Spelen met je vingers of stille hand?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:41

Elliebelle schreef:
Links, recht losmaken. Met beide handen, maar ook als je op 1hand rijd met 1 hand losmaken, en je been erbij gebruiken natuurlijk zonder been werkt het natuurlijk niet. Maar ook af en toe met 1 vinger even met je teugel spelen, gewoon veel afwisselen en niet telkens hetzelfde doen. De ene keer recht los, andere keer links, andere keer beide. Maar als ze nageven dan zelf ook los laten en ontspannen.

:o? :? :?

Anoniem

Re: Spelen met je vingers of stille hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:43

Maar wat maak jij los door het bit in de mond van het paard te bewegen? Z'n kaak? :?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 10:05

WildWings schreef:
Maar wat maak jij los door het bit in de mond van het paard te bewegen? Z'n kaak? :?

Nee wss alleen wat velletjes tandvlees :j en in het ergste geval een tand of kies :=

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:53

Kaken ontspannen vanzelf als paard helemaal ontspannen is en de ruiter ook.

Dan laat het paard vanzelf wel los is mijn ervaring...

ragazzza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 16:32

Elliebelle schreef:
Links, recht losmaken. Met beide handen, maar ook als je op 1hand rijd met 1 hand losmaken, en je been erbij gebruiken natuurlijk zonder been werkt het natuurlijk niet. Maar ook af en toe met 1 vinger even met je teugel spelen, gewoon veel afwisselen en niet telkens hetzelfde doen. De ene keer recht los, andere keer links, andere keer beide. Maar als ze nageven dan zelf ook los laten en ontspannen.

Wat dacht je van spelen met je hand..?

Licht er aan wat je met spelen bedoelt?
Met beide teugel of alleen met de buiten teugel?

Als je aan de binnenteugel loopt te klieren, kan je het paard toch ook niet goed over zijn rug laten lopen?
Dat is mij igg geleerd. Dus binnenteugel gewoon druk, buiten teugel licht spelen maar niet de spanning / een gevecht opzoeken
als jullie snappen wat ik bedoel.

Los maken met je hand? ;( |( Daar ben ik het helemaal niet mee eens! Het gaat om het losmaken van het lichaam. Denk aan strechen voor het hardlopen. Dat moet je ook doen met je paard. De spieren in zijn lichaam strechen. Dat bereik je niet door te gaan trekken. Trek maar eens aan de arm van een vriend/ vriendin en kijk wat hij/zij doet. Reageert ze daar vrolijk op door met je mee te gaan of gaat zij/ hij terugtrekken/ hangen? Kijk eens op youtube naar filmpjes van ruiters die hun paard rijden zonder hoofdstel en zadel. Natuurlijk werk je daar naar toe en gaat dat niet vanzelf in 1x, maar dan begrijp je wel dat je, je handen echt niet nodig hebt!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 19:03

Carien1985 schreef:
Elliebelle schreef:

Wat dacht je van spelen met je hand..?

Licht er aan wat je met spelen bedoelt?
Met beide teugel of alleen met de buiten teugel?

Als je aan de binnenteugel loopt te klieren, kan je het paard toch ook niet goed over zijn rug laten lopen?
Dat is mij igg geleerd. Dus binnenteugel gewoon druk, buiten teugel licht spelen maar niet de spanning / een gevecht opzoeken
als jullie snappen wat ik bedoel.

Los maken met je hand? ;( |( Daar ben ik het helemaal niet mee eens! Het gaat om het losmaken van het lichaam. Denk aan strechen voor het hardlopen. Dat moet je ook doen met je paard. De spieren in zijn lichaam strechen. Dat bereik je niet door te gaan trekken. Trek maar eens aan de arm van een vriend/ vriendin en kijk wat hij/zij doet. Reageert ze daar vrolijk op door met je mee te gaan of gaat zij/ hij terugtrekken/ hangen? Kijk eens op youtube naar filmpjes van ruiters die hun paard rijden zonder hoofdstel en zadel. Natuurlijk werk je daar naar toe en gaat dat niet vanzelf in 1x, maar dan begrijp je wel dat je, je handen echt niet nodig hebt!

