Bit in de mond, brok in de keel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sporter

Re: Bit in de mond, brok in de keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:13

Dat is maar net wat jou definitie van pijn is. Als je de lichtste prikkel al een pijn prikkel noemt. Dan kun je het zitten op de rug bij welke leeftijd dan ook, ook een pijn prikkel noemen. En dan kan het zomaar zijn dat jij boodschappen dressuur helemaal niet zo vriendelijk is.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:18

Citaat:
Dat is ALLEMAAL een basisvoorwaarde :)*

Jammer alleen dat aan die basisvoorwaarden zo weinig voldaan wordt.
Dat weegt i.m.o. veel zwaarder dan het ongemak dat een paard al dan niet ervaart door een bit in zijn mond.
Dat ongemak kan voor een groot deel opgeheven worden door met een vriendelijke hand te rijden.

Citaat:
Het is een wonderlijk fenomeen dat juist in de hobbyhoek van zogenaamde líefhebbers onethisch gedrag als noodzakelijk verdedigd wordt.

Ach, je mag je koning wanen in je eigen utopia. Ik mag dan een gewone hobby heikneuter zijn, ik ken mijn paarden goed genoeg om met zekerheid te durven stellen dat ze een goed leven hebben en het rijden over het algemeen leuk vinden, zelfs al stop ik dan regelmatig een stuk metaal in hun mond. Dat stuk metaal happen ze vrijwillig in en ze kunnen er ook nog een appel mee opeten zonder te stikken, dus het valt met dat bit alleszins mee volgens mij. Zolang je er niet hun gebit mee probeert te flossen. Maar ik bevind mij dan natuurlijk ook niet op jouw ethische ontwikkelingsniveau HC ;)

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:24

Daan_Ordeal schreef:
Hinke jullie plaatsen hier filmpjes van combinaties op een DRESSUURwedstrijd, daar haak ik even op in ;)

Ik wil jullie helemaal niet afkraken, als je liever recreatief rijdt ipv dressuurmatig wens ik je daarmee alle plezier toe!

Maar wat jullie doen vind ik niet eerlijk en onterecht. Filmpjes plaatsen van ruiters, die hier vervolgens gaan afkraken op hun op rijkunsten, en dat dan gaan linken aan het bitloos rijden. (daarmee bedoel ik de volgende opmerking: "Hoewel het niet in alle filmpjes even erg is valt het me btw wel echt op dat gemiddeld genomen de bitloos ruiters meer met hun handen en benen (of met het hele gewicht, zoals in het eerste filmpje ) lopen te stuiteren dan de gemiddelde ruiter die met bit rijdt. Is dat toeval?")

Ik ben een recreatieruiter idd en met benen en handen stuiteren vind ik persoonlijk niet zo erg (als het paard er tenminste niet onder lijdt wat je je bij het eerste filmpje wel af kan vragen imo). Ik constateer de feiten en ben niemand aan het afkraken. Het enige wat ik probeer te zeggen is dat bitloos rijden niet per definitie vriendelijker is. Als je zo erg op de rug van je paard zit te stuiteren en zo met je handen op en neer beweegt, dán is zonder bit rijden idd vriendelijker.

huertecilla schreef:
Nee. Dat slaat nergens op.
Een film van een verkrachting rechtvaardigt een aanranding niet.

? Waar heb je het over?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:42

Hinke schreef:
Ik constateer de feiten en ben niemand aan het afkraken. Het enige wat ik probeer te zeggen is dat bitloos rijden niet per definitie vriendelijker is. Als je zo erg op de rug van je paard zit te stuiteren en zo met je handen op en neer beweegt, dán is zonder bit rijden idd vriendelijker.

