"Mijn armen doen zo pijn"...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

missielissie

Re: "Mijn armen doen zo pijn"...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 13:57

ik ben het helemaal met je eens. zo'n meisje heb ik in de les zitten. mijn paard is zoo sterk!
nou dan moet je hem niet in de krul trekken en hem klem zetten van voren. dan moet je normaal gaan rijden.
niet zeuren dat het er aan ligt dat je paard zo sterk en zo jong is. gewoon leren rijden en niet in de krul trekken. gewoon op een normale manier vragen om een beetje ontspanning en zo langzamerhand werken naar het aan de teugel krijgen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 15:21

Wel jammer dat heel veel mensen zeggen; Ik heb ook altijd pijn, maar ik trek niet hoor. Maargoed, dat is mijn mening.

Ga eerst verdiepen in rechtrichten, sla lang en laag rijden niet over en vanzelf komt het allemaal wel hoor.

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:25

Ik heb tot nu nog geen slechte ervaringen wat dit betreft.
In mijn les wordt nog steeds geleerd van achter naar voren rijden,
zacht met je handen en de juiste zit/houding.
Kan mezelf soms wel opeten als je een pensionklant
in de krul ziet rijden..

Wij mogen soms op het paard van onze instructrice in de
les rijden, die is wel 'zwaar'. Maar als die goed voorwaarts
wordt gereden is 'ie zo licht als een veertje :D

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:14

Snap je punt helemaal en ben het ermee eens, een paard en ruiter zijn een combinatie,en een paard gaat niet bij zichzelf denken 'Laat ik is sterk gaan worden'. Heel veel mensen hebben ook nog niet door dat met meerendeels van de paarden vechten averechts werkt, dan kom je alleen maar aan elkaar te hangen. Paard sterk? Ontspannen in je eigen armhouding en achter bijrijden, als die goed op achter is, zal die niet zo snel sterk worden imo.

merel32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:21

probeer je armen tijdens het rijden te ontspannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 08:00

vilouma schreef:
Snap je punt helemaal en ben het ermee eens, een paard en ruiter zijn een combinatie,en een paard gaat niet bij zichzelf denken 'Laat ik is sterk gaan worden'. Heel veel mensen hebben ook nog niet door dat met meerendeels van de paarden vechten averechts werkt, dan kom je alleen maar aan elkaar te hangen. Paard sterk? Ontspannen in je eigen armhouding en achter bijrijden, als die goed op achter is, zal die niet zo snel sterk worden imo.

Je paard kan ook nooit zoveel druk nemen als jijzelf die niet eerst neemt :n
marsss schreef:
Ik irriteer me ook mateloos aan de zogenaamde "moderne dressuur"
Snap niet dat die mensen zo kunnen rijden :n

Trekken heeft geen bal te maken met moderne dressuur, als jij niet op licht contact je paard nageeflijk kunt rijden (totaal verreden paarden daargelaten) dan doe je gewoon iets niet goed. In principe zou je niets met je handen hoeven doen, de activiteit komt vanuit je zit en je been, en als paard los is en lekker aan de sjouw zoekt hij zelf die hand wel op, en als die hand vriendelijk is en nageeflijk (want ook de ruiter moet nageven :)* ) dan is nageeflijk rijden geen enkel probleem.
Het probleem is dat veel mensen geen flauw idee hebben wat nageeflijkheid nu eigenlijk is. Sommigen hebben het idee dat het een soort wijken voor druk is, kom ik op Bokt ook veel tegen. Maar op die manier is het alleen maar een trucje, een kunstje, een houding, en heeft het niets met van achter naar voor rijden te maken. De houding van het paard verandert er ook niet echt mee, hij gaat niet over de rug lopen, en lekker swingen, die houding blijft met wijken voor druk dezelfde, alleen dan met een (valse) knik in de hals.
Probleem is ook dat veel ruiters helemaal niet kunnen nageven. Die hand staat wel op de goede plek, maar volkomen stil. Dan heb je een dode hand, maar dat heeft niets met een goede handhouding te maken. De hand moet stil zijn tov de mond van het paard, stil, maar volkomen zacht en nageeflijk (het paard moet willen knabbelen op het bit).
De zit is ook zo'n punt. Veel zie je bij vrouwen dat ze de rug hol trekken, waardoor ze totaal niet meer kunnen meezitten met de grote bewegingen van het paard. En een ruiter die niet mee kan zitten, zet zich vast, spant van alles aan wat niet aangespannen moet worden (rug, schouders, bekken) gaat stuiteren of in een vorm van verlichte zit, schouders worden vastgezet waardoor de ruiter niet meer kan nageven, paard drukt de rug weg, en een zeer gespannen plaatje is geboren. En dat alleen maar door een rug die hol getrokken wordt.
Ik denk dat je als ruiter moet beseffen dat als jij het bekken niet kantelt, en je rug niet rechthoudt en loslaat (ja, dat is fysiek gewoon mogelijk, het is zelfs zo dat alleen een rechte rug ontspannen kan zijn) dat het paard het bekken niet kán kantelen, en de rug niet los kan laten (paarden zijn ook niet gek, die gaan echt die rug niet loslaten als er zo'n idioot op stuitert). Als jij niet kunt nageven, kun je van het paard geen nageeflijkheid verwachten. Als jij niet recht zit, kan het paard niet recht zijn. Paard en ruiter hebben een enorme wisselwerking op elkaar, maar alleen de ruiter kan daarin sturen......

