Wie durft er voor uit te komen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:33

Vudress maar dat is niet de opzet van dit topic. Het gaat erom of je direct een dierenbeul bent (in de ogen van bokt) als je je paard doorpakt. Dus keer teveel hand, sporen met rijden of iets in die trant. Die momenten zijn imo van echt iedereen te vinden...

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:34

Een paard verstaat je lichaamstaal beter dan je gegil.

Denk je nu echt dat je paard het begrijpt als je "hey appelflap, stom beest! je doet het ook nooit!" schreeuwt?

Stemhulpen als ho, braaf en een keertje klikken zijn vaak zoveel verder doorgeconditioneerd dat die wel heel nuttig zijn. Ik schreeuw nooit als ik op een paard zit. Gelukkig maar want die bovenste stemhulp kennen mijn paarden niet eens.

Lisa1609

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:38

Ik probeer het altijd netjes te houden, maar als iets echt niet gaat moet het wel eens anders. Mijn paard is soms nog wel eigenwijs met terug rijden van galop naar draf of van draf naar het halthouden. Dan moet ik soms wel wat strenger zijn dan eigenlijk de bedoeling, maar het liefst doe ik het netjes.
Koningss schreef:
Ik wel, bij deze bokkers: Ik rijd niet altijd volgens het boekje!

Na weer een topic dat zojuist gesloten is over een ruiter die de stang horizontaal in de mond van het paard had zitten, want die ruiter was wel heel dieronvriendelijk!! En dat werd allemaal uit gemaakt van één enkele foto, waarschijnlijk werd het paard gewoon even doorgevraagd/op de plek gezet en was het beeld daarna waarschijnlijk een stuk aangenamer.

Dus welke bokker durft ervoor uit te komen dat je ook je paard wel eens strenger door moet vragen of op de plek moet zetten om een gewenst resultaat te krijgen en weer fijn door te kunnen rijden? in mijn ogen niks mis mee maar voor sommige hier op bokt regel rechte mishandeling :D

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:39

Vudress schreef:

Denk je nu echt dat je paard het begrijpt als je "hey appelflap, stom beest! je doet het ook nooit!" schreeuwt?

Stemhulpen als ho, braaf en een keertje klikken zijn vaak zoveel verder doorgeconditioneerd dat die wel heel nuttig zijn. Ik schreeuw nooit als ik op een paard zit. Gelukkig maar want die bovenste stemhulp kennen mijn paarden niet eens.

haha hiermee ga ik ook mee hoor!
maar er zit inderdaad een verschil in! zoals malloesje net al zegt!

als je al gefrustreerd aankomt bij je paard, kan je beter niet gaan rijden maar hem eens een dagje vrijgeven, want dat komt niet ten goede van het paard.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:40

Bzoem schreef:
Nja ik heb toen alleen geschreeuwd "******* gaat nou is gewoon op 4 benen vooruit idioot paard". Mag je mij vertellen hoe ik correct had moeten reageren als een paard ieder rondje opnieuw een stuk bak probeert te ontwijken. Zodra ik in de buurt kwam ging ze eerst zijwaarts, vervolgens remde ze af om daarna heel hard achteruit te gaan. Was ik haar bij dat zijwaarts voor en ging ze dus wel die kant op stuiterde ze dat hele gedeelte, als ze niet bokkend wegrende. Haar galop is al heel 'bokkig' (ze springt constant overkruist en alle mogelijke variaties). Ik weet dat ze absoluut niet bang was, misschien de eerste keer. Maar ze doet het elk rondje opnieuw. Negeren is nog het beste, maar soms werd het me écht te gek.

Correct reageren is je paard gehoorzaam maken en tegelijkertijd het vertrouwen geven.

Je paard ging eerst zijwaarts, dan is ie dus niet gehoorzaam voor het binnenbeen. Achteruit lopen en bokken mag ook niet, dan moet je een schop geven. Loopt ie daarna te hard weg naar je zin vang je op. Het volgende rondje dat het gebeurt zorg je dat je hem voor bent door een overgang naar stapte maken, stelling naar binnen te vragen, opzij te zetten voor je binnenbeen en afhankelijk van de reactie sluit je door naar halt of draaf je weer weg en dit herhaal je eindeloos. Elke stap in de goede richting beloon je en alles wat stout is corrigeer je. Hoef je helemaal niet bij te schreeuwen, is echt zinloos.
Laatst bijgewerkt door Vudress op 07-07-10 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:40

Ik geef wel eens een tik, schop, ruk of schreeuw. Ben er niet trots op, maar het is soms wel nodig. Weet dat er softies zijn die er anders over denken maar dit is nu eenmaal mijn mening, gebaseerd op jarenlange ervaring met paardentraining, mn onopgevoede/verpeste dieren.

