hoe denken jullie over deze uitspraak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:27

Trainen doe je in een beschermde omgeving, dus niet op de openbare weg ;)

Zack

JoycexLynn12 schreef:
sanne83 schreef:
Vluchten is gedrag en dat kan je trainen ;)
Het paard kan nog altijd schrikken, maar je kan het af leren te vluchten. Daarnaast kan je je paard zo trainen dat hij relaxed is en dus minder schrikt.
"echte" paarden hebben een vreselijk leven in onze maatschappij, denk je dat het fijn is voor je paard om elke keer in de stress te schieten?

jij staat hoog in mijn lijst van de meeste nutteloze opmerkingen aller tijden..

mijn god, dit heb ik echt nog nooit gehoord!

Hier zit een deel van waarheid in hoor.

Mijn paard kan zich helemaal de PIEP schrikken maar zal nooit wegrennen.
Ik heb hem vanaf dat hij 5 maanden oud is, wij hebben dus zo een hechte band dat hij mij ALTIJD vertrouwd.
Ik kan hem dan ook zo gerust stellen dat hij bij me blijft.

Waar ik het niet mee eens ben is dat je dit kan trainen, vluchten zit in het dier! en kan je er dus niet uit trainen!
Het is meer een kwestie van vertrouwen en leiderschap.

Illusion

sanne83 schreef:
Het paard kan nog altijd schrikken, maar je kan het af leren te vluchten. Daarnaast kan je je paard zo trainen dat hij relaxed is en dus minder schrikt.
"echte" paarden hebben een vreselijk leven in onze maatschappij, denk je dat het fijn is voor je paard om elke keer in de stress te schieten?

oeh, dan heeft mijn paard 't wel heel slecht volgens mij := die stresst 'm al van een blikje op de grond.
miss. moet ik 'm idd even vertellen dat ie relaxed moet zijn en dat hij niets van zijn natuurlijke gedrag moet aannemen :))

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:28

sanne83 schreef:

hoe train je in beschermde omgeving dan de dingen van de openbare weg? moet ik met mijn auto met 80 door de bak?

want als jij dat weet, wil ik dat wel even toepassen op mijn paardje :D

Bloem24

Citaat:
Waar ik het niet mee eens ben is dat je dit kan trainen, vluchten zit in het dier! en kan je er dus niet uit trainen!
Het is meer een kwestie van vertrouwen en leiderschap.

ja daar ging het mij ook om! en dat bedoelde ik dus..

KiWiKo

Marian_ schreef:
sanne83 schreef:

oeh, dan heeft mijn paard 't wel heel slecht volgens mij := die stresst 'm al van een blikje op de grond.
miss. moet ik 'm idd even vertellen dat ie relaxed moet zijn en dat hij niets van zijn natuurlijke gedrag moet aannemen :))

vertellen werkt niet............ fluisteren moet je :)

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:29

Bizzybijtje schreef:
Zeeuwtje68 schreef:
Maar waarom zou je paard ervan door gaan=
Dat snap ik dus niet, tuurlijk schrikken mijn paarden ook wel eens maar zolang ik rustig blijft, is er echt niks aan de hand hoor.
HIer rij ik zo de polder in met een nieuw paardje, ja ze schrikt bv van een fazant weet ik veel eenden die opvliegen uit de greppels whatever.
Waarom zou een paard daar door ervan door gaan.
en in blinde paniek helpt een slof echt niks hoor echt niet!!
Dan zou je het om zijn benen moeten binden :P

Zijn het dan échte paarden of robotpaarden :D ? De vluchtreactie is namelijk hartstikke natuurlijk, heeft niets te maken met het vertrouwen van het paard in de ruiter.

