Dressuur voor Springruiters en Springpaarden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Charisma

Re: Dressuur voor Springruiters en Springpaarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 13:14

Idd schoentje, op de lagere sprongen moet hij aan de teugel, maar als het hoger wordt en er net ervoor uitkomt met zijn neus is geen ramp, zolang hij ontspannen blijft! Al rij ik men paard in het parcours tussen alle sprongen wel onderin, anders wordt hij te lang en te sterk!

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:08

Als voorbeeld deze video:
http://www.youtube.com/watch?v=JzS7EmemaoQ&feature=related

Ik bedoel eigenlijk nageeflijk, dus niet perse helemaal aan de teugel (al is dat als je zo kan rijden als Marcus Ehning denk ik wel de beste manier) maar ook weer niet met de kop in de lucht.

Wat mij dus gister opgevallen is dat er toch veel ruiters op de WEG meerijden die hun paarden dressuurmatig niet voor elkaar hebben (tenminste dat lijkt zo) Er was BV gister één ruiter met een schimmel en bordeaux rood jasje en oornetje. Oeioeiei zo tegen de hand de hele tijd, dan denk ik. Hoe kan (en DURF) je rond komen.

Ik rij zelf ook een beestje wat niet nageeflijk is en ik vindt het heel vervelend met springen. Altijd de kop in de lucht en als je een ophouding maakt zo terug vechten. Ik ben daar nu heel fanatiek mee bezig om haar te leren luisteren en nageeflijk te rijden tussen de hindernissen. Veel mensen snappen het niet, zeggen dan ja maar ze springt toch fantastisch.... :z

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 00:55

Als dressuurfan en ruiter houd ik ervan om het paard nageeflijk en rond te zien tussen de sprongen en voor de sprong het neusje eruit ;) . Daarom houd ik ook van de rijstijl van Marcus Ehning (en Beat Mändli oa), de paarden zien er dressuurmatig geschoold uit en zetten prima resultaten neer. Maar er zijn uitzonderingen, Joël met Gert Jan bruggink bijvoorbeeld. Maar dan zit je meer op je stoel voor de TV met kromme tenen :D . Sommige paarden laten zich niet dwingen in de springsport en moet je in hun waarde laten, maar kijk liever naar een paard wat wel goed geschoold is en het lijkt me voor de ruiter ook vele malen fijner rijden.
Nu we het over de WEG hebben, was zeer verrast door de rijstijl van sommige ruiters uit de Arabische contreien, zag er erg netjes uit (wat ik gezien heb dan).

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 08:03

setteke: die krijgen dan ook goed begeleiding e! Jan tops oa!
Ook de japanse ruiters deden het goed onder begeleiding van jos lansink, vond ik fijn om naar te kijken.
Eén paardje wat meereed, komt van bij ons op stal, Zorro Z van het team van quatar! Ben zo trots op dat paardje, ben daar veel mee bezig geweest, zelfs af en toe op gereden en dan zie je hem terug op de WEG, fantastisch!
Even terug ontopic: bij sommige ruiters ziet het er idd wel chaotisch uit, maar ik denk dat die mensen best wel weten waar ze mee bezig zijn, ze rijden niet voor niets de WEG. Maar mij lijkt een fijn nageeflijk paard veel fijner te rijden dan bv een checkmate van meredith michaels!

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:03

Ik was ook verrast door de Japanners en ruiters uit het verre oosten (noem je dat zo :D) Die gaan met sprongen (letterlijken figuurlijk) vooruit. En ja, ze hebben super begeleiding en super paarden maar ze doen het toch maar even daar. Respect!

Inderdaad zijn er altijd uitzonderingen (Zoals een Joel) maar over het algemeen moeten je paarden toch wel 200% dressuurmatig voor elkaar zijn wil je goede resultaten rijden en je paard heel houden over een langere tijd.

Heeft iemand van de WEG eventing (dressuur) zo´n man gezien (uit Brazillie geloof ik) met een schimmel. Die moest wijken en ree gewoon recht naar de hoefslag, paard constant staken etc. Ik heb nog nooit zo iets gezien. (Over je paard dressuurmatig voor elkaar hebben... |( )

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:51

ik als vrouw zijnde, rij liever een checkmate dan een kouder duits paard. De paarden die op die manier gereden worden zijn wat flegmatieker en daar moet je gruwelijk aan rijden om ze zo'n parcours door te krijgen. Er komt gewoon wat meer kracht bij kijken. Op deze paarden die op die manier gereden worden, zitten bijna altijd mannen. Een paard dat heet word in de ring, kan thuis en op het voorterrein wel heel fijn te rijden zijn. In de ring gaat zo'n paard dan vechten. Als ruiter is het dan de kunst om het paard niet nog heter te maken, door zelf heel stil te zitten en niet te veel aan het paard te willen veranderen. Ik vind dat prettiger dan zo'n koude waar je constant bij moet drukken en werken.

