Dressuurruiters banger dan springruiters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 11:19

Ik vind dat er niet echt een verschil.
Want er zijn een dressuur ruiters die wel veel lef hebben maar die dressuur leuker vinden als springen.
of springen helemaal niet leuk vinden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 11:48

Ben het niet met de stelling eens als ik naar mezelf kijk. Ik rijd ook alleen dressuur en ben echt geen dressuurmuts die nooit buiten rijd. Minimaal 1 keer per week maken we een lekkere buitenrit, en ik rijd ook regelmatig buiten op de renbaan die bij onze stal ligt, we rijden dan midden tussen de paarden die crossles krijgen (en die komen niet in stap voorbij). Enige wat ik niet durf is springen...dat komt omdat ik er vroeger een paar keer echt gemeen af ben gevallen en daarna nooit goede begeleiding heb gehad om het springen weer op te pakken.

Wel is het zo dat er bij een dressuurwedstrijd meer gemiept wordt als bij een springwedstrijd, paarden die wat fris zijn worden eerst gelongeerd voordat de ruiter erop stapt terwijl een springruiter er gewoon op zou gaan zitten en zou gaan rijden. Ook is er bij het losrijden zelf veel meer "getrut" in de dressuur bijvoorbeeld als 2 ruiters het niet eens kunnen worden over wie er voorrang heeft. Alleen weet ik niet of dit nu perse met angst te maken heeft, of gewoon het feit dat de een zich beter/meer voelt als de ander, of gewoon zo geconcentreerd en gespannen is dat het als enorm storend wordt ervaren als er ineens een ander "in de weg" rijdt.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 15:50

In mijn ogen is de gemiddelde dressuurruiter zeker wel banger dan een gemiddelde springruiter. Een paar voorbeelden:

-Prijsuitreiking springruiters altijd in galop, dressuurruiters in stap of draf.
-op een springwedstrijd veel muziek, rumoer en drukte, op een dressuurwedstrijd doodse stilte.
-zadelmakmakers zijn over het algemeen springruiters.
-Pavo-cup paarden gaan met ruiter erop en aan een touwtje met begeleider naar de ring, Vion-cup paarden gaan gewoon onder de man zonder begeleider naar de ring.
-etc.

Hierbij heb ik het dus gewoon over het gemiddelde wat ik zelf zie om me heen. Ik zeg dus niet dat iedere dressuurruiter schrik heeft en iedere springruiter stoer is. Ik ken zeker hele stoere dressuurders, maar er zijn gewoon een stuk minder bange springers. Dit verschil zie ik op elk niveau.
Daarbij is het natuurlijk onzin om te zeggen dat springpaarden braaf gefokt zijn, want ik heb zowel dressuur als springgefokte paarden gereden en ben erachter gekomen, dat karakter niet direct iets met de fokrichting te maken heeft, maar met de vooropleiding van het paard. Paarden die door een bange (dressuur)ruiter gereden zijn, zijn vaak zelf wat banger en lastiger, of het nu bijvoorbeeld een Jazz of een Indoctro is maakt geen verschil.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 15:53

ik ben het met de stelling eens, ben een springruiter rid op een dressuur paard, dat ik inmiddels ook heb omgetoverd tot springpaard, maar dressuurruiters zijn ZEKER "banger" dan springruiters

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 15:57

schoentje schreef:
In mijn ogen is de gemiddelde dressuurruiter zeker wel banger dan een gemiddelde springruiter. Een paar voorbeelden:

-Prijsuitreiking springruiters altijd in galop, dressuurruiters in stap of draf.
-op een springwedstrijd veel muziek, rumoer en drukte, op een dressuurwedstrijd doodse stilte.
-zadelmakmakers zijn over het algemeen springruiters.
-Pavo-cup paarden gaan met ruiter erop en aan een touwtje met begeleider naar de ring, Vion-cup paarden gaan gewoon onder de man zonder begeleider naar de ring.
-etc.

Hierbij heb ik het dus gewoon over het gemiddelde wat ik zelf zie om me heen. Ik zeg dus niet dat iedere dressuurruiter schrik heeft en iedere springruiter stoer is. Ik ken zeker hele stoere dressuurders, maar er zijn gewoon een stuk minder bange springers. Dit verschil zie ik op elk niveau.
Daarbij is het natuurlijk onzin om te zeggen dat springpaarden braaf gefokt zijn, want ik heb zowel dressuur als springgefokte paarden gereden en ben erachter gekomen, dat karakter niet direct iets met de fokrichting te maken heeft, maar met de vooropleiding van het paard. Paarden die door een bange (dressuur)ruiter gereden zijn, zijn vaak zelf wat banger en lastiger, of het nu bijvoorbeeld een Jazz of een Indoctro is maakt geen verschil.

