LDR en/of Rollkur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 00:10

Het is echt niet te geloven zeg! Bah! Als je er niks op weet te zeggen hou dan gewoon je mond.
Ga maar lekker verder met het afzeiken van ruiters en amazones die het WEL gemaakt hebben.

Bah bah bah!

Nu is mij ook gelijk helder dat je ECHT NIET weet wat LDR is. :r

Daarnaast ga ik ook steeds meer begrijpen dat de klassieke leer steeds minder bedreven wordt.
Je zou maar elke keer tegenover zo'n grootheid moeten staan die niks opbouwend kan brengen maar alleen maar anderen met de grond gelijk probeert te maken.

En dat dan ook nog zonder zichzelf te laten zien. Nee, dat doe je niet. Als klassiek trainer loop je daar niet mee te koop. Je stelt je bescheiden op.

Nou, amehoela! De bescheidenheid is ver maar dan ook heel ver te zoeken.

Ik zou zeggen, blijf lekker de Nederlandse top afzeiken! Je oogst wat je zaait!

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 08:34

Zooist schreef:
Het is echt niet te geloven zeg! Bah! Als je er niks op weet te zeggen hou dan gewoon je mond.
Ga maar lekker verder met het afzeiken van ruiters en amazones die het WEL gemaakt hebben.

Bah bah bah!

Nu is mij ook gelijk helder dat je ECHT NIET weet wat LDR is. :r

Daarnaast ga ik ook steeds meer begrijpen dat de klassieke leer steeds minder bedreven wordt.
Je zou maar elke keer tegenover zo'n grootheid moeten staan die niks opbouwend kan brengen maar alleen maar anderen met de grond gelijk probeert te maken.

En dat dan ook nog zonder zichzelf te laten zien. Nee, dat doe je niet. Als klassiek trainer loop je daar niet mee te koop. Je stelt je bescheiden op.

Nou, amehoela! De bescheidenheid is ver maar dan ook heel ver te zoeken.

Ik zou zeggen, blijf lekker de Nederlandse top afzeiken! Je oogst wat je zaait!

Waarom reageer je zo boos?
Schaam je je soms voor het LDR...?
Kijk, op dit forum praat je met LDR-aanhangers mee.
Op het Forum over AR versus KR en nu KR deel 2 praat je met KR-aanhangers mee??
Je vroeg mij of ik nog tips heb, bij deze:
Verdiep je eens wat meer in de KR, dan kom je er vanzelf achter dat je het huidige LDR niet nodig hebt en niet zou moeten wíllen...!

Lovebodin, ook voor jou:
LDR is een systeem, een methode om een snél "resultaat" te verkrijgen.
Klassieke dressuur is een duurzame opleiding, training van het paard die zijn gehele leven in beslag blijft nemen.
Hierbij gaat men steeds uit van het paard, van zijn anatomie en psychologie. Daardoor krijg je meewerking van een paard dit in tegenstelling tot LDR/Hyperflexie die een opgelegde, absolute controle ten doel heeft, hetgeen overeenkomt met machtsmisbruik...

En Zooist, ik denk niet dat jij je zo in LDR/Hyperflexie hebt verdiept. Ik wel. Weet ik er al genoeg van?
Nee, nog lang niet, maar wel genoeg om te kunnen zeggen dat als wij op een EERLIJKE manier willen rijden, wij dít systeem (1ste methode van Baycher) NÍET nodig zouden moeten hoeven hebben...!

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 08:38

ZZonneglans schreef:
murphy102 schreef:

Dus totale controle is synoniem voor aan de voorkant werken????
Hebben klassieke ruiters dan geen totale controle?

Edit: Voordat ik verkeerd opgevat word, pure interesse hoor.. Je noemt absolute controle zo expliciet..

