Wat vind je van Gert van den Hof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind je van Gert van der Hof?

Helemaal geweldig!
93 (21%)
In sommige gevallen een prima oplossing
232 (53%)
Slecht (en ouderwets)
112 (25%)

Totaal aantal stemmen: 437

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:40

_Covergirl_ schreef:
Maar heeft niet iedereen, mensen en dieren, af en toe spanning nodig om grenzen te verleggen? Bij jouw aanpak heeft je paard misschien ook wel spanning. Dan neem je kleinere stapjes, maar misschien heeft hij dan wel vaker last van spanning dan wanneer je bij wijze van in één keer doorpakt.

Ja dat denk ik ook wel. Maar ik denk gewoon dat het slecht is om een paard meteen compleet in het diepe te gooien en alles tegelijk te doen. Ik ben namelijk van mening dat het wel beter is voor een paard om alles stapje voor stapje te verwerken en ook de tijd hebben het een plaatsje te geven. Want ik ben er van overtuigd dat die paarden die Gert inrijdt, al in de stress schieten als hij de volgende dag met een zadel aan komt, want hun eerste inprent van het rijden is in mijn ogen zeer negatief. En natuurlijk, mijn paarden hebben ook wel eens wat stress, maar dan ben ik er om ze gerust te stellen, dus een sterke leider te zijn, te laten zien dat er niets aan de hand is, en dan vertrouwen ze daar op, zonder dat ik ze er doorheen hoef te jagen. Dat vind ik zelf toch wel een fijner idee voor een paard.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:44

Iedereen heeft i.d.d. een ander referentiekader, ik rijd bijv. veel op arabieren (hengst is ook een arab)
Die zijn van nature al wat 'alerter en nerveuzer' (verschilt natuurlijk per arab), dus ik kijk niet zo snel op van wat gedartel en gedribbel of opgezette neusgaten en grote ogen.

Zo moet ik met de merrie die ik rijd echt behoorlijk streng zijn of haar gezenuw gewoon compleet negeren, ze maakt echt van alles een drama maar ze moet leren om op mij te vertrouwen. Zelfs als we alleen in het bos zijn ;-).

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:44

Vind de voshengst niet gestresst, wel zeer oplettend, maar dat mag. Dit is een paard met een wakker karakter, zoals de eigenaresse al omschrijft.
Ik denk dat iedereen hier zijn/haar eigen kader heeft. Bij de een valt iets erbuiten, stress. Anderen vinden t prima binnen t kader passen, wakker paard. Ieder zijn eigen belevingswereld. En ja de een vind nog al snel iets erg, of te........

De hengst bokt in t begin, en dat is bij somige hier uit den boze...t gaat te snel enz enz. Hebben jullie er miss ook bij stil gestaan dat dit paard zich gewoon uit? Zo van, neeehheeee, hier heb ik geen zin in, ik zal die ruiter d'r es ff lekker afmikken...* halve minuut later*...sh*t...lukt niet, nja toch mijn best gedaan, okee vooruit dan maar...??? En accepteerd t even later gewoon?

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:45

Klopt, stapjes zijn goed. Gert doe ook stapjes, maar dan sneller achter elkaar. Zal het paard best wat overdonderd door zijn, maar ik geloof niet dat ze er een slechte ervaring aan overhouden. Hij beloont ze ook gelijk wanneer ze het goed doen, en stopt als het goed gaat. Zolang je dat doet, onthoud het paard waarmee je afsluit, het positieve dus.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:46

Leatitia, dat snap ik hoor. Mijn merrie is dan wel geen arabier, maar staat ook te springen als een gek in het bos. En dan is het inderdaad hoe je er zelf mee om gaat, en dat is per persoon verschillend. Ik denk ook niet dat het goed is om dan af te stappen en agossie paardje rustig maar sjielug te gaan doen zegmaar, maar ik denk ook niet dat jagen en meppen met een zweep de oplossing is. Je kunt ook met een rustige lichaamstaal de leider (en VRIEND) van een paard zijn. En ik kan dat zelf ook nog echt niet perfect hoor, soms sta ik ook moedeloos met mijn paard in het bos, omdat ik niet weet wat ik moet met dat rare gespring. Maar goed, daar voor leer ik en wil ik ook erg graag leren. :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:47

_Covergirl_ schreef:
Klopt, stapjes zijn goed. Gert doe ook stapjes, maar dan sneller achter elkaar. Zal het paard best wat overdonderd door zijn, maar ik geloof niet dat ze er een slechte ervaring aan overhouden. Hij beloont ze ook gelijk wanneer ze het goed doen, en stopt als het goed gaat. Zolang je dat doet, onthoud het paard waarmee je afsluit, het positieve dus.

