Wanneer is een ruiter te fors/stevig voor het paard????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:17

Colway: "Maar goed, je moet je wel bedenken dat je op een rug zit, een ruggewervel, een kwetsbaar gedeelte van het paard wat uiteindelijk niet bedoeld is om op te zitten"

Dan zou er in het algemeen niet meer op paarden gereden mogen worden, hé en het was bij wijze van spreken (heb ik ook geschreven) van die 50 kilo. ;)

Collie2008

Re: Wanneer is een ruiter te fors/stevig voor het paard????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:35

Nee klopt, eigenlijk is het rijden op een paard een privillege die we krijgen. Dus daarom vind ik dat er een grens moet zijn in hoeverre je een paardenrug belast.

Maar je kan 50kg niet vergelijken met 100, da's gewoon 2 maal zoveel (los van je houding, rij ervaring, etc)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:41

Nogmaals het was ook bij wijze van spreken, ik zal me maar verbeteren, is 60 kilo een beter getal?

hecowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:43

Voor de beeldvorming ik ben 2.08 lang en 89 kg, (moet zoeken om vet te vinden) dan gooi je nog eens een groot maat zadel a 15 kg er op en je zit op de 104 kg.

Heb jaren geleden (in mijn jeugdjaren) al besloten dat ik langzaam maar zeker zou stoppen met onderzadel aangezien de lengte i.c.m. mijn gewicht daarbij mij zou hinderen om op hoog niveau verder te gaan. En ja die lengte van 2,08 m kan ik er helaas niet aftrainen .........

De wedstrijdsport onderzadel heb ik daarom ook van mij afgezet en ben vervolgens sinds mijn 19e overgestapt naar de mensport. Als ze soms nog eens extra aandacht moeten hebben rij ik ze zo nu en dan eens onderzadel dresuurmatig erbij. Voor de rest heb ik mij er bij neergelegd aangezien ik persoonlijk niet het gevoel had dat ik met mijn lengte iets op een paard te zoeken heb.

Ik begrijp dan ook zeker niet dat ik mensen van a 100 kg (exclusief zadel) op een beestje zie rondhobbelen waarbij ze niet eens goed mee kunnen komen omdat hun alles in de weg zit.

Ohja even voor de goede orde mijn paarden zijn 1.70 en 1.75

simonvpret

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:52

Het is niet alleen het gewicht.
Ik vergelijk het altijd maar met een rugzak, als die goed (perfect) aangepast zit kun je er zonder problemen meer in mee zeulen dan in een rugzag die slecht zit.
Dan kan ook 50kg al een tegrote belasting vormen.
Maar ook ik zie bij 90 kg echt een grens, ookal verschilt dat ook weer van paard tot paard.
Weetje waar ik voorstander van zou zijn? Dat er eens wordt gekeken of we die zadels niet 'lichtgewicht" kunnen maken, als we daar een 4 a 5 kg al kunnen pakken is ook een slok op een borrel.

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:52

sallandval schreef:
Als je echt veel te dik bent voel je je toch ook niet lekker op een te klein of te rank paardje?

Het is trouwens waar dat niet iedereen 'ongestraft' even veel kan eten. Ik was vroeger veel te dik dus mijn vetcellen zwellen maar al te graag op als ik eet. Maar echt te dik zijn is gewoon heel vervelend; ik voel me gewoon op elk vlak beter als ik slanker ben.

Nu zo na de kerst eet ik dus erg weinig, en dan bedoel ik ook echt erg weinig... tsja, je moet er wat voor over hebben; ja toch? Er is ook een man die helemaal niks eet dus weinig eten kan helemaal geen kwaad. En als de dingen die je wel eet gezond zijn (groenten en fruit etc) en een beetje beweegt dan blijf je er ook wel fit bij.

Ja het is jammer om niet lekker veel te kunnen eten, vooral als je erg van eten houdt. Maar je gaat er niet dood aan. Als je geen zin hebt in commentaar of belediging zit er maar één ding op; minder eten. Als dan niet afvalt heeft je lichaam dus nog minder nodig en moet je nog minder eten; niet leuk, wel simpel.

Dat heb jij niet bij het juiste eind er zijn mensen zelfs als ze bijna niks meer eten wat trouwens denk ik helemaal niet gezond is ook niet af gaan vallen !!!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:54

hecowo schreef:
Voor de beeldvorming ik ben 2.08 lang en 89 kg, (moet zoeken om vet te vinden) dan gooi je nog eens een groot maat zadel a 15 kg er op en je zit op de 104 kg.

