Achterbeengebruik Totilas

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:15

Ik krijg alleen maar een nare smaak in m'n mond van de manier van posten hier, kan het niet iets vriendelijker?
We hoeven elkaar echt de hersenen niet in de slaan, toch? Dit kan gewoon een vriendelijke discussie zijn met hele lieve mensen die voor ons de moeite doen slowmotion dingetjes te maken, zoals horseyfries, dat vind ik echt top en kijk daar ook naar uit :D

Verder denk ik ook niet dat ik het beter weet, zoals ik al zei ben ik maar een miezerige knolhobbelaar, maar dat betekend niet dat ik geen gedachten mag hebben, toch?

Dat een topjury het allemaal bij het juiste einde heeft doet niet zoveel ter zake, daar gaat het, nogmaals, totaal niet om. Anders kunnen we over alles wel onze mond houden want er zijn altijd wel geleerden in alle branches :)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:15

Moontje1991 schreef:
Oja vergeten jog de Jury doet alles precies volgens het boekje en denkt niet na?
Het zijn geen robots ze hebben ook een mening.
Maar jij vindt spectaculer blijkbaar hetzelfde als corect net zoals de Jury.
Want ja je kijkt toch liever naar een spectaculer incorect lopend paard waarvan iedereen denkt wauw wat mooi en wauw wat gaaf en waar iedereen het nog weken over heeft.
Dan naar een corect lopend paard dat niet spectaculer loopt maar op de juiste wijzen daar valt men bij in slaap tegenwoordig.

Hoe vaak heb jij bij een jurybespreking cq bijscholing gezeten? Want juist deze internationale juryleden zijn stuk voor stuk mensen die alles analyseren en volgens het boekje proberen te doen, dus jouw omschrijving slaat kant noch wal.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:16

timilon schreef:
ik vind het geen onzin, want jurriaan loopt in een horizontaal evenwicht, en totilas loopt bergopwaarts.
waar het aan ligt dat je niet eenzelfde foto van totilas kan vinden?
misschien omdat totilas op een heel ander(hoger) niveau loopt dan jurriaan op de foto.(leuk, een rondje rond laten rennen op een keuring?zadelrubriek?!)
vind je dat werkelijk te vergelijken?!

Totilas loopt imo niet echt berg opwaarts... :n
Zijn hals is mooi omhoog getrokken, maar de achterhand laat te wensen over.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:16

phormicola schreef:
Ik krijg alleen maar een nare smaak in m'n mond van de manier van posten hier, kan het niet iets vriendelijker?
We hoeven elkaar echt de hersenen niet in de slaan, toch? Dit kan gewoon een vriendelijke discussie zijn met hele lieve mensen die voor ons de moeite doen slowmotion dingetjes te maken, zoals horseyfries, dat vind ik echt top en kijk daar ook naar uit :D

Verder denk ik ook niet dat ik het beter weet, zoals ik al zei ben ik maar een miezerige knolhobbelaar, maar dat betekend niet dat ik geen gedachten mag hebben, toch?

Dat een topjury het allemaal bij het juiste einde heeft doet niet zoveel ter zake, daar gaat het, nogmaals, totaal niet om. Anders kunnen we over alles wel onze mond houden want er zijn altijd wel geleerden in alle branches :)

Het goede van die topjury's is dat ze bijv. op evenementen als het Global Dressage Forum compleet met de billen bloot gaan en beelden van dit soort grote wedstrijden voorbij komen met de bijbehorende punten, en dat ze dan soms ruiterlijk toegeven ernaast te zitten maar ook heel vaak zie je dat ze eigenlijk wel gelijk hadden!

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:18

Miska schreef:
timilon schreef:
ik vind het geen onzin, want jurriaan loopt in een horizontaal evenwicht, en totilas loopt bergopwaarts.
misschien omdat totilas op een heel ander(hoger) niveau loopt dan jurriaan op de foto.(leuk, een rondje rond laten rennen op een keuring?zadelrubriek?!)

Juist.. Is bijvoorbeeld hier erg goed te zien

Afbeelding

Afbeelding

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:19

Miska schreef:
timilon schreef:

wederom ben ik het totaal niet met je eens.
totilas word NIET omhoog getrokken, zoals iemand anders ook al aanhaalde(teugels in 1 hand, houding blijft hetzelfde)
welk paard vind jij dan wel bergop lopen??