Dit heet "Absolute" controle en dit ontstaat uit de Hyperflexie/LDR.
Het paard heeft geen eigen wil meer; wordt afgedwongen in een bepaalde houding. Men rijdt van voor naar achteren.
Men geeft zelf niet na met de hand, dus men rijdt voortdurend "op druk".
In tegenstelling tot de klassieke manier van rijden, waarbij men van achteren naar voren rijdt.
Dit héél in het kort. Voor meer informatie zie het topic Academische Rijkunst versus Klassieke Rijkunst. Daar kun je uitgebreid alles lezen over de Absolute controle die men heeft bij LDR/Hyperflexie/Rollkur en waarom dit schadelijk is voor het paard.

Maar als je echt met veel druk rijdt, rij je ook met veel gewicht in de hand. Toch zie ik Anky en Adelinde e.a. geen duidelijke spierballen hebben. Ik trek, wellicht onterecht, de conclusie dat als je dus met veel druk rijdt, je ook veel gewicht in je handen hebt, waarvan je flinke spierballen en schouders krijgt.
Hoe kijk jij daar tegen aan?

Ik geloof overigens ook dat het onontbeerlijk is om van achteren naar voren te rijden. Dat gebeurt in het moderne rijden even zo goed als in het klassieke rijden, naar mijn mening. Ik sluit me wat dat betreft dus aan bij Miniboots. Ik zie wel dat er in het moderne rijden veel meer aan de voorkant gedaan wordt, door hyperflexie, dat lijdt ook geen twijfel.

Beste Murphy, misschien heb je het niet gezien of vindt je het de moeite van het reageren niet waard(?), maar hier nogmaals mijn vraag.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 08:48

murphy102 schreef:
Verdiep je eens wat meer in de KR, dan kom je er vanzelf achter dat je het huidige LDR niet nodig hebt en niet zou moeten wíllen...!

Het is moeilijk om je te verdiepen in de KR wanneer je constant afzeikberichten moet lezen.

Ik lees liever goed onderbouwde praktijkverhalen dan constant allerlei negativiteit te moeten lezen.

Ik praat overigens met niemand mee, ik vertel hier mijn eigen mening.

Als ik mij niet in KR wilde verdiepen dan was ik hier niet hoor. %)

In plaats van jou zin hierboven lees ik liever:
Verdiep je een in de KR, want dat brengt zoveel goed blablabla en argumenten in plaats van weer afgeven op een andere rijstijl cq trainingsmethode.
En daarom reageer ik op deze manier..... omdat de posten gevuld zijn met negativiteit over het "andere geloof"' want zo komt het over.

piepenfiets

Re: LDR en/of Rollkur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 09:00

@ Murphy , purisme is mooi maar als je hart zo klopt voor de KR moet je toch blij zijn dat een die-hard wedstrijdruiter dit toepast in de huidige wedstrijdring , ten koste van punten vanwege gebrek aan spektakel. En nee, voor alle zure merries , dat is geen smoes en word ook niet alszodanig gebruikt.

Dit zijn de mensen die aan de basis staan, de link leggen, het voorbeeld stellen dat het ook anders kan.
Bovendien , we komen allemaal ergens vandaan , er zijn ook mensen die zich voordoen alsof ze KR geboren zijn maar tot een paar jaar geleden heel andere dingen verkondigden en daar niet voor uit komen.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 09:08

