De juiste nageeflijkheid....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

OdiEtAmo

Re: De juiste nageeflijkheid....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:29

Buitenstelling is voor mij contrastelling??

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:30

Pion schreef:
En waarom dan niet/welke oefeningen dan?
Op een volte pak ik regelmatig wat buitenstelling, of op een rechte lijn ter 'afleiding' en om te kijken of ze lekker los is.

Buitenstelling is onzin, een paard de stelling te veranderen op een volte in buitenstelling heft alles op, en is geen gymnastieseren meer, maar een rondje lopen.
Het heeft niet veel met dressuur te maken, maar zijn voor mij schijn oefeningen, die werkelijk geen positieve dingen brengen.
Noemt u maar eens een paar losmakende oefeningen, misschien kan ik daar dan een rijtje van neer zetten, eerst u wil dat weleens weten wat u losmakende oefeningen noemt.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:34

Ik werk veel met schouderbinnen en schouderbuitenwaarts zoals ik hierboven ergens al vermeldde ;) Mijn paard valt het meest op de rechterschouder. Als ik met schouderbinnen en buiten werk, krijg ik haar beter recht wat dus het vallen op de rechterschouder verminderd.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:36

Figuren, vooral veel figuren, schijnovergangen, stukjes wijken, SB, travers.

Ik ben van mening dat je met rondjes rijden je paard niet losmaakt. Daar zijn de oefeningen en figuren juist voor.

Mijn merrie wil op dit moment links graag loslaten en rechts 'vast' pakken. Ik probeer haar dan (naast figuren en oefeningen om haar los te krijgen) kleine stukjes met iets meer linkerstelling te laten lopen op de rechterhand.
Heeft dit geen effect? Kan ik dat beter anders oplossen?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:38

gillian schreef:
Ondertussen is dit echt een heel interessant topic aan het worden!!
Ben benieuwd wat jullie van deze foto's vinden:
Afbeelding

Afbeelding

http://i108.photobucket.com/albums/n39/oeds318/DSC_8539-border-1.jpg
http://i108.photobucket.com/albums/n39/oeds318/DSC_8554-border.jpg

kheb zelf het idee, dat het zadel te klein is voor de ruiter
verder mag de hals idd langer, toestaan in hand. Nek is gelijk hoogte als de schoft.
paard heeft iets teveel stelling naar de binnenkant (binnenhand meer toestaan) als je hier iets meer je binnenschouder hoger doet (je brengt nu naar beneden) gaat het paard juist de wending door.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:46

MyWishMax schreef:
Dat weet ik. Maar het ging nu even over wat ik doe als ik niet op handen let :)

Zijn hoofdhouding is een groot punt om aan te werken, vooral omdat wij sinds 3 maanden weer aan het werk zijn na een jaar stil te hebben gestaan. Oprichting is heel moeilijk en dat komt alleen maar als hij het zelf aanbiedt. Imo is hij nog niet sterk genoeg om achter genoeg te zakken om voor genoeg omhoog te komen om aan het perfecte plaatje te voldoen.

w8ff
nek het hoogste punt wil niet zeggen oprichting hoor.
nek gelijke hoogte als schoft en neusje iets voor of op de ll is aandeteugel
(wat in de B en de L proeven verlangt wordt)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:49

Nombrado nek gelijke hoogte schoft?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:50

Pion schreef:
Figuren, vooral veel figuren, schijnovergangen, stukjes wijken, SB, travers.

Ik ben van mening dat je met rondjes rijden je paard niet losmaakt. Daar zijn de oefeningen en figuren juist voor.

Mijn merrie wil op dit moment links graag loslaten en rechts 'vast' pakken. Ik probeer haar dan (naast figuren en oefeningen om haar los te krijgen) kleine stukjes met iets meer linkerstelling te laten lopen op de rechterhand.
Heeft dit geen effect? Kan ik dat beter anders oplossen?

