Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 23:43

Elco schreef:
heey mensen ik ben dan heel beniewud wat jullie van deze combi vinden.

Jong paard ( 4 jaar ) 1,63 geloof ik. en ik. euhh durf bijna niet te zeggen :o 90 Kg en 1.70 lang.

wat vinden jullie? als het onderwerp zwaardere mensen op paard toch aan bod komt wil ik graag weten wat jullie van deze combi vinden!

Sorry, ik wil je zeker niet beledigen maar ik vind het echt geen gezicht..sorry..

Nou zeg! Ik vind het prima kunnen!![/quote]

Tja niet iedereen heeft dezelfde mening..[/quote]

Daar is toch ook een apart topic voor?
Ben ik te zwaar of te groot voor mijn pony/paard.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 23:57

Mindim schreef:
Citaat:
Dus mensen die zo snel en makkelijk schreeuwen: " dan val je maar af ". Pas een beetje op, want zo makkelijk zit het leven niet altijd in elkaar!!

Afvallen, aankomen het is voor sommigen niet het gemakkelijkste idd.

Maar het gaat niet om persoonlijke situaties hier toch? Of je overgewicht hebt en daar niets aan kan doen, of je depri wordt als je niet kunt paardrijden. Daar heeft de welstand van een paard toch niet mee van doen? Voor de persoon in kwestie vervelend misschien.
Het hier hier toch gaat puur om het aantal kilo's? En niet hoe die er gekomen zijn, er niet af willen of er niet zijn en de emotionele welstand van de mens heeft met het onderwerp toch ook niets te maken?

Ik heb gegoogled op dit onderwerp en ik kwam tegen dat overgewicht in die mate vervelend is voor een paard omdat vet een nabeweging maakt op de rest van het lijf en de piekbelasting dus langer duurt voor de spieren van een paard, ook een reden waarom amazones wordt geadviseerd een sportbeha te dragen .

Hier gaat het idd niet om, maar het werd wel een paar keer zo makkelijk gezegd en ik voelde me daarop wel geroepen om hierop in te haken en te reageren.
Zoals je in de rest van mijn post kunt lezen vind ik ook dat het belang van het paard voorop staat!

Anoniem

Re: Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 00:01

Vooroordelen en onbegrip over gewicht, of je nu dik bent of dun, zijn er altijd. Dat werkt twee kanten uit, hopelijk verzand dit topic niet in een discussie daarover.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 02:54

Dit is een stelling waar volgens mij geen concreet, algemeen antwoord op bestaat.

Algemeen denk ik dat je kan stellen dat mensen die wat zwaarder zijn ten eerste heel goed moeten kijken naar op welk paard ze stappen en dat maneges e.d. ook voorlichting behoren te geven over de invloed van gewicht op het paard. Bij mij op de manege geld een grens van 90 kilo en ze zetten je ook op de weegschaal als ze twijfelen. Dat is voor enkele mensen die daar al lang rijden/ reden niet leuk gebleken, maar wel duidelijk voor het welzijn van de paarden.

Als je van nature wat zwaarder bent en een voorkeur hebt voor ranke paardjes denk ik dat je jezelf eens achter je oren moet krabben over of dat nou zo'n goed idee is. Natuurlijk, je kan op internet vinden wat je wil, dus als je bevestiging wil vinden dat je met 100 kilo makkelijk op een B-pony past zal je die ongetwijfeld vinden. Maar moet je dat willen?

Aan de andere kant zijn er talloze ruiters die op papier te zwaar zijn voor hun paard maar het voor elkaar weten te krijgen in een aardig tempo naar het Z2 of hoger te rijden, zonder blessures bij het paard. En laten we wel wezen, dat zijn geen incidenten. Kijk maar eens op een willekeurige wedstrijd rond. Oftewel, manier van rijden heeft ongetwijfeld ook invloed. Daarbij heeft de bouw van de ruiter en de bouw van het paard invloed, en dat alles heeft ook een wisselwerking met elkaar. Waardoor het niet makkelijk is te stellen of een paard last heeft van een ruiter.

