waarom het gebruik van een slofteugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:43

Professor schreef:
Lees ik niet na, alleen het topic waar het overgaat.
Dan zeg ik slofteugel is een scheerimes in de hand van een aap.
Men heeft hem helemaal niet nodig wanneer men rijden kan, dus blijft er alleen over mensen die geen tijd hebben.

En waarom zou je lang moeten blijven doormodderen terwijl je een probleem met een hulpmiddel sneller kunt oplossen? Dat is dan toch veel efficiënter?

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:33

Safiera schreef:
Raja: Als de slof los hangt ziet het er misschien vriendelijk uit, maar daar werkt hij ook niet in... De slof werkt alleen als hij soms toch strak komt te staan. Dus hoe zie jij dat?

Die tweede foto vind ik ook niet goed, omdat het bit uit de mond wordt getrokken, het paard duidelijk pijn heeft (tong uit de mond!) en de achterhand er niet bij is. Dit is idd een geval van naar beneden trekken. De gewone teugel hangt ook te los. Toch staat de slof bij ons ook strak af en toe. Als je 'm alleen los laat hangen, waarom hangt hij er dan om?

Ik zie het als wel of niet correct gebruiken van een slofteugel.

Als het paard ontspannen loopt, hangt de slof teugel los.
En als het paard daarna gewoon ontspannen blijft, kun je zelf de slof losser laten worden zodat deze helemaal niet meer inwerkt.
Kom je op een punt dat het paard wel weer in verzet komt/hoofd in de lucht gooit, dan kun je als ruiter de slof er weer bij pakken als dat nodig is. (lees: als je het door de normale hulpen te geven niet opgelost krijgt)

En daarbij kan een slof een hele boel frustraties tegen gaan.

Wat heb je liever?
Een gefrustreerde ruiter en een gefrustreerd paard, of een hulpmiddel waardoor beiden weer kunnen ontspannen en lekker aanhe werk kunnen....

In mijn geval heeft het gebruik van de slof een hoop frustraties weg kunnen nemen. En ja, ik was ook altijd tegen het gebruik van een slof, maar soms kun je niet anders...

Bij mijn paard is het overigens zo, dat alleen al het feit dat de slof erom hangt, ervoor zorgt dat hij meewerkend blijft en niet bij ieder dingetje zn kop in de lucht gooit en zn rug wegdrukt en vervolgens nergens meer op reageerd...
Dit is al vanaf de aller eerste keer dat ik de slof erbij heb gepakt. (op advies van mijn instructeur en onder begeleiding ;) )

Evelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:55

het ligt er echt maar net aan hoe je hem gebruikt.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:45

Professor schreef:
RougeLaMer schreef:
En waarom zou iemand die goed kan rijden hem niet nodig hebben?
Je kunt op Grand prix niveau rijden, en een behoorlijk flippend dier onder je kont hebben, dan voor eigen veiligheid hang je hem er wel om hoog, en haal je hem er weer af als hij rustig is.

Een slofteugel geeft geen veiligheid, de mens die erop zit dient eerst te leren zitten en een onafhankelijke zit te krijgen en de hulpen kunnen geven.
Heb in mijn leven meer paarden aangereden dan de meeste bokkers.
Daarom durf ik er oordeel over te vellen, het is voor mij onzin dat men zegt dat het veilig zou zijn heb nog nooit een paard zien bokken met zijn hoofd ophoog maar juist naar beneden.
Eerlijk en goed rijden dat geeft veiligheid. Het is de luiheid van diegene die erop zit.

_O-

Kom jij mijn paard maar eens buiten rijden zonder hulpteugel dan ~~}>

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:53

Ik merk hier wat Penny-invloeden. Dat stond altijd in die verhaaltjes: alle slechte ruiters reden met slofteugel, zodat het paard de hals zo mooi boog. Alle goede meisjes hadden zo'n teugel niet nodig want zij waren één met het paard. Jeweetwel.