Anders zou het zijn als ik mijn geduld en van daaruit een paard 'aanpak'. Dat gebeurde vroeger vaker, nu zelden. Dan baal ik echt enorm van mezelf en doe na afloop ook dingen om mijn gevoel af te kopen... zoals paard extra lekker eten geven of sorry zeggen, slaat natuurlijk nergens op maargoed ;)

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:57

Vudress schreef:
Bzoem schreef:
Nja ik heb toen alleen geschreeuwd "******* gaat nou is gewoon op 4 benen vooruit idioot paard". Mag je mij vertellen hoe ik correct had moeten reageren als een paard ieder rondje opnieuw een stuk bak probeert te ontwijken. Zodra ik in de buurt kwam ging ze eerst zijwaarts, vervolgens remde ze af om daarna heel hard achteruit te gaan. Was ik haar bij dat zijwaarts voor en ging ze dus wel die kant op stuiterde ze dat hele gedeelte, als ze niet bokkend wegrende. Haar galop is al heel 'bokkig' (ze springt constant overkruist en alle mogelijke variaties). Ik weet dat ze absoluut niet bang was, misschien de eerste keer. Maar ze doet het elk rondje opnieuw. Negeren is nog het beste, maar soms werd het me écht te gek.

Correct reageren is je paard gehoorzaam maken en tegelijkertijd het vertrouwen geven.

Je paard ging eerst zijwaarts, dan is ie dus niet gehoorzaam voor het binnenbeen. Achteruit lopen en bokken mag ook niet, dan moet je een schop geven. Loopt ie daarna te hard weg naar je zin vang je op. Het volgende rondje dat het gebeurt zorg je dat je hem voor bent door een overgang naar stapte maken, stelling naar binnen te vragen, opzij te zetten voor je binnenbeen en afhankelijk van de reactie sluit je door naar halt of draaf je weer weg en dit herhaal je eindeloos. Elke stap in de goede richting beloon je en alles wat stout is corrigeer je. Hoef je helemaal niet bij te schreeuwen, is echt zinloos.

Nja het probleem was vooral dat als ze eenmaal achteruit ging, een schop oid ook niet hielp. Dan ging ze nog harder acheruit. Ik heb het verder ook zo gedaan als je nu zegt behalve het halthouden want dan maakte ze gewoon rechtsomkeert. Ik heb haar ook wel een aantal keren redelijk normaal er langs gekregen maar dan was ze zo gespannen als een tijdsbom. Als ik dat stuk bak oversloeg was er niks aan de hand trouwens. Ik weet ook dat die schreeuw van mij qua inhoud geen enkel effect had. Maar ik kreeg wel het idee dat ze even doorhad dat het 'menens' was zeg maar. Ze reageerde eerder namelijk al wel op een 'EH'. Ik ben ook helemaal niet tevreden hoe het gegaan was die les en ik hoop het ook niet nog eens mee te maken, want mijn opties waren echt 'op'. Ze staat erom bekend dat ze door blijft gaan als ze eenmaal bezig is en ik kan haar daar dus niet van af brengen. Ze doet het trouwens alleen zo erg als er een 'feest' is, koninginnedag, oud&nieuw, voetbal op tv... Anders houdt ze het bij vreugdebokken en rare blikken naar die kant van de bak.
Binnen heeft ze dat ook met 1 kant, vooral als er mensen staan te kijken, behalve bij beginners dan galoppeert ze alleen raar. Met springen heb je nergens last van. En buiten in het park is het 1 van de braafste paarden :P

chance

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:00

Soms is het nodig om een paard even op een hardere manier te corrigeren als ze niet op al het andere reageert.

