Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
sanne83 schreef:Dat is natuurlijk in feite wat welzijn doet. Het nabootsen van natuurlijke omstandigheden. Je moet dan kennis hebben van wat de belangrijkste punten zijn voor het welzijn van het dier om te weten hoe je dat zou moeten nabootsen.
Onderzoek moet je natuurlijk doen bij paarden die niet negatief beinvloed zijn. Aangezien 30% van de paarden in nederland verstoord gedrag vertonen (stalondeugden), is dat geen goede populatie om een onderzoek naar natuurlijke gedragingen op te doen.
in de praktijk dan he
sanne83 schreef:Dat is natuurlijk in feite wat welzijn doet. Het nabootsen van natuurlijke omstandigheden. Je moet dan kennis hebben van wat de belangrijkste punten zijn voor het welzijn van het dier om te weten hoe je dat zou moeten nabootsen.
Onderzoek moet je natuurlijk doen bij paarden die niet negatief beinvloed zijn. Aangezien 30% van de paarden in nederland verstoord gedrag vertonen (stalondeugden), is dat geen goede populatie om een onderzoek naar natuurlijke gedragingen op te doen.
KiWiKo schreef:precies............. dieren houden is niet zwart wit en is niet wettelijk vast te leggen.........
bulck schreef:sanne83 schreef:Dat is natuurlijk in feite wat welzijn doet. Het nabootsen van natuurlijke omstandigheden. Je moet dan kennis hebben van wat de belangrijkste punten zijn voor het welzijn van het dier om te weten hoe je dat zou moeten nabootsen.
Ik vind dat je nu wat rond de pot draait.
Stalondeugden en welzijn??? Je hebt evengoed wevers op een wei, schrapers op een wei etc.
Dus stal of wei, in beide vormen van huisvesten kom je ondeugden tegen.
En verder als je dus als een omgeving moet creereren, ben je dus al aan het beinvloeden en is het onderzoek al subjectief.
StableEnable schreef:ik zie in het topic heel vaak het commentaar van trekken en 'lekprikken'. of je het nu met de methode eens bent of niet, blijf wel eerlijk. Kijk eens goed naar het filmpje. Anky heeft haar paard heel goed voor het been en je ziet dan ook steeds haar been naast haar paard veren. slechts één keer vraagt ze een betere reactie van Nelsen en gebruikt haar sporen, verder komt ze met haar voeten helemaal niet aan het paard. Slechts met binnenkant kuit. Daar waar Nelson het moeilijk heeft met de aanleuning zie je dat de handen de vraag aanhouden en krijgt Nelson de tijd te zoeken naar balans. Niks geen getrek. Geen open mond, geen stang overdwars. Kritiek is best, maar wel goed kijken en niet zomaar wat standaard roepen.
En idd. een lichaam trainen, van mens of dier, kost moeite en vaak doorzetten. als het zonder moeite ging waren we allemaal topsporters.
liljebo schreef:-paard dient sociaal kontact te kunnen onderhouden, bij voorkeur met soortgenoten en bij grote voorkeur bij elkaar in de wei (advies). Uitzonderingen kunnen worden gemaakt, maar dan dient het paard op zijn minst via de draad kontact te kunnen maken met soortgenoten danwel een andere graseter als gezeldschap te hebben.
Citaat:-paard dient dagelijks ruim de mogelijkheid te hebben om zijn benen te strekken en gewoon paard te zijn in paddock/bak/wei.
Dus niet in de vorm van werk of stapmolen, maar gewoon in vrijheid.
Paarden die buiten staan mogen max 16 uur zonder schuilstal buiten verblijven. Met schuilstal en daarmee droge ligplaats en mogelijkheid uit de wind en regen te staan is 24/7 weidegang prima.
De wei mag overigens niet bestaan uit een modderpoel, maar dient goed begaanbaar te zijn, zonder voorwerpen waaraan het paard zich kan bezeren.
en in ons natte landje die ook nog eens laag ligt is het wegtoveren van water en modder nog niet mogelijk. 
sanne83 schreef:StableEnable schreef:ik zie in het topic heel vaak het commentaar van trekken en 'lekprikken'. of je het nu met de methode eens bent of niet, blijf wel eerlijk. Kijk eens goed naar het filmpje. Anky heeft haar paard heel goed voor het been en je ziet dan ook steeds haar been naast haar paard veren. slechts één keer vraagt ze een betere reactie van Nelsen en gebruikt haar sporen, verder komt ze met haar voeten helemaal niet aan het paard. Slechts met binnenkant kuit. Daar waar Nelson het moeilijk heeft met de aanleuning zie je dat de handen de vraag aanhouden en krijgt Nelson de tijd te zoeken naar balans. Niks geen getrek. Geen open mond, geen stang overdwars. Kritiek is best, maar wel goed kijken en niet zomaar wat standaard roepen.
En idd. een lichaam trainen, van mens of dier, kost moeite en vaak doorzetten. als het zonder moeite ging waren we allemaal topsporters.
Dat is dus precies wat ik probeer aan te geven. Jij vind dit niet dieronvriendelijk, jij vind dat ze niet trekt, dat is uitsluitend in jouw referentiekader.
Ik zie wel getrek. Dat is mijn referentiekader
Vandaar de behoefte aan objectieve metingen.
sanne83 schreef:StableEnable schreef:ik zie in het topic heel vaak het commentaar van trekken en 'lekprikken'. of je het nu met de methode eens bent of niet, blijf wel eerlijk. Kijk eens goed naar het filmpje. Anky heeft haar paard heel goed voor het been en je ziet dan ook steeds haar been naast haar paard veren. slechts één keer vraagt ze een betere reactie van Nelsen en gebruikt haar sporen, verder komt ze met haar voeten helemaal niet aan het paard. Slechts met binnenkant kuit. Daar waar Nelson het moeilijk heeft met de aanleuning zie je dat de handen de vraag aanhouden en krijgt Nelson de tijd te zoeken naar balans. Niks geen getrek. Geen open mond, geen stang overdwars. Kritiek is best, maar wel goed kijken en niet zomaar wat standaard roepen.
