Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Dat is ALLEMAAL een basisvoorwaarde
Citaat:Het is een wonderlijk fenomeen dat juist in de hobbyhoek van zogenaamde líefhebbers onethisch gedrag als noodzakelijk verdedigd wordt.
Daan_Ordeal schreef:Hinke jullie plaatsen hier filmpjes van combinaties op een DRESSUURwedstrijd, daar haak ik even op in
Ik wil jullie helemaal niet afkraken, als je liever recreatief rijdt ipv dressuurmatig wens ik je daarmee alle plezier toe!
Maar wat jullie doen vind ik niet eerlijk en onterecht. Filmpjes plaatsen van ruiters, die hier vervolgens gaan afkraken op hun op rijkunsten, en dat dan gaan linken aan het bitloos rijden. (daarmee bedoel ik de volgende opmerking: "Hoewel het niet in alle filmpjes even erg is valt het me btw wel echt op dat gemiddeld genomen de bitloos ruiters meer met hun handen en benen (of met het hele gewicht, zoals in het eerste filmpje ) lopen te stuiteren dan de gemiddelde ruiter die met bit rijdt. Is dat toeval?")
huertecilla schreef:Nee. Dat slaat nergens op.
Een film van een verkrachting rechtvaardigt een aanranding niet.
Hinke schreef:Ik constateer de feiten en ben niemand aan het afkraken. Het enige wat ik probeer te zeggen is dat bitloos rijden niet per definitie vriendelijker is. Als je zo erg op de rug van je paard zit te stuiteren en zo met je handen op en neer beweegt, dán is zonder bit rijden idd vriendelijker.
Hinke schreef:Als je zo erg op de rug van je paard zit te stuiteren en zo met je handen op en neer beweegt, dán is zonder bit rijden idd vriendelijker.
Hinke schreef:Hoewel het niet in alle filmpjes even erg is valt het me btw wel echt op dat gemiddeld genomen de bitloos ruiters meer met hun handen en benen (of met het hele gewicht, zoals in het eerste filmpje) lopen te stuiteren dan de gemiddelde ruiter die met bit rijdt. Is dat toeval?
Daan_Ordeal schreef:Hinke schreef:Als je zo erg op de rug van je paard zit te stuiteren en zo met je handen op en neer beweegt, dán is zonder bit rijden idd vriendelijker.
Als je bitloosrijden vriendelijker vindt dan met bit rijden wanneer de ruiter zit te stuiteren en met de handen op en neer beweegt, dan lijkt mij dat je bitloosrijden dus per definitie vriendelijker vindt? Want waarom zou het niet vriendelijker zijn bij een ruiter die wel netjes zit en een zachte hand heeft?
JoviBan schreef:Hinke, je zit gewoon vol vooroordelen en weerstand.
Zoveel bitloze dressuurruiters kun jij niet gezien hebben (en zowel: waar zijn die dan, want dan kom ik ook eens kijken).
En de gemiddelde bitruiter rijdt nou niet bepaald "verfijnd" of met een goede zit. Op de gemiddelde wedstrijd zie je grotendeels geruk en gepluk, gezaag en in de krul en geschop en geklets met de zweep.
Dus als we toch aan 't vergelijken zijn...
Citaat:Als paarden iets in de mond hebben, gebeurt er iets dergelijks. Het spijsverteringsreflex komt op gang. Dat betekent dat zijn hele lichaam zich gaat instellen op het verteren van voedsel, daar hoort geen actieve lichamelijke inspanning bij en een rustige ademhaling. Andersom geldt dat wanneer een paard lichamelijke inspanning moet leveren (training), dat het ademhalingsstelsel harder moet gaan werken.
Citaat:***Het spijsverteringsreflex komt op gang, maar tegelijkertijd moet er veel zuurstof naar de longen worden gebracht. Door de aanwezigheid van het bit wordt veel speeksel aangemaakt, omdat het lichaam denkt dat er eten aankomt.
SuzannePerla schreef:Zucht.. Van dit soort topics ga ik me altijd zo schuldig voelen. Ik heb persoonlijk niet het idee dat mijn paard ook maar iets tekort komt (24/7 op wei, met maatje, 2 gigantische open stallen) maar blijkbaar moet mijn paard toch iedere dag vreselijk veel pijn doormaken. Ik moet namelijk eerlijk toegeven dat als mijn paard op dat ene uurtje werken op de dag niet eens naar de bak wil lopen, dat ik er toch weleens mijn sporen inzet. En als ze dan voor de 10de keer van hetzelfde stukje gras schrikt, dan kan ik ook weleens een snuk geven. Nu blijkt het ook nogeens dat mijn paard onder het rijden amper kan ademen, slikken en dat ze constant een krop in de keel heeft. Paardrijden moet wel een echte marteling zijn...
Toch moet ik zeggen dat dit me niet weerhoudt om anders te gaan rijden. Ze moet dan misschien wel een uur lang haar best doen om pijnprikkels te voorkomen, hiervoor krijgt ze wel een hoop terug. Namelijk een ontzettend fijn leven met altijd genoeg eten en genoeg aandacht. En ik zou persoonlijk, als ik een paard was dat er best voor over hebben
Citaat:Het bovenstaande lijkt me erg dom voor een prooidier dat gemaakt is nagenoeg de hele dag te eten. Dan zou het paard niet een hap gras kunnen nemen en meteen daarna weg kunnen rennen.
