waarom kan een PUBER geen paard opleiden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 13:16

Ik heb niet alles door gelezen, alleen ik ben zelf 14, en ik wil toch wel echt eventjes zeggen, dat het woord pubers zo "vlak" is.
Ik rijd vaak samen met leeftijds genootjes, en er zitten meiden bij waar van ik denk dat ze met begeleiding een paard
super kunnen inrijden en door rijden en dan zelfs beter dan die 28 jarige trutjes die bij ons op de manege paarden in rijden, maar er zitten ook meiden bij van de zelfde leeftijd waar van ik dat dat ze het hele paard verpesten als ze het zouden inrijden/door rijden.

Het licht er helemaal aan hoe je bent, en natuurlijk hoe je in je schoenen staat en hoe je tegen paarden aankijkt.

Leeftijd zegt niks, ervaring zegt ook niet alles, maar goede begeleiding wel.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 13:17

Zo Bitje dat is eruit!!! :P

Ben het met je eens dat het niet over leeftijd gaat.
Meer over zelfhouding, rust die een persoon uitstraalt, consequent zijn...
Daarbij is een goede begeleiding en uitleg van kennis het halve werk!

Een ouder iemand kan er helemaal niets van bakken, omdat het gevoel er niet is... Dit geldt ook voor een jonger iemand...
Volgens mij ligt het gewoon aan de persoon zelf.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 13:17

Equidea schreef:
Een hoop pubers zijn door de leeftijd nog erg naief en denken het wel even te kunnen. Dat beperkt hen om verder na te denken over de volgende stap, dat weerhoud hen ervan om bij elke huidige stap te denken hoe ze het beter hadden kunnen doen.
En dat zorgt er al helemaal voor, dat je eventuele fouten wel even denkt op te lossen.
Kortom, een hoop pubers overschatten zich. Dit hoort bij de leeftijd.

Dat komt omdat de hersenen dat deel nog aan het ontwikkelen zijn, dat is er dus gewoon nog niet.
Het gaat dus om alle pubers en niet een hoop.
Tuurlijk is er wel verschil in "pubers" hoe ze met dingen om gaan, gelukkig ;)

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 13:19

Jolliegirl schreef:
Ik ben inmiddels 20.
Nu 3 paarden beleerd - ingereden..

hulp? ja de eigenarese om ze vast te houden als ik erop ging.
de rest heb ik zelf uitgezocht...

Enigste ervaring die ik had, was van een handelstal waar ik 2 jonge paarden reed... meer niet..
is allemaal prima gegaan...en een puber ben ik zeker :P

ga het topic morgen wel even verder lezen ! :)

In je profiel staat een foto met de tekst 'voor de eerste keer erop, bij Herman Koorman', deze Herman Koorman (http://www.horses.nl/horsesnl/nieuws/10 ... aken-paard). Dan is het geen zelf beleren. Als Herman eenmaal een paard uit heeft laten bokken en een stukje heeft gereden, is het paard al zo goed als zadelmak.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 13:19

superwoman schreef:
Dat komt omdat de hersenen dat deel nog aan het ontwikkelen zijn, dat is er dus gewoon nog niet.

Je hebt ze die op hun 16e al volwassen zijn, je hebt ze die op hun 20e nog niet volwassen zijn.
Denk daarom dat je het niet direct een naam moet geven, zoals in de titel is gedaan.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 13:20

HorsesWoman schreef:
Ik heb niet alles door gelezen, alleen ik ben zelf 14, en ik wil toch wel echt eventjes zeggen, dat het woord pubers zo "vlak" is.
Ik rijd vaak samen met leeftijds genootjes, en er zitten meiden bij waar van ik denk dat ze met begeleiding een paard
super kunnen inrijden en door rijden en dan zelfs beter dan die 28 jarige trutjes die bij ons op de manege paarden in rijden, maar er zitten ook meiden bij van de zelfde leeftijd waar van ik dat dat ze het hele paard verpesten als ze het zouden inrijden/door rijden.

Het licht er helemaal aan hoe je bent, en natuurlijk hoe je in je schoenen staat en hoe je tegen paarden aankijkt.

Sja, zo denken pubers nu eenmaal. Een puber vind zichzelf nooit een puber. :+

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 13:21

Alves schreef:
Zo Bitje dat is eruit!!! :P

Ben het met je eens dat het niet over leeftijd gaat.
Meer over zelfhouding, rust die een persoon uitstraalt, consequent zijn...
Daarbij is een goede begeleiding en uitleg van kennis het halve werk!

