Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:46

ojee ik geloof dat een topic van mij hierdoor is gesloten.
ben uitgemaakt voor dierenbeul en als je paard 6 is staat hij bij de slager en we zien je fotos wel weer in het memorium topic etc etc.
ja die van mij is 2 en half jaar en word gereden 3 x per week voor 20 min.
ik heb onze redenen al uitgelegd maar goed ieder zijn ding.
ik weet dat wat ik doe niet slopend is voor mijn paard en dat ze nog heel wat jaren mee kan

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 13:47

Moniek schreef:
ben uitgemaakt voor dierenbeul en als je paard 6 is staat hij bij de slager en we zien je fotos wel weer in het memorium topic etc etc.
ik weet dat wat ik doe niet slopend is voor mijn paard en dat ze nog heel wat jaren mee kan

jeetje waarom werd je zo aangevallen en tot dierenbeul benoemd? dat is neit normaal.....!

2.5 en nu al bereden? wat is je reden hirachter? of kan ik beter de zoekfunctie gebruiken? :)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:48

De vraag is wat er "voor en tegen" is.
Zolang er hier niemand komt die met zijn pas op achtjarige leeftijd ingereden paard de Grand Prix heeft gehaald zonder daar een basis voor te leggen aan de hand op jongere leeftijd, is het argument "voor" dat wil je iets bereiken in de sport, je niet kunt wachten tot je paard bijna tien is voor je er überhaupt iets mee doet.
Het aanleren van oefeningen op een niveau vereist voor de wedstrijdsport is iets anders dan het aanleren van oefeningen voor VD.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:48

Moniek schreef:

Phoe wat een pittig verhaal!

Ik vraag me ook af waarom je een paard op zo'n jonge leeftijd al enkele keren per week rijd? :)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:49

horseyfries schreef:
Zolang er hier niemand komt die met zijn pas op achtjarige leeftijd ingereden paard de Grand Prix heeft gehaald zonder daar een basis voor te leggen aan de hand op jongere leeftijd, is het argument "voor" dat wil je iets bereiken in de sport, je niet kunt wachten tot je paard bijna tien is voor je er überhaupt iets mee doet.
Het aanleren van oefeningen op een niveau vereist voor de wedstrijdsport is iets anders dan het aanleren van oefeningen voor VD.

Volgens mij zeg je toch écht 2x het woord 'aanleren' in één zin... :)*

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:50

Jolliegirl schreef:
Moniek schreef:

jeetje waarom werd je zo aangevallen en tot dierenbeul benoemd? dat is neit normaal.....!

2.5 en nu al bereden? wat is je reden hirachter? of kan ik beter de zoekfunctie gebruiken? :)

was naar aanleiding van dit topic
[WN-ITP] eindelijk morgen mijn droompaardje halen
mijn reden is dat ze in maart meegaat naar de futurity's in duitsland en later belgie en dan italie.
het is een prospect merrie waar je nu eenmaal niet mee gaat wachten totdat ze een jaar of 6 zijn :D

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 13:50

horseyfries schreef:

en beide noem je het aanleren :)
hetzelfde dus! :)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:51

NHevaVD schreef:
horseyfries schreef:

Volgens mij zeg je toch écht 2x het woord 'aanleren' in één zin... :)*

Klopt, als je mijn eerste post goed leest zeg ik ook nergens dat een paard op oudere leeftijd NIETS meer kan AANLEREN... ;)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:51

Persoonlijk denk ik dat mensen gewoon haast hebben, dat prestaties belangrijker zijn dan het welzijn van het paard. De enige reden om een paard zo jong in te rijden is volgens mij omdat alles dat sneller gaat, en dan op jongere leeftijd op hoger niveau gereden wordt. Ik denk dat we te veel op korte termijn denken. Op langere termijn is het in mijn ogen niet goed om op zo'n kleine baby te gaan zitten.
Wat betreft het leren op die jonge leeftijd: bij mensen is het ook zo dat op zeer jonge leeftijd het vermogen om te leren vele malen groter is. daarom begint men het liefst al op zeer jonge leeftijd met het aanleren van verschillende talen. Het verschil is echter dat een kind er niets van oploopt, terwijl het berijden van een jong paard wel gevolgen heeft voor wat betreft groei, belastig, etc.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:52

Citaat:
Klopt, als je mijn eerste post goed leest zeg ik ook nergens dat een paard op oudere leeftijd NIETS meer kan AANLEREN...

