De 'Hollandsche school' wat is dat ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 13:29

Janine1990 schreef:
Mijn hond is een kruizing, golden retriever x canadese herder. Ik weet niets van politiehonden af, maar de trainer uit ons dorp wellicht wel... :+

Interessante kruising, zal een leuke aangename hond zijn. Ben benieuwd bij welke vereniging uw dorp trainer lid is en wat voor honden voor wat af richt.

Kennen en kunnen is al jaren een verschil.

Maar beide gaan samen hand in hand.

Ik heb geen flauw idee wat de gelofte is, maar ik geloof dat iedereen zijn eigen gelofte aflegt naar zijn/haar paard toe.

Deze gelofte staat prachtig beschreven, heeft u jammer genoeg dus niet gelezen. Het "tegeltje" u vast wel bekend, is een aftreksel daar van.

Ik zeg niet dat Sjef en Anky het slachtoffer zijn, ik ben alleen van mening dat je niet over dingen moet praten waar je niets van af weet. En als je er iets mee wilt doen, je naar de bron moet gaan.

Dus ik kan er over meepraten, aangezien ik aan al uw eisen voldoe.

Maargoed, wie ben ik? Een simpel pennymeisje van 19 met geen enkele snars verstand van paarden. Ik heb niet eens een eigen paard :oo Ik denk dat ik mijn mening maar niet moet geven en gewoon mijn verzorgpownies moet gaan borstelen en er mee moet gaan wandelen. Ohja, ik zal niet vergeten een rol snoep mee te nemen om de pownies te verwennen :)
Wat mijn echte leven inhoudt, doet er weinig toe hier op bokt. Ik heb toch een EQ van 87, omdat mijn mening is dat je niet moet praten over dingen waarvan je het fijne niet weet.

Ik voldoe aan uw eisen om er over mee te praten, dus uw laatste is niet van toepassing. Net als de rest, gezien ik zo niet over u denk of oordeel. Het is dat u het zelf schrijft, geen ik erg negatief vindt. Dat u zo over u zelf denkt of denkt dat wij zo over u denken.

Janine1990

Re: De 'Hollandsche school' wat is dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 13:33

Joh, al sla je me dood. Ik heb geen idee waar die man traint. Ze hebben zelf een politiehond, die niet half zo gehoorzaam is als onze hond. Het interesseert me ook niet zo veel, aangezien ze geen boe of ba tegen me kunnen zeggen. Dat een meisje van 19 daar nog het goede voorbeeld over moet geven... 8)7

Enniewee, 'de gelofte' zegt me vrij weinig. Maar ben simpelweg van mening dat wederzijds respect de basis is van een goede band tussen ruiter en paard. Zoals ik vorig jaar leerde wat de beste stijl voor een leidinggevende is, participeren. :)

Dat laatste schrijf ik niet naar jou toe, maar het feit dat ik niet in deze discussie lijk te horen (door bepaalde mensen) omdat ik slechts 19 ben. EQ staat dan ook voor Equestrian Quotient.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 13:53

Janine1990 wederzijds respect altijd, maar dan ook naar de paarden en paardensport.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 14:04

Janine1990 ik denk dat het niet echt persoonlijk naar jou toe is bedoeld. Je kent het oude spreekwoord 'wat je zegt ben je zelf' vast wel.
Het is meer denk ik dat een aantal mensen al enige tijd kritisch een bepaalde trainingswijze waar inmiddels zelfs een label 'school' aan hangt bekritiseert. Daar is niets mis mee, kritisch kijken is iets wat iedereen (zou moeten) doet.

Het op de man/vrouw spelen is iets wat in discussies snel gebeurt, maar ga er niet in mee. Jij leert nu participeren, ik leerde twee management stijlen, de eerste, toen ik net in dienst kwam was autoritair leiderschap en de tweede, ruim 15 jaar later, was laissez-fairez (dat was in Amsterdam). Twee uitersten!

Wat ik hiermee bedoel is dat alles mode-gevoelig is en verandert, dat is mensen eigen. Het enige wat ongewijzigd is gebleven zijn de basale emoties en gevoelens van mensen en dieren.
Wees trots op wie je bent, en op de hond, zo te lezen is dat een kanjer.
Maar ook daar geldt, ieder individu is is wezen gelijk aan de ander.

