paardrijden geen sport??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vinden jullie paardrijden een sport?

Jaa, een paard doet veel maar de ruiter ook!
607 (96%)
Nee, een paard doet al het werk!
13 (2%)
Een beetje want je moet wel opstijgen enzoo!
11 (1%)

Totaal aantal stemmen: 631

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:49

AnnaaX schreef:
Heb deze discussie vaak met mijn zus. Zij vind het geen sport maar daar ben ik het absoluut niet mee eens!
Paardrijden is zeker wel een sport, het is niet alleen op een paard zitten want dan gebeurt er niks.
Na mijn les ben ik vaak best moe, dus dat duidt er ook wel op dat het inspannend is.

dat vind ik dus ook!
met paardrijden ben je nooit uitgeleerd, want telkens als je op je pony/paard stapt reageert het weer anders!
het is ook heel afwisselend!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:36

DDW1190 schreef:
AnnaaX schreef:
Heb deze discussie vaak met mijn zus. Zij vind het geen sport maar daar ben ik het absoluut niet mee eens!
Paardrijden is zeker wel een sport, het is niet alleen op een paard zitten want dan gebeurt er niks.
Na mijn les ben ik vaak best moe, dus dat duidt er ook wel op dat het inspannend is.

dat vind ik dus ook!
met paardrijden ben je nooit uitgeleerd, want telkens als je op je pony/paard stapt reageert het weer anders!
het is ook heel afwisselend!

Natuurlijk is het lichamelijk inspannend, maar dat is sneeuw ruimen ook. Toch is dat geen sport.
Natuurlijk blijf je constant bijleren, maar dat doe je op school ook. Toch ben je daar niet de hele dag aan het sporten.

Zolang ik met paardrijden niet meedoe aan wedstrijden en me daarop niet voorbereid, dan is er níets wat het voor mij tot een sport maakt.
Een leuke hobby, dat wel, en vaak ook lichamelijk inspannend, maar geen sport!

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:27

veel mensen vinden het geen sport maar hebben zelfs nog nooit een paard aangeraakt ect.
Ik vind het wel een sport. ja, het paard loopt maar jij zit er op om de goede hulpen te geven.

Joepjordy

Re: paardrijden geen sport??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:58

Paardenrijden is zeker een sport

Ik heb in mij leven al vaak deze discussie aan mijn voeten gekregen

Niet alleen het paard is aan het werk en gebruikt zijn spieren
Ook jij als trainer/amazone/ruiter levert intensieve arbeid

anne1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:56

tuurlijk is paardrijden een sport !!!

JuullovesAsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:49

Ik hoor ook vaak dat mensen zeggen dat paardrijden geen sprot is dat vind ik echt dom gepraat. Je paard doet echt niet alles in zijn eentje jij doet ook echt wel iets. Ik vind paardrijden dus wel een sport!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 08:04

denk dat mijn buikspieren beter zijn dan de gem nederlander. Gebruik ze ook goed met paardrijden.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 09:16

Tuuuuurlijk is onze geweldige sport een sport! Naast het trainen van onze paarden, moeten wij zelf ook op ons eten letten en daarnaast trainen. We hebben veel verschillende spieren nodig, en deze moeten we naast het trainen van de paarden goed onderhouden. Je kan niet zomaar op een paard ''zitten'' en hem al het werk laten doen. Daar ben jij voor, en samen redden jullie het dan!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:28

Kirstjuhh schreef:
Tuuuuurlijk is onze geweldige sport een sport! Naast het trainen van onze paarden, moeten wij zelf ook op ons eten letten en daarnaast trainen. We hebben veel verschillende spieren nodig, en deze moeten we naast het trainen van de paarden goed onderhouden. Je kan niet zomaar op een paard ''zitten'' en hem al het werk laten doen. Daar ben jij voor, en samen redden jullie het dan!