@ bomba: wat is er mis met de 2e foto?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:22

Afbeelding
Afbeelding

Niet opwaarts??

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:23

Horseyfries: Waar zie jij een gezakte achterhand?
Ik zie hem alleen bij de piaffe ed. Verder zie ik een holle rug en geen gezakte achterhand.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:23

Bomba, om opwaarts lopen te beoordelen moet je wel naar de schoft kijken. Je hebt momenten gekozen waarin hij wat diep loopt in zijn hoofd/hals, maar het is nog altijd opwaarts met de schoft.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:24

timilon schreef:
wederom ben ik het totaal niet met je eens.
totilas word NIET omhoog getrokken, zoals iemand anders ook al aanhaalde(teugels in 1 hand, houding blijft hetzelfde)
welk paard vind jij dan wel bergop lopen??

@ bomba: wat is er mis met de 2e foto?

Nou ja niet letterlijk getrokken, maar zijn houding klopt niet in de verhouding.

Antwoord op je vraag kan ik niet geven, want de meeste in de topsport lopen niet echt bergopwaarts meer.
En bij Totilas vind ik de hals te opgekropt, misschien is dat wel hetgeen wat mij stoort...

timilon

haha, nee horseyfries, wij zien dat helemaal verkeerd...
totilas loopt niet bergop volgens sommigen hier.
overigens zie ik nu ook een "holling" in de rug van toot, op de 1e foto.
dat zijn z'n lendenen, en die zakken mee met het been dat naar voren word gebracht.
je kunt dus erg goed zien op welk been hij steunt.
als hij dat niet zou doen, zou hij juist strak worden in de rug, en dat is ook niet wat we willen, toch??

veel mensen hier kijken enkel naar het stukje achter het zadel, maar je moet de lijn van z'n staart nar z'n oren trekken, en dan zie je dat totilas op vrijwel elke foto met de schoft omhoog loopt.
en dat is imo bergopwaarts.

@ miska: dat totilas een korte, dikke nek heeft kan zowel paard als ruiter niets aan doen.
edward is daar veel mee bezig, en het word ook steeds beter, maar bouw is en blijft niet te veranderen.
gelukkig is totilas verder ook mooi beknopt.
Laatst bijgewerkt door timilon op 20-07-10 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Thanks horseyfries, voor je inzet, helemaal top +:)+

Ik zie overduidelijk meer achterbeen gebruik in de slowmo dan wat ik normaal zie. Wel zie ik dat de afdrukken van de achterhoeven een beetje achter de afdrukken van de voorhoeven neerkomen. Maar het is lang niet zo erg als ik dacht, dus mijn 100%-geen-achterbeengebruik-mening is hierbij van de baan :D

Je kunt zo goed zien in die slowmo's dat het beengebruik zo snel kan vertekenen. Hij zwaait de beentjes naar voren, achterbeen blijft achterwegen en DAN komt dat achterbeen erbij als het voorbeen weer zakt. Heel erg apart :j

Ik zie geen perfect achterbeen gebruik, maar het is lang niet zo slecht als ik dacht. Ik zal mijn ogen even upgraden naar versie 2.0 :D
Nogmaals: Bedankt horseyfries :)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:25

x_Marr schreef:
Ik zie hem alleen bij de piaffe ed. Verder zie ik een holle rug en geen gezakte achterhand.

Wil jij dat een paard zijn achterhand net zo laat zakken tijdens een uitgestrekte draf als in de piaffe? Noem me eens één paard wat dat gedurende de hele uitgestrekte draf doet?
Op de foto die ik geplaatst heb zie je duidelijk dat hij opwaarts loopt in uitgestrekte draf.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:25

Nogsteeds ben ik benieuwd naar een standfoto.

Zover ik weet is Totilas toch niet overbouwd van achter?
Dus dan is er geen verklaring waarom zijn achterhand niet zakt tijdens het rijden.

Oprichting komt vanuit de achterhand maar bij Totilas lijken dat 2 verschillende delen te zijn.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:27

x_Marr schreef:
Nogsteeds ben ik benieuwd naar een standfoto.

