Discussie's, kan het de meningen veranderen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:53

Ik voelde me ook niet aangevallen hoor, ik wilde alleen het volledige verhaal laten zien zodat er een reeel beeld gevormd wordt. Ik ben zelf namelijk ook superkritisch op mijn eigen rijden en eigen foto's, maar ik kan wel blij zijn met een bepaalde fase in mijn training, ook als daar nog genoeg aan moet verbeteren. Ik ken het paard, weet waar hij vandaan gekomen is en ik ben heel trots op hem, om zijn inzet en werklust en dat hij met het lijf dat hij heeft toch bepaalde dingen oppakt en doet voor me, dat vind ik gewoon waanzinnig.

Ik wist niet dat je de JM methode gebruikte, en wat mij betreft, ik zou het heel leerzaam vinden als je eens langs zou willen komen en eea uit te leggen, mijn paard eens te voelen etc want vooral op biomechanisch-en spiertechnisch vlak wil ik nog zoveel meer leren, ook omdat me dat in mijn lessen en rijden erg van pas komt. En wat je zegt, losser kan het altijd. Ik ben ook echt niet anti hoor.

Weet je wat, doen we eerlijke ruil, kom ik ook een keer bij jou om je rijtechnisch eens te helpen, als je dit wil hoor! Wellicht heb jij daar weer iets aan voor jouw klanten, ik vind sowieso dat er weinig contact is tussen bijvoorbeeld instructeurs en fysio's, terwijl we elkaar juis zouden kunnen helpen denk ik.

pasdedeux

Re: Discussie's, kan het de meningen veranderen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:57

Lijkt me leuk! Ben het helemaal eens dat er te weinig contact is tussen instructeurs en fysio's en een andere visie op mijn rijden is altijd welkom. Ik pb je mijn nummer even.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:02

Een goede training, met goede losmakende oefeningen, de warm up en de werkelijke training, en weer het afbouwen, dus uitrijden.
Dit wordt maar al te veel vergeten, en met goed rijden kan men veel verbeteren, en het paard los houden.
Massage is nodig wanneer een paard verreden is, dus met andere woorden verkeerd getraind is, het is dan een ondersteunend middel.
Veel hou ik er niet van, ken enkele goede behandelaars maar die zeggen inwezen hetzelfde.
Door verkeerd rijden komen de meeste verspanningen tot stand.
Dressuur is juist om paarden los te krijgen, daarom zijn er zoveel oefeningen die gericht bepaalde spieren ontwikkelen.
Vreemd vind ik wanneer vanaf een foto de conclussie gemaakt wordt de broekspier is te veel ontwikkeld???
Hoe kan men dat daadwerkelijk zien in een aanspanning die het paard op dat moment doet, men kan het alleen raden, en het klinkt intressant.
De Jack Meagher methode kan iedereen leren en is intressant omdat men gelijker tijd leert welke oefening welke spieren nodig heeft, maar het blijft een ondersteuning van het werkelijke dressuur rijden, meer niet.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:11

Tja zonder training ontwikkeld een paard geen spieren, lijkt me een logisch verhaal. Ik beweer ook niet anders.
Massage is nodig bij paarden die verreden zijn maar ook bij paarden die trauma van buitenaf hebben meegemaakt, dus uitglijders, vallen ed en natuurlijk is het een ondersteuning van training, wat heb je aan een los paard dat in de wei loopt?
De gluteus is teveel ontwikkeld. Hoe ik dat van een foto kan zien? Het is wellicht een enigzins vertekend beeld dat je hebt van een foto maar logisch nadenkend: als je weet welke spieren een paard zou moeten aanspannen in een bepaalde oefening en je ziet daar in dit geval de gluteus mooi bollen maar andere spieren minder dan zou je daar een conclusie uit kunnen trekken. Je kunt toch ook aan een foto zien of het paard meer of minder zijn bekken kantelt als je weet waar het bekken zit?

