TEGEN bitloos rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 12:32

Ik vind het geen van beide vriendelijk, het is maar hoe je er zelf mee omgaat.

Ik train mijn paarden zowel bitloos als met Bit en ene is het andere paard niet.

Isis_Ywen

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 14:25

@ Adil: Had het inderdaad verkeerd gelezen. :) Excuus voor de onduidelijkheid.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 16:00

Air schreef:
''Net zoals ik niks heb met dat NH gedoe''.
Daar maak ik uit op dat ze het een aparte categorie vindt en het niet onder het 'gewone' schaart.

Ik schaar bitloos ook niet onder het "gewone". Voor mij is het gewone nl met bit. Dat maakt het nog geen methode.

Jankeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:28

Suus_ schreef:
Als dat het enige is hoef je ook geen zere ellebogen te krijgen, want dat je dat krijgt van het aan de teugels trekken vind ik bizar.

de gekneusde ellebogen hadden niks met het trekken aan de teugels te maken, want dat doe ik dus juist niet, die gekneusde ellebogen hadden een andere oorzaak dat niets met paarden te maken had.

Ilse_123 even op dit account, foutje. (is van mijn leasemoeder, niet dat ik een hacker ben ;))

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 04:59

Twiggy2008 schreef:
Ik snap het ook niet, want een bit is gewoon geen rem. Als mijn paard het in zijn hoofd haalt, gaat 'ie. Met of zonder scherp bit, dat maakt gewoon niet uit. Hij is namelijk niet snel ergens van onder de indruk :+ . Waar ik aan werk is wederzijdse samenwerking. Dat is keihard oefenen, mijn instructrice begeleidt me daarbij en het werpt zijn vruchten af. Ik ben destijds begonnen op de grond met hem en ben dat nu in het rijden uit aan het bouwen.

Het zit echt tussen je oren als je denkt dat je met een scherper bit wel controle hebt, want daar geloof ik dus niet echt in. Daarbij wil ik niet dat een paard iets doet uit angst of pijn, maar dus uit samenwerking, gebaseerd op wederzijds respect en vertrouwen. Dat zou paardrijden en met paarden omgaan uberhaupt moeten zijn, zonder dat je daar over na denkt.

Ieder paard is bitloos en met bit te rijden. Het is de ruiter die de handigheid heeft om zo te rijden, dat een bit vriendelijk wordt. En helaas is het gros van het bitloos rijden, zo slecht dressurmatig onderlegt, dat die beesten alleen nog willen lopen ZONDER bit.

Maar dat ligt HEUS niet aan de ruiter hoor..............egnie..............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 09:15

:D
bastiano680 schreef:
En helaas is het gros van het bitloos rijden, zo slecht dressurmatig onderlegt, dat die beesten alleen nog willen lopen ZONDER bit.

Overigens impliceer je imo wel hiermee dat bitloos vriendelijker is ;)

Overigens hang ik er wat tussenin, ik ben geen voorstander van bitloos en ook niet van rijden met bit.
Een bit is geen rem, dan moet je het om de benen binden, bitloos is geen rem, "remmen" doe je op je zit en gewicht. Niet met je teugels. Of je nu bitloos rijdt of met bit. Je moet altijd streven naar een elastische lichte verbinding tussen de mond en de hand, en dat kan ook met waslijntjes, daarvoor hoef je niet steeds druk te hebben (wat ook onwenselijk is bij veel bitloze optomingen trouwens).

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 09:19

Twiggy2008 schreef:
Ik snap het ook niet, want een bit is gewoon geen rem.

Ik heb ooit ergens een uitspraak gelezen:

'Als je het bit wilt gebruiken als rem moet je hem om de benen van je paard binden'

zoiets. Vond ik wel een goede! :')

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 11:11

Is toch ook waar?
Als een paard gaat, dan gaat ie wel. Weet er helaas alles van :7 Was helemaal van mn stuiter toen ik weer bij kwam. Niet leuk.
Jankeke schreef:
Suus_ schreef:
Als dat het enige is hoef je ook geen zere ellebogen te krijgen, want dat je dat krijgt van het aan de teugels trekken vind ik bizar.

de gekneusde ellebogen hadden niks met het trekken aan de teugels te maken, want dat doe ik dus juist niet, die gekneusde ellebogen hadden een andere oorzaak dat niets met paarden te maken had.