Jij haalt "feiten" en afkraken door elkaar.
Wanneer je wilt vergelijken, dan vergelijk je een fijne ruiter (met een goede zit en zachte handen) rijdend met bit en zonder bit. Òf je vergelijkt een mindere ruiter (geen goede zit en geen zachte handen) rijdend met bit en zonder bit.
Je vergelijkt dus nièt - zoals jij nu doet - appels met peren om je zogenaamde punt te maken.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:53

Hinke schreef:
Als je zo erg op de rug van je paard zit te stuiteren en zo met je handen op en neer beweegt, dán is zonder bit rijden idd vriendelijker.

Als je bitloosrijden vriendelijker vindt dan met bit rijden wanneer de ruiter zit te stuiteren en met de handen op en neer beweegt, dan lijkt mij dat je bitloosrijden dus per definitie vriendelijker vindt? Want waarom zou het niet vriendelijker zijn bij een ruiter die wel netjes zit en een zachte hand heeft?

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:54

Ehm? Ik vergelijk helemaal niks? Waar laat ik een ruiter met bit zien dan? Ik zeg alleen dat ik zelf heb geconstateerd, over het algemeen genomen en dus niet gebaseerd op dit ene geval, dat GEMIDDELD genomen ik bitloze ruiters minder verfijnd vind rijden, en een minder onafhankelijke zit hebben. Dat is alles.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:58

Hinke schreef:
Hoewel het niet in alle filmpjes even erg is valt het me btw wel echt op dat gemiddeld genomen de bitloos ruiters meer met hun handen en benen (of met het hele gewicht, zoals in het eerste filmpje := ) lopen te stuiteren dan de gemiddelde ruiter die met bit rijdt. Is dat toeval?

Hier vergelijk jij toch echt bitloze ruiters met bitruiters ;)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:02

Ik vraag me trouwens wel af waar jij dat gemiddelde op gebaseerd hebt?

Volgens mij is mijn houding/zit niet spontaan slechter geworden sinds ik bitloos ben gaan rijden, zou wel erg zijn :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:17

Hinke, je zit gewoon vol vooroordelen en weerstand.
Zoveel bitloze dressuurruiters kun jij niet gezien hebben (en zowel: waar zijn die dan, want dan kom ik ook eens kijken).

En de gemiddelde bitruiter rijdt nou niet bepaald "verfijnd" of met een goede zit. Op de gemiddelde wedstrijd zie je grotendeels geruk en gepluk, gezaag en in de krul en geschop en geklets met de zweep.
Dus als we toch aan 't vergelijken zijn...

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:24

Daan_Ordeal schreef:
Hinke schreef:
Als je zo erg op de rug van je paard zit te stuiteren en zo met je handen op en neer beweegt, dán is zonder bit rijden idd vriendelijker.

Als je bitloosrijden vriendelijker vindt dan met bit rijden wanneer de ruiter zit te stuiteren en met de handen op en neer beweegt, dan lijkt mij dat je bitloosrijden dus per definitie vriendelijker vindt? Want waarom zou het niet vriendelijker zijn bij een ruiter die wel netjes zit en een zachte hand heeft?

:j

Als de ruiter zit te stuiteren zou ik eerder nog een les aanbevelen.
Aangezien ieder materiaal verkeerd kan worden gebruikt, dan wel of niet bedoeld.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:42

JoviBan schreef:
Hinke, je zit gewoon vol vooroordelen en weerstand.
Zoveel bitloze dressuurruiters kun jij niet gezien hebben (en zowel: waar zijn die dan, want dan kom ik ook eens kijken).

En de gemiddelde bitruiter rijdt nou niet bepaald "verfijnd" of met een goede zit. Op de gemiddelde wedstrijd zie je grotendeels geruk en gepluk, gezaag en in de krul en geschop en geklets met de zweep.
Dus als we toch aan 't vergelijken zijn...

Ik denk dat de gemiddelde ruiter van alles fout doet en dat het echt niet eens verbonden is aan bit of geen bit.

