Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Suus_ schreef:Als dat het enige is hoef je ook geen zere ellebogen te krijgen, want dat je dat krijgt van het aan de teugels trekken vind ik bizar.
Twiggy2008 schreef:Ik snap het ook niet, want een bit is gewoon geen rem. Als mijn paard het in zijn hoofd haalt, gaat 'ie. Met of zonder scherp bit, dat maakt gewoon niet uit. Hij is namelijk niet snel ergens van onder de indruk. Waar ik aan werk is wederzijdse samenwerking. Dat is keihard oefenen, mijn instructrice begeleidt me daarbij en het werpt zijn vruchten af. Ik ben destijds begonnen op de grond met hem en ben dat nu in het rijden uit aan het bouwen.
Het zit echt tussen je oren als je denkt dat je met een scherper bit wel controle hebt, want daar geloof ik dus niet echt in. Daarbij wil ik niet dat een paard iets doet uit angst of pijn, maar dus uit samenwerking, gebaseerd op wederzijds respect en vertrouwen. Dat zou paardrijden en met paarden omgaan uberhaupt moeten zijn, zonder dat je daar over na denkt.
bastiano680 schreef:En helaas is het gros van het bitloos rijden, zo slecht dressurmatig onderlegt, dat die beesten alleen nog willen lopen ZONDER bit.
Jankeke schreef:Suus_ schreef:Als dat het enige is hoef je ook geen zere ellebogen te krijgen, want dat je dat krijgt van het aan de teugels trekken vind ik bizar.
de gekneusde ellebogen hadden niks met het trekken aan de teugels te maken, want dat doe ik dus juist niet, die gekneusde ellebogen hadden een andere oorzaak dat niets met paarden te maken had.
Ilse_123 even op dit account, foutje. (is van mijn leasemoeder, niet dat ik een hacker ben)
bastiano680 schreef:Twiggy2008 schreef:Ik snap het ook niet, want een bit is gewoon geen rem. Als mijn paard het in zijn hoofd haalt, gaat 'ie. Met of zonder scherp bit, dat maakt gewoon niet uit. Hij is namelijk niet snel ergens van onder de indruk. Waar ik aan werk is wederzijdse samenwerking. Dat is keihard oefenen, mijn instructrice begeleidt me daarbij en het werpt zijn vruchten af. Ik ben destijds begonnen op de grond met hem en ben dat nu in het rijden uit aan het bouwen.
Het zit echt tussen je oren als je denkt dat je met een scherper bit wel controle hebt, want daar geloof ik dus niet echt in. Daarbij wil ik niet dat een paard iets doet uit angst of pijn, maar dus uit samenwerking, gebaseerd op wederzijds respect en vertrouwen. Dat zou paardrijden en met paarden omgaan uberhaupt moeten zijn, zonder dat je daar over na denkt.
Ieder paard is bitloos en met bit te rijden. Het is de ruiter die de handigheid heeft om zo te rijden, dat een bit vriendelijk wordt. En helaas is het gros van het bitloos rijden, zo slecht dressurmatig onderlegt, dat die beesten alleen nog willen lopen ZONDER bit.
Maar dat ligt HEUS niet aan de ruiter hoor..............egnie..............
VivaLaVida schreef:een goeie ruiter stuurt met zn zit en benen en niet met de teugel. Er word altijd maar gedaan alsof alle bit ruiters ook met het bit sturen. In de western (reining) zit je nauwlijks aan het bit, alles word op zit gedaan. Die hebben dan wel een shank er in hangen, maar rijden wel op paarden die de juiste bespiering hebben om bereden te worden.. Geef mij dat maar dan.
Vind ook dat hele neckrope gedoe zo overdreven. Alsof het een nieuwe religie is.. Elke ruiter moet zonder hoofdstel kunnen sturen halthouden enz. Dat moet vanzelfsprekend zijn eigenlijk. Net als dat je je paard zijn spieren hoort te trainen zodat hij jou kan dragen.......
BaileyMix schreef:Ieder paard is van nature geschikt voor bitloos rijden.. mits zo geleerd. Als jij dus een , bijv. 12 jarig paard hebt die altijd met bit is gereden, een fel beestje, kun je niet verwachten dat die ook evengoed luistert zonder bit. Maar als datzelfde paard zou zijn ingereden etc. zonder bit en bitloos getraint werd, reageert 'ie waarschijnlijk daar het beste op.
JoviBan schreef:BaileyMix schreef:Ieder paard is van nature geschikt voor bitloos rijden.. mits zo geleerd. Als jij dus een , bijv. 12 jarig paard hebt die altijd met bit is gereden, een fel beestje, kun je niet verwachten dat die ook evengoed luistert zonder bit. Maar als datzelfde paard zou zijn ingereden etc. zonder bit en bitloos getraint werd, reageert 'ie waarschijnlijk daar het beste op.
Een paard hoeft niet te leren zonder bit gereden te worden. Het is veelal de ruiter die het moet leren.
Vrijwel alle "oudere"/volwassen paarden waarmee de overstap naar bitloos gemaakt wordt, lopen probleemloos en juist superrelaxed weg zonder bit.
Daan_Ordeal schreef:Mijn ervaring is dat wanneer jij je paard op correcte wijze rijdt, je ook bitloos kunt opstappen en wegrijden. Natuurlijk zal het wat anders aanvoelen (dit heb je tenslotte ook wanneer je van soort bit zal veranderen) maar die overgang zou niet heel groot moeten zijn als jij met bit ook voornamelijk op been en zit rijdt.
Daan_Ordeal schreef:Skygirl ik begrijp je opmerking niet helemaal? Over het algemeen kunnen we denk wel stellen dat ieder paard een halster gewend is, of lees ik je post niet goed?
Dat je ook bitloos te veel met je handen kunt rijden ben ik helemaal met je eens.
Citaat:maar die overgang zou niet heel groot moeten zijn als jij met bit ook voornamelijk op been en zit rijdt.
Chaos schreef:Oja, voor wie denkt dat bitloos rijden geen schade kan doen, het bewijs stond bij mij op stal. Gigantische bult op neusbeen. Botwoekering door het rijden met teveel druk op neusbeen met bitloos hoofdstel.
JoviBan schreef:Adil18 schreef:Zou jij een paard bitloos inrijden? Kom zo op die vraag wanneer ik jouw post lees...
Ben ik mee bezig.
Met mijn oudere merrie ben ik jaren geleden overgestapt naar bitloos en mijn jongere merrie ben ik bitloos aan 't inrijden inderdaad.
Vanwaar je vraag?
Citaat:Vrijwel alle "oudere"/volwassen paarden waarmee de overstap naar bitloos gemaakt wordt, lopen probleemloos en juist superrelaxed weg zonder bit.
AlexandraM schreef:Chaos schreef:Oja, voor wie denkt dat bitloos rijden geen schade kan doen, het bewijs stond bij mij op stal. Gigantische bult op neusbeen. Botwoekering door het rijden met teveel druk op neusbeen met bitloos hoofdstel.
mee eens, daarom zeg ik ook dat mensen die bitloos rijden nog lang geen naturals zijn of paardenfluisteraars...
zonder bit rijden kan indien fout gebruikt, net zo schadelijk zijn als verkeerd met bit rijden