Ilse_123 even op dit account, foutje. (is van mijn leasemoeder, niet dat ik een hacker ben ;))

Dan begreep ik dat dus heel verkeerd.... :D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:40

bastiano680 schreef:
Twiggy2008 schreef:
Ik snap het ook niet, want een bit is gewoon geen rem. Als mijn paard het in zijn hoofd haalt, gaat 'ie. Met of zonder scherp bit, dat maakt gewoon niet uit. Hij is namelijk niet snel ergens van onder de indruk :+ . Waar ik aan werk is wederzijdse samenwerking. Dat is keihard oefenen, mijn instructrice begeleidt me daarbij en het werpt zijn vruchten af. Ik ben destijds begonnen op de grond met hem en ben dat nu in het rijden uit aan het bouwen.

Het zit echt tussen je oren als je denkt dat je met een scherper bit wel controle hebt, want daar geloof ik dus niet echt in. Daarbij wil ik niet dat een paard iets doet uit angst of pijn, maar dus uit samenwerking, gebaseerd op wederzijds respect en vertrouwen. Dat zou paardrijden en met paarden omgaan uberhaupt moeten zijn, zonder dat je daar over na denkt.

Ieder paard is bitloos en met bit te rijden. Het is de ruiter die de handigheid heeft om zo te rijden, dat een bit vriendelijk wordt. En helaas is het gros van het bitloos rijden, zo slecht dressurmatig onderlegt, dat die beesten alleen nog willen lopen ZONDER bit.

Maar dat ligt HEUS niet aan de ruiter hoor..............egnie..............

Heb je wel eens op een gemiddelde dressuurwedstrijd gekeken? Geen bitloze ruiters maar ruiters met bit, wil je daarvan beweren dat ze dressuurmatig GOED zijn? :+

Of het dressuurmatig goed zit ligt niet aan bit of geen bit, dat ligt aan de ruiter.
Ik zie geen reden om een bit te gebruiken als het bitloos net zo goed gaat :)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 00:38

Tja, als je als een halfgare randdebiel aan een hackamore gaat zitten trekken, vindt ik dat niet vriendelijk en kan je er beter een zacht bitje in hangen. Zelf rijdt ik gewoon met halster en teugeltjes eraan, en dat bevalt me prima. Ik denk dat heel veel mensen al oordelen over bitloos rijden zonder dat ze het ooit hebben geprobeert ;) Zij hebben geleerd met bit te rijden, en doen dat dan ook op hun paard. Maar wie weet, misschien is dat paard we net zo goed controleerbaar zonder bit. Dat weet je niet als je het niet probeert. Ieder paard is van nature geschikt voor bitloos rijden.. mits zo geleerd. Als jij dus een , bijv. 12 jarig paard hebt die altijd met bit is gereden, een fel beestje, kun je niet verwachten dat die ook evengoed luistert zonder bit. Maar als datzelfde paard zou zijn ingereden etc. zonder bit en bitloos getraint werd, reageert 'ie waarschijnlijk daar het beste op.

Bij Bailey hebik niet eens een keus, ik mag toch sowieso geen bit in en geen sterke contact met de teugels maken...Dus al hang je daar niks aan, effect blijft hetzelfde.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:20

VivaLaVida schreef:
een goeie ruiter stuurt met zn zit en benen en niet met de teugel. Er word altijd maar gedaan alsof alle bit ruiters ook met het bit sturen. In de western (reining) zit je nauwlijks aan het bit, alles word op zit gedaan. Die hebben dan wel een shank er in hangen, maar rijden wel op paarden die de juiste bespiering hebben om bereden te worden.. Geef mij dat maar dan.

Vind ook dat hele neckrope gedoe zo overdreven. Alsof het een nieuwe religie is.. Elke ruiter moet zonder hoofdstel kunnen sturen halthouden enz. Dat moet vanzelfsprekend zijn eigenlijk. Net als dat je je paard zijn spieren hoort te trainen zodat hij jou kan dragen.......