Beste ZZonneglans, dat de huidige top op kracht rijdt, is overduidelijk.
Simpele aanwijzingen zijn het achteroverhangen van de ruiter; de onderbenen steken daarbij af naar voren: de remzit!
Aan het paard zie je dírect hoe het gereden is!
Zeker als je het verschil kunt herkennen en dus als je weet wat je moet zien wat gewenst is, dus zoals in de klassieke dressuur.
Stangen die doorslaan. Daar zijn ze nu echter op bedacht door alle kritiek die de top kreeg, dus trekt men de kinketting wat strakker aan! Wat is erger!!
Wat denk je dat de werking van een stang doet met een paard? Hoe zwaar die stang inwerkt? De stang werkt 10x sterker in als een trens vanwege de hefboomwerking, werkt zéér zwaar in op nek en kaak!!
Lichtheid, hét kwalitatieve kenmerk van de dressuur?! Zie jij het bij de top???
Zo zijn er nog zóveel meer zaken waaraan je kunt zien dat er op kracht en dus LDR/Hyperflexie gereden wordt.
Een vaste, harde, statische hand, die niet nageeft. Een harde hand die niet toestaat dat het paard het frame kan verlengen in de uitgestrekte draf, getuige de ABSOLUTE oprichting van het paard (Janine!).
Het paard blijft bovenin, krijgt geen énkele ruimte om het frame te vergroten. Het paard blijft voortdúrend veel te eng in nek en hals.
Nou, wat dacht je dat dat vervolgens met de rug doet??
Die zit op slot! Zo'n paard KÁN niet over de rug gaan en alle hulpen van achteren naar voren en weer terug naar achteren door laten komen...!!
Heb je twijfels hierover? Ik zou zeggen kijk eens naar de achterbenen, hebben die ook maar íets van een draagfunktie?? NUL...! De voorhand lóópt in Rotterdam, de achterhand in Tokio! Deze kúnnen niet onder de massa treden vanwege de Absolute oprichting.
Dus..., worden deze paarden van achteren naar voren gereden?? Nee, zij rijden van voor naar achteren; de "achterhand volgt vanzelf", is hun antwoord
En zo kan ik nog wel even doorgaan...(takt, aanleuning...enz. enz.)

Kijk maar eens goed om je heen, lees maar mee op het topic van de Klassieke Rijkunst.
Toets vervolgens, met dat beetje informatie wat je daar al op doet, de theorie maar eens aan de praktijk en ga de verschillen zien en leren herkennen.
Op den duur (duurt niet zo lang) zul je vanzelf tot een conclusie komen, nl. dat je LDR/Hyperflexie NÍET moet wíllen gebruiken...

Hopelijk heb ik bij deze jouw ( kennelijk serieuze) vraag voldoende beantwoord.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 09:14

Zjucht..... -O-

Kan je het nu echt niet brengen zonder alles en iedereen af te zeiken?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 09:17

piepenfiets schreef:
@ Murphy , purisme is mooi maar als je hart zo klopt voor de KR moet je toch blij zijn dat een die-hard wedstrijdruiter dit toepast in de huidige wedstrijdring , ten koste van punten vanwege gebrek aan spektakel. En nee, voor alle zure merries , dat is geen smoes en word ook niet alszodanig gebruikt.

Dit zijn de mensen die aan de basis staan, de link leggen, het voorbeeld stellen dat het ook anders kan.
Bovendien , we komen allemaal ergens vandaan , er zijn ook mensen die zich voordoen alsof ze KR geboren zijn maar tot een paar jaar geleden heel andere dingen verkondigden en daar niet voor uit komen.

Precies Piepenfiets, door klassiek te ríjden moeten wij het voorbeeld ZIJN voor al díe mensen die het vechten moe zijn met hun paard en tot de conclusie komen dat het écht anders moet...
De sámenwerking -lees: médewerking- van je paard = HARMONIE, dát moet weer kippenvel geven en alleen dán kom je tot hele kleine, onzichtbare hulpen. Hulpen waarvan je aan de reactie van het paard ziet wat de ruiter gedaan heeft...!

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 09:19

Zooist schreef:
Zjucht..... -O-

Kan je het nu echt niet brengen zonder alles en iedereen af te zeiken?

Daar waar kennis en kunde tekort schiet, wordt men grof in de mond...

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 09:20

murphy102 schreef:
piepenfiets schreef:

Precies Piepenfiets, door klassiek te ríjden moeten wij het voorbeeld ZIJN voor al díe mensen die het vechten moe zijn met hun paard en tot de conclusie komen dat het écht anders moet...
De sámenwerking -lees: médewerking- van je paard = HARMONIE, dát moet weer kippenvel geven en alleen dán kom je tot hele kleine, onzichtbare hulpen. Hulpen waarvan je aan de reactie van het paard ziet wat de ruiter gedaan heeft...!

