x_Marr schreef:MyWishMax schreef:Maar X_Marr; even een vraagje. Hoe kijk jij aan tegen het gebruik van een thiedeman (op zijn allerlost) bij een paard die af en toe als hij schrikt zijn nek erop zet en dan gaat rennen(dus onbestuurbaar). In combinatie met een amazone die het nog eng vindt door een zware val? Paard kan nog steeds hoofd omhoog doen, maar niet zijn nek erop zetten. Van het half uur rijden zit 98% van de tijd de thiedeman los en die 2% komt hij er licht tegenaan, waarna hij weer zakt. Amazone kan best zonder, maar heeft zetje in de rug nodig door angst.
Dit hebben wij dus enkele keren gedaan, hij werd 3 dagen zonder gereden en 1 dag een half uurtje met. Het gedeelte omhoog door onkunde van ruiter kon nog steeds. Daar moest amazone doorheen leren rijden.
Ik heb haar ook enkele keren aan de longe zonder bijzet erop gehad. Het ging er meer om dat ik hem 'tegen' kon houden. Nu rijdt ze met veel plezier rond zonder hulpteugel
Voor het vertrouwen van de ruiter vind ik het minder verkeerd. Zelf had ik dan eerder gekozen om te zorgen dat het paard het niet (niet in de zin van niet bij het minste geringste, paard blijft een vluchtdier) meer er vaak vandoor ging, lijkt mij sowieso beter voor het vertrouwen van de ruiter om op een paard te stappen dat niet snel schrikt en er dan ongecontroleerd vandoor gaat. Bepaalde spanning geef je toch over, en die spanning kan dan minder zijn door het vertrouwen van de hulpteugel. Is wat anders dan dat je hem als 'oplossing' gebruikt voor een paard wat gaat sterrenkijken.
Mee eens
Ware het niet dat het een nieuw paard was van ons samen en mams er ook graag een keer opzat. Nog jong ding, net nieuw op stal. Daarom heb ik der ook paar keer aan de longe gepakt om te laten merken/voelen hoe ze het op moest lossen.Maar dan denken we er wel hetzelfde over