Loodlijn, afhankelijk van bouw paard? Jullie mening!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:16

Leorah schreef:
Das knap, want ik had dus wel zo'n paard en die liep dus ook op dat niveau en zeker niet zonder succes. Dus helemaal kloppen doet het verhaal niet.

En je hebt dat paard succesvol lichte tour gestart? (bij wijze van)

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:20

Professor schreef:
Een paard hoort op dit niveau voorwaarts neerwaarts te gaan dit paard gaat neerwaarts maar de neus is niet voorwaarts gericht, vergelijk het eens met dee afbeelding die gemaakt is van een foto computerbeeld van gemaakt:
Afbeelding
Hieronder het verschil tussen ondertreden dus dragen en stuwen.
Afbeelding
Groen is draagkracht (ondertreden) rood stuwkracht (voorwaarts drukken)

Om hier even op terug te komen:

Afbeelding

Is dit nu een stuwende of een dragende draf?

Nibbit

Re: Loodlijn, afhankelijk van bouw paard? Jullie mening!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:26

Dat lijkt mij stuwend omdat het achterste been achter de massa staat? Of is deze foto net een fractie te laat genomen?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 11:28

Equimotion, succesvol t/m ZZ-L, daarna verkocht door zwangerschap maar in training was hij al een stuk verder (had in de sport ook nog een stuk verder kunnen komen).

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:34

Nibbit schreef:
Dat lijkt mij stuwend omdat het achterste been achter de massa staat? Of is deze foto net een fractie te laat genomen?

Ja ik denk hetzelfde. Vandaar mijn vraag of ik ook daadwerkelijk juist zit. Lijkt me niet aan de foto te liggen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:35

De hak van het voorste achterbeen lijkt me trouwens ook te ver naar achteren staan om dragend te zijn

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:38

Nibbit schreef:

nou dit laatste heb ik ook het idee van, als dit niet het geval is is het inderdaad een stuwend been

singel64

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:06

Equimotion schreef:
Ik vind het eigenlijk een rare opmerking, want het paard (zowel interieur als exterieur) is altijd je uitgangspunt. Het ene paard zit nou eenmaal beter in elkaar voor het gebruiksdoel dan het andere.

Dat klopt, maar als je nou net zo'n paard hebt, die uit zichzelf graag achter de loodlijn loopt, moet je dan koste wat kost dat paard met de neus eruit rijden??
En anatomisch bepaald kan wel zijn, maar niet elk paard ïs hetzelfde gebouwd.
Weke rug, lange hals, enz. Dat zijn toch tekortkomingen/"gebreken" waardoor het toch heel moeilijk kan zijn om de neus op de juiste plek te krijgen.
Dan denk ik niet dat het voor je paard en jezelf goed is om daar op te blijven focussen als het niet wil..

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:19

singel64 schreef:
Equimotion schreef:
Ik vind het eigenlijk een rare opmerking, want het paard (zowel interieur als exterieur) is altijd je uitgangspunt. Het ene paard zit nou eenmaal beter in elkaar voor het gebruiksdoel dan het andere.

Dat klopt, maar als je nou net zo'n paard hebt, die uit zichzelf graag achter de loodlijn loopt, moet je dan koste wat kost dat paard met de neus eruit rijden??
En anatomisch bepaald kan wel zijn, maar niet elk paard ïs hetzelfde gebouwd.
Weke rug, lange hals, enz. Dat zijn toch tekortkomingen/"gebreken" waardoor het toch heel moeilijk kan zijn om de neus op de juiste plek te krijgen.
Dan denk ik niet dat het voor je paard en jezelf goed is om daar op te blijven focussen als het niet wil..

als je je paard ondanks deze onhebelijkheden, correct traint en dsus dat geen versterkt wat versterkt moet worden en dat geen oplengt wat nodig is enz enz en de juiste wijze oprichting gevraagt word en de Poll altijd los is is er geen enkel probleem om het dier correct op de loodlijn te rijden

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:26

singel64 schreef:
Equimotion schreef:

Dat klopt, maar als je nou net zo'n paard hebt, die uit zichzelf graag achter de loodlijn loopt, moet je dan koste wat kost dat paard met de neus eruit rijden??En anatomisch bepaald kan wel zijn, maar niet elk paard ïs hetzelfde gebouwd.