De ene mens loopt met gemak 20 kilometer per dag met een volle rugzak aan baggage, die gerust 10 kilo weegt. Vergeet niet dat een paard 2 extra benen heeft waarop gewicht rust. De andere mens is na 500 meter zonder baggage volledig uitgeput. Oorzaken kunnen zo verschillend zijn dat ik daar geen uitspraak over durf te doen en sommige mensen kunnen amper eten, zich suf sporten en toch amper of niet afvallen door medicatie die op een of andere manier van invloed is op de spijsvertering of weet ik wat voor reden en qua conditie amper verbeteren.

Zo ook bij paarden. Er is geen standaard voor "het paard". Niet in hoogte, lichaamsbouw, spieropbouw, conditie en wat dan ook. 2 op het oog gelijkwaardige paarden (vergelijkbare hoogte, lichaamsbouw en bespiering) kunnen een volledig andere belasting aankunnen. De een zakt bijvoorbeeld al bijna door de hoeven bij een ruiter van 70 kilo in arbeidsstap terwijl de ander rustig een springparcour op M nivo aflegt met een ruiter van 90 kilo met 2 hoeven in de neus. En het eerste paard, ondanks dat het op het oog vergelijkbaar is met het tweede, staat om de haverklap ziek, kreupel of zo terwijl de tweede, terwijl die zwaarder belast wordt, z'n leven lang geen DA nodig heeft behalve voor de entingen.

Zelfs bespiering zegt niet alles over wat een paard kan dragen. Of een ruiter bij een paard past kan alleen uitgevonden worden door daadwerkelijk te proberen, en door mensen die verstand hebben van paarden. Pas als je een combinatie in het echie ziet kan je bepalen of het past of niet.

Wel hoop ik dat zegmaar meelezers die overwegen een paard te kopen, bij hun aankoop rekening houden met hun postuur en op eventuele groei in ongewenste richtingen. En ik weet zeker dat voor velen het paardrijden zowel helpt bij het afvallen zelf, als bij het opbrengen van de motivatie. Paardrijden moet leuk zijn voor zowel paard als ruiter, niet alleen maar voor de ruiter. Maargoed, als het paard het niet leuk meer vind krijg je snel genoeg topics op omgang en paardengedrag en rijtechnisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 07:21

Mindim schreef:
Je kan er vreselijke ervaringen of belevingen van mensen bij halen Jolandaa, maar daarmee maak je wat krom is niet recht.

Maar 100+kilo op een haflinger en stuiteren, nee sorry, vind ik niet kunnen. Heel vervelend voor die persoon, voor het paard ook.

Ik kijk naar het feit gewicht in kilo's en ervaring in rijden en niet naar persoonlijke omstandigheden van de mens. Dat heeft namelijk niets met de belasting van de paardenrug te maken.

Totaal mee eens.
Ik vind ook dat je op die manier mensen haast een schuldgevoel bezorgt als ze zeggen dat het niet kan. het gaat hier idd om de belasting van de rug, niet of het plaatje klopt, niet om de persoonlijke omstandigheden van mensen.

Ik vind een aantal plaatjes best kloppen, maar dat wil niet zeggen dat het dan ook echt klopt, meten en wegen..... dan kun je berekenen of het klopt. Dan weet je het echt.
Nonnekuh schreef:
Ik vind het wel kwalijk dat er zo makkelijk wordt gezegd "dan val je maar af ".
Helaas is dat voor sommige mensen niet zo makkelijk.

Denk dat iedereen heel goed weet dat afvallen niet zo makkelijk is, we zijn allemaal mensen, en geen robots, die naar believen iets zwaarder of lichter kunnen worden. Toch is het soms wel noodzakelijk, en dan zeg ik het toch wel.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 08:16

Elco schreef:
Barbara28: Ik heb even in je profiel gespiekt en rij technisch is er zeker nog wel het 1 en ander te verbeteren en dat heb ik het alleen al over de houding van je handen je zet ze op deze manier helemaal vast en belemmer je je paard..