Nee los maken met je handen kan toch helemaal niet?
Als je spanning voelt in zijn mond, komt dat uit zijn nek en rug spieren en moet je die losmaken,
door voltes, figuren en zo de ontspanning opzoeken, toch?

Dit topic is trouwens echt heel erg leerzaam. :)

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 21:27

Met los maken bedoel ik ook wel spelen. ;)

Citaat:
Kijk eens op youtube naar filmpjes van ruiters die hun paard rijden zonder hoofdstel en zadel. Natuurlijk werk je daar naar toe en gaat dat niet vanzelf in 1x, maar dan begrijp je wel dat je, je handen echt niet nodig hebt!

Die hebben dat ook niet bereikt door lieve woordjes en snoepjes te geven.

Maar dan word ik toch erg benieuwd, hoe rijden jullie je paarden dan?

ragazzza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 23:08

Elliebelle schreef:

Citaat:
Kijk eens op youtube naar filmpjes van ruiters die hun paard rijden zonder hoofdstel en zadel. Natuurlijk werk je daar naar toe en gaat dat niet vanzelf in 1x, maar dan begrijp je wel dat je, je handen echt niet nodig hebt!

Die hebben dat ook niet bereikt door lieve woordjes en snoepjes te geven.

Maar dan word ik toch erg benieuwd, hoe rijden jullie je paarden dan?

Die hebben dat niet bereikt met snoepjes geven en lieve woordjes. Dat hebben jouw ouders bij jou toch ook niet zo gedaan :P? Dit klinkt misschien een beetje flauw, maar misschien dat je dan snapt wat ik bedoel? Want uit je opmerking, begrijp ik dat je het niet helemaal snapt. Een paard opvoeden is niet makkelijk evenmin als een kind opvoeden.

Ik rijd mijn paard in ontspanning. Wedstrijdgericht, zonder schoppen, trekken slaan of andere gemene zaakjes :D! En dat is heel fijn rijden hoor!

zorajee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 23:15

help , wat moet er nu los gemaakt worden?
t paard zelf? ,spanning in zijn mond?
hoe weet je dat er iets los gemaakt moet worden?

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 23:31

zorajee schreef:

Wat los gemaakt moet worden zijn de spieren.
Als deze niet lekker los zijn voel je de spanning in de mond, maar dat heeft dus niet met de mond te maken
maar met de spanning in zijn nek/rug spieren.

Je herkent spanning door niet goed kunnen inbuigen, spanning te voelen in je hand enzo.
Maar je kan het ook merken aan de rest van het paard, of hij te snel en nerveus loopt enzo.
Dan moet je dus oefeningen gaan doen om je paard zijn spieren losser te maken en ze te trainen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 23:33

zorajee schreef:

Alleen het lichaam van het paard- deze moet je gewoon stretchen dmv training. ;)

oh, HorsesWoman heeft het al netjes uitgelegd :o

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 23:36

Elliebelle schreef:

en wat denk je dáármee los te maken dan?
Ik denk net als CM_
Citaat:
Nee wss alleen wat velletjes tandvlees en in het ergste geval een tand of kies

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 00:44

Als je paard zijn lichaam ontspant en los wordt in het lichaam dan laat hij vanzelf wel zijn kaken los en gaat vanzelf een beetje likken en kauwen.

Ik krijg les van iemand die heel erg gericht is op ontspanning en balans. Vanuit mijn lichaam naar het paards lichaam. Als jij niet in ontspanning en balans zit kan het paard ook niet in balans lopen.

Als we een tijdje bezig zijn gaat het paard vanzelf loslaten en hij begint dan te likken en kauwen. Daarbij zorg ik ervoor dat mijn neusriem heel erg wijd zit en ik gebruik geen sperriem.

Als je nl. een sperriem en de neusriem strak vastzet kan je paard zijn mond niet openen en heel erg moeilijk zijn kaken ontspannen...Daarbij kan hij dan ook geen kauwbewegingen maken.