Ik denk het wel, anders zou je "alle" Friezen zo opgekropt kunnen laten lopen. Kan wel zeggen dat mijn friesje nu ze eindelijk met t neusje eruit loopt, veel beter is gaan bewegen :j

Nu mijn reactie nog op de reactie op mijn foto`s;
Moll schreef:
Nibbit schreef:

Het paard is niet gedragen , en ook hier is de teugelvoering het probleem er is te veel drul in de hand, waar het paard zich tegen verzet, het dier kan de schoft niet openen en de schouder niet vrij verplaatsen.
de hand van de ruiter word het 5e been, en de achterhand doet infeiten niet meer mee, het kantelen van uit het heupgewricht is weg genomen.
het dier is achter deloodlijn en word daar onder druk bewaard, als ik u mag vragen, beschrijf u eens met hoeveel gewicht u in uw handen rijd?

werk aan uw balans naar mijn idee bewaard u veel balans op de teugel en klemt u licht met het boven been met namen in de galop

Op de eerste foto heb ik weinig gewicht in de hand, maar dan loopt ze wel achter de loodlijn.
Op de andere 2 is dat iets beter, maar heb ik naar mijn mening wel teveel druk :j
Ik ben vanaf de zomer erg bezig geweest om de achterhand te activeren, het gaat nu ook beter maar daarvan heb ik helaas (nog) geen foto`s.
Op de galopfoto zit ik inderdaad raar, dat was het eerste wat me opviel toen ik de foto`s bekeek, van foto`s kun je veel leren :D

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:04

Afbeelding

Ik zou willen dat ik dit onder het zadel voor elkaar kon krijgen! (paard met deken op bedoel ik natuurlijk ;) )

kim2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:07

ik vind deze discussie ook erg interessant. Ook ik heb moeite om mijn paard voor de loodlijn te houden. De hand in eigen boezem stekend, dit komt over het algemeen doordat ik hem teveel vasthoud. Anderzijds heeft hij ook graag zelf de valse knik in zijn hals, liever dan dat hij zich vanuit de schoft opricht.

Toch vind ik onderstaand plaatje een fijn beeld, toegegeven het is ook een heel goed moment waarin hij naar mijn mening wel mooi aan de ll loopt. Ben benieuwd wat jullie vinden! Foto is van deze zomer, paard 6 jaar.

Afbeelding

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:10

Persoonlijk zou ik liever zien dat het paard de hals iets langer maakt. Ik vind hem nu erg kort worden voor en daardoor mis ik het wat meer 'ontspannen' plaatje.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:16

Jammer dat hij niet 5 cm korter is aan de achterkant.. dat maakt het
algehele rijden zo ontzettend veel makkelijker! Zijn hals mag iets langer
en lager zou ik zeggen. Maar hij moet hier komen op kuitdruk, niet op de
hand.. Met lange paarden rijd ik veel licht uitzwaaiende voltes en schoudervoor
om de achterhand wat meer te activeren. Je kunt aan de foto zien dat hij
hem niet ver er onder kan zetten. Ik zie hem liever op de LL wat lager en
wat meer doorgezakt van achter zodat hij dat achterbeen meer kwijt kan
dan dat hij correct in de ophouding "getilt" wordt (want daar lijkt het op
aangezien paard graag er achter kruipt, jij je handen van hooghoudt en
hem dan voorwaarts drijft)