Ho zeg, nou maak je het nog erger. Ik "MOET" helemaal niets, niet op mijn eten letten vanwege mijn paardrijden en ook niet moeilijk doen over het trainen van spieren voor het paardrijden, wat tot overmaat van ramp GEEN sport is, maar een hobby! }:0

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:29

paardrijden is vast en zeker een sport het is vind ik heus ook niet zo makkelijk als buitenstaanders soms denken,die denken dat je gwn wat moet zitten hahaha :D

Tweetyj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:02

het is volgens mij natuurlijk een sport, zet de mensen die dit ontkennen erop en ze piepen na een uur wel weer anders :P
maar iedereen zegt altijd dat het vermoeiend is... Ik vind het juist niet, ik heb paardrijden na school, aan het einde van de week, dan ben ik moe en lam van school, ik kom op de manege en stukje bij beetje krijgt ik meer energie... Niet dat ik ontken dat het vermoeiend is want dat vind ik het op den duur ook wel, als ik erop zit en we stappen ff tussendoor voel ik wel degelijk mijn spieren... Alleen het feit dat ik paarden om me heen heb en intensief met ze bezig ben geeft mij energie, energie van blijdschap :)) +:)+
het is deels een hobby maar ook grotendeels een sport!

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:07

Tja tja ik rijd al meer dan 20 jaar paard en eerlijk gezegd valt het bij mij niet onder de noemer sport...........meer onder de categorie ontspanning. Ik beoefen de triatlonsport ( zwemmen, fietsen en lopen achter elkaar) en daar word ik behoorlijk moe van. Als ik van mijn paard afstap ben ik daarentegen lekker ontspannen en zeker niet vermoeid. Dus of ik rij paard op de verkeerde manier wat sommige ongetwijfeld nu zullen vinden of jullie moeten de triatlon eens gaan beoefenen en je daarna de vraag opnieuw stellen of beide "sporten" in dezelfde categorie behoren :-)

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:14

naja, of ik op een jong paard ga zitten , of een rondje goed hard loop, jaja ik doe beide, merk nooit echt verschil, kan tijden niet lopen en dan zo 5 kilometer met gemak.. weet ook niet waar het aan ligt, ondanks dat ik verder paardrij , heb ik een behoorlijke conditie.

Verder denk ik dat paardensport meer met kracht evenwicht te maken heeft, je spieren dus, dan met conditie..
zet iemand die nooit rijd maar op een paard, die heeft de volgende dag goed spierpijn ;d

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:04

Waratje schreef:
Kirstjuhh schreef:

Ho zeg, nou maak je het nog erger. Ik "MOET" helemaal niets, niet op mijn eten letten vanwege mijn paardrijden en ook niet moeilijk doen over het trainen van spieren voor het paardrijden, wat tot overmaat van ramp GEEN sport is, maar een hobby! }:0

Ligt er ook aan hoe je de paardensport beleefd. En je mag best vriendelijker uit de hoek komen! ;)

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 21:16

Maar tog.
Het paard gaat toch niet uit zigzelf over hoge hindernissen?? Het paard zelf wijkt tog niet enz. zonder dat jij iets doet??

Ik vind het wel een sport want bij paardrijden moet je echt wel wat doen!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:22

Kirstjuhh schreef:
Waratje schreef:

Ligt er ook aan hoe je de paardensport beleefd. En je mag best vriendelijker uit de hoek komen! ;)

Heb je eerst het topic doorgelezen voordat je postte? Vast niet, want dan had hij er anders uitgezien. Lees het hele topic eens na, dan weet je ook waarom ik wat kortaf reageer.
En ik "beleef" helemaal geen paardensport, ik rij paard. Het topic gaat over "Paardrijden" niet over "Paardensport", maar goed, ik verval alweer in herhaling..... :roll:

En nee, Aagje26, het paard doet het niet vanzelf (tenminste meestal niet), maar waarom zou iets een sport zijn omdat je een ander ergens toe brengt? Of vind jij het ook een sport om leidinggevende over een afdeling te zijn? ~~}>

mriaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:25

Ik vind paardrijden meer een hobby, tenzij je druk bezig bent in de wedstrijden etc. Mijn vriendin heeft een eigen prive stal en rijd er wel 6 op een dag plus dat ze die paarden ook nog eens uitbrengt, ik vind dat al veel meer op echt 'sporten' lijken.
Paardrijden zie ik meer als een grote hobby waarbij je lichamelijk bezig bent.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:29

mriaam schreef:
Ik vind paardrijden meer een hobby, tenzij je druk bezig bent in de wedstrijden etc. Mijn vriendin heeft een eigen prive stal en rijd er wel 6 op een dag plus dat ze die paarden ook nog eens uitbrengt, ik vind dat al veel meer op echt 'sporten' lijken.

