Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Koningss schreef:Ik wel, bij deze bokkers: Ik rijd niet altijd volgens het boekje!
Na weer een topic dat zojuist gesloten is over een ruiter die de stang horizontaal in de mond van het paard had zitten, want die ruiter was wel heel dieronvriendelijk!! En dat werd allemaal uit gemaakt van één enkele foto, waarschijnlijk werd het paard gewoon even doorgevraagd/op de plek gezet en was het beeld daarna waarschijnlijk een stuk aangenamer.
Dus welke bokker durft ervoor uit te komen dat je ook je paard wel eens strenger door moet vragen of op de plek moet zetten om een gewenst resultaat te krijgen en weer fijn door te kunnen rijden? in mijn ogen niks mis mee maar voor sommige hier op bokt regel rechte mishandeling

Vudress schreef:Een paard verstaat je lichaamstaal beter dan je gegil.
Denk je nu echt dat je paard het begrijpt als je "hey appelflap, stom beest! je doet het ook nooit!" schreeuwt?
Stemhulpen als ho, braaf en een keertje klikken zijn vaak zoveel verder doorgeconditioneerd dat die wel heel nuttig zijn. Ik schreeuw nooit als ik op een paard zit. Gelukkig maar want die bovenste stemhulp kennen mijn paarden niet eens.
Bzoem schreef:Nja ik heb toen alleen geschreeuwd "******* gaat nou is gewoon op 4 benen vooruit idioot paard". Mag je mij vertellen hoe ik correct had moeten reageren als een paard ieder rondje opnieuw een stuk bak probeert te ontwijken. Zodra ik in de buurt kwam ging ze eerst zijwaarts, vervolgens remde ze af om daarna heel hard achteruit te gaan. Was ik haar bij dat zijwaarts voor en ging ze dus wel die kant op stuiterde ze dat hele gedeelte, als ze niet bokkend wegrende. Haar galop is al heel 'bokkig' (ze springt constant overkruist en alle mogelijke variaties). Ik weet dat ze absoluut niet bang was, misschien de eerste keer. Maar ze doet het elk rondje opnieuw. Negeren is nog het beste, maar soms werd het me écht te gek.
Vudress schreef:Bzoem schreef:Nja ik heb toen alleen geschreeuwd "******* gaat nou is gewoon op 4 benen vooruit idioot paard". Mag je mij vertellen hoe ik correct had moeten reageren als een paard ieder rondje opnieuw een stuk bak probeert te ontwijken. Zodra ik in de buurt kwam ging ze eerst zijwaarts, vervolgens remde ze af om daarna heel hard achteruit te gaan. Was ik haar bij dat zijwaarts voor en ging ze dus wel die kant op stuiterde ze dat hele gedeelte, als ze niet bokkend wegrende. Haar galop is al heel 'bokkig' (ze springt constant overkruist en alle mogelijke variaties). Ik weet dat ze absoluut niet bang was, misschien de eerste keer. Maar ze doet het elk rondje opnieuw. Negeren is nog het beste, maar soms werd het me écht te gek.
Correct reageren is je paard gehoorzaam maken en tegelijkertijd het vertrouwen geven.
Je paard ging eerst zijwaarts, dan is ie dus niet gehoorzaam voor het binnenbeen. Achteruit lopen en bokken mag ook niet, dan moet je een schop geven. Loopt ie daarna te hard weg naar je zin vang je op. Het volgende rondje dat het gebeurt zorg je dat je hem voor bent door een overgang naar stapte maken, stelling naar binnen te vragen, opzij te zetten voor je binnenbeen en afhankelijk van de reactie sluit je door naar halt of draaf je weer weg en dit herhaal je eindeloos. Elke stap in de goede richting beloon je en alles wat stout is corrigeer je. Hoef je helemaal niet bij te schreeuwen, is echt zinloos.
Je moet gewoon consequent zijn, paarden horen te luisteren, zo simpel is het.Vudress schreef:Een paard verstaat je lichaamstaal beter dan je gegil.
Denk je nu echt dat je paard het begrijpt als je "hey appelflap, stom beest! je doet het ook nooit!" schreeuwt?
Stemhulpen als ho, braaf en een keertje klikken zijn vaak zoveel verder doorgeconditioneerd dat die wel heel nuttig zijn. Ik schreeuw nooit als ik op een paard zit. Gelukkig maar want die bovenste stemhulp kennen mijn paarden niet eens.
love_western schreef:Vudress schreef:Een paard verstaat je lichaamstaal beter dan je gegil.
Een paard zal het niet begrijpen. Maar Katink heeft het donders goed door als ik zit te schelden op haar. En 9 van de 10 houdt ze dan wel op met klieren. En als ze dat niet doet. Dan kan ze het voelen. Klinkt gemeen. Maar Katink is gewoon een gigantische eigewijze knol. En dan kun je wel zeggen dat het aan mijn rijkuntst ligt. Maar Katink doet dit bij iedereen.
LadyGrace schreef:love_western schreef:
Een paard zal het niet begrijpen. Maar Katink heeft het donders goed door als ik zit te schelden op haar. En 9 van de 10 houdt ze dan wel op met klieren. En als ze dat niet doet. Dan kan ze het voelen. Klinkt gemeen. Maar Katink is gewoon een gigantische eigewijze knol. En dan kun je wel zeggen dat het aan mijn rijkuntst ligt. Maar Katink doet dit bij iedereen.
Vanmiddag nog zo'n voorbeeld.. ik moest meneer even ergens anders vast zetten om te poetsen en te zadelen.. omdat er bij de vaste standplaats een trekker even stond... stond alleen een ton met bix (wel met deksel) vlakbij.. nou meneer probeerde direct de deksel er af te prutsen.. en ik steeds even UH..UH roepen.. en hij ging al weer weg.. dus dat werkt echt wel hoor.. zelf bij mijn konijnen werkt het
Enigste wat je nog kunt proberen is haar bij de halster te pakken of bij de manen en dan wegtrekken
Leuk hoor kruizing haf met een vleugje ezel erdoor heen
Maar als Katink een middelvinger had gehad, dan had ze die waarscheinlijk heel vaak gebruikt
Maar verder is ze heel lief en luistert ze heel goed (als het haar uitkomt
) 
dressuur15 schreef:wat maakt het uit hoe je je paard aant lopen krijgt
als ie maar luisterd
ik rijd ook op een pard vn 6 jaar
met een pessoa bit op de laatste ring
als jij een vaste stille hand hebt
kun je rijden met welk bit je maar ook wil
en tuurlijk loopt n paard wel eens niet zo als jij t wilt
nou dan pak je m ff aan
en dan luisterd ie wel
(mijne dan ) (A)
als ie maar luisterd
nou dan pak je m ff aan
en dan luisterd ie wel
(mijne dan ) (A)
als ie maar luisterd
nou dan pak je m ff aan
en dan luisterd ie wel
(mijne dan ) (A)
Vudress schreef:Een paard verstaat je lichaamstaal beter dan je gegil.