Dressuur voorwaarts in oefeningen tot western oefeningen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Re: Dressuur voorwaarts in oefeningen tot western oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 18:32

Dacht dat teugels voor de training langer en zwaarder zijn en voor de show korter en lichter? Tenzij er al dat silver bijvoorbeeld op en aan zit?
Zie u al gewichten aanhangen, om voorwaarts neerwaarts een gewichtje te behelpen. Is bedoeld als humor professor.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:24

zwaardere teugels of eigenlijk dikkere teugels zijn gemakkelijk voor de nekreining, zo'n teugel is veel minder soepel waardoor de hulp duidelijker overkomt

FS neutraal betekent terug in de basispositie
verder heb ik de hulpen van de spin zo geleerd van Ann Poels, toch geen mindere in de western sport
een zeer correcte amazone
en dan nog eens
zoek maar eens een foto op van haar en kijk naar haar schouder van de hand waarin ze geen teugel heeft
dan zul je zien dat ze die naar voren gedraaid heeft
dat doet ze om te zorgen dat haar schouders gelijk blijven in de stop
hoeveel ruiters zitten er verschrikkelijk scheef tijdens de stop omdat ze de teugelhand naar voren brengen en zelf diep gaan zitten?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 19:41

Cassidy schreef:
Misschien voor de uitleg: dit is wel een leuk filmpje, gecombineerde stills van de spin

http://www.youtube.com/watch?v=nXbhTc1ejwQ

Uit deze winnende reiningproef

http://www.youtube.com/watch?v=F-ufZStf ... re=related

Verder zijn er ook in de western verschillende rijstijlen, en afhankelijk daarvan worden de hulpen ook anders gegeven. Ik heb zelf geen dressuur op hoog niveau gereden, maar wat ik weet van de verschillen tussen western en dressuur, is dat je bij western het paard wegduwt met het buitenbeen, terwijl je het paard in de dressuur om het binnenbeen buigt.

Dit was een goed voorbeeld?

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 20:15

Professor schreef:
J01andA schreef:
Natuurlijk zal het voor een westernpaard nagenoeg onmogelijk zijn het niveau van een dressuurpaard te evenaren in "hun" discipline. Hetzelfde geldt andersom. Daarom bestaan er voor nagenoeg elke TOPsport discipline ook zoveel fok richtingen.
Dit heeft echter met het voorwaarts zijn van deze verschillende disciplines niets van doen. (even terug naar het topic).

Concreet:
Spin: inzet = drijvend & teugelhulp - dient voorwaarts te worden uitgevoerd anders raakt het paard zichzelf - oefening wordt beeindigd door ruiterhulp.
Pirouette: inzet = drijvend & teugelhulp - dient voorwaarts te worden uitgevoerd anders verliest het paard zijn benodigde galopsprong - oefening wordt beeindigd door ruiterhulp.

Bovendien kan gesteld worden dat geen enkel paard beide oefeningen zonder berijder zal uitvoeren. Voor de correcte oefening is een voorwaarts denkend/meewerkend en absoluut gehoorzaam paard nodig.

Zie ik deze samenvatting tot dusver dan zie ik toch niet zoveel verschil?

Veel geblaat maar weinig wol, u beschrijft geen enkele hulp, duidt ze aan.
Met zit? met been? met gewicht?
Dat kan iedereen allemaal schrijven maar er nog niets gezegd over hoe en wat.

Zo weer even bijgelezen. Jammer van deze persoonlijk getinte opmerkingen; met name wanneer niet inhoudelijk op datzelfde stukje tekst wordt ingegaan.
Ik ga er altijd van uit dat een reactie dient bij te dragen aan de discussie (of een zinvolle tegenreactie teweeg dient te brengen). Wanneer door anderen al zeer uitvoerig en correct op gevraagde informaties hebben gereageerd, lijkt het niet zinvol om in herhaling te hoeven treden. Daar is totaal niemand bij gebaat. De eerder door mij aangegeven links, leken mij ook voor zich spreken.

Overigens is mijn westernkennis niet van dien aard dat ik adequaat op bepaalde vraagstelling kan antwoorden. Mijn sterk groeiende interesse bestaat pas sinds 2 jaar. Ikzelf kan mij voornamelijk buigen over de 40 jaar verzamelde dressuurkennis. Wat dat betreft is een pirouette bekender voor mij dan een spin maar dat geldt voor meerdere in dit topic.
Desalniettemin gaat mijn persoonlijke voorkeur steeds meer richting reining. Als ik tegenwoordig naar een gemiddelde dressuurwedstrijd kijk en ik zie het getrek en geschop dan vergaat mij elke lol.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 08:38

FaberSmid schreef:
Wat gebeurt er als de western ruiter stopt met hulpen geven in de spin?