Ik vind het gebruik van een slof niet sowieso slecht. Waarom heel lang doormodderen als je met slof hetzelfde effect krijgt? het kan zelfs een gunstig effect hebben om het sneller voor elkaar te krijgen - het paard ontwikkelt sneller de juiste spieren en het kan een steuntje in de rug zijn voor wat je nu eigenlijk bedoelt. Je hebt langer invloed op je paard, en die tijd kan kostbaar zijn en nuttig voor zowel ruiter en paard om verder te werken naar een moment dat het zonder slof kan.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:54

Ook van verkeerd rijden kan een paard artrose krijgen als ie daar gevoelig voor is ja.. en van die slof zijn niet mijn woorden, maar van de best bekendstaande DA van NL: DA van Muiswinkel.
Sta daar wel achter verder.
Zou het alleen zoals eerder gezegd gebruiken als noodrem in het bos...
maar hier zijn veel slof-liefhebbers dus valt niet tegenin te gaan :+ .
En ja.. 99 van de 100 mensen zie ik de slof sowieso ook nog eens niet gebruiken waar ie voor bedoeld is.. die zetten paard compleet vast (bij mij op stal wel tenminste).

M_D_H schreef:
ik wel :))
de mijne :+
die had het echt nodig :)
en njaa, je hebt in het less is more topic vast wel de uitleg mee gekregen denk ik :o
vandaar dus...
en het heeft echt geholpen, en zolang je het netjes gebruikt zoals het hoort...
als een begrenzende teugel komt er geen kracht bij kijken en krijgt je paard dus ook geen slijtage :)
als je je slof met kracht gebruikt krijgt je paard idd slijtage...
maar dan krijgt je paard van alles slijtage, ook als je zonder hulpteugel rijdt ;)

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:55

In 1 van mijn eerste reacties schreef ik ook dat dit de enige reden was dat ik het kon begrijpen.. uit veiligheid voor ruiter (en paard).
Dan samen hier aan werken en tot die tijd idd slof v noodrem in bos ofzo.
Helemaal mee eens dus :o

griebels schreef:
Amsterdam_30: jij mag het misschien onzin vinden en niet nodig vinden, maar er is niemand die op mijn paard naar buiten gaat zonder dat ding om.
Ik wil graag dat die ruiter EN vooral ook mijn paard thuiskomen zonder kleerscheuren.
Als ik ervoor zorg dat mijn paard nooit meer zou trekken in galop, breek ik zijn karakter, en dat vind ik persoonlijk erger dan een slofteugel gebruiken ;)

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:59

Haha.. ik moet les gaan nemen omdat ik niet van een slof houd :') ??? _O-
Moet niet gekker worden :P .
Voor jouw info: heb op 1 paard 2 a 3x p wk les momenteel en op een ander paard 1x p week.. dus les zat neem ik aan :j . Oh ja.. beide pittige en goede dressuurpaarden. Geen recreatie-lesjes..
Nogmaals over veiligeheid: veiligheid gaat voor de rest.. dus af en toe slof als je anders onveilig bent vind ik oke zoals ik al 5x heb verteld inmiddels :') . Tijdelijk paar x is dan oke wat mij betreft..
Een echt ontspannen paard heeft geen slof nodig en ben er zelf gewoon van overtuigd dat begrenzen er niet voor zorgt dat paard ontspant.
Iedereen zn mening toch?
Wees eens netter.. je hebt mij nog nooit zien rijden??!!!
Verder vind ik het onnodig om te gaan roepen dat ik les moet nemen..

ik ben weg uit dit aanval-topic :=

RougeLaMer schreef:
Veiligheid (In sommige gevallen), Hulp (Voor jonge paarden welke kant ze op moeten met het hoofd), Oeveningen (Je hoeft niet erg er op te letten dat hij dan omhoog gaat)
Maar ja, zo zijn er nog veel meer dingen, ik vind het een fijn hulpmiddel, vaaks word de slof fout gebruikt om het paard naar beneden te trekken.
Jammer, want zo vinden veel mensen de slof slecht op een moment dat het goed is.
Als de slof er niet was geweest had ik nu al lang mijn nek gebroken :)

