is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:30

Tjuppie schreef:
@Mywishmax; Ik lees het nu ja. Dan heb jij een heleboel zelfkennis en daar ontbreekt het bij velen aan.

Nouja, dat valt mee hoor. Na 1 keer helpen merkte ik al dat het niet overkwam.

Ik vind de Orun al niet echt geweldig. Denk dat het daar al moet beginnen met verbeteren, maar hoe en wat zal lastig zijn

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:31

Liselot schreef:
Marcella_e schreef:
Het meest vreselijke dat ik laatst ben tegen gekomen was bij de pony's. In de ochtend hebben de paarden gereden, Wij hebben de paarden lekker terug gebracht hebben daarna nog het paarden en pony springen afgekeken. Een meisje rijdt zelf haar parcours verkeerd. Kan gebeuren we maken allemaal wel eens een foutje. Ik heb alleen vervolgens met open mond zitten kijken dat ze de pony daarvoor me haar zweep sloeg en hem in zijn mond zat te trekken. Dit ging mij toch wel te ver.

Er zat een hele correcte jury die hier iets van gezegd heeft. Dit waardeerde ik overigens wel weer heel erg.

En dat zie je imo veel te veel gebeuren! Ruiters die zelf fouten maken en dan hun paard vreselijk op de kop geven.
Heb het op de ARD waar ik met Joolien was ook veel gezien en maar bij 1 combinatie zei de jury er in het springen wat van :\

Ik heb het 'meerdere' keren gezien dat de deelnemer, zowel bij dressuur als springen, aangesproken werd ergens op. Gevolg was dat de vereniging deze jury niet meer uitnodigde.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:32

jasmijn78 schreef:
schoentje schreef:
Ik denk dat door dit soort discussies, de ruiters die dit lezen even bewuster na gaan denken over hoe ze zichzelf gedragen op concours.

Ik denk dat het juist averechts werkt. Door te focussen om wat anderen niet goed doen, denken ze: oh, maar zo erg is het bij mij gelukkig niet. Dat stimuleert niet tot verbetering. Beter is om te kijken naar de GOEDE voorbeelden.

Fijn dat jij schijnt te weten wat wij denken. Naar mijn mening is het namelijk niet zo. Wij zijn ruiters die openstaan en kritiek durven te leveren, juist omdat wij zien hoe het niet moet.
Voor mij geld het in ieder geval niet dat ik dna maar denk oh zo is het bij mij niet. Ik wil correct rijden, vriendelijk rijden en die motivatie wordt alleen maar groter wanneer ik zie dat mensen hun paard slecht behandelen. Ik wil het namelijk niet zo doen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:33

mywishmax: maar gaat het daar dan niet al mis? Dat jury's dus nergens meer wat van zeggen omdat ze anders niet meer mogen komen?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:34

MyWishMax schreef:
Liselot schreef:

Ik heb het 'meerdere' keren gezien dat de deelnemer, zowel bij dressuur als springen, aangesproken werd ergens op. Gevolg was dat de vereniging deze jury niet meer uitnodigde.

Ja dat gebeurt vaak, de strenge jury's zijn slecht en boe en bah, en de jury's die hoog punten zijn helemaal _O_
Nou ik weet niet, maar als ik op wedstrijden zou rijden of wanneer ik dat ga doen zou ik juist blij zijn met een strenge jury die commentaar leverd. Daar kan je tenminste wat mee, kan je jezelf verbeteren omdan de volgende keer dat je bij die jury komt hogere punten te krijgen omdat je verbeterd bent.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:36

@liselot ik vind het echt te treurig voor woorden. het zou niet mogen

@ mywishmax dat is toch vreselijk! dan heb je eindelijk jury die op komt voor het dier en dan mogen ze niet meer komen? ik zou als ouder niet eens moeten zien dat het ijn me kind opkomt om zo iets te doen. dan is het snel over en eigen pony wordt verkocht.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:36

Om het even te beperken tot instructie en opleiding daarvan:
Ik heb een gehele oruncursus gereden voor een cursist. Waarom heb ik in al die weken nooit een onderdeel uit de eerste pagina's van het KNHS proevenboekje langs horen komen? Dan kun je toch wel zeggen dat er iets schort in de samenspeling tussen de vraag (KNHS) en de personen waarvan verwacht word dat zij je begeleiden hiertoe..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:38

Liselot schreef:
mywishmax: maar gaat het daar dan niet al mis? Dat jury's dus nergens meer wat van zeggen omdat ze anders niet meer mogen komen?

:j Maar goed, ergens gaat het al eerder mis denk ik? Want de mensen van een vereniging hebben ook ooit gereden en waarom vinden ze dat nu normaal? Is toch een soort visueuze cirkel waar je inkomt, gok ik.