Zover ik weet is Totilas toch niet overbouwd van achter?
Dus dan is er geen verklaring waarom zijn achterhand niet zakt tijdens het rijden.

Oprichting komt vanuit de achterhand maar bij Totilas lijken dat 2 verschillende delen te zijn.

Dat vind ik nou ook. :j
Het is niet in harmonie.

horseyfries

phormicola schreef:

Ik zie overduidelijk meer achterbeen gebruik in de slowmo dan wat ik normaal zie. Wel zie ik dat de afdrukken van de achterhoeven een beetje achter de afdrukken van de voorhoeven neerkomen. Maar het is lang niet zo erg als ik dacht, dus mijn 100%-geen-achterbeengebruik-mening is hierbij van de baan :D

Je kunt zo goed zien in die slowmo's dat het beengebruik zo snel kan vertekenen. Hij zwaait de beentjes naar voren, achterbeen blijft achterwegen en DAN komt dat achterbeen erbij als het voorbeen weer zakt. Heel erg apart :j

Ik zie geen perfect achterbeen gebruik, maar het is lang niet zo slecht als ik dacht. Ik zal mijn ogen even upgraden naar versie 2.0 :D

Jij ziet hetzelfde als wat ik ook zie. Ook ik zou het nog mooier vinden als het gedurende de hele tijd exact hetzelfde was, maar met zo'n extreem voorbeengebruik is dat zo goed als onmogelijk. Zoals iemand zo mooi zei: dat is gewoon een extra kadootje wat je krijgt, maar dat doet niets af aan zijn andere kwaliteiten. Die indruk zou je in eerste instantie inderdaad wel kunnen krijgen.

Air

horseyfries schreef:
x_Marr schreef:

Wil jij dat een paard zijn achterhand net zo laat zakken tijdens een uitgestrekte draf als in de piaffe?
Noem me eens één paard wat dat gedurende de hele uitgestrekte draf doet?
Op de foto die ik geplaatst heb zie je duidelijk dat hij opwaarts loopt in uitgestrekte draf.

Waar zeg ik dat?
Maar deze mate van oprichting van voor komt niet overeen met de achterhand.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:28

Ik heb niet de indruk dat Totilas niet zakt in de achterhand, dat heb ik met m'n slechte ogen dan weer wel goed gezien volgens mij _O- Hij zit niet constant op z'n kont, maar bij een strekking ofzo vind ik dat ook niet erg. Bij de piaffe etc zie je duidelijk dat ie gaat zitten :j

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:29

Miska schreef:
Niemand ooit bedacht dat het helemaal geen natuurlijke gang van Totilas is en dat er wellicht getraind wordt zoals ze bij tuigers doen om dat achterlijke voorbeen omhoog te krijgen?

Zou best kunnen. Zou niet de eerste bekende dressuurstal zijn die dat zo doet.
Overigens vind ik Totilas een waanzinnig paard en zijn kur erg mooi, maar het is me altijd allemaal wat te druk en te gehaast. Ik word er wat onrustig van. Ook raakt het me eigenlijk weinig, itt bijv. Imke haar kur met Sunrise. Daar kan ik soms echt ontroerd van raken.
Overigens zie ik in de foto's van Horseyfries al fors meer achterbeengebruik dan in eerdere foto's.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:29

x_marr:geef eens een vorbeeld van een paard(foto) die in de uitgestrekte draf WEL gaat zitten?
verzameling is korter+verhevener+actiever= mogelijkheid tot "zitten".
uitstrekken, zoals het word zegt, het paard moet strekken.
geen enkel paard kan dan zo gaan zitten als in een piaffe/passage.

overigens heeft totilas een vrij vlak/vierkant kruis, en daar is in heet lopen niets van te zien.
komt dat misschien omdat hij zijn bekken zo goed kanteld?!
Laatst bijgewerkt door timilon op 20-07-10 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:30

Afbeelding

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:33

Mensne ik heb toh nergens over de uitgestrekte draf :?
In de piaffe gaat hij inderdaad zitten, maar in de gewone drafmomenten niet.
Plus dat er een holling in de rug zit. Die zou er niet zijn als hij goed genoeg zou zakken.

