_Covergirl_ schreef:Maar heeft niet iedereen, mensen en dieren, af en toe spanning nodig om grenzen te verleggen? Bij jouw aanpak heeft je paard misschien ook wel spanning. Dan neem je kleinere stapjes, maar misschien heeft hij dan wel vaker last van spanning dan wanneer je bij wijze van in één keer doorpakt.
Ja dat denk ik ook wel. Maar ik denk gewoon dat het slecht is om een paard meteen compleet in het diepe te gooien en alles tegelijk te doen. Ik ben namelijk van mening dat het wel beter is voor een paard om alles stapje voor stapje te verwerken en ook de tijd hebben het een plaatsje te geven. Want ik ben er van overtuigd dat die paarden die Gert inrijdt, al in de stress schieten als hij de volgende dag met een zadel aan komt, want hun eerste inprent van het rijden is in mijn ogen zeer negatief. En natuurlijk, mijn paarden hebben ook wel eens wat stress, maar dan ben ik er om ze gerust te stellen, dus een sterke leider te zijn, te laten zien dat er niets aan de hand is, en dan vertrouwen ze daar op, zonder dat ik ze er doorheen hoef te jagen. Dat vind ik zelf toch wel een fijner idee voor een paard.
.