Heb jaren geleden (in mijn jeugdjaren) al besloten dat ik langzaam maar zeker zou stoppen met onderzadel aangezien de lengte i.c.m. mijn gewicht daarbij mij zou hinderen om op hoog niveau verder te gaan. En ja die lengte van 2,08 m kan ik er helaas niet aftrainen .........

De wedstrijdsport onderzadel heb ik daarom ook van mij afgezet en ben vervolgens sinds mijn 19e overgestapt naar de mensport. Als ze soms nog eens extra aandacht moeten hebben rij ik ze zo nu en dan eens onderzadel dresuurmatig erbij. Voor de rest heb ik mij er bij neergelegd aangezien ik persoonlijk niet het gevoel had dat ik met mijn lengte iets op een paard te zoeken heb.

Ik begrijp dan ook zeker niet dat ik mensen van a 100 kg (exclusief zadel) op een beestje zie rondhobbelen waarbij ze niet eens goed mee kunnen komen omdat hun alles in de weg zit.

wwwoooooow 2.08 :D Maar inderdaad ook lengte kan je in de weg zitten (en het paard hinderen)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 01:40

hecowo schreef:

Goed dat je die verantwoording hebt genomen! En via de mensport kun je toch nog genieten van paarden. Jammer dat niet meer mensen dat inzien.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 01:47

Inderdaad heel verstandig en verantwoord...Toch wel lastig hoor als je echt te zwaar of te lang bent...En dan nog...Te zwaar kan je doorgaans wat aan doen...Te lang verander je nooit

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 09:08

wollie27 schreef:
sallandval schreef:
Als je echt veel te dik bent voel je je toch ook niet lekker op een te klein of te rank paardje?

Het is trouwens waar dat niet iedereen 'ongestraft' even veel kan eten. Ik was vroeger veel te dik dus mijn vetcellen zwellen maar al te graag op als ik eet. Maar echt te dik zijn is gewoon heel vervelend; ik voel me gewoon op elk vlak beter als ik slanker ben.

Nu zo na de kerst eet ik dus erg weinig, en dan bedoel ik ook echt erg weinig... tsja, je moet er wat voor over hebben; ja toch? Er is ook een man die helemaal niks eet dus weinig eten kan helemaal geen kwaad. En als de dingen die je wel eet gezond zijn (groenten en fruit etc) en een beetje beweegt dan blijf je er ook wel fit bij.

Ja het is jammer om niet lekker veel te kunnen eten, vooral als je erg van eten houdt. Maar je gaat er niet dood aan. Als je geen zin hebt in commentaar of belediging zit er maar één ding op; minder eten. Als dan niet afvalt heeft je lichaam dus nog minder nodig en moet je nog minder eten; niet leuk, wel simpel.

Dat heb jij niet bij het juiste eind er zijn mensen zelfs als ze bijna niks meer eten wat trouwens denk ik helemaal niet gezond is ook niet af gaan vallen !!!

Ik denk dat het gros van de mensen dat echt wil afvallen, dat ook wel kan. Aanleg om dik te worden, zul je houden. Snap dat het frustrerend is dat je niet alles kan eten wat je wil, maar je moet toch wat. Heb t zelf van dichtbij meegemaakt dat mensen gewoon door minder te eten en 1x per week sportschool in een jaar tijd 20 kilo afvielen. Met alleen weinig eten schiet je niks op.
Ik ga maar eens een rondje hardlopen. Tot zo!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 09:20

Ik kan me hier zo aan ergeren. Mensen die te dik zijn en die weten dat ze af moeten vallen, voelen zich heel erg snel aangevallen. Dan krijg je dus het soort reacties als in deze 'discussie'. "Mag ik dan niet paardrijden?!"

Mensen die heel weinig gaan eten en dan 'evengoed niet afvallen' hebben zich niet verdiept in hoe afvallen werkt.

De keuze van hecowo is dan ook om te juichen. Aan je lengte kun je al helemaal niets doen! Die heeft gewoon de stap genomen, zonder morren. Dat getuigd van volwassenheid en objectief denken.
Of je te zwaar voor een paard bent heeft helemaal niets te maken met wat je mag of hoe je je daar over voelt.