Maar ik zie Zooist dus als zo iemand

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 09:51

Murphy:
Vertel ons eens wat er goed en fijn is aan de klassieke dressuur zonder daarbij een andere methode te noemen.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 09:58

MiniBoots schreef:
Murphy:
Vertel ons eens wat er goed en fijn is aan de klassieke dressuur zonder daarbij een andere methode te noemen.

Beste MiniBoots, daarvoor hebben wij een prachtig topic, nl. Klassieke Rijkunst. En Elles en Xmarliez hebben zelfs alles "van waarde" bijelkaar gezet uit het topic "Academische Rijkunst versus Klassieke Rijkunst"...!
Ik zou zeggen, lees het "even" door en doe gezellig mee, mits je natuurlijke een welkome bijdrage kunt leveren in de zin van een vraag of een op- of aanmerking...!

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 11:03

Wat altijd goed was,kan niet in eens slecht zijn....maar er worden niet voor niets steeds nieuwe dingen uitgevonden.....dus laten we proberen wat van elkaar op te steken en niet bij voorbaat elke disipline die anders is als de onze af te zeiken....zelfs van western kun je wat opsteken.....neem van alles het goede,en wordt een disiplineloze super ruiter....

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 14:43

papagroom schreef:
Wat altijd goed was,kan niet in eens slecht zijn....maar er worden niet voor niets steeds nieuwe dingen uitgevonden.....dus laten we proberen wat van elkaar op te steken en niet bij voorbaat elke disipline die anders is als de onze af te zeiken....zelfs van western kun je wat opsteken.....neem van alles het goede,en wordt een disiplineloze super ruiter....

Papagroom, het vroegere LDR, zoals het in het FEI vermeld staat, is hedentendage NÍET meer dát LDR.
Daar is al heel veel over gezegd.
Als je mee gelezen hebt, begrijp je dan dus ook dat het huiduge LDR en de Klassieke Dressuur níet met elkaar te verenigen zijn. Beiden hebben een verschillend doel en beiden zijn niet met elkaar te combineren.
Dus ja, je hebt gelijk als je het over het "oude" Laag, Diep en Rond hebt, het wat extremere voorwaarts neerwaarts werken, bijv. net wat meer áchter de loodlijn, maar wel lang en laag, zoals LDR oorspronkelijk bedoeld is.
Maar waar je het huidige LDR bedoelt, waar we híer over praten, deel ik die mening niet met je.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 14:56

murphy102 schreef:
papagroom schreef:

Papagroom, het vroegere LDR, zoals het in het FEI vermeld staat, is hedentendage NÍET meer dát LDR.
Daar is al heel veel over gezegd.
Als je mee gelezen hebt, begrijp je dan dus ook dat het huiduge LDR en de Klassieke Dressuur níet met elkaar te verenigen zijn. Beiden hebben een verschillend doel en beiden zijn niet met elkaar te combineren.
Dus ja, je hebt gelijk als je het over het "oude" Laag, Diep en Rond hebt, het wat extremere voorwaarts neerwaarts werken, bijv. net wat meer áchter de loodlijn, maar wel lang en laag, zoals LDR oorspronkelijk bedoeld is.
Maar waar je het huidige LDR bedoelt, waar we híer over praten, deel ik die mening niet met je.

Mijn voorkeur gaat uiteraard uit naar het klassieke LDR ,maar ik moet daar aan toevoegen dat ik geen 20 meer ben(en ook geen 30..LOL)
Maar mijn dochter leert de moderne manier.....wat beter is?....alleen de tijd kan ons dat leren.
Ik sta wel open voor andere technieken...altijd het proberen waard....dat is eigenlijk wat ik probeer te zeggen..(en hier een beetje mis)..