Iemand die dit kan verklaren?

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 08:56

zoooo heb aardig bijgelezen en men of men wat een vooroordelen weer.
Sorry FaberSmid kan je geen antwoord geven op jou vraag want ik ben een pleasure, trail, hms en sah miep maar mij lijkt het dat het paard dan ook stopt met spinnen tenminste de keren dat ik heb gespint en ik hield op met hulpen te geven stopte het paard.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 09:21

FaberSmid schreef:
FaberSmid schreef:

dan stopt het paard met spinnen en staat stil zoals m geleerd is, je hoort na een spin altijd even stil te staan en niet gelijk de andere kant op de spin in te zetten.

Ik kan toch niet meer terugvinden waar ik dat 50/50 verhaal heb gelezen, ik zoek zeker nog even verder!
Een goed gebouwde quarter heeft aan de voorkant rond de schouder ook een flinke partij spieren hoor, het zijn niet alleen de billen.
Wat het HKO verhaal betreft, er zijn ruiters die hun paarden in een andere stand laten zetten om beter te kunnen glijden, daardoor verandert de hoefstand dusdanig dat daar ook de HKO vandaan kan komen. En hun smid werkt daar dus aan mee ondanks dat het nooit gezond kan zijn voor het paard, maar anders gaat de klant naar een ander en dat is commercieel gezien niet zo handig....
Laatst bijgewerkt door cissy op 20-05-10 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimmie_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 09:29

http://www.youtube.com/watch?v=SyNpp5MVSTA&feature=related

In dit filmpje zie je bij de meeste dat ze bij het inzetten van de oefening en tijdens de oefening de buitenteugel tegen de hals aanhouden en druk houden met de buitenkuit. Iedereen heeft zo zijn stijl en iedereen doet het op zijn of haar manier, bij de een is het verfijnder als bij de ander.
Maar als je de druk van zowel buitenteugel als je buitenkuit haalt stopt het paard met spinnen. En door diep te gaan zitten blijft het paard ook staan, anders heb je kans dat het paard voorwaarts zou stappen en dat is niet de bedoeling tijdens de proef. Paard moet geduldig wachten wat de volgende instructies zijn voor de volgende oefening.

Ik neem aan dat het in de dressuursport ook zo gaat?? Lijkt mij logisch dat als je alle hulpen weg neemt bij het zijwaarts gaan dat het paard dan stopt met zijwaarts gaan en naar voren beweegt?

Btw correct me if I am wrong.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 09:45

FaberSmid schreef:
FaberSmid schreef:

als je consequent blijft , blijft je paard spinnen tot je een andere hulp geeft
immers je leert je paard ook dat hij moet blijven draven zonder dat je die hulp blijft onderhouden

dus ik geef de hulp tot spinnen en spint hij dan stop ik met hulpen geven
pas als ik een nieuwe hulp geef en daar komt mijn "binnenbeen terug tegen het paard" verhaal stopt mijn paard met spinnen
eigenlijk geef ik alleen de eerste kwart van de eerste spin de hulp tot spinnen, daarna zit ik het uit
je stoort je paard alleen maar als je bezig blijft

natuurlijk is dit zoals het ideaal zou moeten, naar mijn idee en zoals ik het geleerd heb
voor je zo ver bent, is een ander verhaal

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 09:49

Spatter schreef:
als je consequent blijft , blijft je paard spinnen tot je een andere hulp geeft
immers je leert je paard ook dat hij moet blijven draven zonder dat je die hulp blijft onderhouden

Zo leren wij het ook aan. Het westernpaard moet idealiter 'doorgaan' met wat is aangegeven.
Tot er een andere aanwijzing volgt. Wij stoppen de spin op dezelfde wijze als Spatter hieronder omschrijft.
Dus een aparte aanwijzing voor het stoppen van de oefening. Dan even rust en de volgende aanwijzing voor een nieuwe oefening.

Edit: Kimmiegirl weer gewijzigd in Spatter ;)
Laatst bijgewerkt door Rumpleteaser op 20-05-10 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 09:54

ik ben van spatter veranderd tot kimmie-girl |( :+

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 09:58

??????????