En ja, echt waar, dit komt van iemand die ooit zelf veel te zwaar was om paard te rijden.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 09:41

Je moet niet vergeten dat je in dienst bent van t paard en niet andersom.

Sin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 10:00

wollie27 schreef:
sallandval schreef:

Het is zelfs zo dat de meeste mensen die af willen vallen te weinig eten. Ze moeten juist meer eten, maar dan wel gezonde dingen. :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 10:53

wollie27 schreef:

dat is gewoon een fabeltje (of een medisch wonder).

Ik had laatst een etenje waar ook iemand bij zat die zogenaamd bijna niets at (en wel te dik was, wat ze ook weet) maar die avond at ze twee keer zoveel als de rest! Dan denk ik; als je altijd weinig eet past dat er niet eens in.

En natuurlijk kom je van wit brood met suiker (of gebak of weet ik veel) meer aan dan van een appel en een peer. Maarja dan kun je inderdaad zeggen; ik heb maar één gebakje op! Jezelf voor de gek houden is ook een kunst.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 11:23

phormicola schreef:
Ik kan me hier zo aan ergeren. Mensen die te dik zijn en die weten dat ze af moeten vallen, voelen zich heel erg snel aangevallen. Dan krijg je dus het soort reacties als in deze 'discussie'. "Mag ik dan niet paardrijden?!"

Daarom ben ik nu ook 80 kg, ipv de 90 die ik eerst woog. Het heeft mij nooit tegengehouden om op paard te gaan zitten, maar kon wel merken dat ik mezelf vreselijk in de weg ging zitten op paard.

Overigens vind ik 104 kg voor een paard, mits > 170 en dienovereenkomstige bouw, nog prima kunnen. Ik heb meer problemen met meiden van 1.60 lang, 80 kg en dan op een (e)pony.

ponydony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 11:48

Toevallig wilde ik zelf ook een vraag stellen over dit onderwerp maar nu kan ik hier mooi op in haken.

Feit Ik heb een hele leuke bijna 5 jarige grote c pony voor mijn dochter van 9 jaar.
Nu moet ze met die pony bijna naar de L1 maar zowel dochter als pony zijn nog twee groene bij elkaar. Nu heb ik zelf altijd Z2 ( en hoger) gereden en overweeg om de pony 1 x per week alleen in stap en draf bij te scholen en dan maximaal 20 minuutjes, ik twijfel wel want ik weet niet of het voor de pony wel gezond is ivm met zijn groei.
Ik heb vorige week al 1 keer dit gedaan en het is echt een superpony hij loopt met mij vanzelf en mijn dochter had er veel plezier aan gehad want de pony heeft de hele week geweldig gelopen ( gisteren 200 en 206 punten in de b dressuur!!) dus dit smaakt naar meer.
Overigens ben ik 1.72 groot en weeg ongeveer 64 kilo. En dat mag ook gezegd worden bij ons in de buurt worden op een stal alle kleine pony's gereden door de grote stalmeiden ( maar dit zijn wel handelspony's dus dan lekker braaf als er klanten voor komen) dus ik weet niet ofdat ze er veel mee lijden ofzo.

Misschien moet ik wel ergens anders deze vraag plaatsen maar ik weet even niet waar.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:15

ik vind je zelf wel redelijk aan de grote kant voor de pony. denk alleen wel dat je (gezien je klassering) in staat bent goed mee te gaan in de beweging van een paard/pony. daarmee zou je m dus niet hinderen.
ik weet niet voor hoe lang je de pony bij wilt rijden?

ponydony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:30

Totdat dochterlief in ieder geval zelf het wijken onder de knie heeft en daarna zien we wel weer verder, ik neem aan dat zij naarmate ze ouder wordt steeds beter gaat rijden.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:34

als het wijken bij de pony bevestigd is, kun je misschien beter je dochter helpen om het ook te leren ipv het zelf doen. daar leert ze het pas echt van. (bedoel ik niet vervelend hoor!)

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:46

Viennanova schreef:
phormicola schreef:

Daarom ben ik nu ook 80 kg, ipv de 90 die ik eerst woog. Het heeft mij nooit tegengehouden om op paard te gaan zitten, maar kon wel merken dat ik mezelf vreselijk in de weg ging zitten op paard.