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 15:25

Ik begrijp wel wat je bedoelt, Papagroom, maar ik vind wel dat er dan íets van samenhang moet zijn...

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 17:03

waarom is er dan zoveel haat vanuit de klassieke richting modern en niet andersom?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 17:25

Michael1104 schreef:
waarom is er dan zoveel haat vanuit de klassieke richting modern en niet andersom?

Er is geen haat, Michael, dat mag ik tenmisnste hopen.
Het enige wat de mensen, die voorkeur geven aan de klassieke manier,willen, is proberen aan te tonen dat LDR/Rollkur/Hyperflexie allesbehalve gezond is voor een paard.
Als je mee gelezen hebt, moet dat toch wel duidelijk zijn geworden.
Dat hebben zij aan de hand van onderbouwingen geprobeerd aan te tonen. Dan wordt er vervolgens door mensen -wellicht aanhangers van de LDR- er tegenin gegaan.
Dat mág, alleen de onderbouwing is er niet van die zijde, dus bijv. wat de meerwaarde zou kúnnen zijn van LDR.
Kijk, en dan krijg je een bepaalde sfeer en dat is jammer.
Het uitgangspunt moet steeds zijn, volgens mij, de vraagstelling van de Topicstarter.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 20:18

murphy102 schreef:
Het enige wat de mensen, die voorkeur geven aan de klassieke manier,willen, is proberen aan te tonen dat LDR/Rollkur/Hyperflexie allesbehalve gezond is voor een paard.
Als je mee gelezen hebt, moet dat toch wel duidelijk zijn geworden.
Dat hebben zij aan de hand van onderbouwingen geprobeerd aan te tonen. Dan wordt er vervolgens door mensen -wellicht aanhangers van de LDR- er tegenin gegaan.
Dat mág, alleen de onderbouwing is er niet van die zijde, dus bijv. wat de meerwaarde zou kúnnen zijn van LDR.
Kijk, en dan krijg je een bepaalde sfeer en dat is jammer.
Het uitgangspunt moet steeds zijn, volgens mij, de vraagstelling van de Topicstarter.

De meerwaarde lijkt me duidelijk, de LDR getrainde paarden presteren beter.
De schadelijkheid van die trainingsmethode kan men (nog) niet aantonen. Dus is het wijzer om of via gedegen onderzoek te bewijzen dat het niet goed is, of dmv goede wedstrijdresultaten laten zien dat er een betere trainingsmethode is, dan op papier het af te z**ken. De onderzoeken die de 'schadelijkheid' aantonen, zijn op meerdere fronten zo onderuit te halen.
En nee, ik gebruik het niet. Ik ben een htk ruiter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 20:37

kamsel schreef:
De meerwaarde lijkt me duidelijk, de LDR getrainde paarden presteren beter.
De schadelijkheid van die trainingsmethode kan men (nog) niet aantonen. Dus is het wijzer om of via gedegen onderzoek te bewijzen dat het niet goed is, of dmv goede wedstrijdresultaten laten zien dat er een betere trainingsmethode is, dan op papier het af te z**ken. De onderzoeken die de 'schadelijkheid' aantonen, zijn op meerdere fronten zo onderuit te halen.
En nee, ik gebruik het niet. Ik ben een htk ruiter

De paarden die LDR gereden worden passen beter in het plaatje wat ze tegenwoordig graag zien in de dressuur en krijgen dus hogere punten, van een menselijke jury. Dat hoeft niet direct te betekenen dat ze beter presteren (dus correcter gaan, langer goed blijven enz enz). Het is de richting die op dit moment gekozen is.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:05

Het past idd beter in het plaatje, correct gaan is relatief en hangt samen met dat plaatje.
Volgens mij gaan de LDR paarden minimaal even lang mee in de absolute topsport als de niet LDR gereden paarden..