En dat heeft geen fluit met moderne dressuur te maken. Dat is pure biomechanica. Die heeft altijd al zo gewerkt, en zal altijd zo blijven werken.

_melissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:25

Ik vind het ook echt een ramp, dat paarden gewoon bijv. aan de teugel worden getrokken ipv aan de teugel gereden.
Toen ik 10 was had ik een pony en ik wou graag dat die aan de teugel ging (vond ik er vroeger leuk uit zien enzo), we zijn daar toen in de les mee bezig gegaan, ging hartstikke goed, lekker ontspannen enzo.
Maar als ik in mn eentje reed dan kreeg ik ook altijd last van mn armen, waarschijnlijk omdat ik hem niet gewoon lekker ontspannen reed, heb daar ook echt spijt van gekregen toen ik door kreeg dat ik dat deed.
Heb er ook veel van geleerd, ik heb ook nooit meer 'last van mijn armen.'

Paard82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:01

Als je armen pijn doen dan rijd je met te weinig been. Een paard loslaten van voren en dan met je been er heen rijden. Dan moet het paard wel minder op de hand komen.
Als een paard trekt moet je zelf loslaten en niet de spanning door laten gaan in je arm.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:36

Ik heb vooral na de les vaak pijn aan m'n armen, omdat mijn paard het altijd leuk vindt om in de les keihard te gaan racen en dan bijna niet meer normaal in een arbeidsdraf te houden is. Hij loopt dan wel gewoon aan de teugel. Ik probeer dan wel te ontspannen, loslaten, ontspannen, maar dat is soms moeilijk :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:57

Hoe kan hij nu netjes aan de teugel lopen, en nageeflijk zijn terwijl jij het tempo niet kunt controleren?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 16:07

Ik heb dezelfde vragen als Yamcha.
Dit bedoel ik dus met te kort kennis. Niks tegen jou persoonlijk verder hoor Wolferus.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 16:08

Als je idd je tempo niet onder controle hebt, wordt het weer een kunstje ipv correcte nagefelijkheid

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:50

Wanneer ik alleen in de bak rijd kan ik zijn tempo prima controleren, hij is nog jong dus probeert nog wel uit, maar luistert goed naar me en loopt dan ook lekker licht in de hand aan de teugel.
Alleen met anderen wordt hij chagrijnig als pony's 'm voorbij gaan en probeert ze dan voorbij te racen, ik rijd dan al veel volte's enz, maar doe niet elke week mee aan de les en rijd ook niet vaak samen met anderen, dus dat's wat lastig te trainen ;) In de les blijft hij dan ook wel aan de teugel, maar begint hij steeds harder en harder (blijft een draver soms eh :+) te draven en als ik een ophouding maak gaat hij 1 sec langzamer en dan kan ik weer, de hele les lang :P En paarden lopen toch ook gewoon correct nagevelijk in de middendraf? Hij loopt ook gewoon goed aan de teugel, maar probeert gewoon steeds te snel te gaan. Even terughalen naar de stap vinden ze in de les meestal niet zo leuk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:53

Middendraf ga je niet harder, maar ruimer, plus dat het opgewekt wordt door de ruiter en niet door het paard ;) Als je het tempo niet onder controle hebt, dan buigt hij wel af, maar heb je geen correcte nagevelijkheid. Het hele plaatje hoort bij elkaar.

EDIT: En het is niet erg dat dat nog niet onder controle is, dat komt vanzelf wel, maar dan heb je op dat moment ff niet de nagevelijkheid die je moet hebben ;) En het hele rijden dat nagevelijke houden is heel lastig.

GPxxxhartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 23:23

Ohh, me vandaag weer enorm geïrriteerd aan een valse krul... Het paard liep bij met zijn neus horizontaal (dus haaks op de loodlijn) en nog steeds bleef de ruiter zagen in de mond. Daarnaast ook nog enorm lopen te praten met een andere pensionklant in de bak ("wij houden niet van ruiters van buitenaf, als ze zo graag hun paard aan huis willen staan warom maken ze daar geen bak..")....

Ach ja, ik rij liever mijn jonge verzorgpaard verder door waarbij ik mezelf verder ontwikkel dan dat ik hem nu in een valse krul rij...

(Genoeg gezeurd voor vandaag ;) )

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 23:29

ene kant ben ik het ermee eens, maar aan de andere kant niet...

