Wat doen jullie als er een 'eng iets' langskomt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AfricanLady

Re: Wat doen jullie als er een 'eng iets' langskomt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 11:51

vaak probeer ik er langs te rijden maar als hij het echt eng vind ga ik regelmatig die week terug naar die plek zodat hij leert dat het helemaal niet eng is dan stap ik af en laat ik hem eraan ruiken en vaak heb ik wel paardensnoepjes in mijn zak en die leg ik dan op het enge ding en da n gaat het steeds beter

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:30

Even de leiding nemen werkt bij mij paard. Ze is niet gauw bang, maar als zij moet beslissen dan kan het vluchtgedrag wel eens de overhand nemen. Verder het enge object negeren: welk eng object? er is geen eng object...

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 17:21

Met mn oud paard passeer ik overal, die is voor niets of niemand bang en gaat overal door, over of onder. We vertrouwen elkaar 100%!
Maar... Ik heb ook een jong paard :D Die is wel soms kijkerig, soms gewoon omdat hij het niet kent, soms echt paniekerig. En ik lees hier dat er gelukkig nog mensen zijn die dan 'proberen te blijven zitten'. Want er zijn momenten dat ik niet meer dan dat kan doen, een rodeoshow is er niets tegen... :+
Ik ben nu met hem met grondwerk bezig, om ons band te verbeteren, en hopelijk zijn rodeoshows ook. Van mij mag hij kijken, briezen, bang zijn, hij mag er zelfs vandoor willen, maar ik zou toch graag minstens 1 been op de grond willen houden, op de zweeffases van de gangen na ;)

Wat doen jullie als je paard zo gek doet dat je eraf valt?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 17:27

Heb altijd klein zweepje bij me (is paardje bang van). Schrikken en bang zijn mag natuurlijk en dat wordt ondersteund met stem en zacht drijvende hulp. Hou goede aanleuning maar wel zacht in de vingers want zo is de boodschap er is niets om bang voor te zijn. Kijk zelf nooit naar het opstakel en blijf er lekker diep in zitten ontspannen als een zoutzak (weer boodschap er is niets aan de hand). Zodra ik merk dat er gefiept gaat worden dan gelijk twee tikjes op de nek aan die kant waar het gevaar juist niet is zodat ze niet van het gevaar af gaat springen. Tja en vlucht reactie dan ben ik sterker en sneller dan paardje met teugel, zit been hulp maar gebeurde vroeger wel eens maar nu zelden of nooit. Desnoods rijd ik haar tegen een boom op of rechtin de struiken. Maakt me niet uit, maar ze flikt me geen gevaarlijke toestanden. Ben er buiten gelukkig nog nooit af gevallen. Een keer bijna maar daar schrok ze zo van dat ze bleef staan.

Como_Bono

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 17:40

Nikass schreef:
Verder het enge object negeren: welk eng object? er is geen eng object...

Sluit ik me helemaal bij aan! In jou ogen moet er geen eng object kunnen zijn. Als jij volledig gerust bent en het als de normaalste zaak van de wereld ziet heb je het grootste deel al gehad. Vertrouwt hij verder volledig op je en ben je consequent kom je er wel langs.

Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk. Zolang je maar niet boos op hem / haar wordt!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:57

pien_2010 schreef:
Heb altijd klein zweepje bij me (is paardje bang van). Schrikken en bang zijn mag natuurlijk en dat wordt ondersteund met stem en zacht drijvende hulp. Hou goede aanleuning maar wel zacht in de vingers want zo is de boodschap er is niets om bang voor te zijn. Kijk zelf nooit naar het opstakel en blijf er lekker diep in zitten ontspannen als een zoutzak (weer boodschap er is niets aan de hand). Zodra ik merk dat er gefiept gaat worden dan gelijk twee tikjes op de nek aan die kant waar het gevaar juist niet is zodat ze niet van het gevaar af gaat springen. Tja en vlucht reactie dan ben ik sterker en sneller dan paardje met teugel, zit been hulp maar gebeurde vroeger wel eens maar nu zelden of nooit. Desnoods rijd ik haar tegen een boom op of rechtin de struiken. Maakt me niet uit, maar ze flikt me geen gevaarlijke toestanden. Ben er buiten gelukkig nog nooit af gevallen. Een keer bijna maar daar schrok ze zo van dat ze bleef staan.

