Arabesk schreef:Wat mij betreft is een goede ruiter iemand die zonder optoming dezelfde oefeningen kan rijden als met bit.
Vreemde definitie van een goede ruiter...en volledig offtopic...
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Arabesk schreef:Hier ben ik het wel met je eens.....Als argument voor bijv. S&T wordt gebruikt dat je moet laten zien dat je ermee om kunt gaan en er bijna niet aanzit. Waarom moet ie er dan inDan kunnen we net zo goed wedstrijdjes organiseren waarbij je zo voorzichtig mogelijk met een scheermes in de mond van je paard moet rondrijden om te kunnen laten zien dat je een stille hand hebt
Arabesk schreef:maar hier zie ik de logica ook niet van in.Wat mij betreft is een goede ruiter iemand die zonder optoming dezelfde oefeningen kan rijden als met bit.
MarcelDufour schreef:KiWiKo schreef:ik zeg alleen dat als het zo schadelijk is zoals mensen beweren dat die dieren, met hun carriere achter zich, niet als ouwetjes op het land zouden staan........... die hadden minstens op hun 18de kapot moeten staan of overleden moeten zijn aan allemaal rug, nek en beenproblemen
Dat is niet waar, Kim, want je hoeft natuurlijk niet te sterven aan deze manier van trainen. En hoe weet jij of die beesten versleten zijn of niet? Staan ze in jouw wei of heb je misschien doktersrapporten of Rontgenfoto's waaruit blijkt dat alles toppie is met ze, en ze niets geleden hebben? Zo niet, hoe weet jij dan zo zeker dat die beesten allemaal gezond in de wei staan?
MarcelDufour schreef:c_alsemgeest schreef:Een paard is er NOOIT klaar voor om zijn adem kwijt te zijn omdat zijn keel dicht getrokken wordt! Wie er ook op zijn rug zit.Vaak wordt het door Jan Modaal gebruikt in de training wanneer hij en zijn paard er nog helemaal niet klaar voor zijn en ze eigenlijk er de ballen verstand van hebben.
Lovely schreef:Dat begrijp ik, maar paardenwelzijn zou voor iedereen hetzelfde moeten zijn. Van hoog tot laag. Denk ik, tenminste.Marcel, je moet hier op bokt wel goed rekening mee houden dat de lat van 'lekker paardrijden' bij iedereen een beetje anders ligt.
c_Alsemgeest schreef:Hoezo niet? Dan heeft u niet alles gelezen, want er zijn diverse links naar dat artikel geplaatst. Een onderzoek wat echt wetenschappelijk gedaan is. 73% minder zuurstof bij Rollkur houding. En daar is echt geen speld tussen te krijgen. Letterlijk!Daar is ook geen bewijs voor
kamsel schreef:paarden worden helemaal niet uren zo gereden! Er is zowat niet een ruiter die uren met hetzelfde paard traint. Zeker profi's niet, want daar zijn ze a) te lui voor, en b) als ze dat zouden doen konden ze maximaal 3 paarden op een dag rijden!Vind dat ze wel erg goed kunnen lopen met hun dichtgedrukte keel. Je zou verwachten dat ze, want ze worden úren zo gereden, dat ze toch wel een keer om zouden vallen...
Misschien zijn deze paarden wel buitenaards....
KiWiKo schreef:ik mag hopen dat een instituut zoals de Fei de oren niet laat hangen naar de mening van de doorsnee ruiter.........
Bandida schreef:KiWiKo schreef:ik mag hopen dat een instituut zoals de Fei de oren niet laat hangen naar de mening van de doorsnee ruiter.........
Ik mag hopen van wel. De ruiterij dat zijn wij.. de massa van doorsnee ruiters, hobbymensen. Ik wil graag binnen 20 jaar mijn hobby ook nog kunnen beoefenen, en in functie daarvan zou ik graag alle beulerij met paarden afgeschaft zien. Als het niet dringend eens wat vriendelijker gaat daar aan de 'top', of beter bij de mediafiguren, schieten we er op termijn allemaal bij in.
Bandida schreef:Dat is nou precies waarom ik zo fel ben over dit onderwerp. Want wat jij schrijft is precies wat ik ook denk dat gaat gebeuren. Dit is een olievlek die groter en groter gaat worden!Ik mag hopen van wel. De ruiterij dat zijn wij.. de massa van doorsnee ruiters, hobbymensen. Ik wil graag binnen 20 jaar mijn hobby ook nog kunnen beoefenen, en in functie daarvan zou ik graag alle beulerij met paarden afgeschaft zien. Als het niet dringend eens wat vriendelijker gaat daar aan de 'top', of beter bij de mediafiguren, schieten we er op termijn allemaal bij in.