Mensen die een paard met de kin op de borst laten lopen zijn fout bezig, maar er zijn ook paarden die zijn gewoon zwaar in de mond, waar weinig aan te veranderen is, zo heb ik er ook eentje gereden, 1,75, enorm breed, en sterk... Tfoe! En die was ook aaaardig zwaar, één van de weinige paarden die k met handschoenen reed, maar er was ook nogal weinig aan te veranderen...

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 23:40

Nou hier wel spierballen altijd gekweekt, maar dat was van het uitmesten :P , niet van het rijden.

Ben wel eens op paarden van stalgenoten gestapt en dan dacht ik echt: Oh my god!!!
Die waren lekker hard in de mond gereden en dan had ik na 10 minuten echt pijn in mijn handen en was ik blij weer op mijn eigen beesies te kunnen stappen, nee bij mij een zacht mondje en geen in de krul trekken.
Als mijn paard keertje ging hangen, dan handen gelijk naar voren en wat been en dan was het over.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:54

Wolferus schreef:
Ik heb vooral na de les vaak pijn aan m'n armen, omdat mijn paard het altijd leuk vindt om in de les keihard te gaan racen en dan bijna niet meer normaal in een arbeidsdraf te houden is. Hij loopt dan wel gewoon aan de teugel. Ik probeer dan wel te ontspannen, loslaten, ontspannen, maar dat is soms moeilijk :+

Inerdaad, jij moet controle houden over zijn tempo. En wil hij hard? Prima, dan gaat hij nóg harder. Tegenhouden werkt ook niet altijd, laat hem dan maar even extra hard lopen, in het tempo dat jíj wilt. En als hij uit zichzelf terugzakt - lekker doorgaan en pas terugnemen als jíj het wilt :).

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 16:11

Teugels zijn niet je enige manier van je paard terug rijden he. Lichtrijden met de nadruk op het zitten (maar niet uit het ritme gaan!) helpt ook, op de volte etc. Hoe meer jij er aan gaat hangen, hoe meer je paard heeft om op te rennen ;)

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:37

Dat nóg harder trucje ken ik wel, maar dat werkt absoluut niet. Als het moet blijft hij 2/3 uur keihard draven, dat interesseert hem niet ;)
Ik rijd idd volte's dat helpt wel en op zit teruggaan dat snapt hij nog niet helemaal. Ben ik mee bezig. Met m'n stem kan ik 'm ook goed terugnemen, maar met andere paarden erbij is temporegeling gewoon een stuk moeilijk. Dan kan hij het zo goed doen als ik alleen rijd, maar wanneer er anderen zijn gaat hij toch weer hard :P
Ik rijd hem ook wel op touwhalster of zonder handen en dan gebruik ik m'n teugels helemaal niet, dan kan ik 'm ook gewoon op stem terughalen en met zit begint hij al wat te snappen.
Langzamer lichtrijden probeer ik ook wel, wordt me vaak in de les gezegd, helpt een beetje, maar zodra ik weer normaal ga lichtrijden versnelt hij weer.

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:59

ik ben zelf ook zeker tegen paardrijden als kracht sport.... helaas doe ik er zelf wel aan mee,
ik weet soms echt niet meer wat ik moet doen, de ene dag loopt t beestje hartstikke fijn, andere dag, zoals vandaag was het weer waardeloos.....
ik word dan zelf erg sterk, en weet dat dat niet moet, maar toch gebeurd het! Uiteindelijk bedenk ik me dat het echt geen zin heeft en het er niet beter van word, dan sluit ik maar af met lang en laag, dan laat ie wel gemakkelijk los, of ik laat hm aan de longe springen, gewoon voor mn eigen idee om goed af te sluiten.
Ben altijd bang dat mn paard het me kwalijk neemt, lastig!
Ik heb zelf erg de nijging om hem van links naar rechts te sleuren, zodat ie los laat, maar dit is ook zeker niet de oplossing! Ik weet t..... en zelf geef ik les en zeg ook dat dat niet mag en hoe het wel zou moeten enzo. Ik weet het allemaal, maar breng het zelf dramatisch slecht in de praktijk....
Ben er hard mee bezig om het goed krijgen, ik zag laats een filmpje terug van mezelf en dat heeft me nog meer doen beseffen dat dit het niet is!

Maar even ontopic,
mijn armen doen ook wel eens pijn...

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 17:38

Gretoes, goed dat je het zelf toegeeft, maar daar moet je inderdaad wel écht aan gaan werken, zagen is zó pijnlijk voor een paard. :\

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:51

zagen is not done :( !

Goede instructie?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:21

marsss schreef:
Ik irriteer me ook mateloos aan de zogenaamde "moderne dressuur"
Snap niet dat die mensen zo kunnen rijden :n

Geloof mij nou, dat heeft niks met 'moderne'dressuur te maken. 30 jaar geleden hoorde je precies dezelfde klaagzangen over het rijden. iedereen is het dan met je eens, niemand doet het, maar overal zie je het.

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:49

Idd, geen ge.l.ul, kop in de krul is al een oude uitdrukking voor de trekmensen ;) .