-springpistes zijn groter dan dressuurpistes. Logisch dat wij het dus in draf doen ivm veiligheid
-Prijsuitreiking van dressuur is altijd met veel muziek enz. Ook hebben we regelmatig achtergrond muziek MAARRR bij dressuurruiters wordt vaak de proef voorgelezen, dan is het fijn als je je voorlezer ook daadwerkelijk hoort.
-Zat dressuurruiters die zadelmak maken :? Niet meer of minder dan springruiters? :?
-Niet elk pavo cup paard zal aan een lijntje hangen :=

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 17:04

pharagirlke schreef:
-springpistes zijn groter dan dressuurpistes. Logisch dat wij het dus in draf doen ivm veiligheid
-Prijsuitreiking van dressuur is altijd met veel muziek enz. Ook hebben we regelmatig achtergrond muziek MAARRR bij dressuurruiters wordt vaak de proef voorgelezen, dan is het fijn als je je voorlezer ook daadwerkelijk hoort.
-Zat dressuurruiters die zadelmak maken :? Niet meer of minder dan springruiters? :?
-Niet elk pavo cup paard zal aan een lijntje hangen :=

De meeste grote dressuuruitreikingen worden gedaan op het hoofdterrein. Ik begrijp dat het leuker is om het paard z'n mooie draf nog even te showen, maar in stap is toch wel echt jammer. Doe dan helemaal geen prijsuitreiking met ereronde.

Ook bij proeven die uit het hoofd gereden worden, mag er absoluut niets geks gebeuren binnen de gehoor- en zichtomgeving van de ruiters.

Hier in de regio zijn de zadelmakmakers over het algemeen meer springruiters, ik weet niet precies hoe het in andere regio's zit.

Idd niet elk Pavo-cup paard aan een lijntje, maar wel een heel aantal, daar tegenover niet 1 Vion-cup paard.

Deze discussie gaat puur over angst van ruiters, absoluut niet over rijkwaliteiten. Ik heb dus niks tegen dressuurruiters, maar ik weet wel zeker dat het gemiddelde banger is dan de gemiddelde springruiter. Dat durven de meeste dressuurruiters die ik spreek zelf ook wel toe te geven.
Ze zouden eigenlijk eens een grote test moeten doen tussen spring- en dressuurruiters uit alle nivo's, maar dat kunnen we de dressuurruiters natuurlijk weer niet aan doen ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 17:10

Ik weet niet hoe het in Nederland gaat maar hier wordt het toch minimum in draf gedaan hoor :?

Op zo'n hoog niveau is het ook bij de springruiters muisstil op wat "oeh" en "ah" na.... Je bent nu basis ruiters springen aan het vergelijken met hoog niveau dressuurruiters en da's onzin... Het is of beide in de basis, of beide op hoog niveau. ;) Overigens heb ik bij Totilas het publiek ook al uit zn dak horen gaan :+

Hier zijn dat vnl dressuurruiters, springruiters houden zich daar niet mee bezig en als ze het doen mag je het dier eerst corrigeren voor je er echt mee aan de slag kan :\ Maar goed, dat is iets van hier in de omgeving. Zadelmak maken is een vak apart, geen kwestie van dressuur of spring ruiter maar gewoon een vak apart. Je kan een paard inrijden, of je kan het niet... Of je nou graag springt of graag dressuurt doet er niet toe.

Pavo cup paarden zijn ook iets jonger als Vion cup... Vion cup mag tot 7 jaar en pavo tot 5 geloof ik. Bovendien ligt dat niet aan de ruiters maar aan de omgang van de fokkers van die paarden... Stel je voor dat er wat met ze gebeurt :roll: Springruiters zijn over het algemeen meer van "tis een peerd, die red zich wel" tegenover dressuurruiters die steeds bang zijn dat hij zich bezeerd oid. Dát is wel iets wat me opvalt, maar dat heeft niets met angst op het paard te maken.

Dat jij dat zeker weet is dus het gene dat mij mateloos irriteert... Ik ben dressuurruiter dus ik ben bang? :+

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Dressuurruiters banger dan springruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 17:18

:D Ik ben het met de stelling en dus met Schoentje eens.

Door de bank genomen is het zo dat als een springpaard een keertje bokt dat de ruiter hem naar voren schopt en de dressuurruiter hem op de rem trekt.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 17:21

Ik denk dat iedereeen hier spreekt vanuit zijn eigen ervaringen en er dus niet echt een peiling getrokken kan worden van hoe het er in procenten aan toe gaat... Blijft een eindeloze discussie van 'mijn ervaring is dat hier in de buurt...' enz.

Ik zie nu trouwens ook geen nieuwe argumenten meer voorbij komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 17:23

ik ben het zeer zeker met je stelling eens... afgelopen 2 dagen al 2 keer foto's gezien van mensen die een slof er aan hingen want "hij bokt anders heel gemeen" of "hij gaat anders met me aan de kletter" dan denk ik écht van als je daar een slof voor nodig heb kun je beter terug naar een manege les gaan..