Foto's in mijn profiel zijn (op 1 na) van twee tot drie jaar geleden toen ik mijn paard net had. Inmiddels heb ik heel veel les en zijn wij enorm vooruit gegaan. Overigens heb je mij nooit horen zeggen dat rijtechnisch alles in orde is, integendeel, ik heb aangegeven dat ook rijtechnisch ik er lang nog niet ben. Overigens is dit ook geen HAW topic en heb ik niet om commentaar gevraagd over mijn rijfoto's.

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 17:57

Mindim schreef:
Je kan er vreselijke ervaringen of belevingen van mensen bij halen Jolandaa, maar daarmee maak je wat krom is niet recht.

Maar 100+kilo op een haflinger en stuiteren, nee sorry, vind ik niet kunnen. Heel vervelend voor die persoon, voor het paard ook.

Ik kijk naar het feit gewicht in kilo's en ervaring in rijden en niet naar persoonlijke omstandigheden van de mens. Dat heeft namelijk niets met de belasting van de paardenrug te maken.

Jij zit goed in deze discussie Mindim! Leuk om jou te volgen... je weet precies wat ik bedoel en waarom ik dit topic geopend heb. Want kijk, het is altijd vervelend als iemand om persoonlijke redenen overgewicht heeft.... Maar het mag geen vrijbriefje zijn om dan toch op een paard te stappen!

En we willen absoluut niemand tegen de schenen schoppen.... Maar het zijn helaas feiten.

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 17:59

barbara28 schreef:
Elco schreef:
Barbara28: Ik heb even in je profiel gespiekt en rij technisch is er zeker nog wel het 1 en ander te verbeteren en dat heb ik het alleen al over de houding van je handen je zet ze op deze manier helemaal vast en belemmer je je paard..

Foto's in mijn profiel zijn (op 1 na) van twee tot drie jaar geleden toen ik mijn paard net had. Inmiddels heb ik heel veel les en zijn wij enorm vooruit gegaan. Overigens heb je mij nooit horen zeggen dat rijtechnisch alles in orde is, integendeel, ik heb aangegeven dat ook rijtechnisch ik er lang nog niet ben. Overigens is dit ook geen HAW topic en heb ik niet om commentaar gevraagd over mijn rijfoto's.

Achja sommige teksten kunnen heel vervelend overkomen terwijl het misschien niet zo bedoeld is... of mensen kunnen het even niet op een andere manier brengen! Soms dus niet zo vriendelijk...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:04

Iemand met 60 kg kan een paard behoorlijk tegen zitten als deze de bewegingen van het paard niet volgt terwijl iemand van 90 kg het paard niet in de weg hoeft te zitten als deze wel mee gaat met het paard.
Het ene paard kan meer hebben dan het andere paard.
Als je groot en zwaar bent ga je niet op een ranke arabier zitten. Dan ga je op zoek naar een paard wat bij je past.
Een goed passend zadel helpt daar ook bij!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:07

We hebben het nu over gewicht, maar wat te denken van lengte...

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:14

Waarom verwachten mensen van hun paard dat deze mooi slank, gespierd en getraint is, maar heeft de ruiter zelf overgewicht??

(uitzonderingen daar gelaten die heel bewust voor het type paard gekozen hebben, wat bij hun eigen lichaam past)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:16

Het probleem is meer dat mensen zich tegen de schenen geschopt voelen, geloof ik.
Ik heb hier namelijk geen gescheld gehoord naar mensen toe, en daar gaat het ook niet om. Het gaat puur en alleen over de belasting van de paardenrug, en nergens anders om. Het punt is namelijk dat wij het paard kiezen, en niet andersom. En dus ligt de verantwoordelijkheid voor het passen van de combinatie ook bij ons, en dan vind ik het wel degelijk verwijtbaar als mensen op een paard/pony gaan zitten, dat hen niet zonder schade kan dragen, het paard kan het niet helpen namelijk, en heeft die keuze niet, krijgt die ook niet.