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 08:48

murphy102 schreef:
Beste ZZonneglans, dat de huidige top op kracht rijdt, is overduidelijk.
Simpele aanwijzingen zijn het achteroverhangen van de ruiter; de onderbenen steken daarbij af naar voren: de remzit!
Aan het paard zie je dírect hoe het gereden is!
Zeker als je het verschil kunt herkennen en dus als je weet wat je moet zien wat gewenst is, dus zoals in de klassieke dressuur.
Stangen die doorslaan. Daar zijn ze nu echter op bedacht door alle kritiek die de top kreeg, dus trekt men de kinketting wat strakker aan! Wat is erger!!
Wat denk je dat de werking van een stang doet met een paard? Hoe zwaar die stang inwerkt? De stang werkt 10x sterker in als een trens vanwege de hefboomwerking, werkt zéér zwaar in op nek en kaak!!
Lichtheid, hét kwalitatieve kenmerk van de dressuur?! Zie jij het bij de top???
Zo zijn er nog zóveel meer zaken waaraan je kunt zien dat er op kracht en dus LDR/Hyperflexie gereden wordt.
Een vaste, harde, statische hand, die niet nageeft. Een harde hand die niet toestaat dat het paard het frame kan verlengen in de uitgestrekte draf, getuige de ABSOLUTE oprichting van het paard (Janine!).
Het paard blijft bovenin, krijgt geen énkele ruimte om het frame te vergroten. Het paard blijft voortdúrend veel te eng in nek en hals.
Nou, wat dacht je dat dat vervolgens met de rug doet??
Die zit op slot! Zo'n paard KÁN niet over de rug gaan en alle hulpen van achteren naar voren en weer terug naar achteren door laten komen...!!
Heb je twijfels hierover? Ik zou zeggen kijk eens naar de achterbenen, hebben die ook maar íets van een draagfunktie?? NUL...! De voorhand lóópt in Rotterdam, de achterhand in Tokio! Deze kúnnen niet onder de massa treden vanwege de Absolute oprichting.
Dus..., worden deze paarden van achteren naar voren gereden?? Nee, zij rijden van voor naar achteren; de "achterhand volgt vanzelf", is hun antwoord
En zo kan ik nog wel even doorgaan...(takt, aanleuning...enz. enz.)

Kijk maar eens goed om je heen, lees maar mee op het topic van de Klassieke Rijkunst.
Toets vervolgens, met dat beetje informatie wat je daar al op doet, de theorie maar eens aan de praktijk en ga de verschillen zien en leren herkennen.
Op den duur (duurt niet zo lang) zul je vanzelf tot een conclusie komen, nl. dat je LDR/Hyperflexie NÍET moet wíllen gebruiken...

Hopelijk heb ik bij deze jouw ( kennelijk serieuze) vraag voldoende beantwoord.

Bedankt voor je antwoord. Ik geloof niet dat ik ergens uitgesproken heb pro-rollkur te zijn, dus je hoeft me niet over te halen. Je weet wel dat ik een fanatieke meelezer ben van Klassiek(vsacademisch). Dat met die zit heb ik me al velen malen afgevraagd, (zie bijv. youtube, 'Adelinde schooling wunschtraum'), dat klinkt zeker als een plausibele verklaring, in combinatie met het fikse stanggebruik zoals jij stelt, zou dat goed het gebrek aan spierballen bij Anky, Adelinde, etc. kunnen verklaren. Ik ben met je eens dat er bijv. Totilas/Gal niet echt een lichte aanleuning was. Bij Salinero/Anky m.n. in Peking, viel mij die schommelbuik van Salinero erg op, ipv ophaalbrug, doorhangbrug zeg maar. Ik ben er alleen altijd van uitgegaan dat GP rijden niet kan/kon zonder van achteren naar voren te rijden, maar jij denkt daar anders over en ik begin daar ook aan te twijfelen (ook weer filmpje Adelinde). Dat brengt mij bij mijn volgende vraag, wat is het idee achter ldr/rollkur? Zij passen het toe met het idee dat zij/ de paarden daar beter van worden. De verklaring, zoals ik altijd begrepen heb, m.n. vanuit de tijd dat Anky LDR reed met Bonfire, om het paard zo goed over de rug te laten lopen blijft wel staan denk ik, het paard moet de rug tenslotte omhoog brengen (wel achterbeen bewaken), ontspanning. Wat hyperflexie betreft, wat voor mij hyperflexie is dan, het kortdurig laten opkrullen om op te rekken, zie ik ook nog wel het nut. Wat Rollkur betreft, het al dan niet langdurig, hoog bovenin instellen, ver achter de ll, (youtube: patrick kittel, scandic, eponatv) daar ontbreekt mij ieder nut. Maar goed, dit is wat kortgezegd, voor mij altijd de verklaring was voor het nut van de methodes.
Anky weet ontzettend veel van rijden en is dol op haar paarden, daar twijfel ik niet aan, zij moet dus een reden hebben waarom ze dit toepast. Ook beide dames Bartels zijn overtuigd geworden van het systeem en passen het voor een gedeelte toe. Wat is het rijtechnische nut van LDR/Rollkur/hyperflexie? Ik begrijp dat jij faliekant tegen dit systeem bent, maar jij hebt ook ooit over dit thema nagedacht en bedacht wat het rijtechnisch nut in hun ogen dan moet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:37

