Interview anky over Rollkur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bulck

Re: Interview anky over Rollkur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:14

Zelfde vraag als Lovely Sanne?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:14

sanne83 schreef:
Dat is natuurlijk in feite wat welzijn doet. Het nabootsen van natuurlijke omstandigheden. Je moet dan kennis hebben van wat de belangrijkste punten zijn voor het welzijn van het dier om te weten hoe je dat zou moeten nabootsen.

Onderzoek moet je natuurlijk doen bij paarden die niet negatief beinvloed zijn. Aangezien 30% van de paarden in nederland verstoord gedrag vertonen (stalondeugden), is dat geen goede populatie om een onderzoek naar natuurlijke gedragingen op te doen.

Sanne........... dat zou betekenen dat op elke 10 paarden die ik tegenkom er 3 stalondeugden hebben.................... ik kan je verzekeren bij lange na niet.......!!!

en ik denk dat ik in de afgelopen 20 jaar er zo een kleine 10.000 in handen heb gehad .......... dus mijn korte onderzoekje heeft voor mij uitgewezen dat dit alvast niet klopt :) in de praktijk dan he :D

En wat de belangrijkste punten zijn voor het welzijn van het paard weet iedere jan boeren zak wel......... mag ik toch wel hopen ......

en zo niet dan is er weer werk voor een peut, loog of watvooreennaamjedanookkanverzinnen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:18

sanne83 schreef:
Dat is natuurlijk in feite wat welzijn doet. Het nabootsen van natuurlijke omstandigheden. Je moet dan kennis hebben van wat de belangrijkste punten zijn voor het welzijn van het dier om te weten hoe je dat zou moeten nabootsen.

Onderzoek moet je natuurlijk doen bij paarden die niet negatief beinvloed zijn. Aangezien 30% van de paarden in nederland verstoord gedrag vertonen (stalondeugden), is dat geen goede populatie om een onderzoek naar natuurlijke gedragingen op te doen.

men weet niet hoeveel paarden en pony's er precies in Nederland rondlopen, waar komt dan die 30 % vandaan??

je kunt niet iets nabootsen als je niet weet hoe dat iets eruit ziet, hoe dat voelde voor die dieren en hoe die dieren dat ervaarden...
Wat men dan na probeerd te bootsen is een soort van lala-land.. met voldoende schuilmogelijkheden, altijd sappig gras en schoon water... maar men vergeet de natuurlijke vijand, want dat past niet op de rose wolk...
Ik weet niet of het welzijn van het paard zoveel beter wordt als het losloopt op de A35... centrum Amsterdam op de trambaan...
Utrecht centraal station.... of de het jonge mais opeet bij boer Piet om de hoek...
ik verwacht dan zomaar dat Lalaland dan helemaal niet meer zo Lala is, en dat de eeuwige jachtvelden meer in de richting komt...

neem die kudde wilde paardjes ergens in NL, zonder naturlijke vijand, creeperen die beesten gewoon... ze kunnen niet verder trekken als er geen of onvoldoende voedsel is... ze zitten gevangen tussen hekken... een merrie wiens veulen niet geheel afkomt bij de geboorte, die werd vroegah, en dat is dan al weer heeeeeel lang geleden, voordat de mens de wolf bijna uitgeroeid had, gedood.... nu sterft ze een pijnlijke dood, omdat de natuur haar gang moet gaan.... vertel mij dan welke natuur? vertel mij dan wat daar paarvriendelijk aan is? leg even uit wat dan paardenwelzijn is?
maar ze lopen wel 24/7 buiten...

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:23

ik zie in het topic heel vaak het commentaar van trekken en 'lekprikken'. of je het nu met de methode eens bent of niet, blijf wel eerlijk. Kijk eens goed naar het filmpje. Anky heeft haar paard heel goed voor het been en je ziet dan ook steeds haar been naast haar paard veren. slechts één keer vraagt ze een betere reactie van Nelsen en gebruikt haar sporen, verder komt ze met haar voeten helemaal niet aan het paard. Slechts met binnenkant kuit. Daar waar Nelson het moeilijk heeft met de aanleuning zie je dat de handen de vraag aanhouden en krijgt Nelson de tijd te zoeken naar balans. Niks geen getrek. Geen open mond, geen stang overdwars. Kritiek is best, maar wel goed kijken en niet zomaar wat standaard roepen.
En idd. een lichaam trainen, van mens of dier, kost moeite en vaak doorzetten. als het zonder moeite ging waren we allemaal topsporters.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:23

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:24

bulck schreef:
sanne83 schreef:

Ik vind dat je nu wat rond de pot draait.
Stalondeugden en welzijn??? Je hebt evengoed wevers op een wei, schrapers op een wei etc.
Dus stal of wei, in beide vormen van huisvesten kom je ondeugden tegen.