Ik denk dat je dáár de aandacht op moet leggen, hoe doorbreken we dit. En niet op het wedstrijdrijden/noem maar op?

ik heb het meeste geleerd van mijn vader. Die zei altijd: als ik je in zijn mond zie rukken en hem onterecht een knal verkoopt of wat dan ook, sleur ik je van dat beest af en hoef je er nooit meer bij in de buurt te komen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:39

@jasmijn78: als er niemand wat van zou zeggen en er geen discussie zou zijn, wat blijkbaar niet mag volgens jou, hoe moeten ruiters dan weten wat de goede voorbeelden zijn?
Ik vind dit soort discussies juist heel nuttig om te peilen hoe andere mensen tegen bepaalde zaken aankijken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:40

Ik ben niet bekend met hoe de ORUN tegenwoordig werkt, maar zijn er bv stages in het buitenland?
Ik denk (maar kan het niet weten, ik moet conclusies trekken uit wat er voorbij komt op bokt, dus voel je vrij om dat idee te veranderen) dat het probleem nl ook erg ligt in het feit dat ze een beetje eenheidsworst vormen en alleen onder gelijkgezinden zitten.
Als je tussen mensen zit die anders of zelfs het tegenovergestelde denken, zul je bewuster moeten nadenken over het hoe en waarom van dingen en wellicht nog wat bijleren wat op de ORUN niet voor handen was...
Een uitwisselingsprogramma lijkt me door een dergelijke instelling niet echt vreselijk moeilijk, omdat het bereikbaar is voor alle scholen.
Is dat een idee?

Misschien is het ook mogelijk voor juryleden in de dop?

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:46

[quote="Ytjuuuh"]Volgens mij stond hier ook een stukje over in de nieuwe paard en sport. Door de ogen van Roelie Bril. Over dat juryleden zich meer zouden moeten bekwamen in het herkennen van het goedgaande paard en niet voor sinterklaas spelen.quote]

Ik ben het ook helemaal met TS eens. En inderdaad stond er een geschreven stuk in de paard en sport, ik vond dat Roelie Bril daarin lekker scherp was, heerlijk! Die man weet tenminste waar hij het over heeft.

En ik heb zelf ook echt niet alles perfect gedaan maar rijd nu een paar jaar wedstrijden af en toe en ik voel me soms helemaal niet op mijn plek. Dan schaam ik me dat ik meedoe met de paardensport en wil ik zo snel mogelijk weer naar huis. Gelukkig zijn er ook goede ruiters en niet alleen 'rukke plukkers' maar ik zie ze nog veel te veel. Laatst op wedstrijd (reed M en na de proeven reed ik langs de B ringen terug) zag ik 1 of ander boertje die zei: hup sporen erin, meer meer! en toen trok hij ondertussen 3 keer keihard aan het bit. Ik schreeuwde: hee!! doe normaal!!! maar hij hoorde het niet en mn chauffeur zei, kom maar mee, laat maar. maar ik kan daar dus echt NIET tegen |(

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:47

schoentje schreef:
@jasmijn78: als er niemand wat van zou zeggen en er geen discussie zou zijn, wat blijkbaar niet mag volgens jou, hoe moeten ruiters dan weten wat de goede voorbeelden zijn?
Ik vind dit soort discussies juist heel nuttig om te peilen hoe andere mensen tegen bepaalde zaken aankijken.

Opvoeding en scholing begint thuis, als je daar al geen goed voorbeeld ziet of meekrijgt.....

Goed voorbeeld, doet goed volgen :j

Maar hier moet je als ruiter/instructeur/jury ook zelf open voor staan (verantwoording en ontwikkeling ligt dus mi bij jezelf)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:51

schoentje schreef:

Kennelijk weet iedereen hier wat de foute voorbeelden zijn. Dus dan weten ze toch ook wat de goede voorbeelden zijn? En er is wel onderscheid in 'fout' en excessief geweld/hardhandigheid. Dat laatste kan iedereen herkennen, en dat moet je gewoon meteen melden bij een official zoals eerder gezegd.

Ik ageer slechts tegen de hypocriete instelling waarmee sommige hier andere ruiters achter hun rug om veroordelen terwijl het maar de vraag is of ze het zelf een haar beter kunnen.

Klagen over het magere niveau van instructie, maar zelf als instructie nauwelijks aantoonbare kennis/vaardigheden hebben. En weigeren daar meer openheid over te geven.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:56

listiglistje schreef:
schoentje schreef:

Opvoeding en scholing begint thuis, als je daar al geen goed voorbeeld ziet of meekrijgt.....