Ik heb dravers temperamentvolle dieren dus.
Die ik dus allebei bitloos rij door de polder.
Is je vraag nou beantwoord vraagteken :D want dat ding doet het ff niet.
Nee vluchtten doen ze niet, schrikken ja zeker weten.
Waarom gaat een paard ervandoor, dat is mijn vraag.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:30

Bizzybijtje, geloof maar dat een paard ook al zit ie met z'n neus op z'n borst getrokken door de slof nog steeds flink te kletter kan gaan, zo heb ik er iig een zien gaan.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:31

ikdoemaarwat schreef:
sanne83 schreef:

hoe train je in beschermde omgeving dan de dingen van de openbare weg? moet ik met mijn auto met 80 door de bak?

want als jij dat weet, wil ik dat wel even toepassen op mijn paardje :D

Hoe je dat traint door schriktrainingen te doen, veel met je paard te wandelen voor je er op gaat naar buiten.
Dat is zeker wel te trainen hoor.

Illusion

Citaat:
vertellen werkt niet............ fluisteren moet je

oja, dat was 't. heb ik net gedaan, hij fluisterde me terug dat ie nooooit meer zou schrikken :))

Lauura

sanne83 schreef:

Ik kan me hier ook wel deels in vinden.
Als jij zo'n band met je paard hebt dat jij een (groot) deel van de leider over hebt genomen denk ik dat je het je paar voor een deel af kan leren.
Niet helemaal want als er echte paniek uitbreekt moet het paard ook op ''eigen benen kunne leven''.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:32

Zeeuwtje : waarom beweer je dat een paard geen vluchtdier is en dus niet vlucht als ze schrikken?

Anoniem

Zeeuwtje68 schreef:
Bizzybijtje schreef:
Zijn het dan échte paarden of robotpaarden :D ? De vluchtreactie is namelijk hartstikke natuurlijk, heeft niets te maken met het vertrouwen van het paard in de ruiter.

Ik heb dravers temperamentvolle dieren dus.
Die ik dus allebei bitloos rij door de polder.
Is je vraag nou beantwoord vraagteken :D want dat ding doet het ff niet.
Nee vluchtten doen ze niet, schrikken ja zeker weten.
Waarom gaat een paard ervandoor, dat is mijn vraag.

Je hebt, zoals ik ze noem :D , vluchters, aanstellers en diehards.
De ene gaat aan de kletter (vluchter) en de ander staat heisa te maken bij het enge voorwerp zelf (aansteller) , de ander schrikt nergens van (diehard).

Maar da's mijn theorie :D

Imo heeft het er iniedergeval heulemaal niks mee te maken of een paard je nou vertrouwt of niet qua vluchtgedrag.

KiWiKo

Marian_ schreef:
Bizzybijtje, geloof maar dat een paard ook al zit ie met z'n neus op z'n borst getrokken door de slof nog steeds flink te kletter kan gaan, zo heb ik er iig een zien gaan.

precies in de trant van.......... er land zo een mus op het Rode Plein........ maar die bijt je niet in je billen hoor, en ik ben er om je te beschermen...... dus windt je maar niet op :)

Brittje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:33

KiWiKO jij gebruikt echte martel technieken
maar dat is toch per paard verschillend
dat paard wat ik op het filmpje laat zien deed altijd heel vervend op concours en zo in het begin toen heeft mijn instuctrice gezegt doen maar een hand achter je been zodat ze dus gewoon met der hoofd richting mijn been kwam dat hielp tegen het stijgeren en het sprinten wat ze deed
maar je hb ook paarden die gaan het daardoor alleen maar vervelende doen

sanne83

Marian_ schreef:

Dat kan je inderdaad trainen, geen probleem. Schrikken is een reflex, vluchten is gedrag.

KiWiKo

Bizzybijtje schreef:
Je hebt, zoals ik ze noem :D , vluchters, aanstellers en diehards.
De ene gaat aan de kletter (vluchter) en de ander staat heisa te maken bij het enge voorwerp zelf (aansteller) , de ander schrikt nergens van (diehard).

Maar da's mijn theorie :D

Imo heeft het er iniedergeval heulemaal niks mee te maken of een paard je nou vertrouwt of niet qua vluchtgedrag.