Een ouder iemand kan er helemaal niets van bakken, omdat het gevoel er niet is... Dit geldt ook voor een jonger iemand...
Volgens mij ligt het gewoon aan de persoon zelf.

Lees even een paar pagina's terug naar mijn berichten hier. Dan snap je wel waarom sommige mensen vinden dat een puber geen paard op kan leiden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 13:22

HorsesWoman schreef:

Onzin!
je gaat toch niet vergelijken met "28 jarige trutjes die bij ons op de manege paarden in rijden, maar er zitten ook meiden bij van de zelfde leeftijd waar van ik dat dat ze het hele paard verpesten als ze het zouden inrijden/door rijden"
-> je moet juist vergelijken met de profs!
Dan zegt de leeftijd en ervaring wel heel veel!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 13:24

Janine1990 schreef:
superwoman schreef:

Je hebt ze die op hun 16e al volwassen zijn, je hebt ze die op hun 20e nog niet volwassen zijn.
Denk daarom dat je het niet direct een naam moet geven, zoals in de titel is gedaan.

Nee, dan nog zijn hun hersenen niet klaar! Dat is pas op ong. 24 jarige leeftijd!
Je sommige gaan wel veel volwassener om met bepaalde dingen dan anderen... dat ben ik wel met je eens.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 13:28

superwoman schreef:
Janine1990 schreef:

Nee, dan nog zijn hun hersenen niet klaar! Dat is pas op ong. 24 jarige leeftijd!
Je sommige gaan wel veel volwassener om met bepaalde dingen dan anderen... dat ben ik wel met je eens.

Je hersenen hoeven niet per se klaar te zijn, je maakt dagelijks nieuwe hersencellen aan, ook na je 24e.
Maar ik denk dat je met dit soort dingen niet naar een exacte leeftijd moet kijken, maar naar het doen en laten van een persoon, hoe stabiel zijn ze? Iemand van 28 hoeft echt niet geestelijk stabiel te zijn, dat zou iemand van 16 best kunnen zijn. Dat is puur je persoonlijkheid, en dat is zoals het woord al doet vermoeden, per persoon weer anders.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 13:35

Bomba schreef:
Jolliegirl schreef:
Ik ben inmiddels 20.
Nu 3 paarden beleerd - ingereden..

hulp? ja de eigenarese om ze vast te houden als ik erop ging.
de rest heb ik zelf uitgezocht...

Enigste ervaring die ik had, was van een handelstal waar ik 2 jonge paarden reed... meer niet..
is allemaal prima gegaan...en een puber ben ik zeker :P

ga het topic morgen wel even verder lezen ! :)

In je profiel staat een foto met de tekst 'voor de eerste keer erop, bij Herman Koorman', deze Herman Koorman (http://www.horses.nl/horsesnl/nieuws/10 ... aken-paard). Dan is het geen zelf beleren. Als Herman eenmaal een paard uit heeft laten bokken en een stukje heeft gereden, is het paard al zo goed als zadelmak.

Eh, spreek je jezelf nu niet tegen? Maak jij hier niet ook onderscheid in beleren en zadelmak maken?

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:26

superwoman schreef:
HorsesWoman schreef:

Onzin!
je gaat toch niet vergelijken met "28 jarige trutjes die bij ons op de manege paarden in rijden, maar er zitten ook meiden bij van de zelfde leeftijd waar van ik dat dat ze het hele paard verpesten als ze het zouden inrijden/door rijden"
-> je moet juist vergelijken met de profs!
Dan zegt de leeftijd en ervaring wel heel veel!

Laten we eventjes kijken, hoeveel procent van de paarden word ingereden door "profs"?
en hoeveel procent word goed en fijn in gereden?

Ik vind en zie dat er meiden zijn tussen 12 en 16 die beter en geduldiger rijden dan de volwassenen
die paarden inrijden, dus ja ik denk dat hun het beter zouden doen dan een volwassenen.

Je kan alle pubers niet over een kam scheren, pubers zijn ook mensen, en ze ( we ) zijn allemaal anders,
dat probeer ik te zeggen.

Ik denk helemaal niet graag dat ik geen puber ben, dat ben ik ook, zo noem je mensen van mijn leeftijd.