Een goede discussie moet mogelijk zijn, zo lang niemand zichzelf verheft boven een ander. HC heeft in wezen ook geen ongelijk, zonder kennis van het paard zouden mensen zich niet bezig moeten houden met deze dieren.
Alleen dat is iets onmogelijks momenteel want paarden zijn nu toegankelijk voor iedereen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 14:33

Paardentango schreef:
Janine1990 ik denk dat het niet echt persoonlijk naar jou toe is bedoeld. Je kent het oude spreekwoord 'wat je zegt ben je zelf' vast wel.
Het is meer denk ik dat een aantal mensen al enige tijd kritisch een bepaalde trainingswijze waar inmiddels zelfs een label 'school' aan hangt bekritiseert. Daar is niets mis mee, kritisch kijken is iets wat iedereen (zou moeten) doet.

Het op de man/vrouw spelen is iets wat in discussies snel gebeurt, maar ga er niet in mee. Jij leert nu participeren, ik leerde twee management stijlen, de eerste, toen ik net in dienst kwam was autoritair leiderschap en de tweede, ruim 15 jaar later, was laissez-fairez (dat was in Amsterdam). Twee uitersten!

Wat ik hiermee bedoel is dat alles mode-gevoelig is en verandert, dat is mensen eigen. Het enige wat ongewijzigd is gebleven zijn de basale emoties en gevoelens van mensen en dieren.
Wees trots op wie je bent, en op de hond, zo te lezen is dat een kanjer.
Maar ook daar geldt, ieder individu is is wezen gelijk aan de ander.

Een goede discussie moet mogelijk zijn, zo lang niemand zichzelf verheft boven een ander. HC heeft in wezen ook geen ongelijk, zonder kennis van het paard zouden mensen zich niet bezig moeten houden met deze dieren.
Alleen dat is iets onmogelijks momenteel want paarden zijn nu toegankelijk voor iedereen.

En dat is wat ik bedoel ook in de paardensport. Ook dat is modegevoelig, kijk maar naar de invoering van de kür, jaren geleden!
Op het vlak van sport veranderen ALLE trainingsmethoden, kijk maar naar die ene schaatser (weet zo even de naam niet meer), hij schaatst op een andere manier tegenwoordig. Een nieuw ontwikkelde trainingsmethode.
Dat deze methoden te bekritiseren zijn, is onbetwistbaar. Iedereen heeft zijn eigen mening hierover, en daar moet je over discussieren, niet over oordelen.

Overigens zijn er tegenwoordig in theorie vier leidinggevende stijlen, en deze zijn afhankelijk van de instelling van de medewerker. Zo zou je het ook kunnen zien bij paarden, om door te werken naar een participerende stijl, in mijn ogen de optimale werking tussen werkgever/werknemer, ruiter en paard.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 19:19

Helaas, voor de paarden dan, is het paard zelf niet veranderd.
Bovendien heeft men door de selectie het 'ideale sportaard' gefokt toch?
Alleen moet je dat dier wel een beetje anders rijden, tikje akeling voor de spierspanning en het beeld, maar dat hoort er nu eenmaal bij.
Nee helaas die theorie gaat niet op.

Het vergelijk met schaatsers gaat ook niet op, de schaats is geen edel dier en voelt niet doordat het niet leeft.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 19:23

Wat een mens zichzelf aandoet, moet hij zelf weten, een paard kan niet zeggen nee dit niet, dat is een trouwe kammeraad waar vaak misbruik van gemaakt wordt.
En mijnheer Sjefke Janssen en mevrouw Anky van Grunsveen doen dat met paarden.
Het is maar goed dat ik geen paard ben.
Wat is Piet????
Zo heet mijn broer, en laat die aub weg dat is nl beter.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:07

Huertecilla schreef:
Paardentango schreef:
HC als uw stelling klopt getuigt dat niet echt van gelijkwaardigheid, en daar kan ik me niet in vinden.
In een volwassen discussie maakt het niet uit of iemand 6 of 60 is en of de achtergrond academi of kleuterschool heeft.

De grote overeenkomst is dat we allemaal gewoon mensen zijn die 'iets met paarden' hebben.

Het spijt me, maar het is niet mogelijk over trainingsmethodes te discussieëren zonder basis van kennis van gedragsleer, zonder kennis van zaken.
Wetenschap is maar theorie, doch in de praktijk laat niemand diens paarden op de Maasvlakte los om te bewijzen dat het zelf aan komt rennen om het bit aan te nemen voor een sessie Hollandse School :P
Dit in tegenstelling tot de keffende witte haarballen zodra ze een flyball-apparaat dénken te zien.

Het spijt me, ik ga wat nuttigs doen met mijn paarden. Stukje wandelen of zo....
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JOZVSZCT.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JKWMN8KA.jpg

Vinden de paarden het ook nuttig?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:11

Wat wil u nu bereiken met uw reactie tegen HC?