Citaat:Speeksel wordt aangemaakt bij kauwen niet net als bij ons of bij een hond op het moment dat het dier denkt dat er eten aan komt. 'Het water loopt me in de mond' is iets wat een paard echt niet kent. Pas bij kauwbewegingen komt er dus speeksel. Dat een paard speeksel gaat produceren op het moment dat het een bit in heeft is dus ook niet het geval.
Citaat:Vergelijk het met een schriklint. Een schriklint is voor een paard wat nog nooit een optater heeft gekregen asl om het even welke draad.
De eerste optater geeft een schrik en een vraag. Veel paarden zullen testen en bij de tweede optater elk zodanig ogender afscheiding vermijden.
Nee, een bit is geen schriklint. Het is een voorbeeld om aan te geven dat een paard wat ervaren heeft dat met een bit pijn toegebracht toe kan worden nooit meer neutraal is naar een bit.
Citaat:Ze moet dan misschien wel een uur lang haar best doen om pijnprikkels te voorkomen, hiervoor krijgt ze wel een hoop terug', dat zeg jij. Ongelofelijk, dat er mensen zijn die zo denken als jij. De dingen die jij noemt, een fijn leven met genoeg eten en aandacht, dat klinkt allemaal heel mooi. Wat echter ook bij een fijn leven hoort, is dat het rijden op een goede en paardvriendelijke manier gebeurt, net zoals alle andere activiteiten die de mens graag met het paard onderneemt. Oók als 23 uur van de dag wel op een fijne manier voor het paard verloopt, dat is nog geen excuus om dat laatste uurtje dan maar tot een 'hel' te maken.
pol013 schreef:Het bovenstaande lijkt me erg dom voor een prooidier dat gemaakt is nagenoeg de hele dag te eten. Dan zou het paard niet een hap gras kunnen nemen en meteen daarna weg kunnen rennen. Dat het zo zwart is als hier gesteld wordt lijkt me dan ook zeer sterk.
pol013 schreef:Speeksel wordt aangemaakt bij kauwen niet net als bij ons of bij een hond op het moment dat het dier denkt dat er eten aan komt. 'Het water loopt me in de mond' is iets wat een paard echt niet kent. Pas bij kauwbewegingen komt er dus speeksel. Dat een paard speeksel gaat produceren op het moment dat het een bit in heeft is dus ook niet het geval.
Daan_Ordeal schreef:Hinke en lepeltje kunnen jullie mij uitleggen wat de toegevoegde waarde in de topic is van het afkraken van bitloze ruiters?
Wel filmpjes van andere ruiters hier plaatsen en die afkraken en ondertussen zelf niet een foto van een correct dressuurmatig gereden paard in het profiel hebben...![]()
Citaat:Dat is bij GP ruiters al meermalen gebeurd in verschillende landen en de gemíddelde kracht is al boven de pijngrens in de paardenmond.
JoviBan schreef:pol013 schreef:Het bovenstaande lijkt me erg dom voor een prooidier dat gemaakt is nagenoeg de hele dag te eten. Dan zou het paard niet een hap gras kunnen nemen en meteen daarna weg kunnen rennen. Dat het zo zwart is als hier gesteld wordt lijkt me dan ook zeer sterk.
Ik denk maar zo dat zodra een paard op de vlucht moet, dat hij òf het hapjes gras onmiddelijk uit z'n mond laat vallen òf stil in z'n mond houdt (en wellicht onderweg alsnog laat vallen). Hij zal zeker weten niet rennend dooreten.pol013 schreef:Speeksel wordt aangemaakt bij kauwen niet net als bij ons of bij een hond op het moment dat het dier denkt dat er eten aan komt. 'Het water loopt me in de mond' is iets wat een paard echt niet kent. Pas bij kauwbewegingen komt er dus speeksel. Dat een paard speeksel gaat produceren op het moment dat het een bit in heeft is dus ook niet het geval.
Heb je hier een bron van? Is dit wetenschappelijk bewezen? Ben ik erg benieuwd naar.
JoviBan schreef:pol013 schreef:Het bovenstaande lijkt me erg dom voor een prooidier dat gemaakt is nagenoeg de hele dag te eten. Dan zou het paard niet een hap gras kunnen nemen en meteen daarna weg kunnen rennen. Dat het zo zwart is als hier gesteld wordt lijkt me dan ook zeer sterk.
Ik denk maar zo dat zodra een paard op de vlucht moet, dat hij òf het hapjes gras onmiddelijk uit z'n mond laat vallen òf stil in z'n mond houdt (en wellicht onderweg alsnog laat vallen). Hij zal zeker weten niet rennend dooreten.
Citaat:Paarden zijn namelijk ook heel vergevingsgezind, het rottige is dat sommige mensen daar misbruik van maken.
pol013 schreef:Dan denk ik ook maar zo dat hij ook kan stoppen met kauwen op het bit als hij zwaar aan het werk is....