(edit typefout)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:42

ik ben van mening dat 90% van alle lichamelijke beberkingen rijtechnisch oplosbaar zijn, mits je weet wat en waarom je een oefening doet.

en ben ik van mening dat dit alles valt of staat met correcte teugelvoering en rijkustig gevoel.

mol

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:02

pasdedeux schreef:
Tja zonder training ontwikkeld een paard geen spieren, lijkt me een logisch verhaal. Ik beweer ook niet anders.
Massage is nodig bij paarden die verreden zijn maar ook bij paarden die trauma van buitenaf hebben meegemaakt, dus uitglijders, vallen ed en natuurlijk is het een ondersteuning van training, wat heb je aan een los paard dat in de wei loopt?
De gluteus is teveel ontwikkeld. Hoe ik dat van een foto kan zien? Het is wellicht een enigzins vertekend beeld dat je hebt van een foto maar logisch nadenkend: als je weet welke spieren een paard zou moeten aanspannen in een bepaalde oefening en je ziet daar in dit geval de gluteus mooi bollen maar andere spieren minder dan zou je daar een conclusie uit kunnen trekken. Je kunt toch ook aan een foto zien of het paard meer of minder zijn bekken kantelt als je weet waar het bekken zit?

(edit typefout)

Allemaal zeer oppervlakig geschreven.
Natuurlijk bij trauma´s, maar ook een groot deel van die kan men met training weer wegkrijgen.
Wat u schreef, dat men meer hand in hand zou moeten werken dat is goed.
Maar de meeste van uw collega´s gaan te ver, die geven aan hoe getraind dient te worden, er zijn vele zeer vele charletans.
Wanneer men werkelijk iets wil verbeteren dan is het in de eerste plaats het rijden, dat houdt in de instructie.
Wanneer het rijden verbeterd zou worden dan had men lang zoveel problemen niet, met de paarden.
Het masseren wat ik zelf ook doe, maar dan bij "probleem"paarden is een fijne ondersteuning bij het rijden, dat zou elke instructeur moeten leren.
Men krijgt een veel betere blik voor wat je nu werkelijk doet met bepaalde oefeningen.
Maar alle andere dingen van de fysio´s is onzin, aangezien het rijden het goede rijden juist fysiotherapie is.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:09

Vraag me af hoeveel mensen er van mening zullen veranderen, door de nieuwe regels?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:10

ik niet :D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:14

U kan niks overtuigen en van mening doen veranderen, bent u te eigenwijs voor. Even voor de duidelijkheid, ik bedoel dit als humor.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:17

ik kan er ook wel om lachen :) want je hebt gelijk :)

maargoed, vice versa natuurlijk ook....... onbegonnen werk om jouw te overtuigen :D :D

geeft niet, alleen denk ik dat het beter is dat wij dan maar niet meer met elkaar discusseren en gewoon lekker lol gaan hebben met elkaar over dingen waar we wel overeenstemming (al dan niet deels) in hebben :)

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:17

Het is net zo ''oppervlakkig'' beschreven als uw verhaal hierboven, wat wederom een herhaling is van wat uw al eerder schreef. Maar goed, ik vind het zeker waar dat een instructeur een bredere blik hoort te krijgen op het gebied van spieren en vind het daarom ook leuk dat mindfields daarvoor open staat. Zoals ik ook open sta van haar te leren in een dressuurles.

Ik zal het nog breder trekken ik vind dat niet alleen instructeurs maar ook ruiters moeten weten hoe een paard zijn bewegingsmechanisme werkt. Ik hoop dat ze gaan begrijpen dat ze anky niet na moeten gaan doen omdat ze snappen dat daar een proces aan vooraf gaat alvorens een paard zo diep kan lopen en dat het niet een kwestie is van in de krul trekken of dat ze snappen dat neus netjes uit de loodlijn nog wel samen moet gaan met ruggebruik en niet met een weggedrukte rug en een hoog kruis zoals je ook welleens tegenkomt (ook bij de klassiekers!). En dat ze snappen dat een paard bepaalde oefeningen niet kan uitvoeren als bepaalde spieren vastzitten en dat ze snappen dat als een bekken scheef is een rechte wissel springen verrekte lastig wordt.