Een ruiter doet het paard per definitie pijn en doet hem ongemak aan, of je dat nu wil of niet.
De hoeveelheid pijn en ongemak hangt erg af van de keuze en vaardigheden van de ruiter. Iemand die kiest om bitloos te gaan rijden meent dat hij een deel ongemak weg kan nemen door de druk niet in de mond te leggen maar op zijn neus.
Kun je over discussieren of dat het beste alternatief is of niet, maar neemt niet weg dat er heel veel mensen zijn die die keuze niet maken.
Onbekend maakt onbemind en daarnaast zijn veel mensen er niet van overtuigd dat druk op de neus en druk in de mond wezenlijk van elkaar verschillen en dat druk in de mond erg pijnlijk zou zijn. Daar wordt dus onderzoek naar gedaan en de mensen die deze onderzoeken kunnen onderschrijven snappen niet waarom anderen niet per direct overgaan op deze andere manier.
Andersom zien de mensen die niet overstappen waarom ze dat zouden moeten doen, aangezien zij zelf niet de ervaring hebben dat ze hun dier onterecht veel pijn doen.

Het recht van het dier dat het pijnvrij mag bestaan is een prachtig recht, maar onhaalbaar want een enting is toch echt in het belang van het dier, maar doet hem pijn. Een paard opvoeden kan best eens een klap opleveren voor het dier. Alternatief is dat een dier niet wordt opgevoed en levensgevaarlijk wordt.
Het bestaansrecht van de meeste paarden is nu eenmaal dat het gebruiksdieren zijn. Ik kan je verzekeren dat als dat niet meer zou kunnen, het paard binnen no time is uitgestorven: is ook niet goed voor het dier zelf! Bij gebruik slijt een dier en waar gehakt wordt vallen spaanders.

In de ideale wereld was iedereen net zo vaardig en goed als arabesk en HC maar helaas, de meeste mensen met paarden zijn volslagen onbenullen die (overigens vaak ongewild) hun paard schade toedoen.

Helaas maar waar is dat de realiteit. Stopt de sport en recreatie dan stopt binnen no time het paard en sterft het net zo snel uit als de panda en alle andere bedreigde diersoorten. (Overigens is dat dan wel weer heel natuurlijk)
Laatst bijgewerkt door zimbabwe op 07-10-09 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:43

Citaat:
Als paarden iets in de mond hebben, gebeurt er iets dergelijks. Het spijsverteringsreflex komt op gang. Dat betekent dat zijn hele lichaam zich gaat instellen op het verteren van voedsel, daar hoort geen actieve lichamelijke inspanning bij en een rustige ademhaling. Andersom geldt dat wanneer een paard lichamelijke inspanning moet leveren (training), dat het ademhalingsstelsel harder moet gaan werken.

Even binnenvallen:

Het bovenstaande lijkt me erg dom voor een prooidier dat gemaakt is nagenoeg de hele dag te eten. Dan zou het paard niet een hap gras kunnen nemen en meteen daarna weg kunnen rennen. Dat het zo zwart is als hier gesteld wordt lijkt me dan ook zeer sterk.

Citaat:
***Het spijsverteringsreflex komt op gang, maar tegelijkertijd moet er veel zuurstof naar de longen worden gebracht. Door de aanwezigheid van het bit wordt veel speeksel aangemaakt, omdat het lichaam denkt dat er eten aankomt.

Speeksel wordt aangemaakt bij kauwen niet net als bij ons of bij een hond op het moment dat het dier denkt dat er eten aan komt. 'Het water loopt me in de mond' is iets wat een paard echt niet kent. Pas bij kauwbewegingen komt er dus speeksel. Dat een paard speeksel gaat produceren op het moment dat het een bit in heeft is dus ook niet het geval.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:01

