3 jarigen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:57

CalvinenGino schreef:
Ik blijf dit onderwerp BLAAAD vinden!!
Pff soms wordt je er echt moe van.. Laat iedereen in zijn keuze, zeg het 1 x maar duw het niet zo door zijn strot!! Ik zou ook pas vanaf 3 jaar beginnen. Met beleid en niet elke dag 1 uur rijden, maar 3/4 in de week 30 min kan geen kwaad..
Als inrijden zo slecht is op zo een "jonge" leeftijd, wrm worden er nog 4-5-6 jarige wedstrijden georganiseerd, en schroeven ze deelname vanaf her 4e jaar niet op naar het 6e of 7e jaar..?

Jij zegt het toch ook niet 1 x dat je 3 jaar een prima leeftijd vindt?

Waarom is het dan door de strot duwen als ik het vaker dan 1 x zeg?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:06

CalvinenGino schreef:
Ik blijf dit onderwerp BLAAAD vinden!!
Pff soms wordt je er echt moe van.. Laat iedereen in zijn keuze, zeg het 1 x maar duw het niet zo door zijn strot!! Ik zou ook pas vanaf 3 jaar beginnen. Met beleid en niet elke dag 1 uur rijden, maar 3/4 in de week 30 min kan geen kwaad..
Als inrijden zo slecht is op zo een "jonge" leeftijd, wrm worden er nog 4-5-6 jarige wedstrijden georganiseerd, en schroeven ze deelname vanaf her 4e jaar niet op naar het 6e of 7e jaar..?

Heeft waarschijnlijk alles met geld te maken.
Maar hoeveel van die 4 jarige halen de 20? Ik heb ze staan die kapot gereden zijn, welliswaar allemaal toevallig door ondeskundig gebruik, maar heb ze ook ouder gezien die nog goed in elkaar staken.
Bij mij worden ze niet voor 4 bereden al zou dat volgens iemand die ik ken slecht zijn. Die rijdt de 2 jarige in omdat je anders te laat bent. Ik heb die ervaring echter niet, sterker nog soms kunnen ze het op latere leeftijd mentaal veel beter aan.

saartjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:07

Ik geef alleen aan dat jou argument dat het schadelijk is om paarden op hun 3e in te rijden gebaseerd is op bronnen die in het eerste geval verkeerd geïnterpreteerd worden en in het tweede geval voor mijn nog onvoldoende duidelijk zijn. Daarom vraag ik nogmaals naar de bronnen waar het tweede artikel op gebaseerd zijn zodat ik een oordeel kan vormen over de geloofwaardigheid ervan. Ik neem namelijk niet zomaar iets aan wat in een artikel op internet te vinden is.
Ik heb ook nog geen duidelijk standpunt ingenomen en alleen wat gezegd over de argumenten die jij aandraagt, daarom nog geen tegenargumenten :)
Hoop dat je me nu begrijpt.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 21:10

Calvinengino, ik vind dat je volkomen gelijk hebt. Yamcha zou zijn/haar mening niet zo moeten opdringen, het is gewoon belachelijk dat mensen die met 3 jaar ingereden paarden theoretisch gezien mishandelaars worden genoemt. En Famke, ik vind niet dat je veel de fel hebt geraegeert. Ik voel mij ook enorm aangevallen en ze hebben zelfs al reacties weggehaalt van mij wat totaal overbodig was. Maar ik heb nu ingezien dat discusieren met hem/haar verloren moeite is. Wij hebben ook voorbeelden van jong ingereden paarden/pony's die gezond oud zijn geworden waar nog heel lang mee kan gereden worden. Dit is nu ook een voledig overbodige vergelijking en ik wil hier geen reacties op maar naar het schijnt neemt elke sigaret 28 minuten van je ouderdom weg maar er zijn miljoenen mensen die het doen (dit is natuurlijk geen rede om onze paarden iets aan te doen) we verzorgen onze paarden meestal beter dan onszelf! (ik vind ook dat dat zo hoort) Maar wat ik wil zeggen is dat er zoveel dingen zijn die slecht zouden zijn maar dit wil niet zeggen dat we de schuld van de dingen die gebeuren perséé op dat moeten steken. Er zijn ook paarden die vroeg sterven die laat of zelfs niet zijn ingereden. Dit ligt zeker ook niet altijd aan een aandoening ofzo het gebeurt gewoon.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 21:17

[/quote]
Heeft waarschijnlijk alles met geld te maken.
Maar hoeveel van die 4 jarige halen de 20? Ik heb ze staan die kapot gereden zijn, welliswaar allemaal toevallig door ondeskundig gebruik, maar heb ze ook ouder gezien die nog goed in elkaar staken.
Bij mij worden ze niet voor 4 bereden al zou dat volgens iemand die ik ken slecht zijn. Die rijdt de 2 jarige in omdat je anders te laat bent. Ik heb die ervaring echter niet, sterker nog soms kunnen ze het op latere leeftijd mentaal veel beter aan.[/quote]