Bloem24

Re: waarom kan een PUBER geen paard opleiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:30

ik heb niet het hele topic doorgelezen maar ik ben nu bijna 16 jaar en ben nu bezig met een 3,5 paardje.. Ze heeft een bit ingehad en we gaan nu steeds een stapje verder..

Ze paarden staan aan huis bij een mevrouw die keurig netjes is en ook altijd haar woordje heeft klaarstaan.. ze weet álles van paarden en ze gaat me ook zeker helpen met het inrijden van dat paard.
Alleen zou ik dit zeker niet kunnen, daar heb ik niet de kennis en ervaring voor, maar ik ga les krijgen, ik word in alles geholpen en ik dénk dat je daar al erg veel van kunt gaan leren.
Buiten dat helpt het ook mee dat je een eigen paard heb of iig regelmatig rijdt, hierdoor weet je echt de hulpen enz.

Met de juiste begeleiding en natuurlijk ook kennis moet het vast lukken.. Tenzij het paard natuurlijk niet te berijden is maar dat is een ander verhaal.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:31

Maar nu vraag ik me af, voor iedereen die van mening is dat het door een prof gedaan moet worden.
Wie of wat is een prof? Hoe is die begonnen? :+

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:33

Janine1990 schreef:
Maar nu vraag ik me af, voor iedereen die van mening is dat het door een prof gedaan moet worden.
Wie of wat is een prof? Hoe is die begonnen? :+

Ja precies, waarneer noem je iemand een prof,
want prof's maken ook fouten, en van fouten leer je alleen maar.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:40

Janine1990, hoe wordt een prof een prof...

Voor mij is een professional iemand die beroepsmatig met het werk bezig is. Die iedere dag met zulk werk aan de gang is en weet wat hij kan verwachten. Die er gevoel voor heeft, weet hij hoe problemen kan oplossen.
Natuurlijk is ook iedere professional begonnen als beginner, maar ze zijn uiteraard niet direct begonnen met paarden zadelmak maken en opleiden. Dat is onmogelijk, want voor je zulk werk kan verrichten moet je eerst een goede basis en gevoel hebben. Als je dan veel verschillende paarden met succes hebt zadelmak gemaakt en opgeleid en je doet dat iedere dag, dan ben je een professional.
Maar dat neemt niet weg, dat je als beginner met weinig gevoel en doorzettingsvermogen zomaar op een jong paard moet stappen. Er zijn maar heel weinig mensen die daadwerkelijk een jong paard succesvol en op een goede manier kunnen zadelmak maken en opleiden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:43

Bomba schreef:
Janine1990, hoe wordt een prof een prof...

Voor mij is een professional iemand die beroepsmatig met het werk bezig is. Die iedere dag met zulk werk aan de gang is en weet wat hij kan verwachten. Die er gevoel voor heeft, weet hij hoe problemen kan oplossen.
Natuurlijk is ook iedere professional begonnen als beginner, maar ze zijn uiteraard niet direct begonnen met paarden zadelmak maken en opleiden. Dat is onmogelijk, want voor je zulk werk kan verrichten moet je eerst een goede basis en gevoel hebben. Als je dan veel verschillende paarden met succes hebt zadelmak gemaakt en opgeleid en je doet dat iedere dag, dan ben je een professional.
Maar dat neemt niet weg, dat je als beginner met weinig gevoel en doorzettingsvermogen zomaar op een jong paard moet stappen. Er zijn maar heel weinig mensen die daadwerkelijk een jong paard succesvol en op een goede manier kunnen zadelmak maken en opleiden.

_/-\o_

Zijn wij het daar in ieder geval volledig over eens! Precies mijn idee hierbij!

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:51

Ik ben zelf ook pas 14 maar heb ook zonder klachten een pony zadelmak gemaakt.
Allicht met goede hulp en begeleiding, maar ik moest erop.
Ik geef ook toe dat ik een puber ben, alleen al aan het feit dat ik er ook nijdig om kan worden.
Maar waarom zou het niet kunnen?
Er zijn volgens mij zat paarden die door volwassenen zijn ingereden, die ook verkl.... zijn.
Zoals al gezegd, er zijn maar weinig paarden die goed opgeleid zijn. Er daarbij ook paarden door pubers, maar evenals door volwassenen. Wij kunnen namelijk niet in de gedachten van een paard kijken, en weten dus ook zijn leergierigheid niet.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:56

Ligt aan heel veel factoren of een jong persoon een paard/pony zadel mak kan maken en/of verder doorrijden...
Ligt aan de persoon, de begeleiding, de kunde en vaardigheden, het paard/de pony...

