Sperriempje, goed of slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

piezze

Re: Sperriempje, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:25

HOi,

bij mij is bij 1 paard waar ik nu op rijd dat een hoofdstel met sperriem normaal vast dat ze heel vervelend wordt van druk op het bit. Met de sperriem losjes vond ze ook niet fijn omdat de sperriem dan ging bewegen. Nu rij ik met ander hoofdstel en het hetzelfde bit met een hoge aansnoerneusriem die ik niet aansnoer maar losjes heb zitten dat ze heel rustig gaat lopen. Gaat nu super dus ik ben geen fan van sperriem.

annelh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:17

Ik vind sperriempjes een beetje onnodig,
het is alleen maar gemaakt om te zorgen dat je paard het bit niet kan mijden door zijn mond open te doen,
maar als je goed rijd doet een paard zijn mond niet open ;)
En heb je het dus niet nodig,
ik laat het daarom ook meestal weg.

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:37

Ik heb ook een sperriempje.
Niet zozeer om het bit stil te laten liggen, maar omdat de neusriem breekt als m'n pony gaat flemen :p

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 21:50

lyanne_sanne schreef:
Niet zozeer om het bit stil te laten liggen, maar omdat de neusriem breekt als m'n pony gaat flemen :p

Huhwr.. Een brekende neusriem? *denkt aan papieren neusriemen, dunne houten en neusriemen van chips*

Esthera75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 16:00

De reden dat veel mensen met een sperriem rijden is omdat ze niet eens weten waarvoor eht is en je het vaak bij een hoofdstel erbij krijgt. IK vind een sperriem heel fijn omdat het paard minder goed zijn mond kan openen.. iK denk dat het uiteindelijk fijner is voor het paard.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 16:23

Esthera76, wat is er fijn voor het paard aan dat hij minder goed zijn mond kan openen?

Toscane2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 17:30

Ik rijd met sperriempje voor de mooiheid

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 17:44

Omdat het het bit stabieler laat liggen.
Overigens is het nogal paardafhankelijk wat ze prettig vinden. Ik heb er die op beiden prima lopen maar ook 1 die zonder sperriem zelf te veel met de tong en het bit gaat spelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 17:57

Ik heb de sperriem er hier afgehaald toen ik met dubbel gebroken trens werkte. Paard ging plots aangenamer op het bit lopen, maar reageerde bij de minste druk nog steeds hypergevoelig: mond helemaal opendoen, hoofd de lucht in bij minste contact...

Dus dan maar rondgekeken naar ander bit en er een ongebroken rubbertje voor uitgekozen. Ik kan nu zonder sperriem rijden, paard houdt mond mooi dicht (al durft ze wel luidruchtig kauwen haha), loopt veel makkelijker in aanleuing, zoekt veel makkelijker de hand op, is algemeen ook rustiger en schuimt nu ook lekker. Bij idioterij kan ik ze nu ook veel makkelijker terugnemen!

Een sperriem kan misschien wel nodig zijn als het paard echt extreem gaat lopen kauwen of knarsen op een bit (al heb ik dan wel meer bedenkingen bij het bit + hand van de ruiter) of om het its rustiger te laten liggen.
Jammer genoeg wordt het inderdaad nog steeds het meest gebruikt om de mond dicht te snoeren "want dan kunnen ze niet onder het bit vandaan lopen".

Ik doe het bewust omdat het me ook veel bewuster laat zien wat ik fout doe, hoe onrustig mijn hand is etc etc etc zodat ik daarheen kan werken. Het straft eigenlijk ook de ruiter af, want het paard krijgt de optie om te tonen hoe rustig/onrustig je bent...

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:39

Varekaj schreef:
Ik heb de sperriem er hier afgehaald toen ik met dubbel gebroken trens werkte. Paard ging plots aangenamer op het bit lopen, maar reageerde bij de minste druk nog steeds hypergevoelig: mond helemaal opendoen, hoofd de lucht in bij minste contact...

Dus dan maar rondgekeken naar ander bit en er een ongebroken rubbertje voor uitgekozen. Ik kan nu zonder sperriem rijden, paard houdt mond mooi dicht (al durft ze wel luidruchtig kauwen haha), loopt veel makkelijker in aanleuing, zoekt veel makkelijker de hand op, is algemeen ook rustiger en schuimt nu ook lekker. Bij idioterij kan ik ze nu ook veel makkelijker terugnemen!

