zweep is straf en zielig ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 17:21

daphnijntje schreef:
Ik hoor vaak mensen zeggen : ja de zweep is zielig als jij niet door loopt gaan we je toch ook niet heel hard slaan met een zweep?
Maar dan denk ik altijd :Een tikje geven is niet om je paard mee te straffen maar om je hulp duidelijker te maken.
Wat vinden jullie?

graag een reactie

Een zweep is imo altijd geweld, of je nou een harde of een zachte tik geeft.
En geweld is nooit, maar dan ook nooit, de juiste oplossing.

Een zweep gebruiken doen mensen die te ongeduldig zijn om hun paard te begrijpen of die geen zin, tijd of kunde hebben om hun paard met goede hulpen te beleren.

De enige reden waar ik een zweep voor gebruik, is als verlening van mijn hand bij grondwerk, vrijheidsdressuur en dat soort zaken.

Alma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 17:30

Eens met Jiwa. En weetje wat ik nou zo gaaf zou vinden?
Als mensen eens tijd met hun paard zouden gaan doorbrengen zonder ook maar een enkel hulpmiddel. Geen halster, geen touw, geen zweep, geen bit, geen zadel. He-le-maal niks.

Hup, paard los in de wei/bak en erbij gaan zitten/staan/lopen/zijn. Urenlang. Kijk eens wat er dan gebeurd met zowel mens als paard.

(Uiteraard bij "gevaarlijke" paarden wel een zweep o.i.d. in de buurt voor je eigen veiligheid.)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 19:20

Alma schreef:
Eens met Jiwa. En weetje wat ik nou zo gaaf zou vinden?
Als mensen eens tijd met hun paard zouden gaan doorbrengen zonder ook maar een enkel hulpmiddel. Geen halster, geen touw, geen zweep, geen bit, geen zadel. He-le-maal niks.

Hup, paard los in de wei/bak en erbij gaan zitten/staan/lopen/zijn. Urenlang. Kijk eens wat er dan gebeurd met zowel mens als paard.

(Uiteraard bij "gevaarlijke" paarden wel een zweep o.i.d. in de buurt voor je eigen veiligheid.)

Ik ben laats gewoon even gezellig in de wei bij mijn VZ pony's gaan zitten.
Na ee poosje kwam Zorro, een dominante merrie, gezellig buurten en ze begon me te 'kriebelen', ik haar terug kriebelen enz. Die warmte die je dan voelt, waar je zo hard voor hebt gewerkt, is even geweldig.
Na 2 maanden grondwerken, loswerken en een beetje VD met enkel een zweep als aanwijsstok, een touwhalster en een leadrope, werpt toch zijn vruchten af.

Je hebt helemaal gelijk in dit bericht.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 11:29

oke
Lieshorses schreef:
Waarom noem je mij oliebol? ;( ben 10 jaar

Blabla1980 schreef:
Ze noemt je geen oliebol, dat doet bokt automatisch bij grove taal. Zij heeft nu Sh*t getypd, sh*t word dus oliebol

Tesssaaa

Re: zweep is straf en zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 19:35

ik rij bijna niet met zweep maar soms om te corrigeren.

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 19:42

Ik rijd een paar paarden met zweep. Soms heb ik hem niet nodig, soms wel.
Dit om mijn hulpen duidelijker te maken. Als het paard niet reageert op mijn been, dan tik ik hem even bij met de zweep.
Mijn bijrijdpaard rijd ik zonder zweep omdat ze keurig aan het been is, maar bij sommige paarden heb je er wel eentje nodig.

Dat is een zweep geweld is vind ik echt complete onzin. Van vragen aan je paard of hij 'alsjeblieft even wil reageren op mijn been' gaat je paard echt niet harder lopen. Met een zweepje is dat wel duidelijk. Niks geen geweld hoor. :+

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 19:49

Ik zie wel eens dat mensen hun benen van het paard af houden en als die dan stopt ineens been geven (zo niet heel hard omdat die stopt) maar dan denk ik toch, waarom houd je je been niet eraan? Wat vinden jullie hiervan?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 19:52

ik gebruik mijn zweep niet om te 'straffen.'
Ik gebruik de zweep voor het corigeren en om de achterhand actiever te maken.
Ook voor het meer verzamelen van de galop gebruik ik mijn zweepje nog wel eens om hem extra
op de achterhand te zetten, en bij zijgangen leg ik mijn zweep nog wel eens tegen de kont aan
en of bij te weinig achterhand gebruik geef ik een ritmisch tikje wanneer het dier zijn achterbinnenbeen
net wil op tillen. :)
dus nee, ik gebruik geen zweep voor het straffen , en naar mijn mening is ie daar ook niet voor gemaakt.
Laatst bijgewerkt door _Bitje_ op 02-06-11 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Newtotilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 19:52

