Hoe stappen jullie op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 09:44

askazita schreef:
ik stap op met m'n hoofd richting paard z'n hoofd, voet ook richting zijn hoofd in de beugel zodat je hem niet prikt..

dit mag dus niet. :P ik doe dit ook altijd(bijna iedereen volgens mij)
maar 3 weken gelede hadden we de eerste rijles op school(Prinsentuin MBo paardenhouderij/paardensport) dus we moesten gaan rijden, en die juf werd nogal kwaad op iedereen, want we deden het allemaal fout.

je rug moet naar het hoofd van het paard. dus je zit lekker met je voet te prikken in zijn/haar buik. lekker zeg..... :(

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:39

eigenlijk net als jouw
maar het is eigenlijk beter als je met opstapje opstapt dat is beter voor de rug van je paard/pony! :(:)
Xx'

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:40

xTweetyx schreef:
askazita schreef:
ik stap op met m'n hoofd richting paard z'n hoofd, voet ook richting zijn hoofd in de beugel zodat je hem niet prikt..

dit mag dus niet. :P ik doe dit ook altijd(bijna iedereen volgens mij)
maar 3 weken gelede hadden we de eerste rijles op school(Prinsentuin MBo paardenhouderij/paardensport) dus we moesten gaan rijden, en die juf werd nogal kwaad op iedereen, want we deden het allemaal fout.

je rug moet naar het hoofd van het paard. dus je zit lekker met je voet te prikken in zijn/haar buik. lekker zeg..... :(

ik doe het idd ook altijd zooww
op de verkeerde manier duss!!
deze zal ik onhouden!!
thanks!! :(:) :P ;) :D

xTweetyx

Re: Hoe stappen jullie op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 10:50

T is altijd beter voor de rug van t paard om op te stappen met krukje,zo trek je t zadel niet helemaal svhuin, maar veel mensen vinden t onhandig of je mag niet opstappen in de gang(als je alleen bent)want anders staat dat krukje in de bak

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 10:52

Linker kant opstappen, linker voet in de stijgbeugel, pak het zadel vast, zet me 3 x af op de grond, en stijg op. :)

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:32

Altijd met een krukje, vind ik toch iets beter/fijner! :)

Sanniegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:27

Ik stap op zoals TS op het plaatje :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:47

Soms links, soms rechts. Teugels in de ene hand en op de schoft, andere hand op de lepel van het zadel.
Ik sta niet met m'n kont naar het hoofd van het paard, maar gewoon haaks op het dier.
En altijd zonder krukje, tja, ik vind het handiger zonder. Dan is het niet erg als het paard een keer wegloopt, en staat er niets in de bak.
Voor de lenigheid wissel ik links en rechts af. Paard is dus ook beide kanten gewend.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:01

Met een opstapje, beter voor je zadel en de rug van je paard :j
Gewoon de teugels in 1 hand en me met de andere hand dan gewoon optrekken :+

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 18:32

Ook ik doe het blijkbaar heel slecht met mn hoofd in de richting van het paard zn hoofd :+
Verder met of zonder opstapje, links of rechts. Ik vind het handig als paardje alles kent (voor als ik nog eens mn linker beugelriem sloop tijdens een dagtocht :+ )

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:12

paard op de poetsplaats, die touwtjes die ervoor hangen dichtmaken, krukje erbij, ik erop, naar voren buigen om de touwen voor zijn borst los te maken, en rijden maar :+ ,
zo ging het een paar maanden geleden, tegenwoordig kan ik meestal al gewoon voor de bak opstappen (wel met een krukje).

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:12

krukje

GP60

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:19

Via een krukje. :+

valonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 09:14

via een krukje.. wel zo makkelijk (paard is 1.78 en ik 1.65 :D )

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 09:18

Met een krukje. :)

marilla90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 14:41

door min handicap aan mijn rechter arm stap ik op aan de linkerkant van mijn paard met een krukje omdat ik vind dat het beter is voor je zadel en de rug van het paard.
is er uberhaupt een verkeerde manier van opstappen? Ik denk van niet

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:07

Krukje. Vind het zelf fijner & voor het dier zoiezo.

marshmellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:20

Zonder krukje, Very is zo lomp dat ze op het krukje zou gaan staan 8)7

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:45

Ik stap op met m'n rug naar hoofd van het paard en dan met een hupje erop.
Soms doe ik het ook via het blok :)

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:50

Zoals jij opstapt TS(en dat zijn er vele met jou) is het bijzonder zwaar voor het paard. Zo heb je namelijk de volledige druk op de rug van je paard, anders vooral op de schoft en borst. Als je op de ''goede manier'' opstapt heb je ''vaart'' als je omhoog gaat, dus is het op dat moment minder zwaar dan dat je opstapt met je gezicht richting paard.

Idd met je rug naar het hoofd opstappen, of met een krukje. Na een tijdje wordt je er vanzelf handig in, en zul je zien dat het opstijgen heel makkelijk gaat.

britt299

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:56

Ik maak de beugels soms wat langer en dan houd ik mijn beugels en gezicht naar het hoofd van de pony/paard toe. mijn juffrouw staat dan aan de andere kan en houd het zadel tegen zodat het niet gaat schuiven. dan maak ik mijn beugels weer op maat en kan de les beginnen. ;)
een keer moest ik op het grootste paard van de manege toen had ik wel een krukje gebruikt ;);)

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:57

Met je rug naar het hoofd van het paard gaan staan is handig als je paard wilt gaan lopen tijdens het opstappen. als je met je rug naar het hoofd van je paard gaat staan en je paard doet een stap naar voren draait hij als het ware om je " heen" en heb je dus iets langer de tijd om op te stappen.
maar het nadeel is dat je bijna niet kunt voorkomen om met je teen in de buik van je paard te prikken.

Liebje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:38

Opstappen met je rug naar het paard zijn hoofd en dan in 3 korte hupjes het paard op. Zelf lukt dit mij ook niet altijd. Als het lukt probeer ik met een krukje op de stappen. Beter voor jou rug, beter voor het zadel en vooral beter voor de rug van het paard

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 11:25

Op maneges wordt het trouwens over het algemeen geleerd om met je hoofd naar het paard zijn hoofd op te stappen, zo heb ik het dus in mijn manegejaren altijd gedaan. Toen ik eenmaal een eigen paard had en ontdekte dat je veel handiger met je rug naar zijn hoofd kunt staan omdat je 'm dan beter vast kunt houden en 'm minder belast, ging ik natuurlijk ook zo opstappen.
Waarom leren ze het je bij maneges dan anders?

ismaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 11:32

buik richting zadel beugel lang maken been erin afzetten en been eroverheen zwaaien