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:58

Gaaf topic dit! Leuk dat het al een tijdje loopt en heb het inmiddels helemaal doorgelezen.

Je ziet bij veel combinaties dat tempocontrole een probleem is (met name in de lagere klasses). Dat ken ik zelf maar als te goed als beginnend springruiter :o . Vooral na de sprong krijgt het paard de kans om te rennen, oa omdat het in de hand van de ruiter land en sterk wordt en omdat de ruiter uit balans is na de sprong.

Wat zou je (oa dressuurmatig) kunnen doen om het paard beter te leren te wachten? En welke oefeningen zou je een ruiter aanraden om de balans na de sprong te verbeteren?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:48

om het paard te leren wachten komen te tempowisselingen weer terug. In het dressuurwerk moet het paard makkelijk kunnen veruimen en verkorten in alle gangen. Gaat dat beter dan begin je met balkjes of cavaletties in een lijn en ga je wisselen met de galopsprongen.
Zodra je merkt dat je paard sterk word na de hindernis, ga je halthouden. Op die manier gaat het paard leren dat er iets gaat komen na de hindernis en zal hij attenter worden op de ruiter. Zoiezo altijd consequent zijn in het opvangen na een sprong. Een paard went zich heel snel aan dat zich lang mag maken en harder mag lopen na een sprong, omdat dat gewoon makkelijker is.

De balans op paard moet in het dressuurwerk goed zijn voordat je gaat springen. Dan bedoel ik niet balans als een dressuurruiter met lange beugels achteroverzitten, maar als een springruiter met korte beugels. De verlichte zit moet in draf en galop goed uitgevoerd kunnen worden zonder steun met je handen aan het paard of de teugels.
Als dat goed is ben je al een heel eind om een goede balans op de sprong te hebben.
Die kun je vervolgens weer verbeteren met in-uitjes, dan heb je nl veel sprongen achter elkaar om aan je houding te denken en je balans je verbeteren. Gaat dat goed dan spring je de in-uitjes zonder teugels, dus een rij in-uitjes in een sluis zetten, knoop in de teugels, handen opzij of op je rug en springen maar!

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:50

setteke schreef:
Als dressuurfan en ruiter houd ik ervan om het paard nageeflijk en rond te zien tussen de sprongen en voor de sprong het neusje eruit ;) . Daarom houd ik ook van de rijstijl van Marcus Ehning (en Beat Mändli oa), de paarden zien er dressuurmatig geschoold uit en zetten prima resultaten neer. Maar er zijn uitzonderingen, Joël met Gert Jan bruggink bijvoorbeeld. Maar dan zit je meer op je stoel voor de TV met kromme tenen :D . Sommige paarden laten zich niet dwingen in de springsport en moet je in hun waarde laten, maar kijk liever naar een paard wat wel goed geschoold is en het lijkt me voor de ruiter ook vele malen fijner rijden.
Nu we het over de WEG hebben, was zeer verrast door de rijstijl van sommige ruiters uit de Arabische contreien, zag er erg netjes uit (wat ik gezien heb dan).

Maar daar is dan ook alles mee gezegd. Het geld natuurlijk niet voor alle arabische ruiters, maar meestal is dat ook het ''enige'' wat die ruiters kunnen. Heel stil zitten. Ik heb dan meer respect voor de paarden die dus danig zijn af gericht dat ze zo'n parcour doorlopen.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:58

schoentje schreef:
ik als vrouw zijnde, rij liever een checkmate dan een kouder duits paard. De paarden die op die manier gereden worden zijn wat flegmatieker en daar moet je gruwelijk aan rijden om ze zo'n parcours door te krijgen. Er komt gewoon wat meer kracht bij kijken. Op deze paarden die op die manier gereden worden, zitten bijna altijd mannen. Een paard dat heet word in de ring, kan thuis en op het voorterrein wel heel fijn te rijden zijn. In de ring gaat zo'n paard dan vechten. Als ruiter is het dan de kunst om het paard niet nog heter te maken, door zelf heel stil te zitten en niet te veel aan het paard te willen veranderen. Ik vind dat prettiger dan zo'n koude waar je constant bij moet drukken en werken.