Mijn dochter, nu 15, heeft al meerdere paarden/pony's zadelmak gemaakt en doorgereden, en dan zo doorgereden dat, en dan mn de pony's. ook kinderpony's zijn en blijven.. en te rijden zijn door kinderen.

Begonnen met een zadelmakke pony en die opgeleid t/m de M1, een niet zo braaf paardje van groen naar L1 (door verhuizing niet veel uitgebracht) meerdere C pony's, net weer een D-pony verkocht.
Nu weer een zadelmakke staan, die doorgereden wordt (van ruim 1.70 m )
Maar we hebben nu een 2.5 jarige staan die wordt weggebracht, de andere bijna 3 jarige doet ze zelf...
En dat is de kunst, het kunnen inschatten wat wel of niet kan..

Kan een puber een paard opleiden?
Ja de uitzonderingen kunnen dat... die kunnen een paard opleiden, dus meer dan stap/draf/galop/halthouden... gewoon keurig aan de hulpen zetten, braaf in de omgang, die je probleemloos mee kunt nemen naar vreemd terrein.... met je de juiste begeleiding.

Zonder spiegel kan niemand een paard opleiden...

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:00

Oh, dus dat een jong paard opleiden niks voor mij is, komt alleen maar door mijn leeftijd! Dus over 5 jaar gaat het allemaal vlekkeloos? Dat is goed nieuws! :D Nee, ik denk niet dat het zozeer met leeftijd te maken heeft, met heel je karakter en persoonlijkheid. Veel jongeren kunnen ook geen heel hoog opgeleid paard rijden, want die doen net zo goed niet wat je wil en heb je ook binnen een paar maanden flink verknalt ;) Het is maar net bij welk type paard je, jezelf prettig voelt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:43

CleovG schreef:
Oh, dus dat een jong paard opleiden niks voor mij is, komt alleen maar door mijn leeftijd! Dus over 5 jaar gaat het allemaal vlekkeloos?
Dat schrijven ze niet...
Als je een uitzondering bent en geen regel dan kun je het wel :+ mits je uiteraard een jong paard hebt die nog niets kent.... want als die wel wat kent is die niet meer groen maar bruin, wit of zwart ofzo... snappie?!?!?!?!?!? :P

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:48

Het ligt niet aan de leeftijd, maar aan de persoon.
Toen ik 10 was heb ik mijn vorige pony zadelmak gemaakt, beleerd en doorgereden naar de M2.
In het begin was mn instructrice er alle keren bij dat ik erop ging.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:58

HorsesWoman schreef:
[Laten we eventjes kijken, hoeveel procent van de paarden word ingereden door "profs"?
en hoeveel procent word goed en fijn in gereden?

Er worden naar mijn idee te weinig paarden door profs ingereden. Juist omdat er teveel "probleempaarden" zijn.
De meeste "probleempaarden" hebben geen goede opleiding gehad en hebben dáárom problemen.
Bezuinigen op de verkeerde dingen, vind ik dat. Tuurlijk gaat het ook redelijk vaak "goed", maar als het fout gaat is het paard de pineut en de ruiter koopt een nieuw paard :(:)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:03

Janine1990 schreef:
Je hersenen hoeven niet per se klaar te zijn, je maakt dagelijks nieuwe hersencellen aan, ook na je 24e..

Maar nu heb je het niet meer over hetzelfde als net, denk ik.
Voor het goed "vooruit" kunnen kijken en weten wat voor reacties komen van je acties, moeten je hersens wel dat deel "hebben". Zonder dat "deel" kun je dat iig niet optimaal.
Dat sommige het op latere leeftijd nog niet kunnen, is weer een ander verhaal :P

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:05

Vooruit kijken is inderdaad iets dat mensen heel goed moeten ontwikkelen, maar dan vraag ik me af: Waarom op 16 jaar al op een scooter mogen rijden? En met 18 al in een auto?
Want daarbij heb je het ook nodig, heel hard.
Er zijn voldoende mensen die dat heel goed kunnen, juist omdat ze hun hele leven al met paarden en ponys in de weer zijn, daarnaast het talent, en de 'opleiding' die kinderen van paardenmensen genieten.