Wat betreft massage. Zoals ook bij instructeurs goede en minder begeleiding kunt vinden zo heb je ook verschillende massagetechnieken die niet allen even effectief zijn. Persoonlijk vind ik de JM het meest effectief (tot dusver, maar wie weet wordt ik in de toekomst overtuigd van een nog betere methode). Ook bij goed getrainde paarden vind je echt genoeg spierproblemen, net zoals elk mens ook wel ergens in zijn lijf een spierprobleem heeft zitten.
Maar inderdaad, ook een JM masseur krijgt een paard niet los als wervelblokkades of artrose of iets dergelijks de oorzaak zijn of een butsende ruiter die aan het bit hangt en op zijn zadel ploft.

Zelf ben ik niet eens begonnen met JM maar met osteopathie en chiropractie. Door een discussie hier op bokt met een JM masseuse ben ik in aanraking gekomen met deze manier van masseren en zij heeft mij OVERTUIGD dat mijn idee van een losse spier en een los paard bijgesteld moest worden want het kon nog losser. In mijn geval werd ik overtuigd door de resultaten die ik met mijn eigen ogen zag. Niet zozeer door de discussie zelf, daar werd slechts mijn nieuwsgierigheid door gewekt. In die zin denk ik dat een discussie wel het begin is van een verandering van mening. En wie weet verander ik mijn mening door andere resultaten wel weer. Een mens kan alleen iets leren door open te staan voor andere inzichten.

Ik zie paardengezondheid als een geheel: absoluut goede training is daarbij heel erg belangrijk, maar ook voer, het gebit, de natuurlijke bewegingsmogelijkheden, hoefsmit, dierenarts, masseurs, krakers ed en laten we ook niet vergeten een goed zadel.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:19

Ik had in mijn vorige bericht de professor moeten quoten maar ik denk dat het duidelijk is dat ik op hem reageerde. :D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:33

KiWiKo schreef:
ik kan er ook wel om lachen :) want je hebt gelijk :)

maargoed, vice versa natuurlijk ook....... onbegonnen werk om jouw te overtuigen :D :D

geeft niet, alleen denk ik dat het beter is dat wij dan maar niet meer met elkaar discusseren en gewoon lekker lol gaan hebben met elkaar over dingen waar we wel overeenstemming (al dan niet deels) in hebben :)

Gelukkig maar, dan kunnen we daar beide om lachen. Zo koppig als een ezel kan ik zijn, maar dat wil niet zeggen dat ik niet mijn mening kan en niet wil veranderen. Mij zo ver krijgen is wel een ander verhaal, omdat ik als hoefsmid zijnde te veel heb gezien en meegemaakt, bij de mensen "thuis", klinieken, wedstrijden, keuringen en opleidingen. Daarbij ben ik ook niet een heilige ruiter, ook ik heb mijn fouten gemaakt (en bega die nog, maar dan anderen fouten gezien het feit ik ook maar mens ben). Gelukkig ben en wordt ik daar altijd genadeloos voor afgestraft, "vroeger" beter en meer dan nu de goede oude tijd van militair is milder geworden. Maar de paarden bestraffen nog steeds hetzelfde, gelukkig maar dat die niet veranderen.
U en ik kunnen elkaar uit de weg gaan, ontwijken en negeren. Maar gevoel voor humor hebben wij beide, als we daar nu meer gebruik van maken.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:10

Wanneer de goede instructeurs weten hoe het paard biomechanisch in elkaar steekt dan leren de ruiters toch ook.
Het is toch de opgave van de instructeur zijn weten verder te geven.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:18

Het totaalplaatje moet gewoon kloppen, centraal zou moeten staan het PAARD, en daar moet alles op aangepast worden. Elk paard is anders maar elk paard verdient een ruiter die hem begrijpt, een instructeur die zijn ruiter helpt hem te fitnessen, voeding, etc. Maar ik denk echt serieus dat als er deze week alleen iets gedaan zou worden aan het niveau instructie en het niveau van de ruiters, volgende week een heleboel paarden een heel stuk gelukkiger zijn. Ik gok zelfs dat als een bepaalde groep paarden mochten kiezen:

-dagelijks paar uur meer naar buiten dan normaal

of:

-Ruiter die met meer gevoel rijdt en minder stoort, en dan maar meer op stal staan

90% van die paarden voor het laatste antwoord kiezen.