Hmmm, 6 paarden op een dag rijden begint danig op "werk" te lijken...... 8-)

mriaam schreef:
Paardrijden zie ik meer als een grote hobby waarbij je lichamelijk bezig bent.

Nou precies, dabedoelik :j

Abrikoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 16:16

ja, ik vind het wel een sport. :) meestal als ik klaar ben, ben ik super moe..

Reflectionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:23

Vjestagirl schreef:
Mag ik vragen of je op een paardenforum echt verwacht iets anders te horen dan dat het wel een sport is?

Je haalt me de woorden uit de mond.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:28

Reflectionn schreef:
Vjestagirl schreef:
Mag ik vragen of je op een paardenforum echt verwacht iets anders te horen dan dat het wel een sport is?

Je haalt me de woorden uit de mond.

Bijvoorbeeld omdat er genoeg mensen zijn die wel houden van paardrijden, dit als een leuke, uitdagende en soms lichamelijk inspannende hobby zien, maar die absoluut niet de intentie hebben dit in ook maar enige vorm van competitieverband te doen.

Voor die mensen is paardrijden een hele leuke tijdsbesteding of zelfs alleen maar een manier om van A naar B te komen.
Leuk? Ja!
(Lichamelijk) inspannend? Vaak wel!
(Mentaal) uitdagend? Zeker!
Sport? Niet noodzakelijk.

In Nederland zijn we vaak geneigd om alles wat lichamelijk inspannend is maar niets te maken heeft met competitie of sportieve prestaties onder het kopje sport te scharen.
Op die manier wordt van het voor je eigen lol of gezondheid individueel hardlopen, fitnessen, fietsen, zwemmen, etc. in mijn ogen ten onrechte een sport gemaakt. Het heeft niets te maken met winnen, presteren of records verbreken, maar alleen maar met de onderhoud van eigen lichaam en geest.

In het Engels hebben ze een hele goede oplossing voor dit misverstand: Daar is een duidelijk onderscheid tussen 'sport' en 'excercise' (of eventueel 'workout'). Beide begrippen gaan over lichamelijk bezig zijn, maar ze betekenen iets heel verschillends.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:33

Schaken en dammen is toch ook een sport ? :')
Antwoord is dus zowel ja als nee. Er zijn mensen die zeggen 'paardrijden is geen sport, geen hobby, maar een passie'. Kan ik me best wel in vinden maar als ze mij vragen wat mijn sport is, is paardrijden altijd mijn eerste antwoord. Paardrijden geen sport, hmm, ze hebben wel deels gelijk. We doen niet veel fysiek, eerder met ons hoofd en gevoel. Bij de meeste sporten werk je aan je eigen conditie en behendigheid, terwijl wij ons meer richten op de soepelheid en vermogen van het paard. Voor mij is paardrijden dus wel een sport, ik denk dat zo iedereen zijn mening heeft :)

Xreneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 13:41

tuurlijk is paardrijden een sport ! ben het absoluut niet eens met de mensen die vinden dat je niks doet bij paardrijden ! inderdaad het paard doet veel maar wanneer jij niks doet loopt dat paard bewijzen van spreken gewoon over je heen ! je moet onwijs veel doen bij paardrijden ! de mensen die vinden dat alleen de paarden alles doen die moeten is een x op een paard gaan zitten zonder ook maar iets te doen ben benieuwd :)

JeFFeRSoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 10:44

Jammer genoeg moeten mannen ook nog dikwijls het gekweel aanhoren dat paardrijden een vrouwensport is!
Deze mensen raad ik dan altijd aan om toch maar eens naar een wedstrijd op tv te kijken en het aantal ruiters met het aantal amazones te vergelijken :P
Of om natuurlijk zelf eens op een paard te gaan zitten :D

UnderIlse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:46

Ik moet ook altijd thuis aanhoren dat paardrijden geen sport is. Ik zeg altijd maar, dat ik het wel vind.
Ik vind trouwens, dat het mee doet op de Olympische spelen, en meerdere onderdelen. Wat mij betreft is het dan wel degelijk een sport! :D