murphy102 schreef:Beste ZZonneglans, dat de huidige top op kracht rijdt, is overduidelijk.
Simpele aanwijzingen zijn het achteroverhangen van de ruiter; de onderbenen steken daarbij af naar voren: de remzit!
Aan het paard zie je dírect hoe het gereden is!
Zeker als je het verschil kunt herkennen en dus als je weet wat je moet zien wat gewenst is, dus zoals in de klassieke dressuur.
Stangen die doorslaan. Daar zijn ze nu echter op bedacht door alle kritiek die de top kreeg, dus trekt men de kinketting wat strakker aan! Wat is erger!!
Wat denk je dat de werking van een stang doet met een paard? Hoe zwaar die stang inwerkt? De stang werkt 10x sterker in als een trens vanwege de hefboomwerking, werkt zéér zwaar in op nek en kaak!!
Lichtheid, hét kwalitatieve kenmerk van de dressuur?! Zie jij het bij de top???
Zo zijn er nog zóveel meer zaken waaraan je kunt zien dat er op kracht en dus LDR/Hyperflexie gereden wordt.
Een vaste, harde, statische hand, die niet nageeft. Een harde hand die niet toestaat dat het paard het frame kan verlengen in de uitgestrekte draf, getuige de ABSOLUTE oprichting van het paard (Janine!).
Het paard blijft bovenin, krijgt geen énkele ruimte om het frame te vergroten. Het paard blijft voortdúrend veel te eng in nek en hals.
Nou, wat dacht je dat dat vervolgens met de rug doet??
Die zit op slot! Zo'n paard KÁN niet over de rug gaan en alle hulpen van achteren naar voren en weer terug naar achteren door laten komen...!!
Heb je twijfels hierover? Ik zou zeggen kijk eens naar de achterbenen, hebben die ook maar íets van een draagfunktie?? NUL...! De voorhand lóópt in Rotterdam, de achterhand in Tokio! Deze kúnnen niet onder de massa treden vanwege de Absolute oprichting.
Dus..., worden deze paarden van achteren naar voren gereden?? Nee, zij rijden van voor naar achteren; de "achterhand volgt vanzelf", is hun antwoord
En zo kan ik nog wel even doorgaan...(takt, aanleuning...enz. enz.)
Kijk maar eens goed om je heen, lees maar mee op het topic van de Klassieke Rijkunst.
Toets vervolgens, met dat beetje informatie wat je daar al op doet, de theorie maar eens aan de praktijk en ga de verschillen zien en leren herkennen.
Op den duur (duurt niet zo lang) zul je vanzelf tot een conclusie komen, nl. dat je LDR/Hyperflexie NÍET moet wíllen gebruiken...
Hopelijk heb ik bij deze jouw ( kennelijk serieuze) vraag voldoende beantwoord.
Bedankt voor je antwoord. Ik geloof niet dat ik ergens uitgesproken heb pro-rollkur te zijn, dus je hoeft me niet over te halen. Je weet wel dat ik een fanatieke meelezer ben van Klassiek(vsacademisch). Dat met die zit heb ik me al velen malen afgevraagd, (zie bijv. youtube, 'Adelinde schooling wunschtraum'), dat klinkt zeker als een plausibele verklaring, in combinatie met het fikse stanggebruik zoals jij stelt, zou dat goed het gebrek aan spierballen bij Anky, Adelinde, etc. kunnen verklaren. Ik ben met je eens dat er bijv. Totilas/Gal niet echt een lichte aanleuning was. Bij Salinero/Anky m.n. in Peking, viel mij die schommelbuik van Salinero erg op, ipv ophaalbrug, doorhangbrug zeg maar. Ik ben er alleen altijd van uitgegaan dat GP rijden niet kan/kon zonder van achteren naar voren te rijden, maar jij denkt daar anders over en ik begin daar ook aan te twijfelen (ook weer filmpje Adelinde). Dat brengt mij bij mijn volgende vraag, wat is het idee achter ldr/rollkur? Zij passen het toe met het idee dat zij/ de paarden daar beter van worden. De verklaring, zoals ik altijd begrepen heb, m.n. vanuit de tijd dat Anky LDR reed met Bonfire, om het paard zo goed over de rug te laten lopen blijft wel staan denk ik, het paard moet de rug tenslotte omhoog brengen (wel achterbeen bewaken), ontspanning. Wat hyperflexie betreft, wat voor mij hyperflexie is dan, het kortdurig laten opkrullen om op te rekken, zie ik ook nog wel het nut. Wat Rollkur betreft, het al dan niet langdurig, hoog bovenin instellen, ver achter de ll, (youtube: patrick kittel, scandic, eponatv) daar ontbreekt mij ieder nut. Maar goed, dit is wat kortgezegd, voor mij altijd de verklaring was voor het nut van de methodes.
Anky weet ontzettend veel van rijden en is dol op haar paarden, daar twijfel ik niet aan, zij moet dus een reden hebben waarom ze dit toepast. Ook beide dames Bartels zijn overtuigd geworden van het systeem en passen het voor een gedeelte toe. Wat is het rijtechnische nut van LDR/Rollkur/hyperflexie? Ik begrijp dat jij faliekant tegen dit systeem bent, maar jij hebt ook ooit over dit thema nagedacht en bedacht wat het rijtechnisch nut in hun ogen dan moet zijn.