Dat is dus precies wat ik probeer aan te geven. Jij vind dit niet dieronvriendelijk, jij vind dat ze niet trekt, dat is uitsluitend in jouw referentiekader.
Ik zie wel getrek. Dat is mijn referentiekader
Vandaar de behoefte aan objectieve metingen.

sanne83 schreef:Als je alles afdoet als geen realiteit, dan ga je er dus vanuit dat het niet mogelijk is dat er veranderingen optreden?
KiWiKo schreef:liljebo schreef:-paard dient sociaal kontact te kunnen onderhouden, bij voorkeur met soortgenoten en bij grote voorkeur bij elkaar in de wei (advies). Uitzonderingen kunnen worden gemaakt, maar dan dient het paard op zijn minst via de draad kontact te kunnen maken met soortgenoten danwel een andere graseter als gezeldschap te hebben.
de eerste mits/maar............Citaat:-paard dient dagelijks ruim de mogelijkheid te hebben om zijn benen te strekken en gewoon paard te zijn in paddock/bak/wei.
Dus niet in de vorm van werk of stapmolen, maar gewoon in vrijheid.
Paarden die buiten staan mogen max 16 uur zonder schuilstal buiten verblijven. Met schuilstal en daarmee droge ligplaats en mogelijkheid uit de wind en regen te staan is 24/7 weidegang prima.
De wei mag overigens niet bestaan uit een modderpoel, maar dient goed begaanbaar te zijn, zonder voorwerpen waaraan het paard zich kan bezeren.
schuilstal is niet mogelijk, mag namelijk niet van de BV Nederlanden in ons natte landje die ook nog eens laag ligt is het wegtoveren van water en modder nog niet mogelijk.
logisch heb je geen eggen liggen in de weide........... lijkt mij
Dus laten weer even terug gaan naar de realiteit
Lovely schreef:KiWiKo schreef:precies............. dieren houden is niet zwart wit en is niet wettelijk vast te leggen.........
Even nuanceren. Dat je zo goed mogelijk voor een paard moet zorgen, staat al in de wet. Maar een wet zal nooit kunnen voorschrijven hoe je dat moet doen
. Het is echt dansen met windmolens om daarop te hopen.
Sanne, terug naar het filmpje, welke concrete schade is dit paard aangedaan en hoe uit zich dat?
bulck schreef:Sanne je leeft op een wolk, immers zijn er bepaalde parameters waar een gedomesticeerd paard al niet meer aan voldoet en die ook geografisch niet meer mogelijk zijn.
En soorteigen gedrag is een menselijke term gegeven aan gedrag dat ze hebben waargenomen. Maar is dat volledig objectief en is dat toen gevormd in een juist kader?
En gedrag is ook onderhevig aan evolutie. Ik bedoel maar wij leven bvb als mensen ook heel anders dan pak weg ettelijke eeuwen geleden.
Een goede eeuw geleden waren we lang nog niet multicultureel, zwaaide de clerus de pet en was niet iedereen gelijk voor de wet. Als je dat soorteigen gedrag toen gemeten had en zou vergelijken met nu, komt dit niet overeen.
En zo is dat met paarden ook e. je hebt het oerpaard zeg maar die in een heel andere biotoop leefde. En dan is een paard stelselmatig gedomesticeerd, van strijder tot werkpaard, tot het huidige luxeobject van menig liefhebber.
Ja in C is dat een paard, net zoals wij ook mensen zijn, maar omgeving, evolutie en fokbeleid zorgen voor dieren die geleefd kunnen worden in een door de mens ingerichte wereld. En hoe sneu ook, dat is het lot van elk gedomesticeerd dier.
Uiteraard kan er nog verbeterd worden, maar echt leed zie je her praktisch niet (uiteraard de uitzonderingen van verwaarlozing weggelaten e)
dat ging zo ongeveer betekenen met zn allen in een grot........ mannen doen het met alle vrouwtjes en vrouwtjes doen het met alle mannen......... dat is soortspecifiek eigen......
KiWiKo schreef:logisch heb je geen eggen liggen in de weide........... lijkt mij
liljebo schreef:Dit is hier realiteit.
En bij veel boeren is het nog lang niet logisch dat geen eggen of andere zooi in de wei ligt. Kijk maar eens goed om je heen....
Modderbakken zijn te draineren en dat schuilstallen in nederland niet mogen is een krom beleid van de overheid.
Maar discussie hierover kun je beter in het daarvoor bestemde topic doen.
.... Kan wel, maar ik vrees dat je dan zo een 500 euries per maand kwijt bent om je paard op het land te hebben.............. en dat hebben alle moraalridders er nou net niet voor over zegmaar 
sanne83 schreef:Als welzijn op de agenda komt te staan, zal het puntje schuilstallen ook wel aangesproken worden.
Daarnaast is dat niet de grootste reden dat paarden niet buiten komen. De reden is over het algemeen dat mensen gewoon niet willen. Het niet belangrijk vinden. Niet beter weten. Of gewoon niet nadenken wat ze eigenlijk aan het doen zijn.
Idem met rijden. Als je iedereen zo ziet trekken, is dat je referentiekader. Misschien wordt het met wat objectieve meetmethodes eens mogelijk om mensen een spiegel voor te houden.
wat eigenlijk helemaal nergens over gaat
. Mijn opa is 95 geworden, die is ook het levende bewijs dat roken gezond is.