Goed voorbeeld, doet goed volgen :j

Maar hier moet je als ruiter/instructeur/jury ook zelf open voor staan (verantwoording en ontwikkeling ligt dus mi bij jezelf)

niet iedereen krijgt van huis uit een goed voorbeeld mee, of het gaat later buiten het oog van de instructie alsnog fout. Dan kan zo'n ruiter toch bewust gemaakt worden oa. door discussie.
Wat is eigenlijk het probleem van een discussie over dit onderwerp? Moeten we allemaal dus maar onze ogen sluiten als we misstanden zien en er van uit gaan dat het thuis opgelost word?

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:58

Gypsy schreef:
Amen. Ik kots van de hele wedstrijdsport, en ben er trots op mezelf een recreatieruiter te noemen. Lekker doen wat goed voor m'n knolles is, ik rijd mijn rondjes in de bak wel hoor, maar ik laat me niet gek maken door de winstpuntenjacht etc.

Daarom blijf ik ook een recreatieruiter, ik hoef al die verplichtingen en stress niet. Laat mij maar lekker 'aanmodderen' met plezier en rust ipv van stress en geweld....

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:59

jasmijn78 schreef:
schoentje schreef:

Kennelijk weet iedereen hier wat de foute voorbeelden zijn. Dus dan weten ze toch ook wat de goede voorbeelden zijn? En er is wel onderscheid in 'fout' en excessief geweld/hardhandigheid. Dat laatste kan iedereen herkennen, en dat moet je gewoon meteen melden bij een official zoals eerder gezegd.

Ik ageer slechts tegen de hypocriete instelling waarmee sommige hier andere ruiters achter hun rug om veroordelen terwijl het maar de vraag is of ze het zelf een haar beter kunnen.

Klagen over het magere niveau van instructie, maar zelf als instructie nauwelijks aantoonbare kennis/vaardigheden hebben. En weigeren daar meer openheid over te geven.

goede voorbeelden vallen nu eenmaal minder op, omdat daar geen ergernis voor derde bij komt kijken en omdat het eigenlijk zo hoort te zijn als het goede voorbeeld.
De rotte appels vallen wel op en irriteren anderen, dus daarom zal daar eerder een discussie over zijn, dan over de goede.

Liselot

Re: Niveau is bedroevend...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:00

mwhoa, ben ik het niet helemaal mee eens. Als ik op concours een fijne combinatie zie rijden zeg ik daar net zo snel wat van als dat ik een beroerde combinatie zie. Ben van mening dat complimenten ook wel gegeven mogen worden!

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:02

Marijee schreef:
Gypsy schreef:
Amen. Ik kots van de hele wedstrijdsport, en ben er trots op mezelf een recreatieruiter te noemen. Lekker doen wat goed voor m'n knolles is, ik rijd mijn rondjes in de bak wel hoor, maar ik laat me niet gek maken door de winstpuntenjacht etc.

Daarom blijf ik ook een recreatieruiter, ik hoef al die verplichtingen en stress niet. Laat mij maar lekker 'aanmodderen' met plezier en rust ipv van stress en geweld....

Dit was mijn reactie in gedachten ook toen ik dit topic aan het lezen was. Laat mij maar lekker op niveau R recreatief lekker rondhobbelen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:03

Liselot schreef:
mwhoa, ben ik het niet helemaal mee eens. Als ik op concours een fijne combinatie zie rijden zeg ik daar net zo snel wat van als dat ik een beroerde combinatie zie. Ben van mening dat complimenten ook wel gegeven mogen worden!

maar het wekt geen discussie op. Goed is goed, complimentje, klaar. Er is meer werk aan de ruiters die fouten maken, al zijn er dat, in deze regio, een stuk minder dan de fijnere ruiters.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:04

sjanie schreef:
Marijee schreef:

Dit was mijn reactie in gedachten ook toen ik dit topic aan het lezen was. Laat mij maar lekker op niveau R recreatief lekker rondhobbelen.

en het mooie is; volgens Jasmijn heb je dan helemaal geen recht van spreken meer omdat je volgens haar geen niveau hebt 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:08

schoentje schreef:
Liselot schreef:

maar het wekt geen discussie op. Goed is goed, complimentje, klaar. Er is meer werk aan de ruiters die fouten maken, al zijn er dat, in deze regio, een stuk minder dan de fijnere ruiters.

Idd als iedereen goed rijd hoeft niemand les, maar zo idialistisch werkt het niet. Perfect rijden bestaat niet, iedereen blijft leren.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:10

Marijee schreef:
Gypsy schreef:

sjanie schreef:

kunnen dit soort reacties in godsnaam achterwege blijven :roll: voegt echt 0,0 toe aan dit topic....ieder zijn ding PUNT!