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 17:25

Met 'mensen' bedoel je dus dressuurruiters? Ik denk dat dit meer met onkunde te maken heeft dan met angst...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 17:27

Palouse schreef:
Met 'mensen' bedoel je dus dressuurruiters? Ik denk dat dit meer met onkunde te maken heeft dan met angst...

ja idd dressuur ruiters.. heeft idd ook met onkunde te maken maar ook met angst.. als je niet bang bent om te vallen waarom zou je er dan moeilijk doen over een bokje.. De meeste spring ruiters kijken niet zo op van een bokje of wat snelheid...

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 17:33

Omdat ze niet weten hoe ze het anders op kunnen lossen. Onkunde dus ;)

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 17:40

owjeee zulke veralgemeningen!!!!!!!!!!!!!!!
Op stal rijden alle springruiters met slof. Zijn die dan ook bang? ( dit gaat niet over basisruiters maar suptop ruiters)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 17:44

pharagirlke schreef:
Ik weet niet hoe het in Nederland gaat maar hier wordt het toch minimum in draf gedaan hoor :?

Op zo'n hoog niveau is het ook bij de springruiters muisstil op wat "oeh" en "ah" na.... Je bent nu basis ruiters springen aan het vergelijken met hoog niveau dressuurruiters en da's onzin... Het is of beide in de basis, of beide op hoog niveau. ;) Overigens heb ik bij Totilas het publiek ook al uit zn dak horen gaan :+

Hier zijn dat vnl dressuurruiters, springruiters houden zich daar niet mee bezig en als ze het doen mag je het dier eerst corrigeren voor je er echt mee aan de slag kan :\ Maar goed, dat is iets van hier in de omgeving. Zadelmak maken is een vak apart, geen kwestie van dressuur of spring ruiter maar gewoon een vak apart. Je kan een paard inrijden, of je kan het niet... Of je nou graag springt of graag dressuurt doet er niet toe.

Pavo cup paarden zijn ook iets jonger als Vion cup... Vion cup mag tot 7 jaar en pavo tot 5 geloof ik. Bovendien ligt dat niet aan de ruiters maar aan de omgang van de fokkers van die paarden... Stel je voor dat er wat met ze gebeurt :roll: Springruiters zijn over het algemeen meer van "tis een peerd, die red zich wel" tegenover dressuurruiters die steeds bang zijn dat hij zich bezeerd oid. Dát is wel iets wat me opvalt, maar dat heeft niets met angst op het paard te maken.

Dat jij dat zeker weet is dus het gene dat mij mateloos irriteert... Ik ben dressuurruiter dus ik ben bang? :+

Je leest niet! Ik zeg toch gemiddeld. In de ander post had ik ook al geschreven dat het niet voor elke dressuur en springruiter geld. Jammer dat veel mensen alleenmaar lezen wat ze willen lezen. Ook vervelend voor je dat je je zo snel geirriteert voelt achter een pc, doordat je simpelweg niet goed leest.

Op de meeste grote springwedstrijden is er wel zeker volop rumoer en harde muziek. In Den Bosch, Maastricht en Amsterdam is het misschien wat rustiger doordat de ring in een andere hal ligt en er hoge tribunes omheen staan, maar de gemiddelde nationale en internationale outdoor is het aan de springring met z'n tenten en strodorp eromheen een stuk onrustiger dan om de dressuurring. En waar bazeer jij op dat ik basis springen met topdressuur vergelijk?

Wat ik vergelijk bij de Pavo en Vion-cup zijn de 4- en 5-jarige spring- en dressuurpaarden even oud dacht ik (of ze moeten bij bij de dressuurpaarden ander leeftijdsnormen hanteren, maar lijkt me niet) Vrij eerlijke vergelijking dacht ik. de 6- en 7-jarige springpaarden laat ik even buiten beschouwing. De ereronde in stap was ook bij Pavo-cup.