Overigens vind ik 104 kg voor een paard, mits > 170 en dienovereenkomstige bouw, nog prima kunnen. Ik heb meer problemen met meiden van 1.60 lang, 80 kg en dan op een (e)pony.

Ik volg dan even niet waarom je meer problemen hebt met iemand van 1.60 die 80 kilo weegt, dan bijvoorbeeld jijzelf
toen je nog 90 kilo woog. Kun je dat uitleggen :)?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:56

Tja iedereen maakt zich druk om het gewicht. Tuurlijk je moet kijken na wat het paard aan kan. Maar vroeger in de tijd van ridders en kastelen wogen de ruiters ook zo 120. Want laten we zeggen een man weeg gemiddeld 80/90 dan nog het tuig. En dan nog de harnassen enz. Die paarden reden dagen lang met zo ruiter op hun rug. Tja in die tijd werdt ernatuurlijk niet na gekeken of het goed was. Maar tis maar hoe je het bekijkt.

Ik ben van mening dat je moet kijken of het paard het aan kan. En als sommige al zeggen iemand met wat meer gewicht kan lichter rijden dan mischien iemand die minder weegt maar gewoon zwarder rijdt.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:15

vroeger dacht men ook dat roken gezond was.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:24

ik denk dat die paarden ook wat zwaarder gebouwd waren en niet zo oud worden als nu ;)

hecowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:40

In de riddertijd maakten ze vallen om de benen van paarden te breken zodat de ridders enkel ter voet verder konden waardoor er langer tijd was om tegenmaatregelen te nemen........ Denk niet dat de riddertijd vergeleken kan worden met het beeld van nu.

Het verbaast mij enorm dat er de gedachte heerst dat paard/ponyrijden een bepaald recht is dat je als mens hebt. Wanneer een pony op schrale weide wordt gehouden dan weet men niet hoe hard men moet roepen dat het dierenmishandeling betreft. Maar maatje a 100 kg mag wel met zijn pony een parcoursje springen zonder dat daar iets van wordt gezegt. Voor mij is dit allemaal 1 pot nat, je zorgt voor je dieren en zet daarbij het welzijn van het dier voorop.

Discriminatie? nee tuurlijk niet, er is geen recht dat je kunt afdwingen. Je hebt als eigenaar enkel de plicht om goed voor je dieren te zorgen en daarbij hoort ook de gedachte dat je er alles aan doet om zo gezond mogelijk de sport te bedrijven, zowel voor mens als dier.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:07

Ik vind, zoals de meesten hier, dat paardrijden inderdaad geen recht is en dat een maximum gewicht op een manege (met ruiters die niet goed meebewegen), een goede zaak zou zijn.
Hierbij denk ik aan zo'n 90kg voor een gemiddeld paard (tussen de 1m65/75 met een normale bouw).
Als je een eigen paard wilt aanschaffen moet je vooral kijken naar het type paard en wat je ermee wilt doen. Een voorbeeld: iemand die 120 kg weegt en een stevig trekpaard op een wei heeft staan en hier enkel in het bos mee wilt gaan rijden en vooral rustig stappen, ok, geen probleem. Als diezelfde persoon wil gaan springen met een type arabier, vind ik dat absoluut not done en pure dierenmishandeling.
Nu ikzelf een halfpensionpaardje heb vind ik het ook belangrijk dat ik afval, ik rijd momenteel 5x per week met haar en begin ook met springen. Zij is 1m68 en normaal tot gespierd gebouwd en 12 jaar. Ik ben 1m70 (hopelijk leest niemand dit die ik ken ;) ) en woog toen ik met haar begon 94,6kg, nu 86kg en ik wil er nog minstens 10kg, maar ik ga voor de 20kg, af en ben dan ook met een goed, gecoachet dieet begonnen omdat ik vind dat het mijn verantwoordelijkheid is. Ik wil het niet op mijn geweten hebben dat ik haar rug verpest.
In de tussentijd rijd ik wel, maar val zo snel af als nog gezond is en probeer, samen met mijn instructrice, goed op mijn houding te werken.
Hopelijk een boodschap voor nog mensen met eventueel overgewicht, doe er iets aan... Je merkt het verschil, dat merk ik nu al, ben leniger aan het worden en een betere conditie aan het krijgen. De rug van je paard is jouw verantwoordelijkheid.