En verder als je dus als een omgeving moet creereren, ben je dus al aan het beinvloeden en is het onderzoek al subjectief.

Het gaat ook niet om stal of wei. Niet kunnen uitoefenen van soorteigen gedrag is de reden van stalondeugden.
Je creert een omgeving naar aanleiding van onderzoek naar welzijn. De parameters moeten dan al bekend zijn.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:27

StableEnable schreef:
ik zie in het topic heel vaak het commentaar van trekken en 'lekprikken'. of je het nu met de methode eens bent of niet, blijf wel eerlijk. Kijk eens goed naar het filmpje. Anky heeft haar paard heel goed voor het been en je ziet dan ook steeds haar been naast haar paard veren. slechts één keer vraagt ze een betere reactie van Nelsen en gebruikt haar sporen, verder komt ze met haar voeten helemaal niet aan het paard. Slechts met binnenkant kuit. Daar waar Nelson het moeilijk heeft met de aanleuning zie je dat de handen de vraag aanhouden en krijgt Nelson de tijd te zoeken naar balans. Niks geen getrek. Geen open mond, geen stang overdwars. Kritiek is best, maar wel goed kijken en niet zomaar wat standaard roepen.
En idd. een lichaam trainen, van mens of dier, kost moeite en vaak doorzetten. als het zonder moeite ging waren we allemaal topsporters.

Dat is dus precies wat ik probeer aan te geven. Jij vind dit niet dieronvriendelijk, jij vind dat ze niet trekt, dat is uitsluitend in jouw referentiekader.
Ik zie wel getrek. Dat is mijn referentiekader
Vandaar de behoefte aan objectieve metingen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:30

liljebo schreef:
-paard dient sociaal kontact te kunnen onderhouden, bij voorkeur met soortgenoten en bij grote voorkeur bij elkaar in de wei (advies). Uitzonderingen kunnen worden gemaakt, maar dan dient het paard op zijn minst via de draad kontact te kunnen maken met soortgenoten danwel een andere graseter als gezeldschap te hebben.

de eerste mits/maar............

Citaat:
-paard dient dagelijks ruim de mogelijkheid te hebben om zijn benen te strekken en gewoon paard te zijn in paddock/bak/wei.
Dus niet in de vorm van werk of stapmolen, maar gewoon in vrijheid.
Paarden die buiten staan mogen max 16 uur zonder schuilstal buiten verblijven. Met schuilstal en daarmee droge ligplaats en mogelijkheid uit de wind en regen te staan is 24/7 weidegang prima.
De wei mag overigens niet bestaan uit een modderpoel, maar dient goed begaanbaar te zijn, zonder voorwerpen waaraan het paard zich kan bezeren.

schuilstal is niet mogelijk, mag namelijk niet van de BV Nederland :) en in ons natte landje die ook nog eens laag ligt is het wegtoveren van water en modder nog niet mogelijk.

logisch heb je geen eggen liggen in de weide........... lijkt mij :)

Dus laten weer even terug gaan naar de realiteit :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:32

sanne83 schreef:
StableEnable schreef:

Dat is dus precies wat ik probeer aan te geven. Jij vind dit niet dieronvriendelijk, jij vind dat ze niet trekt, dat is uitsluitend in jouw referentiekader.