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:34

Een paard moet anatomisch gezien wel een erg vreemde bouw hebben, om bij totale ontspanning met de neus achter de loodlijn te willen lopen. Het hoofd hangt via de nek aan de hals. Het zwaartepunt van elk paardenhoofd heeft tot gevolg dat de neus altijd voor de loodlijn komt als je het hoofd ophangt in de nek.
Als het paard zonder inwerking van buiten de neus achter de loodlijn brengt, dan betekent dat dat het paard die houding aanneemt omdat zelfs bij ontspanning die door de ruiter wordt geclaimd er kennelijk geen sprake van ontspanning is. M.a.w. de ruiter concludeert "ontspanning", het paard neemt een hoofdhouding aan die anatomisch gezien van ontspanning afwijkt, juist omdat er kennelijk sprake is van spanning, die het paard hindert. Het paard gaat daarom achter de loodlijn. Het ontloopt de ontspanning of beter het ongerief / ongemak dat het ervaart en neemt met inspanning een andere hoofdhouding aan, om de impact van dat ongerief of gevoel of ongemak te ontlopen......

De oorzaak van het probleem dat topic starter ter discussie stelt is SUPER duidelijk.

Het werkelijke probleem wordt niet onderkend, ook niet opgelost en de uitleg die eraan wordt gegeven is dat dit bij "totale ontspanning" en dan nog "door lichaamsbouw" veroorzaakt wordt. Dat is een manier van conclusies trekken door redeneren naar iets toe, wat niet klopt, maar wel past bij het beeld dat je hebt van de situatie. Nog even en er wordt gesteld dat de voorschriften niet kloppen en het paard daarmee zouden dwingen in een verkeerde hoofdhouding.

De inschatting om tot die conclusie komen is verkeerd, daarom is wat je met het paard zou moeten doen om het voor het paard goed te doen (dus niet ivm rijvoorschriften, die in deze correct zijn, ook met het oog op het welzijn van het paard), ook verkeerd.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:39

kim2008 schreef:
Toch vind ik onderstaand plaatje een fijn beeld, toegegeven het is ook een heel goed moment waarin hij naar mijn mening wel mooi aan de ll loopt. Ben benieuwd wat jullie vinden! Foto is van deze zomer, paard 6 jaar.
Afbeelding

Even een bescheiden opmerking: "Ik denk dat dit minder goed is als je denkt".
Kijk eens wat er in de hals in de bovenlijn gebeurt. Op die manier moet je niet doorgaan, dit hoort echt anders.
Ook bij een beginner mag dit niet voorkomen, dat is een verkeerde basis van alles wat erna op volgt.....
Leuk paard trouwens. Dit is heel simpel op te lossen, maar daar heb je instructie voor.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:53

Afbeelding

lang paard
Afbeelding

kort paard (zit op sommige foto's niet correct met het hele lichaam recht (schouders naar achter voeten naar voren ik weet het)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:21

Afbeelding
zoiets?
Afbeelding

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 02:00

Is dit trouwens niet meer het plaatje wat we moeten nastreven ipv van het plaatje hierboven?
Afbeelding

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 02:46

Dat is inderdaad het plaatje dat ikzelf nastreef. Ik houd hem dan nog liever iets teveel voor de loodlijn dan teveel erachter. Zeker met een jong paard dat nog moet leren om de hand op te zoeken. Vind dat veel jonge paarden (die ik hier bij ITP/HAW zie) veels te diep worden gereden. Zie ze af en toe bijna met de neus over de grond slepen...

Libera schreef:
Afbeelding

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 03:07

Ja, dat idee heb ik dus ook, en die komen daar doorgaans dmv een heleboel druk, en helemaal niet vanuit de ontspanning (zie ook mijn laatste 2 foto's, dat zijn 2 andere ruiters op mijn paard, waarvan 1 het niet voor elkaar kreeg om haar omlaag te krijgen zonder sporen).