SuzannePerla schreef:
Zucht.. Van dit soort topics ga ik me altijd zo schuldig voelen. Ik heb persoonlijk niet het idee dat mijn paard ook maar iets tekort komt (24/7 op wei, met maatje, 2 gigantische open stallen) maar blijkbaar moet mijn paard toch iedere dag vreselijk veel pijn doormaken. Ik moet namelijk eerlijk toegeven dat als mijn paard op dat ene uurtje werken op de dag niet eens naar de bak wil lopen, dat ik er toch weleens mijn sporen inzet. En als ze dan voor de 10de keer van hetzelfde stukje gras schrikt, dan kan ik ook weleens een snuk geven. Nu blijkt het ook nogeens dat mijn paard onder het rijden amper kan ademen, slikken en dat ze constant een krop in de keel heeft. Paardrijden moet wel een echte marteling zijn...
Toch moet ik zeggen dat dit me niet weerhoudt om anders te gaan rijden. Ze moet dan misschien wel een uur lang haar best doen om pijnprikkels te voorkomen, hiervoor krijgt ze wel een hoop terug. Namelijk een ontzettend fijn leven met altijd genoeg eten en genoeg aandacht. En ik zou persoonlijk, als ik een paard was dat er best voor over hebben :)

Door jouw laatste stukje zou je denken dat het paard een keus heeft. Een paard heeft de keus niet om ervoor te kiezen wel of niet dingen met jou te doen. Het paard moet eenvoudigweg dingen met de mens doen, of die dingen nou vervelend zijn of niet. Een heel klein aantal paarden gaat daar tegen in, die worden dan als probleempaard bestempelt en gaan in de salami. Het grootste gedeelte van de paarden ondergaat die dingen echter, ook de bezigheden die ze associëren met pijn. Paarden zijn namelijk ook heel vergevingsgezind, het rottige is dat sommige mensen daar misbruik van maken.

'Ze moet dan misschien wel een uur lang haar best doen om pijnprikkels te voorkomen, hiervoor krijgt ze wel een hoop terug', dat zeg jij. Ongelofelijk, dat er mensen zijn die zo denken als jij. De dingen die jij noemt, een fijn leven met genoeg eten en aandacht, dat klinkt allemaal heel mooi. Wat echter ook bij een fijn leven hoort, is dat het rijden op een goede en paardvriendelijke manier gebeurt, net zoals alle andere activiteiten die de mens graag met het paard onderneemt. Oók als 23 uur van de dag wel op een fijne manier voor het paard verloopt, dat is nog geen excuus om dat laatste uurtje dan maar tot een 'hel' te maken.

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:06

Citaat:
Het bovenstaande lijkt me erg dom voor een prooidier dat gemaakt is nagenoeg de hele dag te eten. Dan zou het paard niet een hap gras kunnen nemen en meteen daarna weg kunnen rennen.

Nee, hoor, hij vraagt eerst even aan zijn predators, of hij zijn mond mag leegeten, omdat anders zijn ademhaling belemmerd wordt en hij niet voldoende hard kan wegrennen. ;)

Citaat:
Speeksel wordt aangemaakt bij kauwen niet net als bij ons of bij een hond op het moment dat het dier denkt dat er eten aan komt. 'Het water loopt me in de mond' is iets wat een paard echt niet kent. Pas bij kauwbewegingen komt er dus speeksel. Dat een paard speeksel gaat produceren op het moment dat het een bit in heeft is dus ook niet het geval.

De bekende miskleun, bij het zonder gedegen kennis van zaken, trekken van slecht onderbouwde paralellen tussen mens en dier.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:09

Citaat:
Vergelijk het met een schriklint. Een schriklint is voor een paard wat nog nooit een optater heeft gekregen asl om het even welke draad.
De eerste optater geeft een schrik en een vraag. Veel paarden zullen testen en bij de tweede optater elk zodanig ogender afscheiding vermijden.
Nee, een bit is geen schriklint. Het is een voorbeeld om aan te geven dat een paard wat ervaren heeft dat met een bit pijn toegebracht toe kan worden nooit meer neutraal is naar een bit.