Een sperriem kan misschien wel nodig zijn als het paard echt extreem gaat lopen kauwen of knarsen op een bit (al heb ik dan wel meer bedenkingen bij het bit + hand van de ruiter) of om het its rustiger te laten liggen.
Jammer genoeg wordt het inderdaad nog steeds het meest gebruikt om de mond dicht te snoeren "want dan kunnen ze niet onder het bit vandaan lopen".

Ik doe het bewust omdat het me ook veel bewuster laat zien wat ik fout doe, hoe onrustig mijn hand is etc etc etc zodat ik daarheen kan werken. Het straft eigenlijk ook de ruiter af, want het paard krijgt de optie om te tonen hoe rustig/onrustig je bent...

Hier ben ik het helemaal mee eens.... :j

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:50

Slofje schreef:
lyanne_sanne schreef:

Huhwr.. Een brekende neusriem? *denkt aan papieren neusriemen, dunne houten en neusriemen van chips*

Nee niet zo'n dunne, een hele normale :P Er kwam zeg maar teveel druk op staan en toen knapte hij xD

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:57

Goh, hier mensne die beweren geen sperriempjes te gebruiken. Maar toen ik enkele weken terug de eerste foto's van mijn nog groene ruin onder het zadel liet zien werd er flink gezeurd over het feit dat ik zonder sperriem rij. Paard moest nog wennen aan het bit, dus dan mag het van mij juist kauwen e.d.
We zijn nu een paar weken verder en ik heb zondag nieuwe foto's geplaatst, en nu wordt er niets meer van gezegd. Nog steeds zonder sperriem, maar de aanleuning begint al te komen.

Hier het geneuzel over de sperriem:
[RIJ-ITP] groen paard wordt zadelmak

En enkele weken later (uiteraard nog niet perfect, maar de aanleuning verbetert al flink):
[RIJ-ITP] 3-jarige kwpn-ruin als andalusier onder het zadel

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:58

Ik heb es gezien bij iemand die deed het sperriempje zó vreselijk strak dat je er écht geen vinger meer tussen kreeg! :wow:
Toen ik vroeg waarom dat gedaan werd,werd er gezegt dat de instructrice dat nodig vond omdat het paard anders de tong buiten de mond deed hangen. >;)

Ik vond het echt absurd,lijkt mij dat de hele bloed doorstroming zo in de knel komt en de neus een slapende voet effect gaat krijgen.
Ik heb niks tegen een sperriempje maar zó strak is toch niet normaal he?Dat kan toch geen goeie functie meer hebben dan.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 12:01

ik rijd met sperriem, niet superstrak maar wel strak genoeg om te belemmeren dat hij zijn tong over het bit heen legt.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 12:03

Ik heb ook een tijdje zonder sperriempje gereden.. Maar ze wil dan nog wel is haar tong er over heen gooien. (kan idd komen door te veel druk op haar tong, maar ik trek niet, ook niet om haar aan de teugel te laten lopen) Dus ik doe hem wel op, maar niet belachelijk strak.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:15

Niets is goed of slecht,
het hangt er echt vanaf hoe het gebruikt word.

rijd zelf gewoon met een sperriempje, zie er geen gevaren in :')

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:55

Ik rijd wél met sperriempje, omdat ik het zonde vind om het lusje eraf te knippen (dit is namelijk niet toegestaan om wedstrijd, wél als het lusje eraf is).
Zit hij strak? Nee, er kunnen nog gewoon ruim 3 vingers in de breedte tussen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 17:15

Maritje1991 schreef:
nee dit heeft 2 bitten en de neusriem houd dat stil.. en stang heeft een kinriempje voor de scherpere inwerking.. dus geen sperriem 'nodig'

Hoe moet ik dan nou precies zien: neusriem houdt twee bitten stil(of 1) De neusriem van het s+t hoofdstel zit ruim boven de bitten om de neus van het paard. Hoe kan die riem in hemelsnaam een bit, of stang en trens, stil houden?
De neusriem is bedoeld om de mond meer of minder dicht te houden. Ik denk dat je op verkeerd spoor zit hier in.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 17:24

jamiroquai schreef:
Ik gebruik de sperriem puur om het bit op zijn plaats te houden, anders schuift het door zijn mond. Hij kan gewoon zijn mond opendoen hoor.