Ik ben er dan niet trots op als ik dan bijv een keer aan de teugels trek of een flinke schop geef maar als het op dat moment even nodig is dan moet het maar, het is wel 600 kg tegen heel wat minder gewicht... Daarna als de juiste reactie volgt uitgebreid belonen ..
Gelukkig komt het niet vaak voor aangezien zena al heel erg op stem reageert.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:01

ik sla mijn paard eigelijk nooit.
jeetje ze zou me een week niet aan kijken.
als ze loopt te klieren of ze wil me omverlopen, is stem verheffen vaak al genoeg.
als ze echt in haar bui is, dan prik ik (nog niet eens heel hard) haar even. meestal in haar schouder. of ik knijp haar even.
ik krijg precies de reactie die ik wil, zonder dat ze heel kwaad, of bang van me word. wat wel gebeurd als ik haar echt een tik geef.

ze heeft me dat de afgelopen 5 jaar wel geleerd. eigelijk altijd als ze loopt te klieren, is dat omdat ze zich enorm druk maakt. de wereld is ook zo eng....
dan helpt een stevige kriebel bij haar schoft beter, dan een tik ofzo.

wat niet wil zeggen dat ik nooit buiten het boekje ga.

ze loopt regelmatig los op het erf, dan ben ik er wel bij (max 5meter afstand)
ze kan dan weglopen. maar nee ze wacht dan keurig tot ik haar eten heb gepakt. en ze mag eten.
das ook niet handig.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:08

Tja ik denk dat je als je goed gaat kijken niemand ooit perfect met paarden omgaat. Ook al denken we zelf van wel. Want iedereen heeft een eigen mening in wat goed is en wat niet goed is voor zijn paard. Die verschillen zullen altijd blijven.

Zo lang je niet met een mes in je paard staat te steken of tot bloedens toe dingen aan het doen bent met je paard...of hem uithongerd of iets...tja..blijven we wel een fout maken allemaal. Niemand is perfect op deze wereld met paarden..gelukkig niet...

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:38

Ach, soms is het nodig. Ik zie liever iemand die zijn paard een keer op zijn plek zet dan iemand die zijn paard over zich heen moet lopen 'Ik wil niet boven mijn paard staan, wij zijn gelijk'. 8)7 Je moet gewoon consequent zijn, paarden horen te luisteren, zo simpel is het.
Ik moet zeggen dat ik redelijk veel geduld heb, maar af en toe ben ik volgens velen hier op bokt een verschikkelijke dierenbeul. Je moet alleen wel op het goede moment straffen, dat gaat nog wel eens fout, als dat een paar keer gebeurd raakt je paard wel zijn vertrouwen kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:48

Vudress schreef:

Een paard zal het niet begrijpen. Maar Katink heeft het donders goed door als ik zit te schelden op haar. En 9 van de 10 houdt ze dan wel op met klieren. En als ze dat niet doet. Dan kan ze het voelen. Klinkt gemeen. Maar Katink is gewoon een gigantische eigewijze knol. En dan kun je wel zeggen dat het aan mijn rijkuntst ligt. Maar Katink doet dit bij iedereen.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:51

Ik beken :+

Mijn paard kan soms zo verschrikkelijk klieren in de mond.. steeds maar trekken. en soms trekt hij mij zowat uit het zadel!!
Nouja, dan moet ik ook toegeven dat ik dan ook wel eens een ruk terug geef...

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:52

het paard hoeft 23 uur per dag niks uit te voeren, dus het moment dat er een keer een flinke schop, mep of geschreeuw nodig is. gooi ik het in de strijd!

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:53

love_western schreef:
Vudress schreef:

Een paard zal het niet begrijpen. Maar Katink heeft het donders goed door als ik zit te schelden op haar. En 9 van de 10 houdt ze dan wel op met klieren. En als ze dat niet doet. Dan kan ze het voelen. Klinkt gemeen. Maar Katink is gewoon een gigantische eigewijze knol. En dan kun je wel zeggen dat het aan mijn rijkuntst ligt. Maar Katink doet dit bij iedereen.