De ontspanning en het loslaten gebeurd door het hele lijf, achterhand treed onder, rug laat los, buikspieren aanspannen.
Hals buigt licht en paard loopt vanuit die balans met losse kaken op de LL of net ervoor.

Kaken losmaken door middel van kneepjes of links rechts inbuigen is volgens mij totaal niet de bedoeling van een ontspannen gereden paard.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 11:23

laetitia schreef:
Ik krijg les van iemand die heel erg gericht is op ontspanning en balans. Vanuit mijn lichaam naar het paards lichaam. Als jij niet in ontspanning en balans zit kan het paard ook niet in balans lopen.

Dan gaan ze toch uit van het middelpunt van het paard en het middelpunt van de ruiter?
Ik heb 2 NH lessen gevolgt, en daarbij gingen uit van het middelpunt en dat noemde ze de kern.
Als ik binnenkort een eigenpaardje heb, want we zijn druk opzoek, ga ik denk ik ook weer
NH lessen volgen en les zoeken waarbij ze goed kunnen helpen bij het los maken van de rug en nek spieren enzo.
Want door NH leer je wel heel goed te rijden zonder hoofdstel en zadel natuurlijk, maar dus ook vanuit je eigen gewicht,ext.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:29

laetitia schreef:
Kaken losmaken door middel van kneepjes of links rechts inbuigen is volgens mij totaal niet de bedoeling van een ontspannen gereden paard.

die krijg je dáárdoor ook niet los :n

mariskaaa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 10:10

tsjaa, ik probeer zoveel mogelijk methode 2,
wil mijn paard echt niet luisteren gebruik ik soms methode 1, maar dan bedoel ik niet Zágen.
gewoon af en toe opsluiten.

xx

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:49

Methode 2. En als het niet lukt tja door blijven oefenen.
Geduld is een schone zaak, en deze uitspraak is tegenwoordig zeer zeldzaam in de wereld.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:18

HorsesWoman schreef:
laetitia schreef:

Dan gaan ze toch uit van het middelpunt van het paard en het middelpunt van de ruiter?
Ik heb 2 NH lessen gevolgt, en daarbij gingen uit van het middelpunt en dat noemde ze de kern.
Als ik binnenkort een eigenpaardje heb, want we zijn druk opzoek, ga ik denk ik ook weer
NH lessen volgen en les zoeken waarbij ze goed kunnen helpen bij het los maken van de rug en nek spieren enzo.
Want door NH leer je wel heel goed te rijden zonder hoofdstel en zadel natuurlijk, maar dus ook vanuit je eigen gewicht,ext.

Ik denk dat jij centered riding lessen gekregen hebt?
Ik krijg les van iemand die academische rijkunst aanhoudt, maar volgens mij ook een stukje centered riding erin verwerkt.
Ze heeft het i.i.g. nog nooit bover het middelpunt gehad.
Wel over mijn lichaamshouding en hoe ik met mijn lichaam invloed heb op het paard. En hoe gevoelig het paard daarvoor is.
Heel veel vanuit de heupen (heupen moeten ontspannen en meebewegen in alles) en buikspieren. Alles daarboven is stil.
Ik houd dus heel veel contact met het paard vanuit mijn 'centrum' zoals ze dat noemen (heupen, zitbeenknobbels, buik).

En als dat in balans is loopt mijn bijrijdpaard meestal ook in balans (ik moet nog wel hard oefenen hoor :D), dan treed zijn achterhand onder, gaat mooi met achterhoeven in het spoor van voorhoeven, ontspant rug (laat dus los), spant buik aan, ontspant hals en kaken.
Meer doe ik niet. Het is puur op mijn houding en zit (en ademhaling).