Ik rij niet elke dag met zweep, maar dan wel met sporen..
Af en toe gebruik ik de zweep als hulpmiddel voor bepaalde oefeningen zoals wijken, om zijn kont er bij te tikken en het gaat scharen.
Ik vindt het niet zielig, maar zo ben ik dan.. ;)

Bloempje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 19:54

Als ik al een zweep gebruik is dat als hulpmiddel en niet om een paard een pak slaag mee te geven.
Mits goed gebruikt, is een zweep geen straf en niet zielig.

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 19:59

Ik gebruik mijn zweep veelal om te corrigeren ;) (en als hij iets doet wat echt niet door de bocht kan dan wordt de tik iets harder maar echt hard meppen doe ik niet)

Mijn paardje is buiten altijd zeer voorwaarts maar heeft een tik: dat is namelijk precies op randjes gaan lopen. Dan neem ik de zweep gewoon in de hand waar het randje zit en geef hem een klein tikje tegen zijn bips/net achter mijn been. Dan is het ook gelijk over , terwijl als ik het op mijn been doe hij gewoon blijft emmeren :')
In de bak is het echter een ander verhaal en is meneer liever lui dan moe , en dan geef ik liever 1x een klein tikje achter mijn been als hij voorwaarts moet dan dat ik hem 10x moet schoppen omdat er nauwelijks reactie komt (ik rijd niet met sporen) ;)

Ik vind het in mijn geval en meeste gevallen geen straf , en al helemaal niet zielig.

MarkusHaifa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 20:00

je kan beter 1 keer met je zweep straffen dan duizend keer met je benen schoppen!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 20:04

Noeni schreef:
Ik zie wel eens dat mensen hun benen van het paard af houden en als die dan stopt ineens been geven (zo niet heel hard omdat die stopt) maar dan denk ik toch, waarom houd je je been niet eraan? Wat vinden jullie hiervan?

Ik leer in mijn les dat been geven eigenlijk een knop indrukken is. Dus drijven, en dan je been er wat af halen als je paard doet wat jij verlangt. Dan weet je paard dat ie gedaan heeft wat jij wilde zegmaar. En je kuit hou je er dan nog lichtjes tegen zodat je paard voorwaarts blijft.
Maar volgens mij is dat redelijk western :)
Westernrijden is in dat opzicht best wel natuurkundig.. Als je je paard aandrijft, versnelt ie. Stop je met drijven, dan blijft hij in die snelheid doorgaan zolang je hem niet tegenhoudt.

Om ontopic te blijven: ik vind zeker niet alle vormen van zweepgebruik geweld. Je kan ook op de rug van je paard de zweep als verlenging van je hand gebruiken, bijvoorbeeld als je gaat wijken.. Dan moet je niet gaan meppen natuurlijk (dat doe ik ook nooit, als ik al een zweep gebruik) maar gewoon aantikken kan prima de boodschap overbrengen. Even zo van 'hallo, aandacht hier aub'

goldylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:19

Ik zie en zweep niet als 'straffen' maar als verduidelijking van de hulpen.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:38

Een zweep is een handig hulpmiddel, mits goed gebruikt. Ik heb er altijd een zweep bij, maar gebruik 'm niet altijd. Mijn merrie kan soms ontzettend zeuren over de bakkabouters en dan is 't 1x een tikje en dan is 't ook wel voorbij. Soms gebruik ik de zweep ook voor bij 't wijken, om aan de achterkant net iets betere hulpen te kunnen geven, maar dan leg ik de zweep er gewoon tegenaan, maar tik niet.

pascalle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 17:57

Ik rijd nooit met zweep, ik gebruik alleen een zweep bij longeren om te sturen.
Verder als ze niet op me been reageert, even wat harder been geven. Dan terug nemen, en net zolang tot ze reageert
als je druk geeft. Dan heb je geen zweepje nodig.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 15:42

CrossHorse schreef:
saskiakefie schreef:
Ik gebruik een zweep niet om te straffen, maar om te:

-Aanwijzingen te geven
-Corrigeren
-Motiveren

Hier sluit ik mij helemaal bij aan!

ook zo.

mensen die het zielig vinden, zijn vaak de mensen die aan de bakrand staan te kijken maar nooit paard gereden hebben.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 10:43