Maar nogmaals ik heb het over het GEMIDDELDE en niet over jou, want ik ken je niet, dus voel je alstublieft niet aangevallen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 19:28

Omdat ik op de meeste grote springconcoursen weinig rumoer hoor, niet meer of minder dan rond grote dressuur concoursen. In de basis is er sowieso wat meer rumoer en in de losrijpiste ook :j Maar rond de wedstrijdring? Daar niet... Ik weet dat er bij ons regelmatig prijsuitreikingen zijn naast de ring waar nog proeven bezig zijn, zie daar weinig ruiters van op kijken hoor :+ Bokken wordt hier evenzeer aangepakt met een schop naar voren.
Als je het over het gemiddelde hebt, heb je het dus ook over mij want ik val evenzeer onder de gemiddelde dressuurruiter ;)

Het stomme is, als je nou gaat zeggen dat de gemiddelde springruiter niet degelijk dressuur kan rijden enz dan krijg je heel bokt over je kop want iedereen is anders, maar bij dressuurruiters mag dat wel :')
Echter als ik hier in België rond kijk dan zie ik in de basis en de subtop heeeeeel veel ruiters die enkel een wisseltje kunnen en voor de rest het peerd in de krul getrokken hebben maar meer niet.. Moet ik nu ook gaan beweren dat springruiters niet kunnen dressuren? Of mag ik er van uit blijven gaan dat ik gewoon slechte voorbeelden tegen kom?

Wb de prijsuitreiking: denk je er ook aan dat het soms van uit de organisatie uit gezegd wordt dat ze alleen mogen stappen/draven? ;) Wij krijgen regelmatig die beperking opgelegd (enkel draf of zelfs enkel stap) tot onze grote spijt.

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 20:24

Bij zo een stelling vraag ik mij steeds één ding af, wat is bang voor jullie? :)

Er zijn mensen die op alle paarden mogen gezet worden, tot de meest "gestoorde" toe en die mensen zijn niet bang. Zolang ze maar niet de hoogte in moeten.
Dan zijn er mensen die maar op 1 paard durven die hun "bevalt" maar die alles doen zolang ze de hoogte in gaan.

Voor mij is er een groot verschil tussen "bang" en "bang". Ik persoonlijk verkies dressuur. Ik ben een persoon die wel op veel paarden durft maar die minder durf springen. Een vriendin van mij is dan weer bang voor sommige paarden maar met aderen springt ze dan te gekke hoogtes. :)

Frederiekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 21:29

nou volgens mij is dat helemaal niet zo.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 21:41

Ik denk dat het heel erg eraan ligt hoe jezelf bent en wat je paard durft/kunt.
Maar ook dat je gedeeltelijk gelijk hebt. Met springen heb je sneller lef nodig om een overwinning te maken, je rijd op tijd hebt een bepaalde hoogte en breedte. Dresuur is anders. Een totaal ander wereldje en totaal andere mensen. Ook uitzonderingen natuurlijk!

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:08

Nog een stelling die ik zo ervaar
Springruiters kijken neer op Dressuur ruiters.

Springen kan je ook niet met dressuur vergelijken het is gelijk appels en peren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 06:27

schoentje schreef:

O, hoort dat zo?
Helaas zijn er volgens mij nog maar weinig basissportwedstrijden meer waar je nog ereronde rijdt, maar de drie keer dat ik er een mocht doen was dat toch echt in galop, ook gewoon in de B :D , aangalopperen achter de rest aan en maar hopen dat je hem houdt als hij gaat vanwege het onbekende applaus. Fijne van springen is natuurlijk dat je veel vaker die ereronde kunt rijden (oefenen). Bij dressuur is het bijna nergens meer, best jammer eigenlijk.
Bij de GP willen ze nogal eens een keer nog even die mooie passage laten zien, sommigen erachter die lager geeindigd zijn galloperen wel gewoon.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 10:29

uhmm dat dressuur ruiters hun ere ronde in draf is, is omdat het ook hoort! en net zoals een springruiter het in galop hoort te doen, dus een dressuur ruiter is daarom zeker niet banger ;)

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 10:35

ik ben denk dat het wel klopt,
ik spring en dressuur, bij springen vakt er iemand af en tsja die is wel boos maar klimt erop en zorgt even dat het paard het afleerd.
heb ook iemand met dresssuur eraf zien vallen (al meerdere) en de ouder/ grooms kunnen er mee lopen en meisje springt er even op voor de proef en er weer snel af.
ken ook een dressuur ruiter (uitzondering :P ) paarden waren aan de overkant aan het rennen paardje keek eens een keer meisje springt er huilend af en wint dan ook nog met 210 punten en dan denk ik van tsja !
Bij hoeft hij niets te proberen, er zijn natuurlijk ook dressuur ruiter die wel wat durven maar denk grotendeels niet

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 12:51

Ik ben het hier ergens wel mee eens...

Springruiters zoeken wel meer risico op en daarvoor heb je meer lef nodig... Omdat ze ook hoge sprongen zijn gewend kijken ze er vaak minder erg van op als het paard rare fratsen uit haalt ipv een dressuurruiter. Maar da's mijn mening, er zullen ongetwijfeld ook dressuurruiters met onwijs veel lef zijn

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:36

Aan de ene kant ben ik het wel met de stelling eens, maar aan de andere kant kan een Dressuurruiter evenveel lef hebben als een ruiter uit een andere discipline. Ik denk dat dit meer licht aan de ruiter zelf en niet aan de discipline.