En dan gaat het in wezen helemaal niet om overgewicht, want als een kerel van 90 kilo het verzint om op een Arabiertje te gaan rijden van 1.60, is dat net zo goed te zwaar als een dame met 20 kg overgewicht, en ik heb er bij beiden geen enkel probleem mee om er iets van te zeggen.
Dan maakt het ook niet uit wat voor verleden iemand heeft, of persoonlijke problemen, of een ziekte, of weet ik wat allemaal. Het verandert namelijk niets aan de kilo's, en het paard heeft er geen enkele boodschap aan. 90 kilo is 90 kilo, of dat nou de kilo's zijn van een meisje met borderline, en een afschuwelijk verleden, een gehandicapte, iemand wiens enige pleziertje paardrijden is, iemand die door een ziekte zo zwaar geworden is, en weet ik wat al meer. Het blijft gewoon 90 kilo, daar verandert niets aan.
Het gaat om het welzijn van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:18

MamboBeach schreef:

Lengte is zeer zeker niet irrelevant, of je een ladder probeert rechtop te dragen, verticaal, of hem horizontaal onder je arm neemt, maakt absoluut uit. Onder je arm is je ladder niet lichter dan wanneer hij in de schuur staat, maar rechtop kan de ladder 2x zo zwaar aanvoelen door de hefboomwerking.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:21

Ik snap het nut van dit topic ook wel en voel me zeker niet tegen de benen geschopt (ik vind mezelf ook echt niet dik, ik heb nu eenmaal een beetje meer lengte en super slank zal ik nooit zijn, tenzij ik mezelf uithonger... :') ). Wat ik wel jammer vind is dat sommige bokkers het geheel generaliseren, en dat kan niet. Per paard, per ruiter, per combi ;)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:22

Yamcha schreef:
MamboBeach schreef:

Lengte is zeer zeker niet irrelevant, of je een ladder probeert rechtop te dragen, verticaal, of hem horizontaal onder je arm neemt, maakt absoluut uit. Onder je arm is je ladder niet lichter dan wanneer hij in de schuur staat, maar rechtop kan de ladder 2x zo zwaar aanvoelen door de hefboomwerking.

Daarom een paard om maat.... :j

Maar aan de andere kant zie ik soms best grote mannen op relatief kleine Quarters...En die beestjes presteren dan ook nog eens onder de kont van de ruiter....Dan vraag ik me toch echt af hoeveel last zo'n diertje er nou van heeft...of juist niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:27

Adil18 schreef:
Ik snap het nut van dit topic ook wel en voel me zeker niet tegen de benen geschopt (ik vind mezelf ook echt niet dik, ik heb nu eenmaal een beetje meer lengte en super slank zal ik nooit zijn, tenzij ik mezelf uithonger... :') ). Wat ik wel jammer vind is dat sommige bokkers het geheel generaliseren, en dat kan niet. Per paard, per ruiter, per combi ;)

Dan koop jij een passend paard, Adil :D

Wat je ook gedaan hebt :) Je moet het altijd per paard, ruiter, combi bekijken, een ongetraind paard kan maar heel weinig dragen, een getraind paard meer. Overigens kom je niet over de bovengrens heen. Maar een luxe KWPN x tuiger zal meer kunnen hebben dan een Jazz.
Adil18 schreef:
Maar aan de andere kant zie ik soms best grote mannen op relatief kleine Quarters...En die beestjes presteren dan ook nog eens onder de kont van de ruiter....Dan vraag ik me toch echt af hoeveel last zo'n diertje er nou van heeft...of juist niet...

Heb echt de ballen verstand van Quarters, moet ik bekennen.

Ik heb me laten vertellen dat een Quarter best veel draagkracht heeft. Aan de andere kant zegt men ook dat een Shetter 2x zijn eigen gewicht kan dragen, en dat is niet geheel juist :+

Hoeveel geloof ik eraan moet hechten weet ik niet. Tot die tijd ben ik maar voorzichtig.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:32

Wat een grote rol tevens mee speelt is de bespiering van het paard. Heeft jou paard de juiste spieren op de juiste plek zitten zal deze vele malen minder moeite hebben met het dragen van gewicht dan een paard wat die spieren niet heeft.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:32

MamboBeach schreef:
Persoonlijk denk ik dat je het moet bekijken per persoon en per paard. Ik denk dat het te makkelijk is om te zeggen dat iemand van 90 kilo niet meer mag rijden. Je moet het een beetje in verhouding zien.
Ik denk ook dat mensen zich verkijken wat een paard qua gewicht mag hebben. Ik zag net een poster die zei dat ze zich achter de oren zou krabben of ze iemand van 72 kilo op haar PAARD zou laten... :roll:
Nou, ik weet niet, is het een fragiel houten hobbelpaard dan...