X
Laatst bijgewerkt door melody7 op 09-02-22 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

xFleurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:56

Ik vind een zweep niet zielig, tenzij er onnodig hard word 'geslagen' of als geen reactie schoppen heeft als gevolg. Als je hem goed gebruikt is het heel handig :)

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:01

Ik vind een zweep niet zielig tenzij je hem goed gebruikt. En eerlijk gezegd gebruik ik hem heel soms om te straffen, maar dan nog ga ik zal ik hem niet heel hard slaan. Het is maar net dat hij weer luistert en oplet nu heb ik wel een fjord maar als ik per ongeluk met mijn zweep maar net over zijn kont aait schiet hij al naar voren. Moet je niet denken dat ik hem zo hard slaat dat hij hier al bang van geworden is want ik gebruik hem eigenlijk nooit. Heb de zweep vast zodat hij alleen maar luistert hij wilt namelijk nog weleens zijn eigen loopje doen maar met zweep erbij doet hij alles braaf. Als ik merk dat ik hem heel vaak net over zijn kont aait dan gaat mijn zweep weer weg, want dat vind ik zielig. Maar soms is het gewoon heel handig als ik hem er even bij heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:04

Ik rij nooit met zweep. Ik longeer ook nooit.
Geen zweep nodig :)

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 17:36

Lieshorses schreef:
Je kunt wel beter rijden zonder zweep, dan leer je echt rijden", dus eigenlijk ook je paard gehoorzamen

Ik hoef niet naar m'n paard te luisteren, hij naar mij.
Niet omdat ik de 'baas' ben, omdat ik de roedelleider ben.

Wees er maar zeker van dat hij in het echt ook een mep zou krijgen van de roedelleider als hij niet luistert!

@san4nie: klopt, soms is een mepje nodig.
Maar alleen als het gerechtvaardigd is!

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 17:44

Eigenlijk rijd ik altijd met zweep, maar dat wil niet zeggen dat ik 'm ook elke keer gebruik. Meestal heb ik 'm niet eens nodig, maar bij sommige paarden tik ik af en toe even bij om mijn hulp kracht bij te zetten. Zo heel af en toe is een paard zo stront vervelend dat ik 'm wel echt even een flinkte tik verkoop, maar dat is bij hoge uitzondering. Waarom zou dat zielig zijn? Als je ziet hoe paarden elkaar soms te lijf gaan als ze 'ruzie' hebben... Je geeft een kat of hond toch ook wel eens een tik op de neus als ze naar je uithalen?

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:51

Jiwa schreef:
daphnijntje schreef:
Ik hoor vaak mensen zeggen : ja de zweep is zielig als jij niet door loopt gaan we je toch ook niet heel hard slaan met een zweep?
Maar dan denk ik altijd :Een tikje geven is niet om je paard mee te straffen maar om je hulp duidelijker te maken.
Wat vinden jullie?

graag een reactie

Een zweep is imo altijd geweld, of je nou een harde of een zachte tik geeft.
En geweld is nooit, maar dan ook nooit, de juiste oplossing.

Een zweep gebruiken doen mensen die te ongeduldig zijn om hun paard te begrijpen of die geen zin, tijd of kunde hebben om hun paard met goede hulpen te beleren.

De enige reden waar ik een zweep voor gebruik, is als verlening van mijn hand bij grondwerk, vrijheidsdressuur en dat soort zaken.

Ik snap je reactie wel maar ben het er toch niet helemaal mee eens...
Ik gebruik geen zweep bij mijn ruin, simpelweg omdat hij zo voorwaarts is, dat dit echt niet nodig is. Echter rijden er mensen bij ons op stal wel met zweep die deze echt niet met geweld gebruiken. Zij gebruiken hem bijvoorbeeld door zacht de flank aan te raken om het achterbeen net iets actiever te maken, geen tik maar een aanraking, eerder net zo irritant als een vlieg dan pijn. Dus imo is een zweep echt niet ten alle tijde geweld. Helaas is het wel een feit dat het groot deel van de zweepgebruikers niet correct met zo'n hulpmiddel om kunnen gaan en hem gebruiken om te slaan, ja dan is het idd puur geweld.

Het is wel erg kort door de bocht om te zeggen dat mensen die een zweep gebruiken per definitie ongeduldig zijn of geen zin, tijd of kunde hebben om goede hulpen te leren :?
Alle marrokanen stelen en alle hollanders zijn gierig? :?

Robin09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 16:32

Licht er aan hoe je de zweep gebruikt.