kamsel schreef:
Het past idd beter in het plaatje, correct gaan is relatief en hangt samen met dat plaatje.
Volgens mij gaan de LDR paarden minimaal even lang mee in de absolute topsport als de niet LDR gereden paarden..

Correct gaan is niet relatief wat mij betreft, maar misschien is dat ook een verschil tussen klassiek en ldr ;)

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:42

pak een filmpje van de spelen van 14 jaar terug erbij, je kan toch niet zeggen dat paarden toen beter lieper/buigzamer waren dan nu.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:48

dressuur gaat niet om het plaatje, het gaat om een correct getraind paard. en dat ziet er, afhankelijk van het ras en de bouw van het paard, per paard verschillend uit.

verder wisten ze in de 19e eeuw al dat LDR helemaal geen goede methode was voor de paarden. het is dus helemaal geen 'moderne manier gebaseerd op nieuwe inzichten' het is gewoon een methode die al uitgevonden is Baucher, die hem weer gebaseerd heeft op een aantal foutieve inzichten die gebruikt zijn in de 16e en 17e eeuw! (Duke of Newcastle en verschillende Napolitaanse rijscholen) Baucher heeft deze methode in een boek opgeschreven. En Sjef Janssen heeft deze weer geintroduceerd in de dressuursport. De methode levert geen beter rijdbare (dus correct getrainde) paarden op, maar wel snel getrainde paarden.

Er is in de 19e eeuw al groot verzet tegen deze 'paardentraining'.

Mensen, we zijn wat paardentraining betreft in Nederland, gewoon weer in de 'middeleeuwen' terecht gekomen. Slofteugels, veel te veel halsbuiging, paarden op de voorhand en naar beneden dwingen... lees dan de Duke of Newcastle maar, lees Baucher maar, daar staat het allemaal al in beschreven. Het is niet modern.

Alle fouten zijn al eens gemaakt door ruiters en trainers, deze zijn in de loop der geschiedenis weer rechtgezet door de werkelijke klassieke meesters. Baucher heeft ook zijn fouten erkend en ingezien op het einde van zijn leven.

En nu gaan we dat weer allemaal opnieuw doen?

LDR: Het is niet modern rijden naar moderne wetenschappelijke inzichten.

En wetenschappelijke onderzoeken zijn niet altijd onafhankelijk. Kijk maar eens naar de rookwarenindustrie, cosmetica industrie enz. Die wetenschappers worden gewoon betaald voor hun werk door hun opdrachtgevers en het is maar net hoe je je vraagstelling formuleert, welke conclusie eruit komt. Dan is het even goed wetenschappelijk onderzocht, maar onafhankelijk is het zeker niet.