Ik heb het inderdaad regelmatig over het referentiekaderverschil........... wat hier dus weer duidelijk aanwezig is :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:33

Als je alles afdoet als geen realiteit, dan ga je er dus vanuit dat het niet mogelijk is dat er veranderingen optreden?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:34

sanne83 schreef:
StableEnable schreef:

niet altijd is dat wat je ziet ook dat wat je erbij denkt... een leuk voorbeeld daarvan is het begin van de film de Da Vinci code...
en doordat men niet genoeg kennis en kunde heeft kan soms iets heel anders lijken dan het daadwerkelijk is....
en dan komt het stukje beoordelen, oordelen of veroordelen...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:36

maar nog vaker is het wel gewoon wat je ziet ;)

Vandaar nogmaals de behoefte aan objectieve metingen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:38

sanne83 schreef:
Als je alles afdoet als geen realiteit, dan ga je er dus vanuit dat het niet mogelijk is dat er veranderingen optreden?

hoe wil je schuilstallen bouwen als het van de gemeente niet mag? DAT is de realiteit............

heel veel meer paarden zouden heel veel meer buiten staan als er WEL schuilstallen gebouwd mochten worden, en als dan de hoogheemraadschappen ook nog meewerken door het waterpeil wat te laten zakken, is het ook gedaan met de modder........

DAT is de realiteit.......... in mijn dromen ben ik ook miljoenair :)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:38

Sanne je leeft op een wolk, immers zijn er bepaalde parameters waar een gedomesticeerd paard al niet meer aan voldoet en die ook geografisch niet meer mogelijk zijn.
En soorteigen gedrag is een menselijke term gegeven aan gedrag dat ze hebben waargenomen. Maar is dat volledig objectief en is dat toen gevormd in een juist kader?
En gedrag is ook onderhevig aan evolutie. Ik bedoel maar wij leven bvb als mensen ook heel anders dan pak weg ettelijke eeuwen geleden.
Een goede eeuw geleden waren we lang nog niet multicultureel, zwaaide de clerus de pet en was niet iedereen gelijk voor de wet. Als je dat soorteigen gedrag toen gemeten had en zou vergelijken met nu, komt dit niet overeen.

En zo is dat met paarden ook e. je hebt het oerpaard zeg maar die in een heel andere biotoop leefde. En dan is een paard stelselmatig gedomesticeerd, van strijder tot werkpaard, tot het huidige luxeobject van menig liefhebber.
Ja in C is dat een paard, net zoals wij ook mensen zijn, maar omgeving, evolutie en fokbeleid zorgen voor dieren die geleefd kunnen worden in een door de mens ingerichte wereld. En hoe sneu ook, dat is het lot van elk gedomesticeerd dier.
Uiteraard kan er nog verbeterd worden, maar echt leed zie je her praktisch niet (uiteraard de uitzonderingen van verwaarlozing weggelaten e)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:39

KiWiKo schreef:
liljebo schreef:
-paard dient sociaal kontact te kunnen onderhouden, bij voorkeur met soortgenoten en bij grote voorkeur bij elkaar in de wei (advies). Uitzonderingen kunnen worden gemaakt, maar dan dient het paard op zijn minst via de draad kontact te kunnen maken met soortgenoten danwel een andere graseter als gezeldschap te hebben.

de eerste mits/maar............

Citaat:
-paard dient dagelijks ruim de mogelijkheid te hebben om zijn benen te strekken en gewoon paard te zijn in paddock/bak/wei.
Dus niet in de vorm van werk of stapmolen, maar gewoon in vrijheid.
Paarden die buiten staan mogen max 16 uur zonder schuilstal buiten verblijven. Met schuilstal en daarmee droge ligplaats en mogelijkheid uit de wind en regen te staan is 24/7 weidegang prima.
De wei mag overigens niet bestaan uit een modderpoel, maar dient goed begaanbaar te zijn, zonder voorwerpen waaraan het paard zich kan bezeren.

schuilstal is niet mogelijk, mag namelijk niet van de BV Nederland :) en in ons natte landje die ook nog eens laag ligt is het wegtoveren van water en modder nog niet mogelijk.

Dus laten weer even terug gaan naar de realiteit :)

Dit is hier realiteit.
En bij veel boeren is het nog lang niet logisch dat geen eggen of andere zooi in de wei ligt. Kijk maar eens goed om je heen....

Modderbakken zijn te draineren en dat schuilstallen in nederland niet mogen is een krom beleid van de overheid.