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 07:10

die van mij hoeft dat andere plaatje nog even niet na te streven want ze is nog niet
rechtgericht genoeg. Eerst richting vwnw maar wel bergop blijven en als ze loslaat ga ik haar
pas op vragen. Anders wil mw in mn handen gaan hangen omdat ze linksom nog niet
helemaal op eigen beentjes loopt :) Een paard dat nog niet los laat over de rug hoef
je nog niet in oprichting te gaan vragen, maar dat is mijn idee misschien.

dus voor mij geldt: loodlijn, afhankelijk van africhtingsniveau paard :P

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 07:20

Men houd zich nu vast aan een shablone dat is niet goed een paard dient voor de loodlijn te zijn, in alle vormen van de halshouding.
Of wij dat altijd kunnen bewerkstellen dat is natuurlijk de vraag, maar het streven ernaar.
De afbeelding die nu vele malen herhaald is die ik geplaatst heb is een paard in een Arbeidsdraf/Gewonedraf met een relatieve opriching.
Men kan het paard ook lager laten gaan met hoofd en hals iets meer laten vallen, men moet nooit een paard constant in dezelfde hals hoofdhouding rijden dit past ook niet bij de oefeningen die men rijd.
Elke oefening cq gang veranderd de hals en hoofdhouding helaas heeft u allen bij de topruiters daar geen voorbeeld meer van het enige moment dat het frame veranderd is in de stap.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 08:14

svdijk86 schreef:
die van mij hoeft dat andere plaatje nog even niet na te streven want ze is nog niet
rechtgericht genoeg. Eerst richting vwnw maar wel bergop blijven en als ze loslaat ga ik haar
pas op vragen. Anders wil mw in mn handen gaan hangen omdat ze linksom nog niet
helemaal op eigen beentjes loopt :) Een paard dat nog niet los laat over de rug hoef
je nog niet in oprichting te gaan vragen, maar dat is mijn idee misschien.

dus voor mij geldt: loodlijn, afhankelijk van africhtingsniveau paard :P

Een paard richt zich op na gelang de verzameling, dus men vraagt het niet men krijgt het. Een paard waarbij men bezig is recht te richten kan weldegelijk een oprichting hebben aangezien Schouderbinnenwaarts ( een rechtricht oefening) alleen functioneerd wanneer men het in een verzamelde gang rijd.
Denk dat men veel te veel denkt aan de absolute (en foute) oprichting, wat men helaas veel te veel ziet op wedstrijden tot en met de top.
Het voor de loodlijn rijden is een streven, men dient er altijd aan te werken in welke hoofd/halshouding het paard ook gaat.
Dat zg mijn paard is ontspannender wanneer het achter de loodlijn gaat, is een droom en geen werkelijkheid, het is zichzelf voor de gek houden.
Men omzijlt dan gewoon de moeilijkheden die men bij het rijden heeft, en moeilijkheden mag men bij de africhting van een paard nooit omzijlen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 08:18

Citaat:
Even een bescheiden opmerking: "Ik denk dat dit minder goed is als je denkt".
Kijk eens wat er in de hals in de bovenlijn gebeurt. Op die manier moet je niet doorgaan, dit hoort echt anders.
Ook bij een beginner mag dit niet voorkomen, dat is een verkeerde basis van alles wat erna op volgt.....
Leuk paard trouwens. Dit is heel simpel op te lossen, maar daar heb je instructie voor.

Denk niet dat dit duidelijk is, simpel op te lossen??? Het belangrijkste en het moeilijkste ontbreekt, het weg zijn van de hand, de lichtheid en het daardoor niet dragen van de achterhand maar vermeerderd stuwen, wat de hand door tegenhouden probeert te vermijden.
Een goede hand die weet wat het doet is juist het moeilijkste, het zenuwcentrum van de hulpen zijn de handen.
Daarmee bedoel ik te zeggen, wanneer de zit de hulpen nog zo goed zijn, wanneer de hand het gevoel niet heeft maakt deze alle hulpen weer kapot.