Wanneer rijden jullie met sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kellytjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:01

Absoluut niet!! heb een hekel aan sporen om maar netjes te zeggen.
Paardrijden vind ik.. moet zo natuurlijk mogelijk zijn. dus met je lichaam
kun je al veel kenbaar maken mits je weet hoe..

Ik zeg zelf ik moet ook weer een hoop leren maar sporen heb ik daar echt niet bij
nodig. En anders heb ik maar pech :9

Everytime

Re: Wanneer rijden jullie met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:06

Ìk rijd nooit met sporen. Op mijn verzorgpony is het niet nodig, super aan het been. Reageert op de lichtste kuitdruk.
En op de manege mag het niet.

Tourrebout

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:11

Ik rijd met sporen om de hulpen fijner te kunnen geven.. een rustige beenligging is wel fijn voor je paard ;)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:13

Kellytjuh2 schreef:

Ik zeg zelf ik moet ook weer een hoop leren maar sporen heb ik daar echt niet bij

Waar komt die hekel vandaan?
Met je sporen kun je veeel kleiner, nauwkeuriger en handiger zijn dan met je been, mits je weet hoe...

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:52

Ik heb ooit één keer met sporen gereden.
Daarvoor vond ik dat ik er nog zeker niet klaar voor was omdat ik vond dat m'n beenligging niet voldoende was ;)
Ik heb ook nu geen sporen nodig. Rij op een jonge pony en een oudere haflinger.
Deze zomer ga ik waarschijnlijk wel met sporen rijden omdat ik dan op andere paarden ga rijden en daarmee de wedstrijden in. Maar soms vind ik dat sommige mensen echt onnodig sporen gebruiken. Het is enkel en alleen om je hulpen te verfijnen! Niet om hem voorwaartser te maken ;) Ook moet je een stille beenligging hebben anders vind ik het zielig.

Kellytjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 14:37

Bonita_Bon schreef:
Kellytjuh2 schreef:

Waar komt die hekel vandaan?
Met je sporen kun je veeel kleiner, nauwkeuriger en handiger zijn dan met je been, mits je weet hoe...

Nou ja, laat ik me even anders verwoorden ;)
Ik heb een hekel aan personen die sporen gebruiken zonder dat ze weten waar ze mee
bezig zijn. Als het op een paardvriendelijke manier gebruikt wordt dan geen bezwaar ;)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 14:38

oeh dat is al veel genuanceerder ;) ik rij zelf ook met sporen. mijn paard is wel zo aan het been dat ie ook zonder reageert. ik gebruik ze dus alleen om de hulpen te verfijnen of eventueel te verduidelijken.

niellaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:56

Ik rijd me pony nooit met sporen.
vind het bij andré nutteloos.

x *D

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 16:02

ik gebruik ze niet en snap wel dat sommige ze gebruiken maar er word vaak verkeerd gebruik gemaakt van sporen.
als je geen stil been hebt gebruik ze dan nooit.
en heb 1 keer gezien dat iemand ze zo fout heeft gebruikt het paard zat onder het bloed bij zijn buik .
dus gebruik ze goed als je ze gebruikt aub.
ik doe het niet in elk geval.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 16:04

Op mijn bijrijdpaard rij ik wel met sporen. Hier ben ik mee begonnen omdat ze erg tegen het been was, maar een tikje met de zweep niet accepteerde. Mijn spoor gebruikte ik op dat moment als zweep, door haar ermee aan te tikken op het moment dat ik geen reactie kreeg op kuithulp.

Nu is ze fijn voorwaarts en gebruik ik een spoortje voor het verfijnen van de hulpen, bijvoorbeeld bij de zijgangen of ter ondersteuning van wat meer verzameling.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 16:12

Mijn jonge paard (4,5) heb ik nog nooit met sporen gereden. Vind ik gewoon niet nodig in de basis.
Ik verbijster me ook op wedstrijden keer op keer. Niet alleen in de B, maar ook in de L1, en nu ik 1 keer L2 ben gestart heb ik werkelijk geen 1 deelnemer kunnen vinden zonder sporen. Ik was de enige... onbegrijpelijk, voor mij in ieder geval. Ik begrijp werkelijk niet wat je in de B of L klasse met een paar sporen moet. Heb combinaties zien rijden, ook met jonge paarden, die iedere pas de spoor erin prikken, en nog is het paard niet voorwaarts genoeg. Het lijkt wel een mode verschijnsel.
Over een tijdje wil ik die van mij er wel rustig aan gaan wennen, voor het iets verfijnen van de zijgangen ter voorbereiding op de M klasse.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 16:17