KiWiKo schreef:Mijn atwoord op alles wat je hier schrijft is; Dan moeten die topruiters stoppen met dit systeem aan al hun leerlingen te leren. Want het zijn niet alleen toppers die ze lesgeven, mocht je dat denken. Beide Barteltjes geven voor het grootste deel les aan ruiters die niet in de top rijden, bijvoorbeeld.hoezo.......... voel jij je verantwoordelijk voor wat de top doet?....... vind jij dat de top representatief is voor jouw rijden en denken? ben jij van mening dat jij beinvloed word door de top? Vind jij dat de top op wat voor een manier dan ook binding heeft met ons basisruiters? zo ja kan je dat toelichten. Vind jij dat basisruiters genoeg kennis hebben van ruiterij dat men een trainingsmethode van topruiters kan beoordelen? zo ja graag toelichting. Vind jij dat basisruiters een idee hebben van de topsportpaarden en hoe die tikken? zo ja graag toelichting. Ik vind dat wij basisruiters, zonder enige ervaring, weinig te zeggen kunnen hebbben over de manier van trainen...... zeker zolang er nog geen gedegen onderzoek is geweest. Een gedegen onderzoek houd voor mij in dat klassieke os paarden en moderne os paarden onder de loep gaan....... slechts daar kunnen conclusies uit getrokken worden, niet uit onderzoeken van wannabe LDR ruiters op paarden die dat systeem misschien niet eens fysiek aan kunnen. Want men loopt altijd gemakshalve over het feit heen dat het paard het ook aan moet kunnen... De paarden die via de zogenaamde achterdeur weer weggaan zijn de paarden die het net niet hebben om in de top mee te lopen, karaktergewijs of lichamelijk.
MarcR schreef:Anya schreef:...... Laten we eerlijk zijn de lope die tot voor kort bij AQA-shows werd gezien en niet meer leek op galop maar op een hobbelpaard met houtrot ziet er ook niet lekker uit. En als het dralop wordt is het nog erger.
Ik ben het met je eens dat het een verschrikkelijk zicht was maar je moet er wel bij vertellen dat er vanuit AQHA en APHA is op gereageerd. De juryleden hebben opdracht gekregen (met bijhorende beelden) hoe een vlotte lope er moet uitzien en hoe ze deze moeten beoordelen. Hier is dus wel gereageerd door de bevoegde organisaties als het "te" wordt. Natuurlijk zal het wel enige tijd vragen voor het tot bij elke deelnemer is doorgedrongen dat het anders moet.
Anya schreef:Het is ook niet zo dat ze rollkuren in de ring, maar op het voorterrein en thuis. En daar zitten die juryleden niet eens, dus deze aanscherping van de regels snijdt helaas geen hout.Maar ik ga er teveel vanuit dat mensen bekend zijn met de nieuwe juryrichtlijnen en er meer op 'forward motion' wordt gejureerd.
MarcelDufour schreef:setteke schreef:Bah, loop je hier zieltjes te winnen. Ben jij mister Ed? Het sprekende mens/paard? Mister Ed bewoog alleen zijn lippen en wij als mens gaven invulliing. Met je ondertitel, petitie ondertekenen? Never nooit zal een paard kunnen spreken! Dat maken wij niet meer mee. Sorry, mutsengedrag. Zieltjeswinning onder een verdeeld dressuurvolk. Het lijkt wel een jacht, schieten, verwonden en kapot maken.
Daar gaan we weer op de man spelen. Het is je karakter, je kan er niks aan doen. Hoop alleen voor je kinderen dat je ze niet hebt of neemt!......dit is nu de allerlaatste keer dat ik op jou reageer, want jij bent het meest hardleers van allemaal. Al ligt je paard helemaal in de kreukels, dan zal jij nog zeggen dat het wetenschappelijk niet bewezen is dat hij stress heeft.
Vanaf nu boer je maar in de ruimte, ik speel niet meer met jou. Die betonnen plaat voor je kop houdt toch alles tegen.