Ik als man zijnde ga liever voor de gulde middenweg. AL moet ik zeggen dat als ik moest kiezen ik toch liever voor de wat hetere paarden ga.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:59

het oog wil idd oog wat. Het ziet er natuurlijk fantastisch uit als iemand mooi stil zit.
Persoonlijk vind ik effectiviteit belangrijker.
Genoeg voorbeelden van ruiters met een lelijke stijl die met veel verschillende paarden fantastisch gepresteerd hebben, die hun paarden ook goed kunnen verkopen, omdat ze toch simpel na te rijden zijn.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:08

schoentje schreef:
het oog wil idd oog wat. Het ziet er natuurlijk fantastisch uit als iemand mooi stil zit.
Persoonlijk vind ik effectiviteit belangrijker.
Genoeg voorbeelden van ruiters met een lelijke stijl die met veel verschillende paarden fantastisch gepresteerd hebben, die hun paarden ook goed kunnen verkopen, omdat ze toch simpel na te rijden zijn.

Dat ben ik helemaal met je eens. Ik persoonlijk rij ook liever hete paarden. Die paarden die zo perfect gereden worden (voor het oog) met veel druk zijn moeilijk na te rijden. Waarschijnlijk lijkt dat nergens op als iemand er mee gaat springen die niet met druk rijdt. Als ze al springen...

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:11

schoentje schreef:

Hier net hetzelfde, geef mij maar een hete!
Ik rijd thuis ook met een Clinton-merrietje, zo heet als wat, maar thuis best fijn te rijden (als er in diezelfde piste geen paarden aan het springen zijn enzo ;-))
Maar op concours in de inrijpiste is't een schat, komt ze in de ring, dan gaat dat koppie omhoog en wil ze overal gewoon over...
Ronder moet je haar dan niet proberen krijgen, want dan springt ze alleen maar omhoog tussen de sprongen door, wat niet bevorderlijk is voor de kwaliteit op de sprong...
Het beestje loopt mee in haar leeftijdscategorie, en heeft vorig weekend haar eerste internationale gelopen met een derde, tweede en een eerste plaats.. Maar ik denk dat ze nooit echt dressuurmatig zal te rijden zijn in haar springparcours.. Dat koppie zal altijd de lucht in zijn :+

En idd, als ze binnenkomt in de piste hoor je vaak al mensen zeggen van 'pff wat een moeilijke tante', tot ze haar op de sprong zien, dan is iedereen plots fan :+

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:15

schoentje schreef:
om het paard te leren wachten komen te tempowisselingen weer terug. In het dressuurwerk moet het paard makkelijk kunnen veruimen en verkorten in alle gangen. Gaat dat beter dan begin je met balkjes of cavaletties in een lijn en ga je wisselen met de galopsprongen.

Bij gaat dit best redelijk maar moet nog stukken beter. Vooral terug (sluiten) wordt ze sterk en drukt zich eruit. Ik zal nog meer balkenwerk doen heb ik besloten! Tnx!

Citaat:
Zodra je merkt dat je paard sterk word na de hindernis, ga je halthouden. Op die manier gaat het paard leren dat er iets gaat komen na de hindernis en zal hij attenter worden op de ruiter. Zoiezo altijd consequent zijn in het opvangen na een sprong. Een paard went zich heel snel aan dat zich lang mag maken en harder mag lopen na een sprong, omdat dat gewoon makkelijker is.

Dit vind ik zelf supermoeilijk. Ik doe juist mijn best het simpel te houden na de sprong (hoe vaker en simpeler het werk hoe braver het wordt). Wanneer ik halt zou willen houden heb ik wel een erg "belgische" ophouding nodig. Hoe oefenen we dit zonder teveel kracht/trekwerk of in het hek parkeren?

(Tis overigens ook zo'n lekkere werkwillige maar hete Julio Mariner x Concorde merrie)

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:04

Tja, laat mij nou net zo'n zwaar koud duits paard hebben! :D
een kasteel van 1.80m en heel erg lang in de nek en lijf! Je moet idd heel veel druk hebben met rijden en constant druk, ook bij de sprongen. Maar ik voel me er beter op dan op een heel heet paard, hou niet zo van dat gevlieg :)
Maar missch als ik men eigen eerste hete paard heb, ik van gedacht verander. Maar ik ben blij met men vliegdekschip, voel me goed met zoveel paard voor en achter me :)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 19:07

yvetjes schreef:
Dit vind ik zelf supermoeilijk. Ik doe juist mijn best het simpel te houden na de sprong (hoe vaker en simpeler het werk hoe braver het wordt). Wanneer ik halt zou willen houden heb ik wel een erg "belgische" ophouding nodig. Hoe oefenen we dit zonder teveel kracht/trekwerk of in het hek parkeren?