Ja maar dat noem ik dus geen stapjes. Waar zijn de rustmomentjes tussendoor waarin het paard het kan verwerken? Die zijn er niet, dus ik zie ook geen stapjes..

Maar ik denk niet dat een paard als je goed afsluit, ook meteen het slaan met de zweep en het opjagen van het mens vergeet..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:48

Famke160301 schreef:
De hengst bokt in t begin, en dat is bij somige hier uit den boze...t gaat te snel enz enz. Hebben jullie er miss ook bij stil gestaan dat dit paard zich gewoon uit? Zo van, neeehheeee, hier heb ik geen zin in, ik zal die ruiter d'r es ff lekker afmikken...* halve minuut later*...sh*t...lukt niet, nja toch mijn best gedaan, okee vooruit dan maar...??? En accepteerd t even later gewoon?

Ja daar sta ik bij stil. Maar dat kan ook zeggen dat dit paard er nog niet klaar voor is om bereden te worden. En niet zo gek ook, want het dier heeft nog nooit een ruiter van dichtbij gezien.. Als je alles rustig aan doet, denkt een paard niet eens aan verzetten. En ook met een hittepetit kan het anders.

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:50

Kijk Sodeletuut, dan zie je hoe anders wij er tegenaan kijken. ;) Ik zie geen paard wat geslagen wordt en opgejaagd. Ik zie een paard wat voorwaarts gehouden wordt, door de begeleider met longeerzweep, en als die niet in het bereik is, met een zweep van de ruiter. Tikken geven, geen klappen. Bij klapopen zie ik iemand voor me die de zweep boven zijn hoofd heft en met alle kracht slaat.

Moet zeggen dat je je wel netjes verwoordt in deze discussie trouwens, gezien de vele tegenstanders die je hier tegenkomt.

Edit: Dit paard heeft niet nog nooit een ruiter van dichtbij gezien, Laetitia zegt zelf met hem begonnen te zijn, maar het niet te vertrouwen, dus Gert ingeschakeld. Is wat anders als een driejarige uit de wei plukken, op de trailer zetten, optuigen en erop gaan zitten.
Laatst bijgewerkt door _Covergirl_ op 30-04-11 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:51

Sodeletuut schreef:
Famke160301 schreef:

Ja daar sta ik bij stil. Maar dat kan ook zeggen dat dit paard er nog niet klaar voor is om bereden te worden. En niet zo gek ook, want het dier heeft nog nooit een ruiter van dichtbij gezien.. Als je alles rustig aan doet, denkt een paard niet eens aan verzetten. En ook met een hittepetit kan het anders.

Maakt niet uit hoe lang de weg is naar de eerste keer ruiter in het zadel, ze kunnen altijd ontploffen...
En die ontploffing is niet altijd een uiting van het "niet klaar ervoor zijn"...

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:52

Volgens mij heb ik het tegen Sodeletuut maar er zijn alweer reacties bij en ik had de kwoot verkloot *ekskjoes mie* Nee en het punt is, als er na een week of twee iets onverwachts gebeurt heeft het paard geen basis van vertrouwen om op terug te vallen. Vaak zie je dan dus veel paniek. En dat zie je dus echt niet bij paarden die rustig aan zadelmak gemaakt zijn( en dan heb ik het ook over Jazzen etc). Want die weten te vertrouwen op de ruiter omdat in alle vreemde situaties hiervoor, (eerste keer singel, eerste keer zadel, eerste keer bit, eerste keer longeren, eerste keer stijgbeugels los laten hangen, eerste keer hangen, eerste keer zitten, en eerste keer rijden) de ruiter altijd de rustgevende factor op de grond was. Stemcommando's zijn al helemaal geinstalleerd, voorwarts gaan en sturen etc ook en ho betekent rustmoment. Komt er dan iets geks dan heb je altijd die basis om op terug te vallen.
Laatst bijgewerkt door Mindfields op 30-04-11 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:53

_Covergirl_ schreef:
Kijk Sodeletuut, dan zie je hoe anders wij er tegenaan kijken. ;) Ik zie geen paard wat geslagen wordt en opgejaagd. Ik zie een paard wat voorwaarts gehouden wordt, door de begeleider met longeerzweep, en als die niet in het bereik is, met een zweep van de ruiter. Tikken geven, geen klappen. Bij klapopen zie ik iemand voor me die de zweep boven zijn hoofd heft en met alle kracht slaat.