*Setteke weggejorist*
MarcelDufour schreef:Bandida schreef:Dat is nou precies waarom ik zo fel ben over dit onderwerp. Want wat jij schrijft is precies wat ik ook denk dat gaat gebeuren. Dit is een olievlek die groter en groter gaat worden!Ik mag hopen van wel. De ruiterij dat zijn wij.. de massa van doorsnee ruiters, hobbymensen. Ik wil graag binnen 20 jaar mijn hobby ook nog kunnen beoefenen, en in functie daarvan zou ik graag alle beulerij met paarden afgeschaft zien. Als het niet dringend eens wat vriendelijker gaat daar aan de 'top', of beter bij de mediafiguren, schieten we er op termijn allemaal bij in.KiWiKo schreef:Mijn atwoord op alles wat je hier schrijft is; Dan moeten die topruiters stoppen met dit systeem aan al hun leerlingen te leren. Want het zijn niet alleen toppers die ze lesgeven, mocht je dat denken. Beide Barteltjes geven voor het grootste deel les aan ruiters die niet in de top rijden, bijvoorbeeld.hoezo.......... voel jij je verantwoordelijk voor wat de top doet?....... vind jij dat de top representatief is voor jouw rijden en denken? ben jij van mening dat jij beinvloed word door de top? Vind jij dat de top op wat voor een manier dan ook binding heeft met ons basisruiters? zo ja kan je dat toelichten. Vind jij dat basisruiters genoeg kennis hebben van ruiterij dat men een trainingsmethode van topruiters kan beoordelen? zo ja graag toelichting. Vind jij dat basisruiters een idee hebben van de topsportpaarden en hoe die tikken? zo ja graag toelichting. Ik vind dat wij basisruiters, zonder enige ervaring, weinig te zeggen kunnen hebbben over de manier van trainen...... zeker zolang er nog geen gedegen onderzoek is geweest. Een gedegen onderzoek houd voor mij in dat klassieke os paarden en moderne os paarden onder de loep gaan....... slechts daar kunnen conclusies uit getrokken worden, niet uit onderzoeken van wannabe LDR ruiters op paarden die dat systeem misschien niet eens fysiek aan kunnen. Want men loopt altijd gemakshalve over het feit heen dat het paard het ook aan moet kunnen... De paarden die via de zogenaamde achterdeur weer weggaan zijn de paarden die het net niet hebben om in de top mee te lopen, karaktergewijs of lichamelijk.
Arabesk schreef:MarcelDufour schreef:Wat een nieuwe vraag oproept. Waarom optomen met die bitten en sporen, als ze toch niet gebruikt worden???
Ja dat vraag ik me dus ook af.
Als argument voor bijv. S&T wordt gebruikt dat je moet laten zien dat je ermee om kunt gaan en er bijna niet aanzit. Waarom moet ie er dan inDan kunnen we net zo goed wedstrijdjes organiseren waarbij je zo voorzichtig mogelijk met een scheermes in de mond van je paard moet rondrijden om te kunnen laten zien dat je een stille hand hebt
Wat mij betreft is een goede ruiter iemand die zonder optoming dezelfde oefeningen kan rijden als met bit.
Ik zie het al voor me Anky met een halsring in de piste
MarcelDufour schreef:@VinAx
Ik vind jouw onderschrift erg leuk. waarom zou je inderdaad de prins willen als je de koning kunt krijgen. hahaha
MarcR schreef:Anya schreef:...... Laten we eerlijk zijn de lope die tot voor kort bij AQA-shows werd gezien en niet meer leek op galop maar op een hobbelpaard met houtrot ziet er ook niet lekker uit. En als het dralop wordt is het nog erger.
Ik ben het met je eens dat het een verschrikkelijk zicht was maar je moet er wel bij vertellen dat er vanuit AQHA en APHA is op gereageerd. De juryleden hebben opdracht gekregen (met bijhorende beelden) hoe een vlotte lope er moet uitzien en hoe ze deze moeten beoordelen. Hier is dus wel gereageerd door de bevoegde organisaties als het "te" wordt. Natuurlijk zal het wel enige tijd vragen voor het tot bij elke deelnemer is doorgedrongen dat het anders moet.
KiWiKo schreef:Dan nog zijn ze een systeem aan het leren dat niet door de beugel kan. En...de meesten hebben maar een keer in de zoveel tijd les van ze, de rest van de tijd zitten ze thuis wat te klooien. En ze geven iedereen les die het lesgeld betaalt! Niks selecteren of ze wel of niet bekwaam zijn. Ik weet precies hoe dat werkt. Wat Anky betreft wil ik daar nog enig voorbehoud over maken, want zij zal inderdaad over het algemeen de echte talenten lesgeven, maar de rest pakt wat ze pakken kunnen.maar die onder hun deskundige oog en visie dit misschien aan een aantal van hun leerlingen leren omdat volgens hun deskundigheid zowel ruiter als paard dit aan kunnen
KiWiKo schreef:maar waarom kan het niet door de beugel? Kan het niet door de beugel omdat het er gewoonweg niet vriendelijk uitziet, of kan het niet door de beugel omdat het bewezen slecht is........ waarom kan het niet door de beugel?
MarcelDufour schreef:Dit is de link naar dat onderzoek; Rollkur....adembenemend!
http://www.xing.com/net/klassischereiterei/news-278230/forschung-belegt-rollkur-raubt-pferden-den-atem-27402036/27431180
En ook hier kun je, indien je wilt, een zeer goed onderbouwd artikel lezenhttp://www.sustainabledressage.net/rollkur/how.phpkamsel schreef:paarden worden helemaal niet uren zo gereden! Er is zowat niet een ruiter die uren met hetzelfde paard traint. Zeker profi's niet, want daar zijn ze a) te lui voor, en b) als ze dat zouden doen konden ze maximaal 3 paarden op een dag rijden!Vind dat ze wel erg goed kunnen lopen met hun dichtgedrukte keel. Je zou verwachten dat ze, want ze worden úren zo gereden, dat ze toch wel een keer om zouden vallen...
Misschien zijn deze paarden wel buitenaards....