Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Cassidy schreef:Misschien voor de uitleg: dit is wel een leuk filmpje, gecombineerde stills van de spin
http://www.youtube.com/watch?v=nXbhTc1ejwQ
Uit deze winnende reiningproef
http://www.youtube.com/watch?v=F-ufZStf ... re=related
Verder zijn er ook in de western verschillende rijstijlen, en afhankelijk daarvan worden de hulpen ook anders gegeven. Ik heb zelf geen dressuur op hoog niveau gereden, maar wat ik weet van de verschillen tussen western en dressuur, is dat je bij western het paard wegduwt met het buitenbeen, terwijl je het paard in de dressuur om het binnenbeen buigt.
Professor schreef:J01andA schreef:Natuurlijk zal het voor een westernpaard nagenoeg onmogelijk zijn het niveau van een dressuurpaard te evenaren in "hun" discipline. Hetzelfde geldt andersom. Daarom bestaan er voor nagenoeg elke TOPsport discipline ook zoveel fok richtingen.
Dit heeft echter met het voorwaarts zijn van deze verschillende disciplines niets van doen. (even terug naar het topic).
Concreet:
Spin: inzet = drijvend & teugelhulp - dient voorwaarts te worden uitgevoerd anders raakt het paard zichzelf - oefening wordt beeindigd door ruiterhulp.
Pirouette: inzet = drijvend & teugelhulp - dient voorwaarts te worden uitgevoerd anders verliest het paard zijn benodigde galopsprong - oefening wordt beeindigd door ruiterhulp.
Bovendien kan gesteld worden dat geen enkel paard beide oefeningen zonder berijder zal uitvoeren. Voor de correcte oefening is een voorwaarts denkend/meewerkend en absoluut gehoorzaam paard nodig.
Zie ik deze samenvatting tot dusver dan zie ik toch niet zoveel verschil?
Veel geblaat maar weinig wol, u beschrijft geen enkele hulp, duidt ze aan.
Met zit? met been? met gewicht?
Dat kan iedereen allemaal schrijven maar er nog niets gezegd over hoe en wat.
FaberSmid schreef:FaberSmid schreef:Wat gebeurt er als de western ruiter stopt met hulpen geven in de spin?
Iemand die dit kan verklaren?
FaberSmid schreef:FaberSmid schreef:Wat gebeurt er als de western ruiter stopt met hulpen geven in de spin?
Iemand die dit kan verklaren?
Spatter schreef:als je consequent blijft , blijft je paard spinnen tot je een andere hulp geeft
immers je leert je paard ook dat hij moet blijven draven zonder dat je die hulp blijft onderhouden
spatter schreef:FS nooit gehoord van "dat er meer wegen zijn naar Rome" ?
vraag een dressuur ruiter hoe hij bepaalde oefeningen aangeeft en je krijgt ook andere antwoorden
kijk, jaren lang hebben we een aanhang gehad die vond dat je constant moest bumpen en je paard de hele tijd rukjes moest geven in de mond, want dàt was de manier
ik ben geen bumper en geen rukker(tenminste dat probeer ik toch) maar probeer met zo min mogelijk hulpen zoveel mogelijk te bereiken
mensen willen vaak veel teveel helpen baby-zitten heet dat
en vaak storen ze het paard meer als dat ze helpen