Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Moll schreef:[/quote]Sijs15 schreef:Hmmm... maar als mijn AR-instructrice uitlegt waar ik naar moet kijken zegt ze dat ook...
Wat is dan het verschil?
stelling, en de achterhand op de hoefslag behouden, plus dat er verzameling gevraagt word en de voorhand op de buitenteugel word verplaatst en begrenst, en het binnen achterbeen op het juiste moment onder word gevraagt
liljebo schreef:oh trouwens... aanvullend vraagje. In het bovenste filmpje wordt gezegd dat longeren dient om het paard stalmoed te laten ventileren. Ik heb juist gehoord dat longeren daartoe niet dient. Stalmoed kunnen ze kwijt raken in de wei of bij het loslaten in de bak en de longe is bedoeld voor het gymnastiseren.
Weer fout?
liljebo schreef:En nog maar een vraagje erachter aan....
![]()
Ik heb filmpjes (hele korte) waarin ik werk met het paard op de volte (longeren maar dan zonder longe)
Zou ik die eens mogen plaatsen van van jullie mogen horen wat goed/fout (of goed fout) is daarbij in de bewegingen?
MoniqueB schreef:liljebo schreef:oh trouwens... aanvullend vraagje. In het bovenste filmpje wordt gezegd dat longeren dient om het paard stalmoed te laten ventileren. Ik heb juist gehoord dat longeren daartoe niet dient. Stalmoed kunnen ze kwijt raken in de wei of bij het loslaten in de bak en de longe is bedoeld voor het gymnastiseren.
Weer fout?
Ach wat is foutIk denk dat als je geen wei of bak voor handen hebt om los te gooien dat het helemaal niet verkeerd is om het paard eerst even zijn gang te laten gaan in de longeerbak om hem vervolgens aan het werk te zetten.
MoniqueB schreef:Ik zou zeggen plaatsen!
Jennyxx schreef:Moll beschrijf je hier hoe het bij KR gaat? Zo gaat het bij AR namelijk ook. Vermoedelijk alleen soms met wat meer stelling..
Is de conclusie niet dat sbw aan de hand een moeilijke oefening is, zowel bij AR al bij KR. Dat je goed moet opletten dat het geen wijken wordt, maar dat het paard buigt bij de ribben.
spokie79 schreef:Ik longeer ook wel eens vantevoren. Als de paddock erg nat is, rent Nadiem namelijk niet. En bi is de regel dat er aan de enkele longe geracet mag worden. Dat is alleen maar voor beweging. En dubbele longe is werken en dan geen gerace.
liljebo schreef:Ok, maar maak me niet helemaal dood.
liljebo schreef:Filmpjes zijn opgenomen in de herfst. Bedoeling is gymnastiseren door lengtebuiging. Het betreft een paard met vergroeiing in de sprong en door verkeerde training problemen in de spiering incl scheefheid.
Het lijken foto's, maar je moet er dus even op klikken. Dan zie je dat het korte filmpjes zijn. (twee in stap, twee in een drafje)
Mijn bedoeling is ervan leren zodat ik verbeter punten beter ga zien.
Citaat:Filmpjes zijn opgenomen in de herfst. Bedoeling is gymnastiseren door lengtebuiging. Het betreft een paard met vergroeiing in de sprong en door verkeerde training problemen in de spiering incl scheefheid.
Het lijken foto's, maar je moet er dus even op klikken. Dan zie je dat het korte filmpjes zijn. (twee in stap, twee in een drafje)
Mijn bedoeling is ervan leren zodat ik verbeter punten beter ga zien.
Sijs15 schreef:@Moll: Ja, zo vraag ik inderdaad ook sbw. Moet er inderdaad erg op letten dat mijn paardje niet stiekum gaat wijken, maar daar let ik inderdaad ook erg op. Dus wat is dan nu echt het verschil? En anders... wat is er dan zo tegen AR...
Vivat schreef:Professor hoe zou u het oplossen met een paard dat wat 'fris' is? Gewoon aan het werk gaan? of eerst los in de paddock? Deze vraag gewoon uit interesse, mijn paard staat overdag los met zijn maatje in de paddock, dus ik heb dit probleem zelf niet.
Hij is nooit zo 'fris' dat ik niet met hem kan werken.
Mindfields schreef:Oh van mij mogen ze best aan de longe even gek doen hoor, ik heb er nooit problemen mee gehad in elk geval, ze zijn daarna lekker relaxed en als ik dan opstap gaan we direct in concentratie aan het werk.
Professor schreef:Mijn paarden die ik afgericht heb, of wel door mijn ruiters, longeren wij de jonge paarden voor het rijden af, dit begint op de rechterhand in stap, dan draf met overgangen naar de stap, dan galop met overgangen naar draf en stap.
En ik kan u werkelijk schrijven dat geen paard toegestaan word te bokken of zijn eigen tempo aan tenemen. Zodra een paard uit de box of uit de wei of uit de paddock gehaald word begint voor het paard het werk.
En dat is wat velen vergeten, dus gehoorzaamheid, het los aan het touw mee lopen van het paard, wanneer ik stop dan stopt het paard wanneer ik naar rechts ga dan gaat het paard naar rechts enz. enz. dat hoort ook bij de Klassieke Dressuur, het word alleen veel te vaak vergeten.
Stilstaan is stilstaan daar heb ik geen horsemanship of hoe dat ook mag heten voor nodig, die hebben het zowie zo van de Klassieke Dressuur over genomen.
Professor schreef:Vivat schreef:Professor hoe zou u het oplossen met een paard dat wat 'fris' is? Gewoon aan het werk gaan? of eerst los in de paddock? Deze vraag gewoon uit interesse, mijn paard staat overdag los met zijn maatje in de paddock, dus ik heb dit probleem zelf niet.
Hij is nooit zo 'fris' dat ik niet met hem kan werken.
Mijn paarden die ik afgericht heb, of wel door mijn ruiters, longeren wij de jonge paarden voor het rijden af, dit begint op de rechterhand in stap, dan draf met overgangen naar de stap, dan galop met overgangen naar draf en stap.
En ik kan u werkelijk schrijven dat geen paard toegestaan word te bokken of zijn eigen tempo aan tenemen. Zodra een paard uit de box of uit de wei of uit de paddock gehaald word begint voor het paard het werk.
En dat is wat velen vergeten, dus gehoorzaamheid, het los aan het touw mee lopen van het paard, wanneer ik stop dan stopt het paard wanneer ik naar rechts ga dan gaat het paard naar rechts enz. enz. dat hoort ook bij de Klassieke Dressuur, het word alleen veel te vaak vergeten.
Stilstaan is stilstaan daar heb ik geen horsemanship of hoe dat ook mag heten voor nodig, die hebben het zowie zo van de Klassieke Dressuur over genomen.