Elliebelle schreef:Links, recht losmaken. Met beide handen, maar ook als je op 1hand rijd met 1 hand losmaken, en je been erbij gebruiken natuurlijk zonder been werkt het natuurlijk niet. Maar ook af en toe met 1 vinger even met je teugel spelen, gewoon veel afwisselen en niet telkens hetzelfde doen. De ene keer recht los, andere keer links, andere keer beide. Maar als ze nageven dan zelf ook los laten en ontspannen.
Wat dacht je van spelen met je hand..?
Licht er aan wat je met spelen bedoelt?
Met beide teugel of alleen met de buiten teugel?
Als je aan de binnenteugel loopt te klieren, kan je het paard toch ook niet goed over zijn rug laten lopen?
Dat is mij igg geleerd. Dus binnenteugel gewoon druk, buiten teugel licht spelen maar niet de spanning / een gevecht opzoeken
als jullie snappen wat ik bedoel.
Los maken met je hand?
Daar ben ik het helemaal niet mee eens! Het gaat om het losmaken van het lichaam. Denk aan strechen voor het hardlopen. Dat moet je ook doen met je paard. De spieren in zijn lichaam strechen. Dat bereik je niet door te gaan trekken. Trek maar eens aan de arm van een vriend/ vriendin en kijk wat hij/zij doet. Reageert ze daar vrolijk op door met je mee te gaan of gaat zij/ hij terugtrekken/ hangen? Kijk eens op youtube naar filmpjes van ruiters die hun paard rijden zonder hoofdstel en zadel. Natuurlijk werk je daar naar toe en gaat dat niet vanzelf in 1x, maar dan begrijp je wel dat je, je handen echt niet nodig hebt!