Dat het met geld te maken heeft is gewoon belachelijk ik heb al het geld dat ik nodig heb en ik hoef helemaal geen geld te verdienen is de paardensport. En ik ken echt een heleboel paarden die over de 20 zijn met 4 ingereden. En dat laatste is helemaal niet waar ze pikken alles heel snel op als ze jong zijn ik ben nu bezig met een paardje dat net 4 is geworden en ik heb ze 1 les leren wijken en daarna had ze het meteen door. Ik heb nu er een paar keer op geoefend en dit gaat heel goed. Hoewel ik met andere paarden die dit op nooit geleert is veel moeite gehad om dit te doen!

Anoniem

Re: 3 jarigen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:19

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:24

Dat wedstrijden mógen met 3 en 4 jaar is niet OMDAT het prima is en geen probleem is. Welzijn is niet het doel van wedstrijden, als je geluk hebt wordt welzijn in een bijzin meegenomen. Maar helaas is bijv. de endurance de enige soort wedstrijd waarbij het paard op gezondheid wordt gekeurd vóór, tijdens en ná een wedstrijd. Bij wedstrijden gelden andere belangen dan een paard gezond houden meestal.

In de dressuur mag je een paard starten als een paard 3 jaar is geworden. De bedenkers van dressuur leefden in een hele andere tijd, waarin paarden onderdeel waren van oorlogsmaterieel. Echter de paarden van de Spaanse rijschool worden ook eerst heel lang aan de hand getraind en pas vanaf een jaar of acht gaan ze moeilijke oefeningen doen en pas vanaf 10 jaar draaien ze mee in de shows. Veel paarden halen daar met gemak de respectabele leeftijd van dertig jaar en draaien op die leeftijd mee in de opleiding voor nieuwe ruiters. Iets dat bijna onwaarschijnlijk lijkt als je ziet op welke leeftijd moderne sportpaarden met pensioen gaan.

Bij het opstellen van regelementen voor wedstrijden, waren de ontwerpers meestal niet op de hoogste van bovengenoemde kennis. Evenmin zijn wedstrijden bedacht om het welzijn van het paard te verbeteren. Op z’n best wordt er bij wedstrijden wel gelet op welzijn, maar het staat zeker niet altijd centraal.

Dat sommige paarden ondanks vroeg inrijden tcoh nog zou oud worden is geen bewijs, mijn opa werd ook 74 ondanks dat hij rookte. Als hij niet gerookt had was ie in de 80 geworden.

En vergeet niet dat heel veel paarden vroegtijdig kapot gaan aan andere dingen; kreupelheid en longproblemen, dat is 90% van de redenen waarom paarden bij de slacht staan. En die zijn vaak geen 30+

Heel veel wedstrijdpaarden, dravers en fokmerries gaan de worst in nog voor hun 10 levensjaar.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 09-05-11 21:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:25

Saartjuh, er bestaat geen bewijs dat jong inrijden slecht is, voor roken wel. Het enige wat bestaat is de groeischijven kennis waaruit dan aangenomen wordt dat het paard nog kwetsbaar is en dus snel overbelast. Hoeveel belasting overbelasting is is niet bekend en valt dus geen zinnig woord over te zeggen behalve je verstand gebruiken. De meeste paarden die ik ken die de 15 niet gehaald hebben zijn door een ongeval of ziekte om het leven gekomen. Geen van de paarden die ik ken die op 3 jarige leeftijd zijn ingereden zijn kapot gegaan in de rug. De enige die ik ken met rugproblemen is op 6 jarige leeftijd ingereden.

Persoonlijk heb ik geen probleem met 3 jaar, maar zal het paard niet of amper tot spierpijn of zweten brengen. Mijn huidige 3-jarige staat echter te overbouwd om daar voorlopig op een eerlijke manier wat mee te gaan doen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:27

Iedereen wijst hier maar naar 'ja maar iedereen doet het met drie jaar', dan kunnen we ook wel allemaal gaan inrijden met 1,5 'omdat ze het in de VS ook doen'. We zouden ook kunnen luisteren naar de mensen met ijslandse paarden; die doen het pas met 5+.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:28

Ieder kan doen wat hem of haar goed dunkt, dit is een vrij land.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:29

Er zijn genoeg grote stallen waarbij het wel om het grote geld gaat en voor hun zou het niet gunstig zijn als paarden pas vanaf 6/7 jaar in de sport mogen meedraaien. Dus denk dat het wel grotendeels meespeelt en zolang er nog geen bewijs oid is dat het echt slecht is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:33