Hele normale bouw dus, niet iets waardoor hij niet meer zou kunnen zakken. Bedankt Iris :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:35

horseyfries schreef:
phormicola schreef:

Jij ziet hetzelfde als wat ik ook zie. Ook ik zou het nog mooier vinden als het gedurende de hele tijd exact hetzelfde was, maar met zo'n extreem voorbeengebruik is dat zo goed als onmogelijk. Zoals iemand zo mooi zei: dat is gewoon een extra kadootje wat je krijgt, maar dat doet niets af aan zijn andere kwaliteiten. Die indruk zou je in eerste instantie inderdaad wel kunnen krijgen.

Inderdaad, ik zie het helemaal :j Ik ben zo blij dat ik fout zat, je hebt geen idee! Ik zie natuurlijk vele malen liever een lekker lopend paard dan dat ik gelijk heb, dat spreekt voor zich :D
Ik kijk nu ook met meer plezier naar Totilas, je hebt iets goed gedaan, meid +:)+

Je hebt die felle reacties ook helemaal niet nodig, want je hebt slowmo skillz :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:56

Nikka schreef:
Miska schreef:
Niemand ooit bedacht dat het helemaal geen natuurlijke gang van Totilas is en dat er wellicht getraind wordt zoals ze bij tuigers doen om dat achterlijke voorbeen omhoog te krijgen?

Zou best kunnen. Zou niet de eerste bekende dressuurstal zijn die dat zo doet.
Overigens vind ik Totilas een waanzinnig paard en zijn kur erg mooi, maar het is me altijd allemaal wat te druk en te gehaast. Ik word er wat onrustig van. Ook raakt het me eigenlijk weinig, itt bijv. Imke haar kur met Sunrise. Daar kan ik soms echt ontroerd van raken.
Overigens zie ik in de foto's van Horseyfries al fors meer achterbeengebruik dan in eerdere foto's.

En ook dat is al honderd keer geroepen en al honderd keer ontkracht omdat ook de amazone die met hem als jong paard reed dat geweldige voorbeen al langs zijn oren zag vliegen af en toe....

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:08

Apart, want ik ben door die stills niet zo makkelijk over te halen, omdat het echt nog niet in harmonie is.
Als er bij elk paard stills nodig zijn om overtuigd te raken dan vraag ik mij af waar de echte kunst van het rijden gebleven is, want dat extreme voorbeen is echt niet natuurlijk en oogt helemaal niet harmonieus. :n
Zowel niet op de foto's als op de film.
Je ziet het toch bij meerdere paarden die Gal gereden heeft, geeft je toch te denken.
En het is al helemaal niet bevorderlijk voor lijf en leden van het paard om zo te trainen, waar je een paard dus flink mee kan verpesten, maar dat maakt blijkbaar niet uit, want het is uitermate spectaculair zo'n kadootje, toch?!
Gribaldi had niet zo'n extreem uitstrekkend voorbeen van zichzelf, maar heeft het met de jaren wel gekregen...
Gaat er dan geen lampje branden?
Is dat verbetering?
Ik geloof dat ik dan toch iets anders verkies. :j
Vergelijkbaar met het lopen van Jurriaan bijvoorbeeld, dat is veel natuurlijker en wellicht niet te vergelijken met onze Toot en het is ook niet perfect misschien, maar het oogt veel meer in harmonie omdat het zijn natuurlijke gang is en niet door allerlei hulpmiddelen voor elkaar gekregen en geen opgekrulde hals.
Heb geen idee hoe hoog Jurriaan gelopen heeft, maar als Gal hem uit had gebracht dan zou hij waarschijnlijk net zo'n mooi voorbeen als Totilas gekregen hebben.
Totilas kan zo voor de kar tussen de Hackneys en de tuigpaarden, je zou het verschil bijna niet opmerken! :+ ;) :P

@ horseyfries
Dat kan wel zo wezen, maar wie zegt dat het nu niet het geval is...?!
Hij heeft inderdaad die ruimte voor, anders zou hij dat niet kunnen laten zien.
Maar als ik het vergelijk met het lopen van Gribaldi in zijn jongere jaren en later zo onder Gal, dan betwijfel ik je argument toch echt.