Petitie tegen de paardensport

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 10:51

Er zijn wantoestanden in de sport, er zijn ook wantoestanden buiten de sport, daar zou best wat meer bewustzijn voor mogen zijn. Maar er zijn ook veel (sport)ruiters die heel mooi kunnen laten zien wat je samen met een paard kunt bereiken in harmonie. Als de wedstrijdsport volledig zou worden verboden is dat ook weg en dat is echt verlies voor de paardensector.
Er zijn veel misstanden in de wedstrijdsport, maar er zijn stiekem minstens zo veel misstanden in de recreatieve hoek. Inderdaad heel weinig mensen die echt nadenken over de ethiek van het "gebruiken" van een dier voor je eigen voordeel, meestal neem je je beslissingen toch vooral in je eigen voordeel. En ja, dat doe ik net zo goed als ieder ander. Het is MIJN keuze om paarden te houden, erop te rijden op de manier die MIJ aanspreekt en ze te houden op een manier waarvan IK denk dat het goed voor ze is. Ik denk dat ik het heel aardig doe voor mijn paarden en uiteindelijk zijn paarden echte opportunisten, dus ze zullen er best een tevreden leven mee hebben, maar wie ben ik om te zeggen dat ze het bij mij het beste hebben?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 10:44

Yamcha schreef:
Wat ik hier lees, is dat mensen zich vooral zorgen maken dat het rijden verboden wordt.

En de wantoestanden dan? De reden dat deze meneer vragen is gaan stellen? De ethiek van het houden van paarden? Ik hoor er maar weinig over. Schokkend............ dat zegt wel iets......

De grondslag van paardrijden is een egoïstische beslissing.
Zie de openingspagina van mijn site. Oh, en die is van voor Nevzorov op het toneel kwam ;)

De vraag die men vervolgens ontwijkt is hoé ondergeschikt het belang van het paard dan is en de vijf vrijheden van Brambell worden totaal geweerd uit de wereld van de ruitersport.
De ruitersport heeft een 19de eeuwse bio-ethiek en wíl dat niet weten, want dat zou inhouden dat ze er wat aan moet doen.
´Ja maar...´= ´Nee, want dan kan ík geen paard rijden´

ZarankaII

Re: Petitie tegen de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:59

Ik voldoe aan de 5 vrijheden van brambell. Nijn paard heeft een veilge plek om te liggen, kan in wei met soortgenoten spelen, is vrij van angst en onderdrukking, krijgt genoeg voer, is vrij van ziekte ern leed. Dit terwijl ik toch rij! Dit onderwerp wordt zo zwart wit gezien! Er is ook nog een middenweg tussen de mensen die het paard strak trekken en het dier zien als een ding dat maar moet presteren koste wat kost! En de mensen die rijden als team met hun paard, dan vinden paarden het vaak leuk om te werken en worden ze tot niets gedwongen! Als mn paard hetr niet met me eens is, staakt ie flink, dit doet ie niet, dus.... Conclusie is dan dat hij het als veilig en fijn ervaart dat ik met hem rijd!