Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
schoentje schreef:In mijn ogen is de gemiddelde dressuurruiter zeker wel banger dan een gemiddelde springruiter. Een paar voorbeelden:
-Prijsuitreiking springruiters altijd in galop, dressuurruiters in stap of draf.
-op een springwedstrijd veel muziek, rumoer en drukte, op een dressuurwedstrijd doodse stilte.
-zadelmakmakers zijn over het algemeen springruiters.
-Pavo-cup paarden gaan met ruiter erop en aan een touwtje met begeleider naar de ring, Vion-cup paarden gaan gewoon onder de man zonder begeleider naar de ring.
-etc.
Hierbij heb ik het dus gewoon over het gemiddelde wat ik zelf zie om me heen. Ik zeg dus niet dat iedere dressuurruiter schrik heeft en iedere springruiter stoer is. Ik ken zeker hele stoere dressuurders, maar er zijn gewoon een stuk minder bange springers. Dit verschil zie ik op elk niveau.
Daarbij is het natuurlijk onzin om te zeggen dat springpaarden braaf gefokt zijn, want ik heb zowel dressuur als springgefokte paarden gereden en ben erachter gekomen, dat karakter niet direct iets met de fokrichting te maken heeft, maar met de vooropleiding van het paard. Paarden die door een bange (dressuur)ruiter gereden zijn, zijn vaak zelf wat banger en lastiger, of het nu bijvoorbeeld een Jazz of een Indoctro is maakt geen verschil.
Niet meer of minder dan springruiters? 
pharagirlke schreef:-springpistes zijn groter dan dressuurpistes. Logisch dat wij het dus in draf doen ivm veiligheid
-Prijsuitreiking van dressuur is altijd met veel muziek enz. Ook hebben we regelmatig achtergrond muziek MAARRR bij dressuurruiters wordt vaak de proef voorgelezen, dan is het fijn als je je voorlezer ook daadwerkelijk hoort.
-Zat dressuurruiters die zadelmak makenNiet meer of minder dan springruiters?
-Niet elk pavo cup paard zal aan een lijntje hangen

Overigens heb ik bij Totilas het publiek ook al uit zn dak horen gaan 
Maar goed, dat is iets van hier in de omgeving. Zadelmak maken is een vak apart, geen kwestie van dressuur of spring ruiter maar gewoon een vak apart. Je kan een paard inrijden, of je kan het niet... Of je nou graag springt of graag dressuurt doet er niet toe.
Springruiters zijn over het algemeen meer van "tis een peerd, die red zich wel" tegenover dressuurruiters die steeds bang zijn dat hij zich bezeerd oid. Dát is wel iets wat me opvalt, maar dat heeft niets met angst op het paard te maken.

Ik ben het met de stelling en dus met Schoentje eens. Palouse schreef:Met 'mensen' bedoel je dus dressuurruiters? Ik denk dat dit meer met onkunde te maken heeft dan met angst...
pharagirlke schreef:Ik weet niet hoe het in Nederland gaat maar hier wordt het toch minimum in draf gedaan hoor
Op zo'n hoog niveau is het ook bij de springruiters muisstil op wat "oeh" en "ah" na.... Je bent nu basis ruiters springen aan het vergelijken met hoog niveau dressuurruiters en da's onzin... Het is of beide in de basis, of beide op hoog niveau.Overigens heb ik bij Totilas het publiek ook al uit zn dak horen gaan
Hier zijn dat vnl dressuurruiters, springruiters houden zich daar niet mee bezig en als ze het doen mag je het dier eerst corrigeren voor je er echt mee aan de slag kanMaar goed, dat is iets van hier in de omgeving. Zadelmak maken is een vak apart, geen kwestie van dressuur of spring ruiter maar gewoon een vak apart. Je kan een paard inrijden, of je kan het niet... Of je nou graag springt of graag dressuurt doet er niet toe.
Pavo cup paarden zijn ook iets jonger als Vion cup... Vion cup mag tot 7 jaar en pavo tot 5 geloof ik. Bovendien ligt dat niet aan de ruiters maar aan de omgang van de fokkers van die paarden... Stel je voor dat er wat met ze gebeurtSpringruiters zijn over het algemeen meer van "tis een peerd, die red zich wel" tegenover dressuurruiters die steeds bang zijn dat hij zich bezeerd oid. Dát is wel iets wat me opvalt, maar dat heeft niets met angst op het paard te maken.
Dat jij dat zeker weet is dus het gene dat mij mateloos irriteert... Ik ben dressuurruiter dus ik ben bang?
Maar rond de wedstrijdring? Daar niet... Ik weet dat er bij ons regelmatig prijsuitreikingen zijn naast de ring waar nog proeven bezig zijn, zie daar weinig ruiters van op kijken hoor
Bokken wordt hier evenzeer aangepakt met een schop naar voren. 

Wij krijgen regelmatig die beperking opgelegd (enkel draf of zelfs enkel stap) tot onze grote spijt. 
schoentje schreef:In mijn ogen is de gemiddelde dressuurruiter zeker wel banger dan een gemiddelde springruiter. Een paar voorbeelden:
-Prijsuitreiking springruiters altijd in galop, dressuurruiters in stap of draf.
, aangalopperen achter de rest aan en maar hopen dat je hem houdt als hij gaat vanwege het onbekende applaus. Fijne van springen is natuurlijk dat je veel vaker die ereronde kunt rijden (oefenen). Bij dressuur is het bijna nergens meer, best jammer eigenlijk.
) paarden waren aan de overkant aan het rennen paardje keek eens een keer meisje springt er huilend af en wint dan ook nog met 210 punten en dan denk ik van tsja !