Ik had het ook niet over aanleren op bepaalde leeftijden :) Je begon over de hogere sporten :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 13:52

horseyfries schreef:
Klopt, als je mijn eerste post goed leest zeg ik ook nergens dat een paard op oudere leeftijd NIETS meer kan AANLEREN... ;)

maar het komt toch op hetzelfde neer...
tegenwoordig moet bijna alles maar snel snel omdat men het paard zo hoog mogelijk in de sport wilt hebben geloof ik...

Ik ben ervan overtuigd dat een paard wat met 6 ingereden wordt, óók nog hoog kan presteren...
maar men wil het risico niet nemen! :)

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:53

NHevaVD schreef:
Moniek schreef:

Phoe wat een pittig verhaal!

Ik vraag me ook af waarom je een paard op zo'n jonge leeftijd al enkele keren per week rijd? :)

nou het mooie van het verhaal was nogwel dat mensen met adviezen kwamen dat ik naar een andere trainer moest
(ik had er niet bijgezet waar ze nu in training staat en waar ze ook gekocht is)
dat juist deze mensen die trainer riepen dat ik daar heen moest want hij wist wel hoe je een paard moest rijden.
nou ik ben van mijn stoel gevallen,dat de helft van bokt trainers aanraad waarvan ze nog niet weten hoe het daar daadwerkelijk aan toe gaat.
alleen omdat ze een naam hebben denken ze het te weten :D

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:53

Citaat:
mijn reden is dat ze in maart meegaat naar de futurity's in duitsland en later belgie en dan italie.
het is een prospect merrie waar je nu eenmaal niet mee gaat wachten totdat ze een jaar of 6 zijn

Er staat dat het filmpje verwijderd is en lees nogal schrikbarende reacties.. weet niet zo goed wat ik hiervan moet denken :)

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:55

Zakelijk gezien is het volgens mij niet zo ingewikkeld.

Weinig mensen houden er van om geld uit te geven zonder er wat voor terug te krijgen. Het hebben van een paard kost geld, daar willen veel eigenaren wat voor terug. Meeste eigenaren hebben hun paard uiteindelijk als rijpaard voor ogen. Een paard waar je nog niet op kan rijden kost geld. Hoe eerder je erop gaat, des te eerder je er toch wat voor terug krijgt..

marrianne

ik vind 2.5 ook wel erg vroeg, maar als je ze nou inrijdt, zeg een paar keer iemand erop om ze dan vervolgens gewoon nog lekker een half jaar op het land zet, dan vind ik het geen punt, maar om ze op 2.5 in te rijden en vervolgens al door te rijden nee, dat hoeft van mij niet, natuurlijk hangt het ook een beetje van het paardje af, sommige zijn op 2.5 al een heus paard terwijl andere meer een veulen zijn.

edit:typefout
Laatst bijgewerkt door marrianne op 01-10-09 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Jolliegirl schreef:
horseyfries schreef:

en beide noem je het aanleren :)
hetzelfde dus! :)

Nee, niet hetzelfde. Moet ik je echt gaan uitleggen dat er voor topsport iets meer tijd nodig is om een paardelichaam te ontwikkelen?
Dat is hetzelfde als zeggen dat het leren van hogere wiskunde hetzelfde is als leren dat 1+1 2 is , omdat het allebei leren is. Het niveau wat bereikt moet worden is totaal verschillend en daarmee ook het niveau waarop paarden kunnen leren.
Bij paarden is het net zoals mensen, op jonge leeftijd gemakkelijker om nieuwe dingen aan te leren, nieuwe bewegingspatronen te ontwikkelen en is het lijf soepeler en dus bewerkbaarder.
Lijkt me redelijk logisch dat je dan niet wacht tot je paard oud en stijf is (zie ook de post van de twintigjarige VD'er, het wordt er zelfs genoemd!) voor je hem gaat trainen?

Jolliegirl

Re: Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 13:56

Ik vind 6 ook nogsteeds een jonge leefdtijd :)

Jij hebt jouw mening, ik de mijne, daar is dit topic voor ;)

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:57

NHevaVD schreef:
Citaat:
het is een prospect merrie waar je nu eenmaal niet mee gaat wachten totdat ze een jaar of 6 zijn

Er staat dat het filmpje verwijderd is en lees nogal schrikbarende reacties.. weet niet zo goed wat ik hiervan moet denken :)

klopt heb het filmpje verwijdert hier was te zien dat mijn paard de spinn word geleerd dit word gedaan en het paard zie je gaan zitten zoals we dit noemen.
mensen die geen verstand van reining hebben zeiden hij word op zijn kont getrokken.
deze paarden doen dit al van naturen omdat ze zo goed gefokt zijn ( is dus een heel goed teken)
verder is te zien dat mijn paard met een thiendermann word gereden deze hangt er heel los aan en je zag ook geen druk.
dit werd alleen als HULP gebruikt .