Omdat je met verkeerd rijden meer kapot maakt dan je met een paar uur meer weidegang nog goed kunt maken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:40

ik ga met mindfields mee in haar stelling :)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:47

Denk dat u gelijk heeft Mindfields.
Daarom ben ik voor een goed opgeleide instructie.
Die de ruiter goed op paard zet.
Die steeds het paard op de voorgrond zet.
Die er op toe ziet dat het paard zo gehouden word als het voor dat paard het beste is.
Die steeds blijft leren en studeren, die minimaal 4x in het jaar samen komt met zijn collega´s,om theoretisch en praktisch wakker te blijven.
Dat instructeurs samen werken met paard en ruiter.
Die geduldig is en ook energisch ingrijpt wanneer de ruiter hard word.
En zo kan ik nog wel honderde punten opschrijven.
Een instructeur moet het voorbeeld zijn en rust uitstralen, maar altijd allert.
Het doel van het rijden is, toch nog altijd het zelfde gebleven, met zo weinig mogelijk zichtbare hulpen, zo lichtmogelijke, te rijden.
En dat kan alleen door een onafhankelijke zit, en het niet storen van het paard maar het begeleiden van het paard.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:58

Zulke instructeurs ben ik helaas maar twee keer tegengekomen en ik geloof dat men tegenwoordig heel anders opgeleid wordt tot instructie helaas.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:01

Dat komt mede omdat de hippische opleidingen modern zijn mee willen gaan in de moderne tijd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:02

ik voor een vond de Orun een blammage........... het is dat ik het papiertje nodig had voor mijn bedrijfsaansprakelijkheids verzekering......... maar ik vond het echt om te huilen.......

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:03

Heino schreef:
Zulke instructeurs ben ik helaas maar twee keer tegengekomen en ik geloof dat men tegenwoordig heel anders opgeleid wordt tot instructie helaas.

Dat is ook zeer jammer, heb gelukkig wel een goede en zware opleiding genoten.
Maar dat is een paar jaartjes geleden.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:06

De hoefsmidopleiding van deurne is ook ingehaald, door hun arrogantie en monopoly positie. Het was voor de anderen opleidingen, een extra motivatie beter te worden. Hoewel alle opleidingen goed samenwerken en er een vriendschappelijke strijd is op de wedstrijden van de verenigingen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:11

zowizo hoef je niet meer trots te zijn als je in de afgelopen 15 jaar afgestudeerd bent van Deurne.......

In mijn tijd was het echt een opleiding, Nu gaat het ook nergens meer over....... je wil niet weten wat voor een bedroevende dingen ik mee heb gemaakt met stagaires..........

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:11

Professor: je bedoelt een opleiding waarbij je je instructie diploma hebt gehaald of niet? Welke opleiding is dat dan?

FaberSmid: de fijne instructeurs die ik ken zijn inderdaad beiden van de "oude stempel" ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:19

Mindfields schreef:
Ik gok zelfs dat als een bepaalde groep paarden mochten kiezen:

-dagelijks paar uur meer naar buiten dan normaal

of:

-Ruiter die met meer gevoel rijdt en minder stoort, en dan maar meer op stal staan

90% van die paarden voor het laatste antwoord kiezen.

Omdat je met verkeerd rijden meer kapot maakt dan je met een paar uur meer weidegang nog goed kunt maken.

Gelukkig sluit het een het ander niet uit.
Wanneer je aan beide zaken wil en kunt voldoen, vergroot je het levensgeluk natuurlijk enorm!
Ik begrijp de vergelijking dus niet helemaal, ik vind beide zaken niet wenselijk...