Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Equidea schreef:Een hoop pubers zijn door de leeftijd nog erg naief en denken het wel even te kunnen. Dat beperkt hen om verder na te denken over de volgende stap, dat weerhoud hen ervan om bij elke huidige stap te denken hoe ze het beter hadden kunnen doen.
En dat zorgt er al helemaal voor, dat je eventuele fouten wel even denkt op te lossen.
Kortom, een hoop pubers overschatten zich. Dit hoort bij de leeftijd.
Jolliegirl schreef:Ik ben inmiddels 20.
Nu 3 paarden beleerd - ingereden..
hulp? ja de eigenarese om ze vast te houden als ik erop ging.
de rest heb ik zelf uitgezocht...
Enigste ervaring die ik had, was van een handelstal waar ik 2 jonge paarden reed... meer niet..
is allemaal prima gegaan...en een puber ben ik zeker
ga het topic morgen wel even verder lezen !
superwoman schreef:Dat komt omdat de hersenen dat deel nog aan het ontwikkelen zijn, dat is er dus gewoon nog niet.
Het gaat dus om alle pubers en niet een hoop.
Tuurlijk is er wel verschil in "pubers" hoe ze met dingen om gaan, gelukkig
HorsesWoman schreef:Ik heb niet alles door gelezen, alleen ik ben zelf 14, en ik wil toch wel echt eventjes zeggen, dat het woord pubers zo "vlak" is.
Ik rijd vaak samen met leeftijds genootjes, en er zitten meiden bij waar van ik denk dat ze met begeleiding een paard
super kunnen inrijden en door rijden en dan zelfs beter dan die 28 jarige trutjes die bij ons op de manege paarden in rijden, maar er zitten ook meiden bij van de zelfde leeftijd waar van ik dat dat ze het hele paard verpesten als ze het zouden inrijden/door rijden.
Het licht er helemaal aan hoe je bent, en natuurlijk hoe je in je schoenen staat en hoe je tegen paarden aankijkt.
Leeftijd zegt niks, ervaring zegt ook niet alles, maar goede begeleiding wel.
Alves schreef:Zo Bitje dat is eruit!!!![]()
Ben het met je eens dat het niet over leeftijd gaat.
Meer over zelfhouding, rust die een persoon uitstraalt, consequent zijn...
Daarbij is een goede begeleiding en uitleg van kennis het halve werk!
Een ouder iemand kan er helemaal niets van bakken, omdat het gevoel er niet is... Dit geldt ook voor een jonger iemand...
Volgens mij ligt het gewoon aan de persoon zelf.
HorsesWoman schreef:Ik heb niet alles door gelezen, alleen ik ben zelf 14, en ik wil toch wel echt eventjes zeggen, dat het woord pubers zo "vlak" is.
Ik rijd vaak samen met leeftijds genootjes, en er zitten meiden bij waar van ik denk dat ze met begeleiding een paard
super kunnen inrijden en door rijden en dan zelfs beter dan die 28 jarige trutjes die bij ons op de manege paarden in rijden, maar er zitten ook meiden bij van de zelfde leeftijd waar van ik dat dat ze het hele paard verpesten als ze het zouden inrijden/door rijden.
Het licht er helemaal aan hoe je bent, en natuurlijk hoe je in je schoenen staat en hoe je tegen paarden aankijkt.
Janine1990 schreef:superwoman schreef:Dat komt omdat de hersenen dat deel nog aan het ontwikkelen zijn, dat is er dus gewoon nog niet.
Het gaat dus om alle pubers en niet een hoop.
Tuurlijk is er wel verschil in "pubers" hoe ze met dingen om gaan, gelukkig
Je hebt ze die op hun 16e al volwassen zijn, je hebt ze die op hun 20e nog niet volwassen zijn.
Denk daarom dat je het niet direct een naam moet geven, zoals in de titel is gedaan.
superwoman schreef:Janine1990 schreef:Je hebt ze die op hun 16e al volwassen zijn, je hebt ze die op hun 20e nog niet volwassen zijn.
Denk daarom dat je het niet direct een naam moet geven, zoals in de titel is gedaan.
Nee, dan nog zijn hun hersenen niet klaar! Dat is pas op ong. 24 jarige leeftijd!
Je sommige gaan wel veel volwassener om met bepaalde dingen dan anderen... dat ben ik wel met je eens.
Bomba schreef:Jolliegirl schreef:Ik ben inmiddels 20.
Nu 3 paarden beleerd - ingereden..
hulp? ja de eigenarese om ze vast te houden als ik erop ging.
de rest heb ik zelf uitgezocht...
Enigste ervaring die ik had, was van een handelstal waar ik 2 jonge paarden reed... meer niet..
is allemaal prima gegaan...en een puber ben ik zeker
ga het topic morgen wel even verder lezen !
In je profiel staat een foto met de tekst 'voor de eerste keer erop, bij Herman Koorman', deze Herman Koorman (http://www.horses.nl/horsesnl/nieuws/10 ... aken-paard). Dan is het geen zelf beleren. Als Herman eenmaal een paard uit heeft laten bokken en een stukje heeft gereden, is het paard al zo goed als zadelmak.
superwoman schreef:HorsesWoman schreef:Ik heb niet alles door gelezen, alleen ik ben zelf 14, en ik wil toch wel echt eventjes zeggen, dat het woord pubers zo "vlak" is.
Onzin!
je gaat toch niet vergelijken met "28 jarige trutjes die bij ons op de manege paarden in rijden, maar er zitten ook meiden bij van de zelfde leeftijd waar van ik dat dat ze het hele paard verpesten als ze het zouden inrijden/door rijden"
-> je moet juist vergelijken met de profs!
Dan zegt de leeftijd en ervaring wel heel veel!
Bomba schreef:Janine1990, hoe wordt een prof een prof...
Voor mij is een professional iemand die beroepsmatig met het werk bezig is. Die iedere dag met zulk werk aan de gang is en weet wat hij kan verwachten. Die er gevoel voor heeft, weet hij hoe problemen kan oplossen.
Natuurlijk is ook iedere professional begonnen als beginner, maar ze zijn uiteraard niet direct begonnen met paarden zadelmak maken en opleiden. Dat is onmogelijk, want voor je zulk werk kan verrichten moet je eerst een goede basis en gevoel hebben. Als je dan veel verschillende paarden met succes hebt zadelmak gemaakt en opgeleid en je doet dat iedere dag, dan ben je een professional.
Maar dat neemt niet weg, dat je als beginner met weinig gevoel en doorzettingsvermogen zomaar op een jong paard moet stappen. Er zijn maar heel weinig mensen die daadwerkelijk een jong paard succesvol en op een goede manier kunnen zadelmak maken en opleiden.
CleovG schreef:Dat schrijven ze niet...Oh, dus dat een jong paard opleiden niks voor mij is, komt alleen maar door mijn leeftijd! Dus over 5 jaar gaat het allemaal vlekkeloos?
HorsesWoman schreef:[Laten we eventjes kijken, hoeveel procent van de paarden word ingereden door "profs"?
en hoeveel procent word goed en fijn in gereden?
Janine1990 schreef:Je hersenen hoeven niet per se klaar te zijn, je maakt dagelijks nieuwe hersencellen aan, ook na je 24e..