Vanmiddag nog zo'n voorbeeld.. ik moest meneer even ergens anders vast zetten om te poetsen en te zadelen.. omdat er bij de vaste standplaats een trekker even stond... stond alleen een ton met bix (wel met deksel) vlakbij.. nou meneer probeerde direct de deksel er af te prutsen.. en ik steeds even UH..UH roepen.. en hij ging al weer weg.. dus dat werkt echt wel hoor.. zelf bij mijn konijnen werkt het :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 16:07

LadyGrace schreef:
love_western schreef:

Vanmiddag nog zo'n voorbeeld.. ik moest meneer even ergens anders vast zetten om te poetsen en te zadelen.. omdat er bij de vaste standplaats een trekker even stond... stond alleen een ton met bix (wel met deksel) vlakbij.. nou meneer probeerde direct de deksel er af te prutsen.. en ik steeds even UH..UH roepen.. en hij ging al weer weg.. dus dat werkt echt wel hoor.. zelf bij mijn konijnen werkt het :+

Jah idd. Denk alleen dat bij Katink het niks helpt als ze eten ziet :+ Enigste wat je nog kunt proberen is haar bij de halster te pakken of bij de manen en dan wegtrekken _O- Leuk hoor kruizing haf met een vleugje ezel erdoor heen :Y) Maar als Katink een middelvinger had gehad, dan had ze die waarscheinlijk heel vaak gebruikt :') Maar verder is ze heel lief en luistert ze heel goed (als het haar uitkomt }> )

dressuur15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 17:32

wat maakt het uit hoe je je paard aant lopen krijgt
als ie maar luisterd
ik rijd ook op een pard vn 6 jaar
met een pessoa bit op de laatste ring
als jij een vaste stille hand hebt
kun je rijden met welk bit je maar ook wil
en tuurlijk loopt n paard wel eens niet zo als jij t wilt
nou dan pak je m ff aan
en dan luisterd ie wel
(mijne dan ) (A)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 17:38

Achja, je kunt hem ook opbinden met bijzetjes en slof, dan houdt hij z'n hoofd ook goed.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 17:51

Ik was vandaag blij dat de riek niet dichtbij stond.. anders had ik die even in haar achterste gestoken hoor!

Ze was een ramp met rijden.. rijdenontwijkend gedrag ofzo :+

alles eng, nek erop zetten en wegperen.. Sorry, maar dan komt mijn zweep hard aan.. Daarna meteen goed gelopen. *was dat nu zo moeilijk*

Toen weer eruit peren en hetzelfde verhaal.. ben maar gaan springen, dan hebben we nog wat succes..

Uiteindelijk willen wassen (staart en benen) maar mevrouw werd panisch, brak het halster af, liep nog net niet een cliënt omver.. en iedereen moest mee vangen.. reken maar dat de waterslang toen er al helemaal op ging.. Ze kan wijkend voltes om mijn heen draaien, maar de benen waren nat..

Vervolgens weer de kudde in gegooid en genegeerd.. morgen is ze weer lief..

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 17:59

dressuur15 schreef:
als ie maar luisterd
nou dan pak je m ff aan
en dan luisterd ie wel
(mijne dan ) (A)

Das natuurlijk wel heul stoer!

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 18:03

dressuur15 schreef:
als ie maar luisterd
nou dan pak je m ff aan
en dan luisterd ie wel
(mijne dan ) (A)

Het maakt wél uit hoe je je paard aan het lopen krijgt. Vind met een sterk bit, allerlei hulpteugels, flink zagen je paard naar benden krijgen echt niet knap/stoer oid. Kan op een vriendelijkere manier, en dus vind ik het wel degelijk uitmaken. ;)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 18:06

dressuur15 schreef:
als ie maar luisterd
nou dan pak je m ff aan
en dan luisterd ie wel
(mijne dan ) (A)

Nee, je werkt samen met een dier.. hij MOET niet luisteren, hij WIL luisteren..

daar zit een groot verschil in..

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 18:14

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, tuurlijk moet een paard willen werken maar hij gaat natuurlijk niet uit zich zelf dingen doen die hij moeilijk vind. Als ze iets moeilijk vinden moet je daar af en toe even doorheen.
Jammer genoeg zijn er niet veel mensen die dit correct kunnen.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 18:19

Vudress schreef:

Die van mij niet hoor. Hij heeft in het verleden wel eens de neiging gehad in het bos iets te fanatiek te worden en zijn galopje op eigen initiatief te versnellen. Kan dan aan de teugels trekken, zwaar maken etc wat ik wil, helpt niet. Gil ik heel hard OL!!!! Dan komt hij gelijk terug in tempo..

charissa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 19:24

af en toe moet het gewoon, vind het nooit relax oom hard handig te zijn.
maar anders gaat ze alleen maar door met klieren.