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:17

Paardentango schreef:
HC als uw stelling klopt getuigt dat niet echt van gelijkwaardigheid, en daar kan ik me niet in vinden.
In een volwassen discussie maakt het niet uit of iemand 6 of 60 is en of de achtergrond academi of kleuterschool heeft.

De grote overeenkomst is dat we allemaal gewoon mensen zijn die 'iets met paarden' hebben.

Paardentango, hier sla je de spijker op zijn kop! HC heeft het nog niet door maar hij stelt zich net zo op als Sjef Janssen, alleen hij bekijkt de zaak van een geheel andere kant. Ook hij dult geen tegenspraak, zijn waarheid is de enige echte. Als het te heet wordt onder zijn voeten gaat hij (in zijn ogen) iets nuttigs met zijn paarden doen.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:18

FaberSmid schreef:

De discussie is toch continu of wat wij doen met paarden in het belang is van hun welzijn? Nou ik vraag me af of wandelen dit is. Denk dat paard liever staat te eten in de wei

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:21

zipje71 schreef:
FaberSmid schreef:

De discussie is toch continu of wat wij doen met paarden in het belang is van hun welzijn? Nou ik vraag me af of wandelen dit is. Denk dat paard liever staat te eten in de wei

En wij mensen werken, dat doet een mens ook niet zo graag, daarom maar niet werken???
Paarden hebben ons dat gegeven wat wij nu hebben aan welstand.
Paarden leven al duizenden jaren naast de mens.
En paarden werken al duizenden jaren voor de mens, en dat zonder grote protesten.
Een wandelingetje voor een paard is niets voor hem, dat is juist goed mits men het paard niet negatief stoort in de beweging.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:27

Professor schreef:
zipje71 schreef:

En wij mensen werken, dat doet een mens ook niet zo graag, daarom maar niet werken???
Paarden hebben ons dat gegeven wat wij nu hebben aan welstand.
Paarden leven al duizenden jaren naast de mens.
En paarden werken al duizenden jaren voor de mens, en dat zonder grote protesten.
Een wandelingetje voor een paard is niets voor hem, dat is juist goed mits men het paard niet negatief stoort in de beweging.

Wat een nutteloze vergelijking. De mens zal wel moeten werken, zo werkt onze economie nu eenmaal.
En waar haalt u de wijsheid vandaan dat het paard zo'n wandelingetje wel op prijs stelt? Of bent u dr.Doolittle? Zolang de mens niet met dieren kan praten moeten wij gissen naar wat zij wel of niet fijn vinden en dit doen wij dus allemaal naar menselijke maatstaven, hoe goed we ons ook in een dier proberen te verplaatsen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:32

zipje71 schreef:
Wat een nutteloze vergelijking. De mens zal wel moeten werken, zo werkt onze economie nu eenmaal.
En waar haalt u de wijsheid vandaan dat het paard zo'n wandelingetje wel op prijs stelt? Of bent u dr.Doolittle? Zolang de mens niet met dieren kan praten moeten wij gissen naar wat zij wel of niet fijn vinden en dit doen wij dus allemaal naar menselijke maatstaven, hoe goed we ons ook in een dier proberen te verplaatsen.

Uw vergelijking of voorbeeld ook.
Een paard is in wezen een ondergeschikte van ons mensen, het is een edel dier die ons in het verleden begeleid heeft en die ons van nutzen geweest is.
Nu behandelen wij paarden als mensen, en dat vind een paard ook niet leuk.
Wij overdrijven het de laatste 45 jaar, en daardoor hebben de paarden het wezenlijk slechter omdat ze vertroetelt worden en gefokt of het kasplantjes zijn.
Maar een paard is er gewoon om te werken, maar wel zo dat zijn lichaam en geest heel blijven.
En daarom hebben wij mensen de dressuur ontwikkeld, om het gehoorzaam te maken en een langer te kunnen benutten.
En nu rijden ze dressuur wat martelen is, intens vernederen van het paard.
En daar gaat het eigenlijk om, niet dat buitenritje.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:37

zipje71 ik zie het paard los lopen van alles en is in alle staten op hol te slaan, op weg naar huis of de vrijheid. Waarom doet het paard dat niet, als HC zo verschrikkelijk is voor zijn paarden zoals u ons alle probeert te doen geloven?
Het paard van mevrouw van Grunsven heb ik wel op hol zien slaan, al was er geen ontsnapping naar de vrijheid mogelijk in de arena met al die bereden politie die de GP amazone tot een halt vingen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:39

zipje71 schreef:
FaberSmid schreef:

De discussie is toch continu of wat wij doen met paarden in het belang is van hun welzijn?