Toen ik voor het eerst met mijn paard alleen naar buiten ging flikte ze me echt wel wat gevaarlijke toestanden. Zij was degene die ons tegen een boom probeerde te rijden omdat ze niet verder wilde maar terug naar huis. Wat is dat toch voor een optie om je paard tegen een boom te rijden??? Ik was op die momenten echt niet happy hoor! En mijn paard zou daar iig niet van onder de indruk zijn - breng je jezelf alleen maar in gevaarlijke situaties mee.
Ik ben nog nooit door een dergelijke situatie van mijn paard gevallen. Dat is ook mijn prioriteit... (wat er ook gebeurd... ik blijf zitten...)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 12:52

Buiten... tsja wat doe ik eigenlijk? :P Mijn pony is erg kijkerig, ik laat haar hoofd vrij en drijf haar een beetje naar voren. Meestal gaat dat dan wel goed. Als ze aan de kletter gaat, probeer ik vooral te blijven zitten en als er ruimte is rusig terugnemen en terugrijden naar het enge. Als er géén ruimte is, bijvoorbeeld een weg, draai ik haar om. Gelukkig is dat bijna nooit.

Als er iets engs is in de bak (zoals nu, staat er een kruiwagen, daar krijgt ze ook voer uit, maar nu staat die in de bak dus is het dooooodeng natuurlijk 8)7 ) is gewoon proberen om stelling te vragen en er steeds iets dichter bij in de buurt te komen. Na een paar rondjes is er dan niks meer aan de hand.

EmmieEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 14:31

Gewoon doen alsof er niks aan de hand is en als dat niet lukt er eventjes naar laten kijken.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 17:58

sowieso rustig blijven :j als je laat merken dat er iets 'engs' voorbij komt word je paard vanzelf gespannen.
en gewoon doorrijden. als ie het dan toch nog eng vind ga ik mee met reactie van EmmieEmm :)

Pinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 18:00

ik blijf gewoon rustig en laat haar lekker kijken maar laat wel merken dat ze wel gewoon door moet lopen en desnoods stap ik even af en looop er er naast mee. maar ja eigenlijk dus wel laten kijken maar wel gewoon door lopen

nikki23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:57

ik blijf zelf gewoon heel kalm en praat rustig tegen mijn pony, vaak helpt dat wel
ik laat hem er gewoon voorzichtig op af stappen, gewoon heel rustig blijven is denk ik het handigst ;)

Twinkle10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 21:15

Doen alsof er niks aan de hand is, rustig blijven en als ik merk dat ze wat verstijfd, tegen haar praten ;)
Maar blijf vooral (door)rijden!

fibitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 21:39

Als ik merk dat mijn paadje nerveus wordt van iets en gaat verschieten, dan praat ik er meestal tegen om hem op zijn gemak te stellen. Maar grotendeels is de boodschap van zelf kalm te blijven en op die manier ook je paard te kalmeren :)

Jipperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:40

Rustig blijven zitten, voorzover mogelijk :=. Tegen het paardje praten en kriebelen over de schoft. :j

Dorien_68

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:19

Gelukkig is mijn verzorgpaard heel makkelijk te overtuigen om erlangs te lopen. Paar x aansporen en hij gaat weer

suikerp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:02

Ik kijk nooit naar hetgene eng is, omdat ik weet dat ik dit dan overbreng. Maar als ik zelf ook heel bang wordt, ben ik de held en stap ik af haha.