Sporen dienen ook helemaal niet te worden gebruikt om het paard voorwaarts te houden. Ik vind wel dat je ze mag gebruiken om een paard voorwaarts en voor het been te krijgen, mits je ze gebruikt als zijnde een zweep. Met zweep tik je ook niet iedere pas aan, met sporen dus ook niet. Als mijn paard niet voor het been is, geef ik een tikje bij met spoor. Bij positieve reactie doet hij verder niets.

aesthetic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:19

Nooit, paardrijden doe je voor de lol & ontspanning voor het paard.
Niet om een paard in de buik te prikken met scherpe sporen..
Als ik een verzorgpony heb, ga ik ook zo veel mogelijk paardvriendelijk rijden. ;)

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:25

Ik rijd met wielsporen, maar gebruik ze spaarzaam.
Met een zweep ben ik veel onrustiger met mijn handen bezig en met sporen kan ik netjes stil blijven zitten.

Elmyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:30

Wat vinden jullie ervan dat 10 jarigen met sporen rijden, omdat de pony "lui" is.
Zou op beenhulpen niet reageren, en zweep schijnt dan ook niet voldoende te zijn.
Niveau van de rijder is bixie!
Tijdens de wedstrijden mag het niet, maar in de manege les, en privé wordt er dus met sporen gereden.
Ik vind het vreselijk, leer dan eerst rijden!

ingrid50

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 10:49

Misschien kun je het afwisselen en daarna zonder rijden als ze aan het been is.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 23-03-10 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Hoofdletters uit de tekst verwijderd voor een betere leesbaarheid.

silke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 17:51

ik rijd alleen met sporen op wedstrijd vlak voordat ik de ring inga en dan zo'n kleintjes. ik wil mijn paarden zo achtief moegelijk voor mijn been houden dus probeer ik altijd zonder maar in de proef heb ikz e nogdig zodat ik hem nog beter om mijn been kan buigen.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 21:33

AxMigo schreef:
Nooit, paardrijden doe je voor de lol & ontspanning voor het paard.
Niet om een paard in de buik te prikken met scherpe sporen..
Als ik een verzorgpony heb, ga ik ook zo veel mogelijk paardvriendelijk rijden. ;)

Voor de lol en ontspanning van je paard? wat een grap, paardrijden doe je voor jezelf, als je paard het voor het zeggen zou hebben zou hij lekekr de hele dag ravotten met vrienden, dromen, eten en slapen. Ben het met je eens dat sommige vriendelijker om mogen gaan met hun sporen. Maar om het per definitie dieronvriendelijk te noemen...

DaniqueKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:18

Ik rijd niet met sporen, hou er niet zo van :(

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:20

Ik rij eigenlijk altijd met sporen. Paard loopt op ZZ-licht niveau en met de meeste oefeningen is het toch net iets makkelijker. Het kan ook zonder sporen, maar dat ziet er veel rommeliger uit en er ontstaat vaker verwarring bij het paard. Dus vandaar met sporen om :)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:31

Jammer dat er meteen zo negatief gereageerd wordt over sporen..
Ikzelf gebruik ze niet, omdat het niet nodig is.

Lieszn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 15:27

Ik rijd nooit met sporen, 2sec en ik lig eraf.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:25

Dan heb jij een heel bijzondere beenhouding.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 06:20

Met peerd die ik nu heb, rij ik nooit met spoor. Zij is erg op het been. Iedere kleine hulp, begrijpt zij.

Heb op een verzorgpaard wel altijd met sporen gereden. Maar dat was een oud manege paard, wat alleen de erge grofe hulpen begreep/voelde.
Zachte kuithulp voelde/reageerde die niet op.
Voor de lastigere oefeningen kon ik dan net even een beetje meer duidelijkheid geven ipv hem die kant op te schoppen.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:33

ik ben zelf helemaal niet van de sporen . mits je veel rijervaring hebt , ik zie namelijk vaak genoeg mensen die hun voeten niet stil kunnen houden , de sporen komen tegen de buik, het paard sprint weg , en krijgt vervolgens straf . zielig vindt ik het niet , al ziet het er wel zo uit . je moet er dus wel goed mee om kunnen gaan , en het moet ook nodig zijn ! ik ken er namelijk ook nog wel een paar die het doen ''omdat het zo mooi staat '' sja , daar hoef ik niets over te zeggen denk ik .

liefs femke