Nee hoor. Niets mis met werken voor de kost zoals ik al tíg keer heb opgemerkt.
Prima om paarden te laten flexen.
Ik schrijf meermalen dat (hyper)flexen helemaal het probleem niet is.
De discussie gaat over de ethiek van dwíngen.
Over het ´laat´ flexen of ´dwing´ te flexen.

Mijn paarden bepalen zelf hoe ver en hoe lang ze willen flexen voor een beloning.
Het is aan mij om het de moeite waard te maken, de juiste beloning te vinden bij de flex die ik nodig vind. Daarbij is het maximale wat het paard wil voor een maximale beloning de absolute grens.
Het duurt dan gewoon wat langer of komt minder ver. Dat is dan zoals het is en gaat zeker niet over de grens die het paard zelf aangeeft.

Bij de Hollandse School werkt het motiveren zoals Steinbrecht dit in zijn dressuurbijbel schrijft. Het werkt. Het is alleen 19de eeuwse bio-ethiek en niet zoals we anno nu in de samenleving vinden dat je met dieren om kan gaan.
Dáár gaat het over; over het wel/niet acceptabele van paarddwingen.

De Hollandse School staat voor jou misschien niet voor paarddwingen, voor veel andere ruiters wel. Erger is; voor steeds meer mensen buiten de ruiterij ook.
De Hollandse School is daardoor een serieuze bedreiging voor de toekomst van paardrijden in het algemeen en FEI dressuur in het bijzonder.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:40

Professor schreef:
zipje71 schreef:

Uw vergelijking of voorbeeld ook.
Een paard is in wezen een ondergeschikte van ons mensen, het is een edel dier die ons in het verleden begeleid heeft en die ons van nutzen geweest is.
Nu behandelen wij paarden als mensen, en dat vind een paard ook niet leuk.
Wij overdrijven het de laatste 45 jaar, en daardoor hebben de paarden het wezenlijk slechter omdat ze vertroetelt worden en gefokt of het kasplantjes zijn.
Maar een paard is er gewoon om te werken, maar wel zo dat zijn lichaam en geest heel blijven.
En daarom hebben wij mensen de dressuur ontwikkeld, om het gehoorzaam te maken en een langer te kunnen benutten.
En nu rijden ze dressuur wat martelen is, intens vernederen van het paard.
En daar gaat het eigenlijk om, niet dat buitenritje.

Ja en dat is dus uw mening , dat de dressuur dierenmishandeling is en het buitenritje niet. Daar gaat de hele discussie hier over en u kunt mij niet overtuigen dat wij het paard wel een plezier doen als we op zijn rug zitten, ook al gaat het maar om een buitenritje.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:45

Nou moe, dat gaat wel erg ver. Dus we mogen niet eens op de rug van een paard gaan zitten? Is dat dierenmishandeling. Ik weet niet of ik je goed begrijp, maar zo komt het op mij over.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:46

Huertecilla schreef:
Citaat:

De discussie is toch continu of wat wij doen met paarden in het belang is van hun welzijn?

Nee hoor. Niets mis met werken voor de kost zoals ik al tíg keer heb opgemerkt.
Prima om paarden te laten flexen.
Ik schrijf meermalen dat (hyper)flexen helemaal het probleem niet is.
De discussie gaat over de ethiek van dwíngen.
Over het ´laat´ flexen of ´dwing´ te flexen.

Mijn paarden bepalen zelf hoe ver en hoe lang ze willen flexen voor een beloning.
Het is aan mij om het de moeite waard te maken, de juiste beloning te vinden bij de flex die ik nodig vind. Daarbij is het maximale wat het paard wil voor een maximale beloning de absolute grens.
Het duurt dan gewoon wat langer of komt minder ver. Dat is dan zoals het is en gaat zeker niet over de grens die het paard zelf aangeeft.
quote]

Dit begrijp ik. maar is het niet zo dat het flexen staand naast je paard met een beloning anders werkt dan als je er bovenop zit?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:47

FaberSmid schreef:
zipje71 ik zie het paard los lopen van alles en is in alle staten op hol te slaan, op weg naar huis of de vrijheid. Waarom doet het paard dat niet, als HC zo verschrikkelijk is voor zijn paarden zoals u ons alle probeert te doen geloven?
Het paard van mevrouw van Grunsven heb ik wel op hol zien slaan, al was er geen ontsnapping naar de vrijheid mogelijk in de arena met al die bereden politie die de GP amazone tot een halt vingen.