@ amsterdam_30
Ik denk eerder dat jij een lesje meer moet meepakken.
Er zijn veel mensen die de slof fout gebruiken, dus met name ook dat ie veel te strak zit.
Als je daar een combinatie tussen vind, dus niet te strak en niet te los anders stapt het paard er in, en de teugels ontspand als hij goed loopt.
Nee, ik zeg niet dat je er elke dag mee moet gaan rijden, een periode van 1 week of 2 weken, soms kan het langer zijn, maar niet heel jaar achter elkaar, dan kan het geen kwaad.
Zolang jij je slofteugel ontspannen houd, word hij niet gebruikt, pas als het paard omhoog gaat met het hoofd, of als je de slof strak zet.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:08

Professor schreef:
RougeLaMer schreef:
En waarom zou iemand die goed kan rijden hem niet nodig hebben?
Je kunt op Grand prix niveau rijden, en een behoorlijk flippend dier onder je kont hebben, dan voor eigen veiligheid hang je hem er wel om hoog, en haal je hem er weer af als hij rustig is.

Een slofteugel geeft geen veiligheid, de mens die erop zit dient eerst te leren zitten en een onafhankelijke zit te krijgen en de hulpen kunnen geven.
Heb in mijn leven meer paarden aangereden dan de meeste bokkers.
Daarom durf ik er oordeel over te vellen, het is voor mij onzin dat men zegt dat het veilig zou zijn heb nog nooit een paard zien bokken met zijn hoofd ophoog maar juist naar beneden.
Eerlijk en goed rijden dat geeft veiligheid. Het is de luiheid van diegene die erop zit.

haha
nou hij heeft mij toch echt wel een keer gered toen ik buiten was met mijn paard.
Hij schrok van een vogel en wilde aand e kletter gaat.
en kan je veterllen, als hij gaat, gaat tie ook echt en is hij niet 123 te stoppen..
het is ff hard maar als je dan flink je slof eraan zet gaan ze zakken waardoor ik hem terug kreeg!!
dus het was bij mij echt veiligheid hoor..

nu is hij wat ouder en super braaf buiten..

maar vind het zo'n bullshit om te zeggen dat de zit van de ruiter veiligheid is!!
een paard is een vluchtdier..angst betekend rennen en dan kan je zitten wat je wilt.. maar daar reageren ze dan niet op hoor!

Anoniem

Re: waarom het gebruik van een slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:48

Is niet helemaal waar, paard is een prooidier, maar niet persé een vluchtdier. Vluchten is gedrag, en gedrag is te trainen. Daar zijn ook schriktrainingen voor uitgevonden, om het paard wat te desensibiliseren. Maar goed, blijft een feit dat áls je paard, ondanks alle trainingen die je hebt gedaan, op de vlucht slaat, dat ze dan redelijk blind zijn, en 't is wel praktisch als je dan wat te vertellen hebt, zeg maar :D

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:55

Bedankt voor de aanvulling ;)

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:08

Zo he, poosje weggeweest en dan zie ik zo'n aanval!!!
Hoezo kun je niet rijden als je een slof gebruikt??
Je kunt juist erg goed rijden als je het goed gebruikt.
Als een vluchtdier (en prooidier) er vandoor gaat ben je maar wat blij met een klein remmetje.
En wat het rijden betreft: Ben zelf 3 keer Z (sgw, springen en dressuur), rijd paarden voor mijn beroep, en geloof me soms is het gewoon nodig....
Niet om een paard je wil op te leggen, maar om samen dat stukje te vinden om de spieren net iets anders te gebruiken. Daarvoor gaan mensen naar een Fysio.
Nogmaals, mits je het goed gebruikt, en vooral ook een beetje met begeleiding kan het een aanvulling zijn op je rijden, talent, kunnen enzzz

zafira_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:11

RougeLaMer schreef:
Misschien geeft het bij jou geen veiligheid, maar bij vele anderen wel.. en als je hem dan losjes hebt hangen, en als ie er van door gaat er bij pakt, is er geen probleem?
Dan is het niets luiheid, natuurlijk zijn er mensen die hem wel voor de luiheid gebruiken, maar als ik de slofteugel niet had gehad op mijn vorige pony had ik nu mijn nek gebroken.
Het is een HULPteugel, dat zegt al genoeg of niet?