De mijne IS een diehard, voor de duvel en zn ouwe moer niet bang.............. maar gewoon vreselijk stout :)
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 07-05-10 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Bloem24

Ik wandel veel met mijn paard buiten, maar ook DAN zal zij af en toe schrikken van iets wat ze niet ziet aankomen.
Dat doet ze met rijden, dat doet ze op buitenrit, dat doet ze met wandelen, tijdens wedstrijden.. dat hoort er gewoon bij..

kensha

S__L schreef:
sanne83 schreef:

Ik kan me hier ook wel deels in vinden.
Als jij zo'n band met je paard hebt dat jij een (groot) deel van de leider over hebt genomen denk ik dat je het je paar voor een deel af kan leren.
Niet helemaal want als er echte paniek uitbreekt moet het paard ook op ''eigen benen kunne leven''.

Daarnaast ligt er ook aan hoe jij reageert als je paard ergens hard van schrikt want hij tekent ook nog na of jij ontspannen zit.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:35

Zeeuwtje68 schreef:
Hoe je dat traint door schriktrainingen te doen, veel met je paard te wandelen voor je er op gaat naar buiten.

schriktraining is anders dan een openbare weg, wandelen ernaast is voor het paard anders als erop
als ik voor hem loop dan gaat hij overal mee heen
zodra ik achter zijn oog loopt dan durft hij echt niet hoor

dus nogmaals..............hoe train ik openbare weg rijden zonder op de openbare weg te rijden?

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:36

kensha schreef:
Daarnaast ligt er ook aan hoe jij reageert als je paard ergens hard van schrikt want hij tekent ook nog na of jij ontspannen zit.

Dat is het hem dus.. Als jij de rol van de leider hebt ben jij dus degene die zegt nee het is niet eng je hoeft niet te vluchten.
Als jij mee gaat panieken zeg jij dus in je leidersrol van het is eng, vluchten!

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:37

Bizzybijtje schreef:
Marian_ schreef:
ik heb 'n aansteller :o

Ik 'n aansteller en een diehard _O-

Ik heb een zeer temperamentvolle tinker, echt een volbloedje in een verkeerd jasje ;)

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:38

Marian_ schreef:
Citaat:
Lynn sluit zich ook aan

wat heb jij dan? :D ook een aansteller?

Hmm.. Lynn is een held op sokken.. loopt ze heel stoer door het bos, iedereen mag naar dr kijken maar ooh.. ineens waait er een blaadje.. nou mevrouw doet alsof de wereld vergaat!
Ik moet erom lachen en stel haar daarna op haar gemak..

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:38

ikdoemaarwat schreef:
Zeeuwtje68 schreef:

schriktraining is anders dan een openbare weg, wandelen ernaast is voor het paard anders als erop
als ik voor hem loop dan gaat hij overal mee heen
zodra ik achter zijn oog loopt dan durft hij echt niet hoor

dus nogmaals..............hoe train ik openbare weg rijden zonder op de openbare weg te rijden?

Als ik een paard vertrouw ga ik er mee de weg op simpel zat.
Vraag waarom gaan alle drie van mijn paarden er dan niet vandoor als ze schrikken.
Ik weet het jullie ook= vraagteken werkt niet.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:39

Zeeuwtje68 schreef:
ikdoemaarwat schreef:
heb je genoeg aan 10 A4tjes?
er zijn honderden redenen waarom een paard er vandoor kan gaan

Geef er tien dan kan ik er misschien wat mee.

een kanl van een ongeluk, een toeter, een gillend persoon, een zeil wat opwaait, een sisser van een vrachtwagen, een scooter die onverwachts van rechts komt, iemand die onverwachts een paraplu opsteekt, een paard wat niet lekker in zijn vel zit (rugpijn ofzo) en ontloopt (vlucht) een eend die opvliegt, gestoken worden door een wesp,

heb je zo genoeg ?