Dat is gek! Ik heb toch echt jouw gekwoot...
Mmm, misschien vindt Bokt dat wel beter bij je passen, hihihi!
Maar zonder gekheid: geen idee hoe dat kan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:00

je kunt m nog aanpassen :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:08

*\o/* :))

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 13:25

Nu is het helemaal onbegrijpelijk, eerst stop het paard met spinnen door het binnenbeen? Dan als de hulpen ophouden? Maar paard moet blijven spinnen zonder been, terwijl buitenbeen de snelheid aan geeft?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:40

FS nooit gehoord van "dat er meer wegen zijn naar Rome" ?

vraag een dressuur ruiter hoe hij bepaalde oefeningen aangeeft en je krijgt ook andere antwoorden

kijk, jaren lang hebben we een aanhang gehad die vond dat je constant moest bumpen en je paard de hele tijd rukjes moest geven in de mond, want dàt was de manier
ik ben geen bumper en geen rukker(tenminste dat probeer ik toch) maar probeer met zo min mogelijk hulpen zoveel mogelijk te bereiken

mensen willen vaak veel teveel helpen baby-zitten heet dat
en vaak storen ze het paard meer als dat ze helpen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:48

Het is maar net hoe je het ze leert en welke trainer je hebt, er zijn inderdaad veel meer wegen naar Rome. Westernrijden is vooral functioneel en als je maar komt daar waar je wezen moet dan is het goed, maar het liefst met zo min mogelijk hulpen die je bijna niet ziet.
Ik heb het bijvoorbeeld niet geleerd om te stoppen door binnenbeen aan te leggen maar door zwaarder te gaan zitten net als bij halthouden.
Mijn buitenbeen is er wakend aan en die leg ik erbij als ik meer snelheid wil en anders weer in standje neutraal. Paard krijgt signaal om te spinnen en als ie dat braaf doet dan hoef je bijna niks te doen. Vertraagt ie dan pak je buitenbeen erbij of klikt een keer.

Wat ik niet snap is dat jullie echt over iedere komma vallen en we moeten het tot in de finesses perfect uitleggen en volgens het boekje omschrijven anders snappen jullie het niet.
Ik word daar een beetje kriegelig van moet ik eerlijk zeggen, Anky snapt het ook allemaal dus zo moeilijk zal het dan toch wel niet zijn....

ik heb ook een vraag, waarom leggen engelse ruiters zo vaak hun benen naar achteren als ze achterwaarts willen? Als ik het ze vraag krijg ik meestal als antwoord 'daarom, omdat het zo moet', maar waaróm is dat dan? Wij leren juist onze benen op hun plek te houden omdat je de hulp voor achterwaarts indirect ook gebruikt in je sliding stop en als je dán je benen naar achteren legt liggen al je tanden op de grond en is je neus blauw. Dus is het niet logisch om voor dezelfde gang twee verschillende hulpen te gebruiken.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:51

wat is voor jullie dan het doel?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:52

welk doel? Voor wat?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:54

76 punten!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:55

Ah joh, dat kan hoger die ambitie! :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:58

dat is nu mijn doel, als ik dat gehaald heb gaan we weer omhoog :)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 14:02

spatter schreef:
FS nooit gehoord van "dat er meer wegen zijn naar Rome" ?

vraag een dressuur ruiter hoe hij bepaalde oefeningen aangeeft en je krijgt ook andere antwoorden

kijk, jaren lang hebben we een aanhang gehad die vond dat je constant moest bumpen en je paard de hele tijd rukjes moest geven in de mond, want dàt was de manier
ik ben geen bumper en geen rukker(tenminste dat probeer ik toch) maar probeer met zo min mogelijk hulpen zoveel mogelijk te bereiken

mensen willen vaak veel teveel helpen baby-zitten heet dat
en vaak storen ze het paard meer als dat ze helpen

Er zijn wel meer wegen naar Rome, maar meestal dwaalsporen, die mooier lijken maar later veel minder blijken.
Dacht dat er maar 1 manier van rijden is, om de oefeningen te rijden, men krijgt toch aftrek van punten bij te veel correctie, dus lijkt mij het beter het gelijk zo te leren dat het punten brengt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 14:08

Maar als je naar de diverse topruiters in de reining kijkt die echt wel punten rijden dan zie je ook allemaal verschillende rijstijlen, idem dito tussen de grandprix ruiters. Dus kennelijk zijn er ook daar meerdere dwaalsporen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 14:13

mijn doel?
dat ik en mijn paard zo'n team zijn dat het niet uitmaakt wat ik wil of waar ik heen wil maar dat we als een eenheid opereren
ik als het brein en hij als de uitvoerende, maar als één lichaam
dat je zover komt dat je maar hoeft te denken aan wat je wil en dat het dan gebeurd
vrees alleen dat ik nog wel een tiental jaartjes nodig heb voor ik zo ver ben, als ik er al kom, maar ik ben van plan heel oud te worden :P

reining is gewoon een heel leuk spelletje, zeker voor een paard die er de lol van in ziet
erg moeilijk is het niet, je paard moet alleen genoeg talent hebben voor bepaalde oefeningen om hoog te scoren