MB wat ben je weer heerlijk vriendelijk en sarcastisch :x
Ik ben dus degene met het fragiele hobbelpaard. Ik ben 60-61 kg op mijn zwaarst. Mijn paard loopt nooit met een ander dan mij dus waarom zou ik er iemand van 72 kg of meer opzetten. Is ze niet gewend en wat mij betreft hoeft ze daar ook niet aan te wennen. Op mijn E pony wil ik ook geen mensen hebben die zwaarder zijn dan 60-63 kg. Dat stel ik ook als eis aan een bijrijder. Dat half nederland last heeft van overgewicht moeten ze allemaal zelf weten, maar ik bepaal wat ik met mijn paarden doe.

Ik blijf tot op heden behoorlijk respectvol, als ik op HAW kijk schieten de tranen me in de ogen bij een heleboel combinaties.
Als iemand vind dat ie met 80 kg op een pony moet gaan zitten er foto's van plaatst dan kan ik daar geen positieve reactie voor over hebben. 1 van die personen wordt altijd vreselijk opgehemeld, ik vind het sneu voor het beestje. Alleen zeg ik daar niets over.

Het zou prettig zijn als je ook eens een mening van een ander kan respecteren of hou er anders lekker je mond over.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:35

gr_roos

mag ik vragen hoe groot je paard is dan? wat voor ras en wat voor bouw. ik weeg namelijk ook 75 kg, en ik rijd op een E-pony...

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:47

Ja hoor dat mag je vragen.

Ik heb een NRPS-er (98% ox) van 1.53 die wil ik echt niet zwaarder belasten dan 65 kg,zeker niet met een bijrijder die in het begin niet zo onafhankelijk zitten. Hij is gewoon een boef en probeert nieuwe ruiters uit, wat ook niet onafhanklijk uit te zitten is als je het niet gewend bent. Vandaar dat ik bij hem de max op 63 kg zet. Ook heeft hij last van een oude peesblessure, de 2de reden om niet boven dat gewicht uit te komen. Nu ik ouder wordt, ziek ben en geblesseerde paarden heb gehad,blijf ik ook niet zo makkelijk op die 58-59 kg die ik was. Ik zal er ook dingen voor laten. Hopelijk keer ik snel weer terug op mijn oude gewicht (ben nu 60,5)

Mijn merrie is rank en 1.68, als zij weer volledig hersteld is zal zij weer SGW's gaan lopen. Persoonlijk vind ik dat je bij deze tak van paardensport (maar eigenlijk bij geen enkele) niet te zwaar en in een slechte conditie mag zijn. Mijn paard moet me wel een hele Z cross meeslepen en dan is het voor haar ook prettig als er zo min mogelijk gewicht op der rug zit.

Ik heb wel het gevoel dat ik me met mijn 1.68 lengte en 60.5 kg meer moet verdedigen dan de wat zwaardere mensen.....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:49

gr_roos schreef:
Ik heb wel het gevoel dat ik me met mijn 1.68 lengte en 60.5 kg meer moet verdedigen dan de wat zwaardere mensen.....

Wat bedoel je hiermee? Waarom moet je je verdedigen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:49

Dat gevoel heb ik ook :j

Ik vind het heel verantwoord zo jij met je paarden omgaat, ik wou dat meer mensen voorzichtiger waren op dat punt (op andere punten nu juist weer niet, maar da's een ander topic :) )

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:56

gr_roos schreef:
Ja hoor dat mag je vragen.