Hier haal je volgens mij 2 zaken door elkaar. Er is prestatie drang waar het paard zo snel mogenlijk tot prestaties moet komen en er is ook zoiets als spelenderwijs. Te snel gaan is op elke leeftijd slecht.
Mijn ervaring en mening is dat spelenderwijs zonder grote verwachtingen geen reden is om de 30 niet te halen.
Een ieder die wat anders vind is net zo vrij dat te vinden.
Ik sta wel open voor nieuwe vindingen, maar die zijn er momemteel duidelijk niet.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 21:37

Abaresk: dat doet ze toch helemaal niet? Sorry maar zou je eerst de reactie willen lezen voor je er commentaar op geeft? Ik doe het omdat mijn paard al zadelmak was. Maar ook zou ik het zelf gedaan hebben. Omdat ik persoonlijk vind dat dit paard er klaar voor was. En ik zei dat die opmerking over die sigaret zinloos was dat is net zoals discusieren met jou Abaresk of Yamcha. En toch word het gedaan. Er word ook inderdaad nergens vermeld hoeveel overbelasting is want natuurlijk is het niet hetzelfde als je mij van 50 kilo of er een vent van tegen of over de 100 kilo op zet. Het is niet duidelijk genoeg, we negeren het niet, het is gewoon niet bewezen hoeveel ervan belastend is op latere leeftijd enz. en hoeveel niet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:39

Hallo, wij geven onze mening én onderbouwen die met feiten en inzichten. Jij komt niet verder dan 'met Yamcha en Arabesk valt niet te discussieren'.

Kun je ook nog met wat anders komen???

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 21:46

Tuurlijk ik heb er en andere mensen trouwens ook al zoveel gegeven, aangetoon, voorbeelden van gegeven, zoveel en zoveel verschillende menigen. Hoe oud ben jij? Want je klinkt echt enorm kinderachtig. Yamcha leest dan echt nog onze reacties en reageert daar op. Jij pikt er gewoon iets uit en maakt het balachelijk. Ik heb trouwens nog maar net ondervonden dat er gewoon niet over te discusieren valt, en zeker niet met mensen zoals jij. Tuurlijk kom ik met vanalle andere dingen maar daar lees je klaarblijkelijk en overduidelijk gewoon over.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:50

Ik reageer in dat stukje enkel op waarom zouden er nog wedstrijden zijn voor 4/5/6 jarige bla bla. En dan denk ik dus dat het mede met geld te maken heeft. Daarbij is men van mening dat een paard met talent zo goed beweegt en in balans is dat het er niet sneller door slijt, maar als dat al zo zou zijn, zijn ze er wel vergeten bij te vermelden dat dit voor de gemiddelde huis tuin en keuken pony wel eens anders zou kunnen zijn.
Kijk naar het paard, zijn bouw, zijn mentale ontwikkelingen en kom tot het juiste besluit. Ik zie keer op keer weer dat in dat jaartje van 3 tot 4 er zoveel verandert voor een paard en zeker als ze dan ook hun eerste veulen krijgen dat ik er dan voor kies om ze dat jaartje iig nog te laten staan.
Mij gaat het dus vooral ook om het mentale stuk. Het zegt niet dat ik niets met ze doe, maar inrijden kan gewoon veel effect op het paard hebben wat in eerste instantie misschien niet zo lijkt (je kent ze vast wel die paarden die zich alles maar laten overkomen en als heel braaf te koop staan etc.) Als ze dan wat beter in hun lijf komen en wat volwassener worden, kunnen ze nogmeer in verzet komen als de paarden die het meteen doen. Dan kun je je afvragen of je er goed aan gedaan hebt om het paard in te rijden.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:58

lilly_s18 schreef:
Tuurlijk ik heb er en andere mensen trouwens ook al zoveel gegeven, aangetoon, voorbeelden van gegeven, zoveel en zoveel verschillende menigen. Hoe oud ben jij? Want je klinkt echt enorm kinderachtig. Yamcha leest dan echt nog onze reacties en reageert daar op. Jij pikt er gewoon iets uit en maakt het balachelijk. Ik heb trouwens nog maar net ondervonden dat er gewoon niet over te discusieren valt, en zeker niet met mensen zoals jij. Tuurlijk kom ik met vanalle andere dingen maar daar lees je klaarblijkelijk en overduidelijk gewoon over.

Hier TeM ik even op, dit gaat niet meer over het onderwerp. Zullen we met z'n allen proberen de discussie ontopic te houden :) ?