Moet zeggen dat je je wel netjes verwoordt in deze discussie trouwens, gezien de vele tegenstanders die je hier tegenkomt.

Dankjewel. :) Het is inderdaad weer een verschil in interpretatie, en ik vind ook dat iedereen elkaar daarin moet respecteren, want mensen hebben nou eenmaal bij alles wat er bestaat een eigen interpretatie.
In mijn ogen is dit absoluut slaan en opjagen, waar ik echt niet blij van word. Maarja het moge duidelijk zijn dat dit mijn aanpak niet is. Maar ik vind het zeker interessant om onderbouwde berichten te lezen van voorstanders, want ik kan me eigenlijk nog steeds in veel dingen niet plaatsen. Al vind ik zeker dat er al wat zinvolle reacties tussen zitten, over bijvoorbeeld het blootstellen aan nieuwe dingen.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:54

Cassidy schreef:
Sodeletuut schreef:

Maakt niet uit hoe lang de weg is naar de eerste keer ruiter in het zadel, ze kunnen altijd ontploffen...
En die ontploffing is niet altijd een uiting van het "niet klaar ervoor zijn"...

Ja dat bedoel ik!

Er zijn paarden die vanaf de eerste keer niet bokken en er zijn paarden waarmee je een jaar langzaam aan hebt gedaan (of langer) en nog op t moment dat de eerste keer de ruiter op t paard gaat zitten en voorwaarts wil stappen alsnog ontploft. Hoe ouder t paard wordt, hoe moeilijker t zal gaan. Een jong paard vertrouwt sneller op zijn "leider". Een ouder paard heeft veel meer zelfvertrouwen en is bewust van zijn eigen ik/kracht en vertrouwd in de eerste plaats op zichzelf. Hij heeft het immers al die jaren zelf moeten doen.
Laatst bijgewerkt door Famke160301 op 30-04-11 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:56

Famke160301 schreef:

Maar als je er pas opgaat als het paard echt super relaxed is, ontploffen ze niet. Heb het nog nooit meegemaakt.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:56

Het is niet mijn paard hoor ;-), is de zoon van mijn bijrijdpaardje.

Klopt Sodeluut, ieder mens en ieder paard is ook anders en de één voelt zich fijn bij dit de ander bij dat.
Met mijn eigen paard heb ik veel aan NH gedaan, meer door mijn eigen onzekerheid. Ik werd er echter alleen maar onzekerder door op de een of andere manier. Heb dat nu dus wat laten varen (al pas ik sommige dingen die ik handig vind nog wel toe) en doe het nu gewoon op mijn eigen manier.

Met mijn bijrijdpaard moet ik het oplossen in voorwaarts rijden en bezig houden, continu bezig houden.
Met jouw paard los je het misschien weer op een andere manier op, maar elk paard en elke ruiter is anders.

Zoals eerder gezegd, met mijn bijrijdpaard hadden we niet naar Gert gegaan, gewoon omdat ze zo angstig is.
Maar de hengst was echt nergens van onder de indruk, heeft heerlijk tussen de merries gestaan op het KNHS-centrum, trailer geen enkel probleem etc.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:57

Cassidy schreef:

Kan je me vertellen waar van het dan wel een uiting kan zijn? Het is onvrede van het paard, en ik denk dat een eigenaar er zelf voor kan zorgen dat die onvrede verdwijnt. Maar ik ben benieuwd naar jouw mening hier over. :)

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:59

Sodeletuut schreef:
_Covergirl_ schreef:

Dankjewel. :) Het is inderdaad weer een verschil in interpretatie, en ik vind ook dat iedereen elkaar daarin moet respecteren, want mensen hebben nou eenmaal bij alles wat er bestaat een eigen interpretatie.
In mijn ogen is dit absoluut slaan en opjagen, waar ik echt niet blij van word. Maarja het moge duidelijk zijn dat dit mijn aanpak niet is. Maar ik vind het zeker interessant om onderbouwde berichten te lezen van voorstanders, want ik kan me eigenlijk nog steeds in veel dingen niet plaatsen. Al vind ik zeker dat er al wat zinvolle reacties tussen zitten, over bijvoorbeeld het blootstellen aan nieuwe dingen.