(Tis overigens ook zo'n lekkere werkwillige maar hete Julio Mariner x Concorde merrie)

Als ik er 1 heb die door mn ophouding heen loopt knoop ik er een slof aan ga ik een beetje staan en breng mijn handen omhoog. Over het algemeen leren ze daar wel van remmen. :Y)
Al oefen ik dit nooit in het parcour want ik spring nooit met slof.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 09:13

@ sporter, Zeer gevaarlijk om op Bokt te schrijven dat je wel eens met slof rijdt. :D (Ik rij vaak met slof en ik schaam me daar niet voor ;-) gebruik het ook bijna nooit maar af en toe maakt het het rijden wat makkelijker, zoals jij hierboven beschrijft)

Als je het halthouden na de hindernis een paar keer oefent worden ze meestal snel minder heftig. Gewoon blijven door oefenen. (Mooi bloed trouwens, Julio Mariner X Concorde)

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:22

Tnx voor de tips. Ga het oefenen en gewoon beginnen met halthouden na het galoperen over een balk. Dan maar even erg streng }> (kan dan nogal sterk worden).

Slof wordt lastig omdat ik daar ook niet mee wil/kan rijden tijdens/na een sprong....

(er zit na Concorde ook nog Nimmerdor, dus na haar sportcarriere is ze misschien wel weer interessant als fokmerrie. Hoop dat ik haar nog een sportpredicaat kan meegeven)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:22

@yvetjes: het is niet erg om een keer wat harder door te moeten komen, als je vervolgens je hand maar kunt ontspannen. Na een paar keer halthouden zal je paard attenter op je hulpen reageren en kun je er weer aan gaan rijden.
Heel belangrijk is die ontspanning na het terugpakken, op die manier beloon je hem voor het reageren.

stampfeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:35

Ik vind dat mijn pony (springpony) ook wat dressuur moet kunnen/kennen wtever
hij gaat er veel beter door lopen en ik ehb hem zo beter onder controle

amberxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:43

Dressuur blijf nodig voor een goede bassis en dat is met springen wel heel blangrijk. :o

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 01:08

sporter schreef:
setteke schreef:

Maar daar is dan ook alles mee gezegd. Het geld natuurlijk niet voor alle arabische ruiters, maar meestal is dat ook het ''enige'' wat die ruiters kunnen. Heel stil zitten. Ik heb dan meer respect voor de paarden die dus danig zijn af gericht dat ze zo'n parcour doorlopen.

Mee eens, maar ze hebben wel mooi zilver :D . Het enige wat zo'n ruiter kan, behalve geld hebben, is toch een stukje stuurmanskunst. En je kan mij wel op een GP springpaard zetten, maar ik kom het parcours echt niet rond :o .

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 13:25

setteke schreef:
Mee eens, maar ze hebben wel mooi zilver :D . Het enige wat zo'n ruiter kan, behalve geld hebben, is toch een stukje stuurmanskunst. En je kan mij wel op een GP springpaard zetten, maar ik kom het parcours echt niet rond :o .

Heb je het al eens geprobeert? :D

Ik bedoel ook niet dat het iets is wat iedereen zomaar kan. Maar het is op deze manier een stuk eenvoudiger als dat je zelf aan het opleiden moet gaan.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 13:36

Ik vond het heel knap en gaaf voor Abdullah Al Sharbatly maar eerlijk is eerlijk, hij had ook heel veel geluk. Qua rijerij zijn nr. 3 en 4 in mijn ogen veel beter. Maar idd, hij heeft zilver en daar gaat het uiteindelijk om.

Ook vond ik dat zijn paard dressuurmatig het minst goed voor elkaar was, de merrie sprong fantastisch en is volgens mij makkelijk te rijden maar was niet 100% nageeflijk, wat de andere paarden wel waren.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 13:59

muc schreef:
Ik vond het heel knap en gaaf voor Abdullah Al Sharbatly maar eerlijk is eerlijk, hij had ook heel veel geluk. Qua rijerij zijn nr. 3 en 4 in mijn ogen veel beter. Maar idd, hij heeft zilver en daar gaat het uiteindelijk om.

Ook vond ik dat zijn paard dressuurmatig het minst goed voor elkaar was, de merrie sprong fantastisch en is volgens mij makkelijk te rijden maar was niet 100% nageeflijk, wat de andere paarden wel waren.

Ik ben het helemaal met je eens. Ik vind vooral Pessoa altijd geweldig rijden.