Ik heb een NRPS-er (98% ox) van 1.53 die wil ik echt niet zwaarder belasten dan 65 kg,zeker niet met een bijrijder die in het begin niet zo onafhankelijk zitten. Hij is gewoon een boef en probeert nieuwe ruiters uit, wat ook niet onafhanklijk uit te zitten is als je het niet gewend bent. Vandaar dat ik bij hem de max op 63 kg zet. Ook heeft hij last van een oude peesblessure, de 2de reden om niet boven dat gewicht uit te komen. Nu ik ouder wordt, ziek ben en geblesseerde paarden heb gehad,blijf ik ook niet zo makkelijk op die 58-59 kg die ik was. Ik zal er ook dingen voor laten. Hopelijk keer ik snel weer terug op mijn oude gewicht (ben nu 60,5)

Mijn merrie is rank en 1.68, als zij weer volledig hersteld is zal zij weer SGW's gaan lopen. Persoonlijk vind ik dat je bij deze tak van paardensport (maar eigenlijk bij geen enkele) niet te zwaar en in een slechte conditie mag zijn. Mijn paard moet me wel een hele Z cross meeslepen en dan is het voor haar ook prettig als er zo min mogelijk gewicht op der rug zit.

dat kan ik overigs goed begrijpen. ik neem uit je verhaal op dat je een rank gebouwde pony hebt. dan kan ik het ergens nog vergelijken.

Ik ben dus 170, weeg 75kg en rijd dus op een E-pony. iets grover gebouwd en kort gelijnd.
als ik buiten ga rijden ga ik niet op haar. ze is nog nooit buiten geweest en simpelweg heb ik gewoon nog geen vertrouwen daarin. ik neem meestal een grote c/kleine d haflinger mee.
mij is ook vaak zat een nrps in die maat aangeboden. maar dat weiger ik gewoon. een haflinger kan in mijn ogen gewoon meer dragen als een fijne pony.

wat ik een pagina hiervoor zij over die cliënt, tja dat is nu eenmaal zo. ze rijd 1x per week een half uurtje. het gaat voornamelijk dan over slalommen, tussen balkjes door en paardenvoetbal. geen hoger dressuur werk. ik snap dat ergens de grens getrokken moet worden, maar ik vind dat er in de zorg daarvoor wel uitzonderingen gemaakt moeten worden. ze worden niet op een ranke pony gezet, maar op een degelijk fors gebouwde haf. die vaak zat ook gewicht moeten trekken van een volle huifkar met 20 man erin.. dat lijkt in mijn ogen belastender als er op voor een half uurtje. het motiveert ze enorm, maar onder de 100 grens zal ze waarschijnlijk gewoon niet komen te zitten. dat heeft de medicatie veroorzaakt..

zo zie ik het. wil er graag over discussiëren en ook andere meningen over zien. is mijn verhaal dan echt zo 'zwaar'? of zie ik het gewoon niet (of wil ik het gewoon niet zien? )

edit: spelfout

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:05

Jullie kunnen voor die cliente een paard kiezen.

Die Haflinger kan en mag niet kiezen wie hij op zijn rug wil. Dat, terwijl híj de blessures en pijntjes en klachten krijgt omdat hij te zwaar belast wordt, niet de ruiter, en de dame ook niet kan rijden. Doe je dat 1x een middag, maakt het niet uit, hoogstens heeft het dier spierpijn. Blijf je het doen, zal hij onherroepelijk klachten krijgen. Dat die Haf het zo te zien makkelijk kan, zegt niets. Paarden laten pas klachten zien als ze niet anders meer kunnen.

Nogmaals, het gaat niet om overgewicht, gehandicapt zijn, medicatie, wat dan ook. Het gaat om het welzijn van het paard. Er zullen ongetwijfeld andere dingen zijn die jouw cliente ook motiveren. Als je een uitzondering voor die cliente gaat maken, waar houdt het op? Ze weegt over de 100 kilo.......

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:08

een paard is in die zin nog niet haalbaar. dier wat daarvoor aangeschaf is, is nu pas 2 (belgische knol) gaat ook bomen trekken. haflinger heeft nu 'pauze' vanwege een zwangerschap. er word nu een paard gebruikt. maar dit is lastig, omdat de cliënt klein is en een hele smak kan maken. ik zie zelf dat dit dier er eigenlijk meer last van heeft als de haflinger. die loopt z'n rondje wel. maar ik zal van de week eens gaan kijken. en kijken hoe het dier reageerd :)