Ik heb wel eens anders gezien bij het western, zo erg dat ik er kotsmisselijk van werd.
Het stoorde mijzelf bij de wereld ruiterspelen.Vlak voor de paarden de ring in gingen waren er een behoorijk aantal ruiters die nog even flink aan de teugels zaten te plukken.
Western is echt niet heilig daar zitten net zoveel rotte appels tussen als in elke andere dicipline.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:35

BaileyMix schreef:
Ieder paard is van nature geschikt voor bitloos rijden.. mits zo geleerd. Als jij dus een , bijv. 12 jarig paard hebt die altijd met bit is gereden, een fel beestje, kun je niet verwachten dat die ook evengoed luistert zonder bit. Maar als datzelfde paard zou zijn ingereden etc. zonder bit en bitloos getraint werd, reageert 'ie waarschijnlijk daar het beste op.

Een paard hoeft niet te leren zonder bit gereden te worden. Het is veelal de ruiter die het moet leren. ;)
Vrijwel alle "oudere"/volwassen paarden waarmee de overstap naar bitloos gemaakt wordt, lopen probleemloos en juist superrelaxed weg zonder bit.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:32

JoviBan schreef:
BaileyMix schreef:
Ieder paard is van nature geschikt voor bitloos rijden.. mits zo geleerd. Als jij dus een , bijv. 12 jarig paard hebt die altijd met bit is gereden, een fel beestje, kun je niet verwachten dat die ook evengoed luistert zonder bit. Maar als datzelfde paard zou zijn ingereden etc. zonder bit en bitloos getraint werd, reageert 'ie waarschijnlijk daar het beste op.

Een paard hoeft niet te leren zonder bit gereden te worden. Het is veelal de ruiter die het moet leren. ;)
Vrijwel alle "oudere"/volwassen paarden waarmee de overstap naar bitloos gemaakt wordt, lopen probleemloos en juist superrelaxed weg zonder bit.

Vrijwel, maar lang niet alle ;)

Zou jij een paard bitloos inrijden? Kom zo op die vraag wanneer ik jouw post lees...

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:41

Mijn ervaring is dat wanneer jij je paard op correcte wijze rijdt, je ook bitloos kunt opstappen en wegrijden. Natuurlijk zal het wat anders aanvoelen (dit heb je tenslotte ook wanneer je van soort bit zal veranderen) maar die overgang zou niet heel groot moeten zijn als jij met bit ook voornamelijk op been en zit rijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:21

Adil18 schreef:
Zou jij een paard bitloos inrijden? Kom zo op die vraag wanneer ik jouw post lees...

Ben ik mee bezig.
Met mijn oudere merrie ben ik jaren geleden overgestapt naar bitloos en mijn jongere merrie ben ik bitloos aan 't inrijden inderdaad.
Vanwaar je vraag? ;)

EJVJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:25

Ik ben er niet tegen. Maar ik vind het wel irritant dat steeds meer mensen het gaan doen en er helemaal trots op zijn. Zoo bijzonder is het niet. En ik ga nooit bitloos rijden. Ik vind als je bitloos gaat rijden niet handig. ik ben er niet tegen, maar wel het gedoe er omheen, en

xxmeisjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:30

ik ken iemad en die is echt heel erg bezig met bitloos rijden enzo
en ik vindt het ook heel erg goed en ik rij met mijn verzrgpony ook af en toe bitloos
maar als mensen heel erg zeggen van ja dit is beter voor je paard en ze willen aandacht
vindt ik dat echt heel erg hinderlijk
bitloos rijden is nogmaals supr maar niet zo gaan opscheppen er over

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:43

Daan_Ordeal schreef:
Mijn ervaring is dat wanneer jij je paard op correcte wijze rijdt, je ook bitloos kunt opstappen en wegrijden. Natuurlijk zal het wat anders aanvoelen (dit heb je tenslotte ook wanneer je van soort bit zal veranderen) maar die overgang zou niet heel groot moeten zijn als jij met bit ook voornamelijk op been en zit rijdt.

Niet helemaal mee eens. Tenminste als je bijv. bitloos gaat rijden met een dr. Cook hoofdstel lukt dat waarschijnlijk al gewoon als je paard ook een halster gewend is. Dan kun je nog steeds ontzettend met je handen rijden en weinig op zit.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:52

Skygirl ik begrijp je opmerking niet helemaal? Over het algemeen kunnen we denk wel stellen dat ieder paard een halster gewend is, of lees ik je post niet goed?
Dat je ook bitloos te veel met je handen kunt rijden ben ik helemaal met je eens.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:57