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 22:00

dit vind ik een heel gepaste reactie van jou, Lailapri. Ik ga hierover ook zeker niet in discusie want er zijn zeker dingen die je zegt die helemaal waar zijn. Ik was daarnet misschien een beetje overbarig met te zeggen dat ik het ook zo snel gedaan zou hebben, ik zou dan wel maar een half jaartje gewacht hebben maar het is iets. Maar ik merk nu aan mijn paard dat ze er mentaal (over lichamelijk discusieer ik voorlopig denk ik niet meer) maar dat ze hier wel klaar voor was. Als ik aan kom staat ze te popelen om te gaan rijden, ik merk dat ze het moeilijk vind maar dat ze dingen wilt leren en verbeteren. Ze pikt alles op alsof ze nooit iets anders gedaan heeft maar ik ga er rustig mee. Je voelt dat ze het graag voor mij wilt doen en dat is ook hetgene wat mij drijft. Ik merk dat we het allebei heerlijk vinden, de weides, het rijden, de lessen, de mensen, het verzorgen, ook gewoon tijd met mij doorbrengen vind ze heerlijk en ik zou haar dit niet meer willen afnemen. Het is nu vreemd hoe ik hierover spreek, sommigen zullen denken dat ik niet kan weten wat er in haar hoofd omgaat maar blijkbaar doe ik dat wel en ik denk ook dat het zo hoort.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:00

ik heb nu een jong paard gekocht. Hij is nu bijna 5 en pas sinds 3 maanden onder het zadel... Ik moet zeggen dat ik het wel heel fijn vind. Voor mijn gevoel kan hij het allemaal beter aan en ik heb het idee dat hij het ook mentaal beter aankan. Hij leert echt ontzettend snel en heeft ook echt de aandacht bij mij. heb ook wel eens een paard met 3 ingereden maar had toch het idee dat deze het veel en veel moeilijker vond dan mijn huidige paard. maar ik weet niet of dat nou aan het paard ligt of aan de leeftijd. Mijn voorkeur ligt wel om paarden wat uit te laten groeien voordat ze belast worden. Maar zoveel mensen zoveel meningen.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 22:02

Doubtless schreef:
lilly_s18 schreef:

Hier TeM ik even op, dit gaat niet meer over het onderwerp. Zullen we met z'n allen proberen de discussie ontopic te houden :) ?

Sorry ze vroeg mij mijn mening te ondersteunen terwijl ik dit al een tig keer heb gedaan, ze leest er gewoon over. Dan moet je ook niet zo'n reactie schrijven denk ik dan.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 23:04

Dani_ schreef:
Famke160301 schreef:
Ik vind t rustig beleren van een jong paard beslist geen topsport. Imo is dat gewoon beweging omdat er weinig inspanning vh jonge paard gevraagt wordt. Maar als je een jong paard wel meteen gaat overvragen, door bijv meteen oprichting en verzameling te vragen, ja dan ben ik t met je eens, das topsport voor een jong paard en dus belasting.

Ik heb het over belasting van groeischijven die niet nog volgroeid zijn. Bij een kind gebeurt dat bij topsport, bij een paard gebeurt dat als je erop zit (= allebei hoge belasting van de groeischijven).

Dus die 65 kg maken t verschil? Goh nou das echt een eye- opener.. :')

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 23:19

Moderatoropmerking:
Een pittige discussie is niet verkeerd, maar in deze wordt het in sommige stukjes wel erg persoonlijk. Probeer op "de bal" te spelen en niet op "de man", alleen dan kun je een constructieve discussie voeren. Sarcasme en persoonlijke aanvullen hebben in ieder geval niet bepaald een goede bijdrage, dus gelieve die achterwege te laten.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:00

Arabesk schreef:
Iedereen wijst hier maar naar 'ja maar iedereen doet het met drie jaar', dan kunnen we ook wel allemaal gaan inrijden met 1,5 'omdat ze het in de VS ook doen'. We zouden ook kunnen luisteren naar de mensen met ijslandse paarden; die doen het pas met 5+.

Dat is niet helemaal waar Arabesk. ;) Ik ken mensen met IJslanders die óók op 3/3,5 zijn ingereden.
Ik heb zelf een KWPN paard van 165 m. en die is wel op zijn 5e beleerd en 5,5e ingereden. :)

Bobelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:05

Mioux schreef:
Springen op 3 jaar vind ik ook wel wat snel hoor, maar als het paardje klaar is voor het andere basis dingen waarom niet? :D Als jullie er beide plezier in hebben zou ik zelf zeggen waarom niet!

op 3jarige leeftijd zijn de botten nog niet eens volgroeid.. Op 5-jarige leeftijd zijn die pas volgroeid. Ik zou wachten tot het paard 5 is, voordat je straks al heel wat kapot maakt.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:11

springen met drie jaar lijkt me wel wat vroeg. Je belast een paard vrij zwaar met springen en ook het continu neerkomen in het zadel na de sprong etc. lijkt me niet echt bevordelijk. Ik ga met springen wel wachten tot ze 4/5 jaar is en laat haar ondertussen lekker los springen