En dan nog zo'n vergelijking die je kunt nuanceren.
Een paard stoot zijn hoofd aan de bovenkant van de staldeur. Dat deed goed pijn. 2 dagen later stoot hij zijn hoofd bij een onstuimige actie weer tergen de staldeur. Dat doet ook weer goed pijn. Heeft het paard nu definitief een niet neutrale houding naar de deur? Of kan hij blijkbaar '1+1 optellen' en heeft hij geleerd zijn hoofd niet meer zo hoog op te tillen op die plaats? Sommige paarden ontwikkelen van zo'n ervaring een engte angst. De meeste geen de volgende dag weer net zo vrolijk door die deur naar buiten.
Of leren door een pijnprikkel per definitie erg is vraag ik me af. (los van het feit of je dit zelf wil toepassen)

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:10

Citaat:
Ze moet dan misschien wel een uur lang haar best doen om pijnprikkels te voorkomen, hiervoor krijgt ze wel een hoop terug', dat zeg jij. Ongelofelijk, dat er mensen zijn die zo denken als jij. De dingen die jij noemt, een fijn leven met genoeg eten en aandacht, dat klinkt allemaal heel mooi. Wat echter ook bij een fijn leven hoort, is dat het rijden op een goede en paardvriendelijke manier gebeurt, net zoals alle andere activiteiten die de mens graag met het paard onderneemt. Oók als 23 uur van de dag wel op een fijne manier voor het paard verloopt, dat is nog geen excuus om dat laatste uurtje dan maar tot een 'hel' te maken.

Ik geloof niet dat ze bedoeld dat het rijden dan maar per deifinitie een hel is bij haar, eerlijk gezegd. Wat is paardvriendelijk? Ik vind dat je niet teveel menselijke eigenschappen moet toedichten aan een paard. Hij doet wat hij doet omdat dat goed voor hem is.
Het klinkt allemaal zo triest: het arme paard heeft zoveel pijn altijd en er wordt zo ruw mee omgegaan. Het is verschrikkelijk!
Nou inderdaad er gaan heus dingen mis, maar de meeste mensen hebben het beste met hun dier voor en willen dat het dier zich zo goed mogelijk voelt en geen pijn heeft.
Kun jij garanderen dat je paard zich altijd 100 procent voelt als hij een knieval moet maken? Als je erop gaat zitten terwijl hij al op de grond ligt? Doet hij dat omdat hij dat fijn vindt of omdat jij daar gelukkig van wordt? Dat is toch precies hetzelfde? Dat moet hij er voor over hebebn om een goede relatie met zijn baas te hebben blijkbaar en het levert hem genoeg op om te blijven doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:14

pol013 schreef:
Het bovenstaande lijkt me erg dom voor een prooidier dat gemaakt is nagenoeg de hele dag te eten. Dan zou het paard niet een hap gras kunnen nemen en meteen daarna weg kunnen rennen. Dat het zo zwart is als hier gesteld wordt lijkt me dan ook zeer sterk.

Ik denk maar zo dat zodra een paard op de vlucht moet, dat hij òf het hapjes gras onmiddelijk uit z'n mond laat vallen òf stil in z'n mond houdt (en wellicht onderweg alsnog laat vallen). Hij zal zeker weten niet rennend dooreten.

pol013 schreef:

Heb je hier een bron van? Is dit wetenschappelijk bewezen? Ben ik erg benieuwd naar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:17

De vergelijking met het schrikdraad gaat ook behoorlijk scheef, schrikdraad heeft namelijk voor een paard een levensbedreigende waarde en hij daarom zal hij na een tik van het draad er angstvallig bij vandaan blijven. Als je hem schrikdraad in zijn mond doet, zal hij dezelfde reactie opbouwen en gezien het feit dat de er nauwelijks een paard op de wereld is die even groot op een bit reageerd, kunnen we concluderen dat de prikkel via het bit van een andere waarde is dan schrikdraad.

Joviban, dat is bewezen en je kunt het ook dagelijks zelf meemaken omdat paarden niet gaan kwijlen als de voerkar eraan komt, maar pas speeksel gaan geven als ze daadwerkelijk voer aan het vermalen zijn. Dit kun je zelf heel makkelijk bekijken thuis.

