Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Die is wel soms kijkerig, soms gewoon omdat hij het niet kent, soms echt paniekerig. En ik lees hier dat er gelukkig nog mensen zijn die dan 'proberen te blijven zitten'. Want er zijn momenten dat ik niet meer dan dat kan doen, een rodeoshow is er niets tegen...
Nikass schreef:Verder het enge object negeren: welk eng object? er is geen eng object...
pien_2010 schreef:Heb altijd klein zweepje bij me (is paardje bang van). Schrikken en bang zijn mag natuurlijk en dat wordt ondersteund met stem en zacht drijvende hulp. Hou goede aanleuning maar wel zacht in de vingers want zo is de boodschap er is niets om bang voor te zijn. Kijk zelf nooit naar het opstakel en blijf er lekker diep in zitten ontspannen als een zoutzak (weer boodschap er is niets aan de hand). Zodra ik merk dat er gefiept gaat worden dan gelijk twee tikjes op de nek aan die kant waar het gevaar juist niet is zodat ze niet van het gevaar af gaat springen. Tja en vlucht reactie dan ben ik sterker en sneller dan paardje met teugel, zit been hulp maar gebeurde vroeger wel eens maar nu zelden of nooit. Desnoods rijd ik haar tegen een boom op of rechtin de struiken. Maakt me niet uit, maar ze flikt me geen gevaarlijke toestanden. Ben er buiten gelukkig nog nooit af gevallen. Een keer bijna maar daar schrok ze zo van dat ze bleef staan.
Mijn pony is erg kijkerig, ik laat haar hoofd vrij en drijf haar een beetje naar voren. Meestal gaat dat dan wel goed. Als ze aan de kletter gaat, probeer ik vooral te blijven zitten en als er ruimte is rusig terugnemen en terugrijden naar het enge. Als er géén ruimte is, bijvoorbeeld een weg, draai ik haar om. Gelukkig is dat bijna nooit.
) is gewoon proberen om stelling te vragen en er steeds iets dichter bij in de buurt te komen. Na een paar rondjes is er dan niks meer aan de hand.
als je laat merken dat er iets 'engs' voorbij komt word je paard vanzelf gespannen.
). En dan meestal gaat het goed, mocht ze wegspringen/gaan draven achterover zitten terugnemen en zeggen hoooow. en dan is het eigenlijk alweer gebeurt xd
)