Idd ben het helemaal met jou eens! Het licht er gewoon heel erg aan hoe je de HULPTEUGELvgebruikt! En als je kunt kiezen tussen je nek breken of de slof gebruiken wist k het wel!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:20

Kijk, na enkele malen wat reacties gelezen te hebben wordt de slof teugel gebruikt om problemen met het paard te voorkomen.
Buiten rijden, steigeren, bokken, en nog meer zaken.

Maar de bedoeling van een slof is om een paard net even over het dode puntje te krijgen wat betreft houding, enz.
Ook in de western wordt de draw rain gebruikt.
Net even om de houding en rug gebruik van het paard te verbeteren.

De bedoeling van slof en draw rain is geen noodrem en dus ook niet om een stuiterend paard op de openbare weg terug te pakken.

De bedoeling is een correctie in houding te bevestigen.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:35

Ariebren, ben ik helemaal met je eens, maar geloof me als je zoals ik alleen maar op jonge paarden zit, en deze de ruimte wilt geven om recht te lopen heb je het wel eens nodig.
Ik ga met mijn beesten naar het bos, zodat ze rechtuit op eigen benen enz kunnen lopen.
Dit lukt nl niet echt in mijn 20-40 bak, dus moet ik naar het bos!
Nou heb ik de luxe dat ik maar 500 meter hoef tot aan het bos, maar over een harde weg met heel veel verkeer! Moeilijk voor een jong paard en voor mij! Slof geeft net dat beetje zelfvertrouwen die weg over te gaan en in het bos gaat het af! Ja het is soms een rem, en ja het maakt het veileiger om met een stuiterend paard over de weg te gaan, dat heet een hulpteugel!
Verder gebruik ik het nooit, de correcte houding bevestigen doe ik vooral met heel veel geduld, herhaling en een stille hand en zit! en dus niet met de slof!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:54

de slofteugel is ehm, de leidsels als ik met mn shet met de sulky ga.
de andere officiele leidsels zijn te lang, en mn slofteugel precies lang genoeg(ja dan gebruik ik hem natuurlijk als normale teugel).
en bij mijn paard om af en toe net weer even dat extra stukje zodat ze wat meer met haar hoofd naar beneden gaat.
de slof heb ik dan aan de zijkant van de singel zitten, en werkt alleen in wanneer ze haar hoofd abnormaal omhoog steekt. eerst slof op de maat dat wanneer ze met haar hoofd te hoog loopt dat ie dan iets inwerkt.
dan gewoon met de normale teugels naar beneden werken en mocht ze dan omhoog komen en ze reageert niet direct op een kneedje van mn hand dan word ze door de slofteugel even onderbroken en weet ze weer wat de bedoeling is....

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:07

ik snap het gebruik eigenlijk niet helemaal meer.

bij sommigen kan ik het mij prima voorstellen hoor :j
maar helaas niet bij iedereen.

sinds kort leer ik echt heel goed op mijn zit te rijden en hiermee het tempo te bepalen. En dus weinig met je handen doen etc.
nou moet een paard eerst vanachter zakken wil hij ook van voren zakken. maar waarom vraag je met behulp van een slof (want dan werk je toch naar voren na mijn idee) hem 'aan de teugel.' ? Want dan gaat ie na mijn idee koppeltjeduiken?

het is mij niet afwerend bedoelt en ik ben ook absoluut niet tegen een slof hoor. ( heb zelf ook wel eens gebruikt hoor op een manege :j )maar de vraag zit al wat langer in mijn hoofd.
Laatst bijgewerkt door ismy op 26-02-11 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:08

ismy schreef:

sinds kort leer ik echt heel goed op mijn zit te rijden en hiermee het tempo te bepalen. En dus weinig met je handen doen etc.
nou moet een paard eerst vanachter zakken wil hij ook van voren zakken. maar waarom vraag je met behulp van een slof (want dan werk je toch naar voren na mijn idee) hem 'aan de teugel.' ? Want dan gaat ie na mijn idee koppeltjeduiken? Oke sommige paarden zijn sterk daar kan ik het mij mee voorstellen.

het is mij niet afwerend bedoelt en ik ben ook absoluut niet tegen een slof hoor. ( heb zelf ook wel eens gebruikt hoor op een manege :j )maar de vraag zit al wat langer in mijn hoofd.