Lepeltje

Daan_Ordeal schreef:
Hinke en lepeltje kunnen jullie mij uitleggen wat de toegevoegde waarde in de topic is van het afkraken van bitloze ruiters?

Wel filmpjes van andere ruiters hier plaatsen en die afkraken en ondertussen zelf niet een foto van een correct dressuurmatig gereden paard in het profiel hebben... :O

Mijn paard is nog niet volledig ingereden.. En dat de ruiter in het eerste filmpje stuitert is een feit, net als dat die in het tweede de sporen in haar paard graaft. En nouja, dat ik dat derde filmpje er prima uit vind zien, hoe kan je dat negatief opvatten?
Mijn paard wordt trouwens bitloos gereden. Maar ik moet toegeven dat het nog niet correct dressuurmatig is omdat hij alleen nog maar vooruit sturen en remmen kent. :+

Als je beter had gelezen had je beter geweten. Ik zie deze dingen bij bitloze ruiters en bij mensen met bit. Zegt voor mijn gevoel alleen maar dat er bij allebei onvriendelijke en vriendelijk varianten bestaan, ongeacht de optuiging.
Laatst bijgewerkt door Lepeltje op 07-10-09 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Citaat:
Dat is bij GP ruiters al meermalen gebeurd in verschillende landen en de gemíddelde kracht is al boven de pijngrens in de paardenmond.

Kennen we de pijngrens van een paard dan?
De één vind het laten zetten van der tatoeage een pijnlijke hel, de ander vind het een irritant krassen. Daar komt nog eens bij dat je niet op elke plek in je lijf even gevoelig bent en niet iedereen, aanrakingen hetzelfde ervaart. Als dat zo was hadden mannen het makkelijker. Dan konden we een gebruiksaanwijzing schrijven: hoe de vrouw te plezieren. Raak haar daar en daar aan met deze precieze druk......succes gegarandeerd.

Anoniem

Re: Bit in de mond, brok in de keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:20

Heel toevallig weet ik exact hoeveel grammen ik in mijn handen kan houden, naar me toe kan houden en stil kan houden :j. Uitgetest met een aparaat om te testen wat mijn belastbaarheid was ivm chronische peesblessure in mijn hand en nog wat dingetjes.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:20

JoviBan schreef:
pol013 schreef:

Ik denk maar zo dat zodra een paard op de vlucht moet, dat hij òf het hapjes gras onmiddelijk uit z'n mond laat vallen òf stil in z'n mond houdt (en wellicht onderweg alsnog laat vallen). Hij zal zeker weten niet rennend dooreten.

pol013 schreef:

Heb je hier een bron van? Is dit wetenschappelijk bewezen? Ben ik erg benieuwd naar.

http://jp.physoc.org/content/184/3/646.full.pdf+html
Masculation is kauwen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:21

JoviBan schreef:
pol013 schreef:

Dan denk ik ook maar zo dat hij ook kan stoppen met kauwen op het bit als hij zwaar aan het werk is....

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:23

Citaat:
Paarden zijn namelijk ook heel vergevingsgezind, het rottige is dat sommige mensen daar misbruik van maken.

Dieren kennen het begrip vergevingsgezind niet, dieren zijn opportunistisch.
opportunist; "iemand die zich aan alle situaties aanpast om er zo voor zichzelf het meeste voordeel uit te halen"
Het mooie is, dat we daar handig gebruik van kunnen maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:57

pol013 schreef:
Dan denk ik ook maar zo dat hij ook kan stoppen met kauwen op het bit als hij zwaar aan het werk is....

Als het paard geen reden heeft om op het bit te kauwen, dan kan hij daar idd mee stoppen.
Helaas zie je veel bit kauwende paarden tijdens het rijden.

Lepeltje: thanks! Ik ga het lezen.