Maar discussie hierover kun je beter in het daarvoor bestemde topic doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:40

Lovely schreef:
KiWiKo schreef:
precies............. dieren houden is niet zwart wit en is niet wettelijk vast te leggen.........

Even nuanceren :). Dat je zo goed mogelijk voor een paard moet zorgen, staat al in de wet. Maar een wet zal nooit kunnen voorschrijven hoe je dat moet doen :n. Het is echt dansen met windmolens om daarop te hopen.

Sanne, terug naar het filmpje, welke concrete schade is dit paard aangedaan en hoe uit zich dat?

Om mezelf maar even te quoten, Bulck stelde dezelfde vraag.

30% stalondeugden? Wij hebben er 100 staan en 0 daarvan hebben een stalondeugd ontwikkeld op onze stal. Er zijn er wel 2 binnengekomen die het elders hebben ontwikkeld. Een daarvan heeft een stalondeugd die met grote waarschijnlijkheid erfelijk is en terug te voeren is op de vader.

Alane heeft trouwens gelijk vwb de erbarmelijke omstandigheden waarin paarden in NL in het semiwild leven.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:43

bulck schreef:
Sanne je leeft op een wolk, immers zijn er bepaalde parameters waar een gedomesticeerd paard al niet meer aan voldoet en die ook geografisch niet meer mogelijk zijn.
En soorteigen gedrag is een menselijke term gegeven aan gedrag dat ze hebben waargenomen. Maar is dat volledig objectief en is dat toen gevormd in een juist kader?
En gedrag is ook onderhevig aan evolutie. Ik bedoel maar wij leven bvb als mensen ook heel anders dan pak weg ettelijke eeuwen geleden.
Een goede eeuw geleden waren we lang nog niet multicultureel, zwaaide de clerus de pet en was niet iedereen gelijk voor de wet. Als je dat soorteigen gedrag toen gemeten had en zou vergelijken met nu, komt dit niet overeen.

En zo is dat met paarden ook e. je hebt het oerpaard zeg maar die in een heel andere biotoop leefde. En dan is een paard stelselmatig gedomesticeerd, van strijder tot werkpaard, tot het huidige luxeobject van menig liefhebber.
Ja in C is dat een paard, net zoals wij ook mensen zijn, maar omgeving, evolutie en fokbeleid zorgen voor dieren die geleefd kunnen worden in een door de mens ingerichte wereld. En hoe sneu ook, dat is het lot van elk gedomesticeerd dier.
Uiteraard kan er nog verbeterd worden, maar echt leed zie je her praktisch niet (uiteraard de uitzonderingen van verwaarlozing weggelaten e)

ach wij mensen zijn zo geevolueerd dat wij niet eens meer 20 jaar terug in de tijd kunnen!!! want toen was er geen internet en geen mobilie telefoon...........

laat staan als wij moesten gaan voldoen aan soorteigen gedrag :) dat ging zo ongeveer betekenen met zn allen in een grot........ mannen doen het met alle vrouwtjes en vrouwtjes doen het met alle mannen......... dat is soortspecifiek eigen......

vrees dat dit niet meer gaat gebeuren :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:44

Als welzijn op de agenda komt te staan, zal het puntje schuilstallen ook wel aangesproken worden.

Daarnaast is dat niet de grootste reden dat paarden niet buiten komen. De reden is over het algemeen dat mensen gewoon niet willen. Het niet belangrijk vinden. Niet beter weten. Of gewoon niet nadenken wat ze eigenlijk aan het doen zijn.

Idem met rijden. Als je iedereen zo ziet trekken, is dat je referentiekader. Misschien wordt het met wat objectieve meetmethodes eens mogelijk om mensen een spiegel voor te houden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:45

KiWiKo schreef:

mischien geen eggen maar paaltjes en andere obstakels als een racebaan...(of zoals het eens zo leuk vertaald werd, hamsterbaan voor paarden) wat dan de naam paddock paradise krijgt.... zoveel mogelijk palen en linten spannen zodat het paard middels een doolhof van hek naar hek moet lopen voor voedsel en water....