Kijk eens op mijn profiel, naar hengstlief voor de vrachtwagen ;)

De fotos van mijn merrie mee uit wandelen zijn heerlijke ´goede momentopnames´ van een mega-sjaggie leidmerrie die niet kan begrijpen dat ze voor het nemen van fotos niet pal naast me kan lopen :+:

Het gaat echter niet over mij toch, maar over de Hollandse School?
Daarbij speelt hetzelfde probleem als bij de publike opinie in ons dorp over ´ruiterij´. Men is :r van het paarddwingen en er komen steeds meer beperking, zelfs verboden voor ruiters rond ferias en fiestas.
Dit is het agrarische hart van een land wat het paard en ruiterij als heel belangrijk cultureel erfgoed ziet.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:48

vur schreef:
Nou moe, dat gaat wel erg ver. Dus we mogen niet eens op de rug van een paard gaan zitten? Is dat dierenmishandeling. Ik weet niet of ik je goed begrijp, maar zo komt het op mij over.

Wat mij betreft mag iedereen lekker doen waar ie zin in heeft, maar ik word zo moe van het feit dat er steeds geroepen word dat de dressuurrijders hun paarden mishandelen als ze HS toepassen, terwijl niemand eigenlijk weet of een paard überhaupt wel blij wordt van de mens op zijn rug.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:50

Huertecilla schreef:
Het gaat echter niet over mij toch, maar over de Hollandse School?
Daarbij speelt hetzelfde probleem als bij de publike opinie in ons dorp over ´ruiterij´. Men is :r van het paarddwingen en er komen steeds meer beperking, zelfs verboden voor ruiters rond ferias en fiestas.
Dit is het agrarische hart van een land wat het paard en ruiterij als heel belangrijk cultureel erfgoed ziet.

Ja en wie zijn vaak de grootste schreewers? De mensen die totaal niks met paarden/dieren hebben

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:51

zipje71 schreef:
Dit begrijp ik. maar is het niet zo dat het flexen staand naast je paard met een beloning anders werkt dan als je er bovenop zit?

Ja en nee.
Spieren en pezen rekken/strekken ten opzichte van het skelet. Dat is bereden of onbereden niet anders.
Geestelijke en lichamelijke spanning zijn onder/naast de trainer wél anders. Dat is iets wat je met beleren moet adresseren, niet met meer druk op flexen.

Hoe dan ook is het niet acceptabel om dwang te gebruiken.
Als het paard niet verder gaat dan het wil, dan je het kan ´laten´, dus vrijwillig, flexen, dan is dat zoals het is.
Dan duurt het maar langer, denk je maar beter na, of accepteer je de grens die het paard stelt.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:30

zipje71 schreef:
Ja en wie zijn vaak de grootste schreewers? De mensen die totaal niks met paarden/dieren hebben

Maar dat zijn wel de mensen die een hoop voor elkaar kunnen krijgen als ze zich groeperen. Zo heeft juist die groep mensen het voor elkaar gekregen dat 4 jaar terug de jacht met honden in Engeland verboden werd.

Vergis je niet in de stem van het gewone volk.

Het is trouwens: schreeuwerds :+

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:26

zipje71 schreef:
vur schreef:

Wat mij betreft mag iedereen lekker doen waar ie zin in heeft, maar ik word zo moe van het feit dat er steeds geroepen word dat de dressuurrijders hun paarden mishandelen als ze HS toepassen, terwijl niemand eigenlijk weet of een paard überhaupt wel blij wordt van de mens op zijn rug.

O oké. Dan wordt het al een stuk duidelijker. Bedankt hiervoor. Ik weet uberhaupt niet of het moderne paard wel zo blij is, maar ik probeer hem in ieder geval zo blij mogelijk te maken. Als hij niet blij is als ik op zijn rug ga zitten, dan merk ik daar niks van. Althans, nu niet meer. Toen ik hem ging inrijden, was hij niet zo blij, dat is wel duidelijk. Maar ja, bij ons thuis zeggen ze dan altijd: "dan had het maar geen paard moeten worden." Niet helemaal eerlijk, maar wel de realiteit. Het paard dient de mens wat mij betreft. Zonder dat hij daardoor geschoffeerd wordt, fysiek en/of mentaal mishandeld wordt. Ongemak hier en daar (bijvoorbeeld bij het inrijden) hoort er wat mij betreft bij. Het ongemak zo klein mogelijk en kort mogelijk houden, is daarbij de taak van de mens wat mij betreft.