Schouderbinnenwaarts is een verzamelde oefening, Schoudervoor zou nog kunnen.
Losmakende oefeningen:
Beginnen in de stap:
Veel wendingen rijden.
Wijken voor de kuit, eerst licht beginnen aan de langezijde, vanaf de middenlijn naar de langezijde.
Vanuit een keertweding van 10 meter. Op een gebrokenlijn.
Op de grote volte verkleinen en vergroten. Op de opnzijde van de grote volte (dit is de zwaarste daar het paard echt übertreten moet met de achterbenen.
Draf:
Veel vanhandveranderen, Grote volte, volte van 10 meter en die als 8 rijden. (word het paard automatisch rechtgericht).
Overgangen rijden, stap-draf-stap, draf galop draf, stap galop stap.
Galop: Grote volte, veel tempi rijden. (arbeids- middengalop- arbeidsgalop) in draf dito.
En niet te vergeten cavaletti arbeid, in alle 3 gangen.
Dat zijn losmakende oefeningen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:54

Stelling in de wendingen, dat is op de foto te zien, de amazone rijd door een wending, nl de hoek van de baan, dus met die stelling is niets mis op de eerste foto.
Op de tweede foto gaat het paard rechtgericht, met tendens Voorhandvoor, het paard is niet overdreven gesteld, en gaat voor de halsopbouw van dit paard goed gedragen.
Het positieve is dat het paard in takt gaat, gelijkheid van de beweging.
Dat is een zeer goede basis, en duid aan dat de ruiter dat begrepen heeft.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:58

Met de aangegeven oefeningen kan ik wel wat.
8-jes rijden was is sowiso al fan van :)
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 16-05-10 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:59

Professor heeft u bewust travers en renvers anders beschreven of weg gelaten?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:02

FaberSmid schreef:
Professor heeft u bewust travers en renvers anders beschreven of weg gelaten?

Ja dat heb ik, aangezien men eerst deze oefeningen beheersen moet, en dan later in de africhting ook renvers en travers en achterwaarts en SB meepikt, in stap.
Maar dan dient men een paard zover te hebben dat deze het beheerst, anders word het echt kontje voor of zoiets.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:07

De kont toekeren of uitzwaaien?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:07

FaberSmid schreef:
De kont toekeren of uitzwaaien?

Leuke woordspeling.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:08

Hoe schrijft men dat dan in correct nederlands?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:09

Loswerk oefeningen moeten uiteraard wel aangepast worden op het niveau van africhting.
Met mijn paard ben ik nog lang niet bezig met SB of travers, met mijn pony (toendertijd) echter wel.

Professor schreef:
Schouderbinnenwaarts is een verzamelde oefening, Schoudervoor zou nog kunnen.

Is elke oefening niet een loswerk oefening? Natuurlijk rij je geen SB tijdens het losrijden.
Maar SB is tijdens het oppakken ook een gymnastiserend 'onderdeel' en dus een 'loswerk oefening'.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:10

FaberSmid schreef:

Volgens mij is het correct gespeld.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:14

Pion schreef:
Is elke oefening niet een loswerk oefening? Natuurlijk rij je geen SB tijdens het losrijden.
Maar SB is tijdens het oppakken ook een gymnastiserend 'onderdeel' en dus een 'loswerk oefening'.

Losmakende oefeningen zijn in princiepe oefeningen zonder verzameling.
SB functioneerd niet wanneer deze niet verzameld gereden word.
Loswerken van de spieren eerst het rekken en strekken, dan het opwarmen.
Daarom overgangen waarbij de buikspieren gevraagd zijn, en wijken om de achterhand los te maken, vooral de kniegewrichten.
Altijd van licht naar zwaar toe werken, en weer van zwaar naar licht.
Altijd de paarden in de hand gesteld rijden, met er tussendoor ook vaak als beloning hals laten strekken.
Veel varieeren en oefeningen creatief rijden, dus niet steeds op de zelfde lijn, of aan of op de hoefslag.
Wijken voor de kuit kan men op zoveel verschillende manieren rijden, maar niet zoals ik gezien heb op geloof ik L proefjes, nee het werkelijke wijken voor de kuit.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:16

FaberSmid schreef:

Bij grote fantasie, is er geen Nederlands woord voor, maar u bedoeld waarschijnlijk, Travers en Renvers.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:19

Nee travers en renvers had ik voorheen geschreven, het was een reactie op uw schrijven: Maar dan dient men een paard zover te hebben dat deze het beheerst, anders word het echt kontje voor of zoiets.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:24

Professor schreef:
Pion schreef:

Losmakende oefeningen zijn in princiepe oefeningen zonder verzameling.
SB functioneerd niet wanneer deze niet verzameld gereden word.
Loswerken van de spieren eerst het rekken en strekken, dan het opwarmen.
Daarom overgangen waarbij de buikspieren gevraagd zijn, en wijken om de achterhand los te maken, vooral de kniegewrichten.
Altijd van licht naar zwaar toe werken, en weer van zwaar naar licht.
Altijd de paarden in de hand gesteld rijden, met er tussendoor ook vaak als beloning hals laten strekken.
Veel varieeren en oefeningen creatief rijden, dus niet steeds op de zelfde lijn, of aan of op de hoefslag.
Wijken voor de kuit kan men op zoveel verschillende manieren rijden, maar niet zoals ik gezien heb op geloof ik L proefjes, nee het werkelijke wijken voor de kuit.

Bedoeld u daarmee het opzij zonder het vooruit?

Nog een vraag:
Als wat voor oefening moet ik oefeningen als de SB 'benoemen'?
U zegt; losmakende oefeningen zijn oefeningen zonder verzameling.
Maar ook de oefeningen die in verzameling gereden moeten worden zijn er om te gymnastiseren.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:29

FaberSmid en/of Professor, jullie lijken mij er beide wel veel verstand van te hebben.
Woont 1 van jullie toevallig in de buurt van Groningen, ben nog op zoek naar een goede instructeur :o

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:31

Professor, dat zijn fijne oefeningen die u beschrijft. Ik ben eindelijk zover dat ik weer ontspannen op mijn nu 9 jarige paard zit (hij is onstuimig en ik ben mijn vertrouwen lang kwijt geweest zeg maar). Hij loopt rechts achter net niet zuiver (losse knie gehad en ook nog vastzittende heup) maar ik moet dit oplossen door hem sterker te maken en soepel te rijden. Na zo lang niet bar veel rijden is het moeilijk weer even op gang te komen met goede oefeningen die zin hebben. Uw oefeningen ga ik gebruiken. Zijgangen deed ik voor de losse knie (na kreupelheid) wel aan de hand, maar die gaan pas weer ingezet worden als hij 100% goed loopt denk ik. De cavaletti erbij gebruiken zijn we nu ook wel aan toe denk ik.

U geeft ook aan dat u wijken gebruikt om o.a. de kniegewrichten achter los te maken. Lijkt u dat een goede oefening voor een paard waarbij de knie op slot schoot in het verleden, juist om deze soepel te maken/houden? En zoals Pion ook vraagt (ik heb hier eerder iets van u over gelezen, maar dat is al enige tijd geleden), hoe ziet u het wijken?

In ieder geval bedankt voor de goede tips die in dit topic gegeven worden!

De foto's die Nombrado geplaatst heeft zien er heel netjes en in balans uit. Een heel fijn plaatje.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:37

Pally schreef:
FaberSmid en/of Professor, jullie lijken mij er beide wel veel verstand van te hebben.
Woont 1 van jullie toevallig in de buurt van Groningen, ben nog op zoek naar een goede instructeur :o

Ik ben hoefsmid geen instructeur en woon te ver, u kunt beter professor en anderen vragen. En zoveel verstand en ervaring heb ik ook niet, om les te kunnen geven.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:38

nombrado schreef:
kheb zelf het idee, dat het zadel te klein is voor de ruiter
verder mag de hals idd langer, toestaan in hand. Nek is gelijk hoogte als de schoft.
paard heeft iets teveel stelling naar de binnenkant (binnenhand meer toestaan) als je hier iets meer je binnenschouder hoger doet (je brengt nu naar beneden) gaat het paard juist de wending door.

Is denk ik een vertekend beeld. Ik zit te ver achter in het zadel. M'n zadel moet wat opgevuld worden, daardoor is dat nóg wat erger ;) Ben er iig wel mee bezig want ik had het zelf ook al opgemerkt!
Ben het er idd ook mee eens dat zo af en toe de neus er een fractie meer uit mag. Nek is naar mijn idee niet ter hoogte van de schoft.
Teveel stelling in de wending lijkt me ook niet echt. Ik heb wel m'n rechterschouder (en ws heup) niet in de wending mee, ik zit linksom alsof ik rechtsom rijdt. Zal het eens proberen, je tip over de binnenschouder hoger doen, eens voelen wat er dan gebeurt ;)

@ Elpharo: Nombrado heeft mijn foto's gequoteerd, denk dat je deze bedoeld? Zo ja, dankjewel ;)