Sanne83: objectieve metingen zijn er niet...
en de meningen over onderzoeken laten zien dat mensen alleen willen lezen wat ze willen lezen, en zien wat ze willen zien...
is het resultaat niet bevredigend dan deugd het onderzoek niet...
De negatieve resultaten van HF kun je niet eerder aantonen dan wanneer een paard die zo getraind is, overleden is en er sectie op verricht is....
Ruiters die op dat nivo rijden, kunnen geen paard in 4 weken zover krijgen dat het van niets in eens op GP nivo mee kan lopen...
en ruiters die niet op dat nivo rijden kunnen dat evenmin...
kun je dan een gedegen onderzoek doen?
Je kunt hooguit Anky vragen of ze het lichaam van Bonfire vrijgeeft na zijn dood om onderzoek te doen... en dan nog moet je vanhetgeen er op foto's te zien is nog aftrekken wat door ouderdom veroorzaakt is... en dan begint het getouwtrek gelijk weer opnieuw.

Een paard kun je niet ontspannen laten lopen op prikken en trekken.... daarvoor hoef je niet naar een GP ruiter te kijken, maar ga maar eens kijken op een wedstrijd in je buurt... volg eens een paar combianties, en hou die resultaten eens bij...
zeker kan het wel eens een keertje beloont worden dat een ruiter trekt... een jury ziet immers niet altijd alles...maar de trekkers en zagers die komen niet aan de top....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:47

liljebo schreef:
Dit is hier realiteit.
En bij veel boeren is het nog lang niet logisch dat geen eggen of andere zooi in de wei ligt. Kijk maar eens goed om je heen....

Modderbakken zijn te draineren en dat schuilstallen in nederland niet mogen is een krom beleid van de overheid.

Maar discussie hierover kun je beter in het daarvoor bestemde topic doen.

Ik heb het over modder weides........... en dat wil je niet willen draineren :D :D .... Kan wel, maar ik vrees dat je dan zo een 500 euries per maand kwijt bent om je paard op het land te hebben.............. en dat hebben alle moraalridders er nou net niet voor over zegmaar :)

ik heb inderdaad wel eens een encounter gehad met een boer die niet kon opruimen inderdaad........

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:49

sanne83 schreef:
Als welzijn op de agenda komt te staan, zal het puntje schuilstallen ook wel aangesproken worden.

Daarnaast is dat niet de grootste reden dat paarden niet buiten komen. De reden is over het algemeen dat mensen gewoon niet willen. Het niet belangrijk vinden. Niet beter weten. Of gewoon niet nadenken wat ze eigenlijk aan het doen zijn.

Idem met rijden. Als je iedereen zo ziet trekken, is dat je referentiekader. Misschien wordt het met wat objectieve meetmethodes eens mogelijk om mensen een spiegel voor te houden.

en daar ga je fout! heel fout!

de awareness is er wel........... alleen de mogelijkheden vaak niet, grotendeels afhankelijk van het standpunt van de BV Nederland

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:50

oja Paddoc paradise :D :D

ook weer zo een geweldig nieuwerwets iets :D wat eigenlijk helemaal nergens over gaat :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:53

paddock paradise is toch wel ongeveer het zieligste wat er bestaat voor een paard. Paarden zijn geen honden.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:54

@ alane: Nee, want onderzoek naar bonfire is wel objectief :+ . Mijn opa is 95 geworden, die is ook het levende bewijs dat roken gezond is.

Als je liever op je eigen waarnemingen vertrouwd dan op een objectief uitgevoerd onderzoek, dan zijn we een beetje uitgepraat.
Laten we vooral niets geloven wat artsen ons vertellen, al dat onderzoek is maar onzin :+

@kiwiko; sorry, ik kom op teveel stallen waar het wel zo gaat, waar alle mogelijkheden aanwezig zijn, maar men gewoon niet wil.
Ik weet dat er (zeker in de randstad) ook mensen zijn die wel willen, maar waar het erg moeilijk gemaakt wordt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:57

KiWiKo schreef:
oja Paddoc paradise :D :D

ook weer zo een geweldig nieuwerwets iets :D wat eigenlijk helemaal nergens over gaat :)

en zolang mensen met goede bedoelingen gelijk afgekamt worden als ze proberen het welzijn van hun paard te verbeteren, is er nog een lange weg te gaan ;)