Oh zeker weten. Ik vind het ook nuttig om de kijk van anderen over zulke dingen te horen, en soms stel ik dan mijn mening bij.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:00

laetitia schreef:
Het is niet mijn paard hoor ;-), is de zoon van mijn bijrijdpaardje.

Klopt Sodeluut, ieder mens en ieder paard is ook anders en de één voelt zich fijn bij dit de ander bij dat.
Met mijn eigen paard heb ik veel aan NH gedaan, meer door mijn eigen onzekerheid. Ik werd er echter alleen maar onzekerder door op de een of andere manier. Heb dat nu dus wat laten varen (al pas ik sommige dingen die ik handig vind nog wel toe) en doe het nu gewoon op mijn eigen manier.

Met mijn bijrijdpaard moet ik het oplossen in voorwaarts rijden en bezig houden, continu bezig houden.
Met jouw paard los je het misschien weer op een andere manier op, maar elk paard en elke ruiter is anders.

Zoals eerder gezegd, met mijn bijrijdpaard hadden we niet naar Gert gegaan, gewoon omdat ze zo angstig is.
Maar de hengst was echt nergens van onder de indruk, heeft heerlijk tussen de merries gestaan op het KNHS-centrum, trailer geen enkel probleem etc.

Ach en gelukkig maar dat niet iedereen het zelfde is.. Voor ons werkt NH echt als een uitkomst, en ik denk dat het voor ieder paard kan werken, maar waarschijnlijk niet voor iedere paard-ruiter combinatie. Dus dan ga je op zoek naar andere dingen die werken, en als die gevonden worden en ook prettig zijn voor het paard, is dat helemaal prima toch? Ik vind dat iedereen mag doen wat ze zelf het liefst willen, maar ik wil wel graag mijn mening geven over wat ik vind van de manier van inrijden van Gert, en ik vind zelf dat het niet in het belang is van het paard, maar in het belang van de ruiter. :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 22:01

Famke160301 schreef:

Maar denk je dat een paard zo denkt? Van ik heb hier geen zin in en laat ik hem er eens lekker afmikken?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:01

_Covergirl_ schreef:
Oh zeker weten. Ik vind het ook nuttig om de kijk van anderen over zulke dingen te horen, en soms stel ik dan mijn mening bij.

Inderdaad. Daarom ben ik (soms) ook erg blij met een discussieforum als bokt, waar gewoon zo veel verschillende mensen met verschillende meningen op zitten. Ik ben dank zij sommige opmerkingen in dit topic wel weer wat anders gaan denken over dingen. :j

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:02

Het paard reageert gewoon instinctief op de klemmende druk van de singel, voor een prooidier is dat heel beangstigend.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:02

Dan heb jij die van mij niet gezien mindfields. Was echt super relaxed, al geruime tijd bijgezet gelongeerd geweest en vaak zadel oPgehad. Heeft nooit een kick gegeven. Tot ik ging hangen... Kwam met 4'benen boven mijn hoofd uit.
Bij gert heeft hij geen stap verkeerd gezet en was hem duidelijk wie de baas was.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 22:03

Sodeletuut schreef:
_Covergirl_ schreef:

Inderdaad. Daarom ben ik (soms) ook erg blij met een discussieforum als bokt, waar gewoon zo veel verschillende mensen met verschillende meningen op zitten. Ik ben dank zij sommige opmerkingen in dit topic wel weer wat anders gaan denken over dingen. :j

wat dan? :P

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:03

Lautje: En wat zaten er voor tussenstapjes tussen het zadel op en eerste keer hangen?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:04

_lautje_ schreef:
Dan heb jij die van mij niet gezien mindfields. Was echt super relaxed, al geruime tijd bijgezet gelongeerd geweest en vaak zadel oPgehad. Heeft nooit een kick gegeven. Tot ik ging hangen... Kwam met 4'benen boven mijn hoofd uit.
Bij gert heeft hij geen stap verkeerd gezet en was hem duidelijk wie de baas was.

Dan heb je in die stap denk ik niet genoeg werk verricht. Stond het paard braaf stil smakkend naast het krukje geparkeert? Was het paard al gewend met zijn rechter oog iets van links over zijn rug te zien komen? Dat soort 'kleine' details zijn toch erg belangrijk.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:04

Sodeletuut schreef:
Dan heb je in die stap denk ik niet genoeg werk verricht. Stond het paard braaf stil smakkend naast het krukje geparkeert? Was het paard al gewend met zijn rechter oog iets van links over zijn rug te zien komen? Dat soort 'kleine' details zijn toch erg belangrijk.

_/-\o_