Ik ben er niet tegen, en ik ben er niet voor. Die van mij rij ik zonder bit als ik geen zin heb het hoofdstel aan te doen, dan knoop ik een touw aan het halster en ga ik naar buiten. :+

Oja, voor wie denkt dat bitloos rijden geen schade kan doen, het bewijs stond bij mij op stal. Gigantische bult op neusbeen. Botwoekering door het rijden met teveel druk op neusbeen met bitloos hoofdstel.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:58

Daan_Ordeal schreef:
Skygirl ik begrijp je opmerking niet helemaal? Over het algemeen kunnen we denk wel stellen dat ieder paard een halster gewend is, of lees ik je post niet goed?
Dat je ook bitloos te veel met je handen kunt rijden ben ik helemaal met je eens.

Ik bedoelde alleen te zeggen dat ik denk dat als je de overstap maakt naar bijv. een dr. Cook hoofdstel dat ik denk dat zo lang je paard een halster gewend is dat altijd goed gaat. ;) Dus ook als je slecht rijdt dat het probleemloos gaat.

Citaat:
maar die overgang zou niet heel groot moeten zijn als jij met bit ook voornamelijk op been en zit rijdt.

En dat dit dan dus niet eens uitmaakt voor die overgang.
Laatst bijgewerkt door Kahawa op 04-01-11 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:58

ik ben het er idd ook mee eens dat er niks tegen bitloos is mits goed gebruikt...maar idd de hele heisa eromheen irriteerd me ook..sommige prijzen zichzelf zo de hemel in... nu heb je deze ook in de traditionele manier van rijden en omgang.. maar de "natural" manier ook... daar deze minder lang zo actief gebruikt word, of iig pogingen gedaan worden zorgt er natuurlijk voor dat deze nu beter herkent worden en meer zichtbaar zijn dan de traditionele ruiters die zichzelf de beste vinden.

Sowieso betekent het niet dat als jij je paard kunt rijden met een touwhalster je ook daadwerkelijk een zogenaamde natural bent (want er komt zooooo veel meer bij kijken), of dat je je zelf een horsewisperer kan noemen.... dit laatste heb je deels al in je of niet, hoe goed je een techniek ook leert, het gevoel met het dier heb je dan al voorheen gehad.

nja dus niet tegen, in veel verschillende methodes zit wel wat goeds en fouts, kunst is om open te staan voor meer dingen en daar steeds het beste uit te kiezen. En wat dus het beste voor jou en je paard werkt. Tenslotte werkt bij ons ook niet elke leermetode even goed als de ander, en voelen we ons bij de een meer op ons gemak dan anders.

Ikzelf wil later wel minimaal bitloos rijden als ik een eigen heb

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:00

Chaos schreef:
Oja, voor wie denkt dat bitloos rijden geen schade kan doen, het bewijs stond bij mij op stal. Gigantische bult op neusbeen. Botwoekering door het rijden met teveel druk op neusbeen met bitloos hoofdstel.

mee eens, daarom zeg ik ook dat mensen die bitloos rijden nog lang geen naturals zijn of paardenfluisteraars...
zonder bit rijden kan indien fout gebruikt, net zo schadelijk zijn als verkeerd met bit rijden

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:05

JoviBan schreef:
Adil18 schreef:

Ben ik mee bezig.
Met mijn oudere merrie ben ik jaren geleden overgestapt naar bitloos en mijn jongere merrie ben ik bitloos aan 't inrijden inderdaad.
Vanwaar je vraag? ;)

Omdat je dit schreef:

Citaat:

Je benadrukte de oudere paarden, ik vraag me af of je ook ervarign had met het bitloos inrijden van paarden.

Heb hier overigens geen ervaring mee, ben er dus ook best benieuwd naar. Ik heb alleen maar ervaring met "oudere" paarden die de overstap maken...Overigens niet mijn paarden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:07

AlexandraM schreef:
Chaos schreef:

mee eens, daarom zeg ik ook dat mensen die bitloos rijden nog lang geen naturals zijn of paardenfluisteraars...
zonder bit rijden kan indien fout gebruikt, net zo schadelijk zijn als verkeerd met bit rijden

Naar mijn mening is het echt EXACT hetzelfde. Vandaar ook dat ik de overstap naar bitloos niet maak, zie niet in waarom dat beter zou zijn voor mijn paarden. Of er moet er een geen plek hebben voor het bit in de mond ofzo, maar anders: nee.