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:30

ik ben zeker voor methode 2, maar netzoals iemand anders al zei gebruik ik ook afentoe 1 als hullp. Ik krijg les van iemand die zeker tegen 1 is!!! dus meestal als ik 1 ff gebruik is zij er niet bij.

daquira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:13

Ik heb altijd methode 2 aangeleerd en dat is dus ook de enige die ik gebruik. Ben daarin wel heel zacht (heel zachte kneepjes) Heb een jong paard (4j) en ze gaat graag met heel haar gewicht aan de teugels hangen. Ik wil heel graag methode 1 gaan toepassen nu ik dit allemaal heb gelezen. Even ter verduidelijking, je rijdt je paard dus naar voren toe en laat hem eigenlijk tegen de druk van de teugel aan lopen, dan sluit je even je binnenhand zodat hij deze druk ervaart. Wat doe je dan met je buitenhand? Houd je deze teugel begrenst? En welke teugel is het kortst? Alvast vriendelijk bedankt voor jullie antwoorden ;)
groetjes,

ragazzza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 13:52

daquira schreef:
Ik heb altijd methode 2 aangeleerd en dat is dus ook de enige die ik gebruik. Ben daarin wel heel zacht (heel zachte kneepjes) Heb een jong paard (4j) en ze gaat graag met heel haar gewicht aan de teugels hangen. Ik wil heel graag methode 1 gaan toepassen nu ik dit allemaal heb gelezen. Even ter verduidelijking, je rijdt je paard dus naar voren toe en laat hem eigenlijk tegen de druk van de teugel aan lopen, dan sluit je even je binnenhand zodat hij deze druk ervaart. Wat doe je dan met je buitenhand? Houd je deze teugel begrenst? En welke teugel is het kortst? Alvast vriendelijk bedankt voor jullie antwoorden ;)
groetjes,

Hoi hoi,

Als antwoord op je vraag. Het aller aller allerbelangrijkste is je zit. Zeker met een jong paard zou ik niet te veel knoeien en friemelen met je teugels. Zorg ervoor dat jij ontspannen zit. Oor, heup hak 1 lijn (leg je zweep er maar naast). Borstbeen naar voren en je rug dus ietsjes hol. Je zit op je zitbeenknobbels/schaambeen. Duw je tenen naar binnen voor de minimale kuitdruk en laat je paard een overgang maken door alleen je zit te ontspannen/ los te laten. Als dit alles lukt. Dan pas richten op je teugels! Je hebt je teugels zo vast dat je pols ontspannen is en je vingers meegaan met de hals. Je duim zit dan aan de bovenkant. Je buitenteugel, daar zoek je het contact mee en die houdt je tegen de hals. Je binnenhand komt erbij. Bij linksom zorgen dat je niet teveel je linkerhand vastpakt (want hoe strakker je de buitenhand hebt hoe meer binnenhand je erbij moet pakken voor het balans) en let bij rechtsom op dat je je binnenhand (weer die dode linkerhand) naar voren doet (omdat je hem automatisch teveel erbij zult pakken).

(Je handen zijn trouwens altijd gelijk. Er is nooit een teugel korter!)

Kneden is absoluut niet nodig! Het enige wat je doet als je een volte bijvoorbeeld sluit is je hand iets meer sluiten. Maar echt maar heel weinig!

Lekker theoretisch verhaal. Nu maar knutselen in de praktijk :-)! Hoop dat je er wat aan hebt! Succes

lien96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 16:22

ik zelf gebruik manier 2 maar het verschilt per paard :P

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 15:59

@ Carlien: Maar wat te doen als enkel een zithulp (om bv van draf naar stap te gaan) nog niet duidelijk genoeg is voor een jong paard? Dan neem je toch ook wat druk in de mond zodat het paard de gevraagde oefening leert begrijpen?
Maar nemen in de mond mag niet wordt in dit topic gesteld. Hoe dit dan oplossen?
Of stel ik dit nu te kort door de bocht?

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 17:59

niet zagen maar kneden!
eigenlijk de 2 manieren samen.
vanachter actief rijden maar ook kneden..
kneden en als het paard beneden is met zijn/haar hals, hoofd ophouden en me handen stilhouden.
dus eigenlijk de 2 manieren samen

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 18:09

maaikedewit schreef:
niet zagen maar kneden!
eigenlijk de 2 manieren samen.
vanachter actief rijden maar ook kneden..
kneden en als het paard beneden is met zijn/haar hals, hoofd ophouden en me handen stilhouden.
dus eigenlijk de 2 manieren samen

Doe ik namelijk ook en werkt bij mijn paard heel goed eigenlijk :)