_Kaira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:29

als ik het zie aankomen hou ik er rekening mee concentreer ik me daarop en let ik even op mijn zit (want nee die is niet 24/7 perfect, maar dan zorg ik dat sowieso even goed stevig zit). Pas als ponylief het eng begint te vinden, teugel ontspannen, been eraan (want ik weet dat ze meestal met een grote bocht omheen loopt en dan eventueel ook tegen bomen en alles aan kan lopen :')). En dan meestal gaat het goed, mocht ze wegspringen/gaan draven achterover zitten terugnemen en zeggen hoooow. en dan is het eigenlijk alweer gebeurt xd

Als het een situatie is die ik nog nooit heb meegemaakt en ze dat misschien ontzettend eng kan vinden en er sloten of prikkeldraad of iets dergelijks in de buurt is stapt meestal 1 van ons af. Weten we meteen wat ze doen de volgende keer. (:

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:31

Doen alsof er niets aan de hand is. Als ik erop ga zitten met het idee "ojee er is iets waarvan ze gaat schrikken" dan verandert er toch iets qua spanning in je lichaam en hartslag, paarden zijn daar erg gevoelig voor en zullen dus snel doorhebben dat er 'iets' niet klopt.... als ze dan op scherp staan en er komt een enge vrachtwagen voorbij kun je erop wachten dat ze ervan schrikken..... als jij erop zit (of er desnoods naast loopt, want als ik een weg heel smal en eng vind stap ik er vaak bij voorbaat al af) en je doet alsof er niets aan de hand is, gewoon lekker rustig ademhalen en tegen je paard aankletsen, zal hij dat waarschijnlijk nog van je aannemen ook. Geldt natuurlijk niet voor alle paarden, maar over het algemeen werkt dat prima!

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:02

ik doe alsof er niks aan de hand is, en laat hem wel lekker door stappen. het enige wat mijn pony doet is stil gaan staan als hij ergens niet langs durft. wat ik doe is hem nog eens aan sporen en vaak loopt hij er dan langs. loopt hij te miepen terwijl hij er langs loop (steeds achterom kijken en naar het 'enge opject blijven kijken' dan rij ik hem er naar terug en laat ik hem er aan snuffelen steeds een stapje dichter bij. tot hij door heeft dat er niks aan de hand is :P

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:21

Ik doe alsof er niks te zien is. Bij mijn vorige bijrijdpaard was het vaak 'uitproberen', die moest je echt overtuigen om langs de 'enge' plek te gaan. Bij mijn huidige bijrijdpaard is even laten kijken genoeg, zodra je hebt aangespoord gaat hij er zonder rare fratsen langs af.

Showem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:24

Ik kijk er zelf altijd heel rustig omheen net alsof het er niet is, ik blijf rustig en ontspan me. Vaak ontspant paardlief zich dan ook, maar als ze het echt eng vind ga ik eventjes stil staan, praat ik zachtjes tegen haar en aai haar. Rent ze weg, ga ik terug naar dezelfde plaats om er nog eens langs te gaan, zodat ze niet op de kletter gaat.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:26

Door rijden
Wat wil je anders ?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:46

Ik heb er les in gehad omdat ik ook een angsthaas ben als ik op het verkeerde paard zit.

Je bepaald zelf in je hoofd of het eng is. Dat moet je beseffen. als je je eigen gedachten onder controle kunt krijgen is het probleem waarschijnlijk verholpen. Als ik schrik omdat er een traktor aankomt omdat ik weet dat tie schrikt van een traktor ben je al te laat. Traktor gezien.... niet eng.. Het ding vreet mij niet op, dus is het niet eng.

Zo raar, vroeger reed ik overal reed overal langs, over viadukten, onder viadukten overal. Er gebeurde echt nooit iets. Ik dacht toen gewoon niet na omdat ik de gevaren niet wist. Door er over na te denken breng je de angst over. Dus zelf bepalen of het eng is of niet. ( zei deze angsthaas stoer :o )

elle108030

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:35

heb ik ook gehoord maar niet uitgeprobeerd mijn meisje is nergens bang voor :+

Blackbinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:49

Gaat niet altijd op helaas.
Soms heb ik nog geen eens door dat er iets engs is en toch schrikt hij enorm. Loopt naar achter, springt opzij of wil weg.
Bv als er een scooter aankomt. Dan heb ik dat niet door omdat ik bv zit te kletsen of een andere kant op kijk. Maar ook als ik het wel door heb en bepaal dat het totaal niet eng is (tsja is het ook niet voor mij haha).