FaberSmid schreef:U maakt dus ook gebruikt van de balken en cavaletti, longeren op een heuvel zie dat al voor me.
Inderdaad
Heuveltje op-heuveltje af
Kunst is om ze in een gelijkmatig tempo eroverheen te laten gaan. Want heuvel op willen ze langzaam, er eraf willen ze harder (voor wie hier inspiratie opdoet: wel langzaam opbouwen hoor, zeker als je balken/sprongetjes gebruikt op het heuveltje... Dat is wel echt zwaar werk...) Ook leuk: een klein sprongetje onderaan het heuveltje zetten, dan moeten ze echt goed terugkomen op het achterbeen
clarence schreef:Dan vraag ik daarbij alsnog af hoe jij je paard verzamelt. Verzameling is ten slotte het vermeerdert buigen van de gewrichten in het achterbeen om zo het paard in staat te stellen om meer gewicht op zijn achterbenen te plaatsen.
Misschien moeten we eerst even helder krijgen wat Modie onder verzameling verstaat? Ik bedoel: als je naar bijvoorbeeld westernruiters kijkt, die praten ook van verzameling en aanleuning... Toch ziet dat er bij hun heel anders uit dan bij dressuurruiters... Wellicht geen kwestie van goed of fout, maar net welk einddoel je voor ogen hebt.
Als je onder verzameling verstaat: gewoon heeeeeeel langzaam galloperen.... Tsja, dan zou dat theoretisch misschien nog wel lukken zonder teugelhulpen....
clarence schreef:Tot slot, het aanhalen van "gevoel" is een slap excuus voor je onvermogen om duidelijk uit te leggen wat je doet.
Uit een ander topic blijkt ook wel dat Modie iets roept, maar dat concrete inhoudelijke onderbouwing helaas uitblijft. Dat is wel jammer voor de discussie...
Paardentango schreef:Ik vind overigens de definitie boscrossers niet aardig, zeker niet met de cynische ondertoon waarmee het wordt gebruikt.
Inmiddels lijkt de term 'dressuurruiter' ook een negatieve lading te hebben gekregen hier op bokt... Want: rijdt per definitie LDR, schopt, prikt, trekt, sjort en doet alles voor wp en prijzen op KWPN-paarden. Worden altijd gematst door de jury en durven geen buitenritjes te maken... Ik ben bang dat we niet aan stereotypen en hun benamingen ontkomen, wat je hooguit zelf kunt doen is even verder kijken dan je neus lang is en niet direct een etiketje op je discussiegenoten plakken. En ook een beetje oppassen met van die 'algemene' beweringen.... Niemand houdt statistieken bij van de paardensport, dus de kans is groot dat je de plank misslaat en mensen over 1 kam scheert...
En verder hoeft er ook niet zo overgevoelig op gereageerd te worden hoor. Schelden doet geen pijn zei mijn vader altijd
Het zou een heleboel schelen als mensen zichzelf niet altijd zo serieus nemen... Dat ze meteen zo aangeschoten reageren als hun deskundigheid even in twijfel wordt getrokken. (Bijna) niemand kent elkaar hier IRL en als je de pech hebt dat je jezelf niet zo goed kunt verwoorden kun je niet verwachten dat mensen daar altijd doorheen kunnen kijken.
Paardentango schreef:Kinderachtige spelletjes spelen heb ik geen trek in. 'Tikkie, jij bent hem...'
Nou, ik vind er op zich niet zoveel mis mee dat sommige mensen even worden geprikkelt om hun mening/oordeel te onderbouwen... Als we elkaar zo een beetje opvoeden dan krijgen we in de toekomst misschien wat meer inhoudelijkere discussies die niet de hele tijd 'vervuild' worden door van die 'meeuwenflatsen' (iemand die nogal ongenuanceert ergens zijn 'mening' zonder verdere onderbouwing dropt, vaak voorzien met een nogal veroordelende lading richting andere ruiters)
Libera schreef:Als je paard goed los door het lijf is, kun je hem inderdaad mooi van achter naar voor rijden. Je hand begrenst dan aan de voorkant die opgewekt energie/impuls van het paard, om dat om te zetten in beweging.
Als een paard goed is afgericht, "staat" jouw hand daar dus alleen maar als het ware.
Ik kan me er echt niets bij voorstellen hoe jij bijvoorbeeld een piroutte rijdt zonder halve ophoudingen. Ik krijg mijn paard echt niet in een sterk verzamelde galop zonder halve ophoudingen, langzaam galoperen, ja, maar meer zitten en meer sprong? Nee echt niet...
Hier sluit ik mij bij aan. Wat ik er verder nog aan wil toevoegen is dat bij de halve ophoudingen vooral de timing van belang is. Een halve ophouding op het verkeerde moment kan juist averechts werken.