Maar ik erger me wel als mensen mij zien rijden en roepen: Doe die sperriem strakker!

Of- als paardje met zijn mond open loopt-: Zie je wel? Hij mag dat niet doen! Moet je de sperriem maar strakker doen!

En als ik dan zeg dat IK iets fout doe, en niet mijn paard, schudden ze maar eens met hun hoofd....

Een bit hangt aan twee bakstukken in de mond van het paard. Zolang jij niet aan de teugels komt schuift het ook niet heen en weer.............toch??

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 17:27

Twiggy2008 schreef:
idefix4 schreef:
Bitloos, tja, dus dan op de neus druk uitoefenen. Volgens mij is dat al eens onderzocht en ook bitloos niet altijd paardvriendelijk is. Dus om daar nou mee te schermen in dit topic. :o? Ik rijd met bit en heel losse sperriem. Ik heb al eens gezien, dat een goed passend zadel ook niet strak aangesingeld hoeft te worden. Vind ik persoonlijk ook niet echt paardvriendelijk. Het zijn paarden, geen rollades. :+

Heb je het tegen mij? Mag jij mij vertellen wat er zo onvriendelijk is aan een bitloos hoofdstel als een Marylot sidepull??? ;)
Ik zou zeggen, verdiep je eerst eens in die optoming en de werking daarvan. Ik zeg ook niet dat ik met alle bitloze optomingen akkoord ga, maar ga niet schermen met onvriendelijke opmerkingen over mijn optoming, die onwaar zijn!
En verder ben ik met je eens dat een strakke singel ook niet echt paardvriendelijk is. :9

Er zijn weinig onvriendelijke hoofdstellen, bitten, bitloze hoofdstellen etc. Het zijn ''dode'' dingen zonder eigen energie. De ruiter maakt dat het vriendelijk/correct gaat of juist onvriendelijk tot gemeen t.o.v. het paard. Niet het materiaal maar de ruiter is dan de kwelgeest.

loes__ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:08

Ik rij met sperriem, zo ligt het bit stiller in de mond, en hij zit niet te strak(2a3 vingers ertussen), want als ze ontspannen is kauwt ze altijd rustig op haar bit. ruimte genoeg dus. En alles kan onvriendelijk zijn als je het op de verkeerde manier gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:12

Ik vraag me soms af, als een paard de tong over het bit legt of een sperriem dan wel noodzakelijk is, of dat er niet eerder naar het bit zelf gekeken mot worden?

Gaan we mennen en geef je dat paard wat lekkers, dan ligt die tong ook gelijk over de stang heen, anders kan ze niet doorslikken. Een menhoofdstel heeft geen sperriem immers. maar bij gewoon rijden en kauwen op het bit doet het paard dit net niet, en blijft de tong onder het bit.

Rij ik met gebroken trens, dan moet sperriem want tong erover of open mond. Rij ik met een stang of ongebroken ruber, dan doet paard weer niets meer. daar ligt het dus eerder aan het bit zelf en is wisselen naar een ongebroken rubber een veel betere oplossing dan de gebroken trens met sperriem.

kahvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:35

Sperriempjes hebben een doel. Heb je ze nodig, gebruik ze dan, zo niet, dan niet. Ik reed zelf met een dubbel gesteunde neusriem dus zonder sperriem

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:53

En wie heeft er nou gelijk? De mensen die zeggen dat de sperriem ervoor zorgt dat het bit stil blijft liggen en het paard nog wel de mond open kan doen. Of de mensen die zeggen dat een sperriem ervoor is om de mond dicht te snoeren.

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:58

Ik reed eerst altijd wel met sperriem, maar die heb ik er toendertijd
toch maar afgehaald, want ik zag gewoon dat mijn pony het niet fijn vond
zitten.
Nu rijd ik zonder, en ik merk helemaal geen verschil, dus waarom zou
ik wel met sperriem rijden ?