Friezen in de dressuursport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:23

FriesWytske schreef:
FunkyMistiC schreef:
Sorry maar die "rasgebonden" wedstrijden zijn gewoon gejureerd door KNHS juryleden, die gaan echt geen winstpunten weggeven aan combinaties die het niet verdienen. Dat vind ik zo'n rare opmerking.

Had je dat tegen mij. Want dan heb je niet goed gelezen. Ik had geschreven dat ik op gewone wedstrijden meestal hogere punten kreeg dan op de friezenwedstrijden. En ik weet ook wel dat het de normale juryleden zijn die daar jureren. Maar wat ik dan niet vind kloppen is dat er mensen zijn die in de reguliere wedstrijden geen punten scoren met een gelijkwaardige proef op een friezenwedstrijd wel de punten krijgen. Dat klopt niet. Daarom zul je mij ook niet meer zien op de selectiewedstrijden voor het NK Friese Paarden.. Net zoals je mij niet op de eurobotlecup zult zien. Is meestal doorgestoken kaart wie er gaat winnen. En dat is mijn mening en van meerdere om mij heen.

Als voormalig winnares van de Eurobottlecup ben ik dan toch benieuwd wat ik volgens jou dan gedaan heb om te winnen? :Y) :D

Suleilitha... daar was ik al! :P

Ik vind deze discussie verder een beetje zinloos. De dressuursport staat open voor alle rassen, dus ook voor Friezen. Sommigen zullen goed presteren, andere niet. Soms door het talent van de ruiter, soms door het talent van het paard. Dat is bij alle rassen hetzelfde.
Dus wat valt er nog te discussiëren?

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:24

horseyfries Jij hebt de jury omgekocht }:)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:25

Welkom Jenny! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:25

Daisies

Re: Friezen in de dressuursport

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:26

Judith Pietersen rijdt voor Ted Kop Jansen, maar we hadden het toch over bokkers die hoger dan Z rijden? Want Miranda Venema start met een dekhengst ook ZZ-l

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:28

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:28

Ik vind het persoonlijk leuker om een fries voor een kar te zien dan onder het zadel...

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:29

ILoveMyHorse schreef:
Ja, ik had al gegoogled, maar ik zoek eigenlijk nog Bokkers :P Sorry, vergeten erbij te zetten.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:29

driebergen schreef:
Ik vind het persoonlijk leuker om een fries voor een kar te zien dan onder het zadel...

Gefeliciteerd :Z

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:30

moe? ;)

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:32

driebergen schreef:
moe? ;)

Ja van jouw onderbouwde toevoeging!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:35

Nog een filmpje van een andere Fries die ik tot ZZ Zwaar niveau heb uitgebracht afgelopen jaar: http://www.vimeo.com/2860979

Daar zie je ook nog een filmpje van mijn eigen Wolter dit jaar in zijn allereerste Intermediaire I op negenjarige leeftijd.
Hoppe in het eerste filmpje is zeven jaar.
Wolter is jammer genoeg door een ongeluk geblesseerd momenteel, hij heeft gescheurde gewrichtsbanden, maar zowel Tineke Bartels als Johan Rockx vonden hem in trainingen absoluut de kwaliteit hebben om Grand Prix te lopen.

Dus als er dan een Bokker vind dat mijn Friezen niet geschikt zijn om dressuur te lopen, dan verwacht ik dat die minstens Olympisch niveau Grand Prix rijdt. Anders rijst bij mij de vraag: rijd ik dan zo goed dat ik met Friezen dit niveau haal, of jij zo slecht dat je het met die geweldige KWPNers niet eens lukt?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:37

het begint nu hilarisch te worden :))

vind sommige conclusies echt te zot voor woorden

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:39

Het is mijn persoonlijke mening, maar ik wil wel iets onderbouwen:

* de hoofd-hals houding is vaak te diep, opgekropt voor de dressuur. alleen maar moeilijk om eruit te rijden en voor de kar weet ik niet of het dressuurmatig goed is, maar het staat in ieder geval heel stoer en parmantig, dat is wat je in zo'n show wil toch?
*een echt goede uitgesterkte draf is moeilijk, omdat een fries met name omhoog komt en niet met zijn benen vooruit.
*volgens mij is de fries zo anders gebouwd tegenwoordig, om toch beter als rij-fries terecht te kunnen. Zonde van een ras vind ik dat.
*Een fries in galop klinkt als een olifant. dat vind ik toch raar in een dressuurproef. Weg mooie plaatje wat mij betreft.

nogmaals, het is persoonlijk. Als iemand graag op een fries wil gaan dressuren, prima, ik vind het zelfs knap, want volgens mij is het moeilijk om een fries echt goed aan het lopen te krijgen, dressuurmatig gezien.

ik houdt er gewoon niet zo van.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:42

hoe kan het dat als mijn friezen als een olifant galopperen. dat ik er toch gewoon 7ens voor krijg? :+

en uitgestrekte draf := 7ens en 8ens is niks abnormaals

dus kan er al 2 wegstrepen

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:43

*Gaat vanavond luisteren naar de galop van haar Fries*

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:44

daisies schreef:

Is waar, het kost wat maar dan kan zelfs zo'n oerlelijk paard de Eurobottlecup winnen... :+

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:45

Nou Driebergen, ook in de aangespannen sport dient een Fries niet opgekropt te lopen. Verder is het merendeels een ruiterfout als een Fries opgekropt loopt, overigens.
Ook Friezen kunnen uitstekend een uitgestrekte draf laten zien.
Verder is het niet zo dat het ras zo anders is als vroeger, ok iets langer gelijnd in veel gevallen en hoger op de benen maar door verbeterde voedingsomstandigheden en trainingsmethodes krijg je ook al een ander paard...
Een Fries is galop die klinkt als een olifant?? :D :D :D Die onzin heb ik nog nooooit eerder gehoord, heb je ook een link met geluid daarvan??

Tot slot, gezien de grote hoeveelheid Friezen die hier in de regio uitstekend meekomen in de basissport, kun je niet zeggen dat het knap of minder knap is om dressuur te rijden met een Fries.

O ja, even een nadenkertje voor je. Wat denk je hoe de gemiddelde KWPNer er uit gaat zien als die wordt gehouden en gebruikt zoals de gemiddelde boer dat vroeger deed met zijn Friese werkpaard? Wel, alleen de sokken zullen ontbreken, verder zal er niet echt heeeeel veel verschil zijn ;)

Ik lig echt dubbel om de "onderbouwde" mening, hahaha!!! Wie komt me even reanimeren? :D :D :D
Ik moet toegeven dat ik het erg grappig vind hoe het is geschreven, maar ik herken er niet veel waarheid in...

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:45

nou die zou ik niet op mijn stal willen hebben nee :+

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:47

Afbeelding

Afbeelding

hier mijn fries met haar olifanten galop

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:47

horseyfries schreef:
daisies schreef:

Is waar, het kost wat maar dan kan zelfs zo'n oerlelijk paard de Eurobottlecup winnen... :+

Afbeelding

Daar kan je niet mee winnen, hoeveel geld heb je neergelegd? :+

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:48

@ _Lott: Jij schaamt je ook wild, ik zie het! En net als ik stikjaloers op die prachtige kwpn'ers die je in al die profielen ziet van de mensen die roepen dat een Fries niet voor de dressuur kan dienen hé?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:49

Ach Daisies, voor een kratje bier kom je al een heel eind bij de Friezen hoor, het is tenslotte nog een "minderwaardig ras" hé ;)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:50

precies, ik hoor het ongeveer nog elke maand zeker een keer

Jij moet op een Kwpn'er. wat moet jij nou met een Fries :+

dat snap ik dus ook nog steeds niet.. maar kan alles de schuld geven aan mijn ouders.. die dwingen mij om op zulke lelijke Friezen te rijden!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:50

horseyfries schreef:
Ach Daisies, voor een kratje bier kom je al een heel eind bij de Friezen hoor, het is tenslotte nog een "minderwaardig ras" hé ;)

En friezen houden wel van een biertje :))