Waarom moet hij van voren zakken?

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:12

ik bedoel aan de teugel zeg maar van voren :+

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:15

Want weet je zogauw als jouw paard van achter zal gaan zakken, zal hij van voren gaan stijgen. In oprichting lopen, hoe meer hoe hoger de africhting.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:17

oke. Ik had zeg maar geleerd dat het kruis moet zakken? maar dat klopt niet?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 01:47

ismy schreef:

nou moet een paard eerst vanachter zakken wil hij ook van voren zakken. maar waarom vraag je met behulp van een slof (want dan werk je toch naar voren na mijn idee) hem 'aan de teugel.' ? Want dan gaat ie na mijn idee koppeltjeduiken?

Dan heb je de slof veel te strak zitten ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 07:48

Citaat:
Misschien geeft het bij jou geen veiligheid, maar bij vele anderen wel.. en als je hem dan losjes hebt hangen, en als ie er van door gaat er bij pakt, is er geen probleem?
Dan is het niets luiheid, natuurlijk zijn er mensen die hem wel voor de luiheid gebruiken, maar als ik de slofteugel niet had gehad op mijn vorige pony had ik nu mijn nek gebroken.

Denk dat iedereen eens zich bij zijn neus moet pakken, en beter beginnen te leren paardrijden, dan is die teugel totaal niet nodig, vele paarden hebben een falsche Knick en dat komt door die onkundigheid van de ruiter.
Er zijn veel beter "hulp" teugels die veel beter functioneren.
En veiligheid die zit tussen de oren, omdat de slofteugel niet gedacht is om er de rem op te zetten.
Bovendien kan een paard met een slofteugel net zo had bokken als een zonder.
Het is gewoon verschrikkelijk hoe makkelijk op dit topic over zo´n hulpteugel gesproken word, en nogmaals een slofteugel is een scheermes in de handen van een aap.

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 08:30

Met een slofteugel kun je hele foute dingen doen. Mensen hebben geen inwerking op hun paard en grijpen naar de slofteugel. Het principe in rijden is, dat je het lichaam van het paard naar zijn hoofd moet sturen. Voorwaarts dus. Gebruik je een slofteugel, dan doe je het andersom, dan trek je het hoofd naar het lichaam toe. Dat is achterwaarts rijden. Een slofteugel heeft niks met correct rijden te maken. Je liegt tegen jezelf, je hebt rijtechnisch niks gedaan, je hebt niks opgelost. In de hand van een meester is een slofteugel goed. Maar een meester heeft de slofteugel niet nodig.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 10:03

Professor schreef:
Citaat:

Denk dat iedereen eens zich bij zijn neus moet pakken, en beter beginnen te leren paardrijden, dan is die teugel totaal niet nodig, vele paarden hebben een falsche Knick en dat komt door die onkundigheid van de ruiter.
Er zijn veel beter "hulp" teugels die veel beter functioneren.
En veiligheid die zit tussen de oren, omdat de slofteugel niet gedacht is om er de rem op te zetten.
Bovendien kan een paard met een slofteugel net zo had bokken als een zonder.
Het is gewoon verschrikkelijk hoe makkelijk op dit topic over zo´n hulpteugel gesproken word, en nogmaals een slofteugel is een scheermes in de handen van een aap.

Het ging mij niet om het bokken maar om het rennen en dan had ik met slof veel meer te vertellen.
Hij is niet bedoelt om een paard op de rem te zetten daar heb je gelijk in maar in noodsituaties kan hij daarin wel helpen!
Ik rij nu met thiedeman buiten en vind dat wel fijner nu, maar hij is nu ook een stuk braver.