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:57

Natuurlijk wacht je daar niet op, maar dat hebben wij ook niet gezegd, als ik me niet vergis! :)*
Ik heb ook niet tegengesproken op het feit dat een paardenlichaam inderdaad moet ontwikkelen,
maar het gaat hier in feite om één ding: een paard moet dit alles leren, en of het nu rijden of
mennen of VD is, het word aangeLEERd :) Daar ging het bij mij in eerste instantie om, niet om hoge
sport of wat dan ook :)

maar om leren :+

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:58

Jolliegirl schreef:
horseyfries schreef:

tegenwoordig moet bijna alles maar snel snel omdat men het paard zo hoog mogelijk in de sport wilt hebben geloof ik...

Ik ben ervan overtuigd dat een paard wat met 6 ingereden wordt, óók nog hoog kan presteren...

Maar kennelijk wil men wel het risico nemen dat het invloed heeft op het welzijn van het paard, om het maar even in het algemeen te omschrijven. Voor mij het bewijs dat presteren, tijd en geld nog altijd boven paardenwelzijn komt bij sommige mensen.

Ps. hiermee wil ik NIET beweren dat mensen die hun paard op zeer jonge leeftijd inrijden dierenbeulen zijn! Ik geloof dat de meesten van hen het beste met het dier voor hebben. Maar uit de informatie die beschikbaar is over groei en belasting van paarden (zowel fysiek als mentaal) kan ik niet anders concluderen dan dat het mij niet goed lijkt een paard op 2,5 jarige leeftijd in te rijden.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 13:59

Weetje Moniek... jij bent gewoon enorm aangevallen daar!
Respect dat je hier nog reageert. ondanks dat mijn mening totaal anders is, heb ik te respecteren wat jij met je paard doet. Het is jouw keus, jouw paard :)

het ging mij idd ook om het LEREN... en een paard kan prima op zijn 6e nog vanalles leren.. of dit nou Z dressuur is, springen, mennen,vd of whatever...

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:59

[/quote]
klopt heb het filmpje verwijdert hier was te zien dat mijn paard de spinn word geleerd dit word gedaan en het paard zie je gaan zitten zoals we dit noemen.
mensen die geen verstand van reining hebben zeiden hij word op zijn kont getrokken.
deze paarden doen dit al van naturen omdat ze zo goed gefokt zijn ( is dus een heel goed teken)
verder is te zien dat mijn paard met een thiendermann word gereden deze hangt er heel los aan en je zag ook geen druk.
dit werd alleen als HULP gebruikt .[/quote]

O. :) Ja dan kan ik niet oordelen want ik ben nu niet bepaald een westenruiter :+ Je zult vast weten wat je knollie aankan, ben ik
ook heel zeker van, al heb ik nog nooit echt iets gehoord van een 2 jarige zo rijden :) (geen aanvallende reactie).

Moniek

Bienotje schreef:
Zakelijk gezien is het volgens mij niet zo ingewikkeld.

Weinig mensen houden er van om geld uit te geven zonder er wat voor terug te krijgen. Het hebben van een paard kost geld, daar willen veel eigenaren wat voor terug. Meeste eigenaren hebben hun paard uiteindelijk als rijpaard voor ogen. Een paard waar je nog niet op kan rijden kost geld. Hoe eerder je erop gaat, des te eerder je er toch wat voor terug krijgt..

het is dus niet zo dat mijn paard permaand meer bereden word.
wij houden dit aan omdat ze het zo goed doet en we geen reden zien om dit verder uittebouwen tot de futurity's

horseyfries

Jolliegirl schreef:
horseyfries schreef:

Nogmaals, zodra je hier een voorbeeld kunt noemen van zo'n ouder ingereden paard wat toch nog op topniveau meedraait, en daardoor langer meedraait dan anderen, dan is het een valide argument tegen jong inrijden.
Vooralsnog zijn alle paarden op het hoogste niveau paarden die jong ingereden zijn en is dat dus een argument wat voor jong inrijden pleit.
De paarden die pas op latere leeftijd worden ingereden (ik spreek dan over ouder dan zes) zijn juist meestal paarden die snel geblesseerd zijn.
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 01-10-09 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:00

Citaat:
Nee, niet hetzelfde. Moet ik je echt gaan uitleggen dat er voor topsport iets meer tijd nodig is om een paardelichaam te ontwikkelen?
Dat is hetzelfde als zeggen dat het leren van hogere wiskunde hetzelfde is als leren dat 1+1 2 is , omdat het allebei leren is. Het niveau wat bereikt moet worden is totaal verschillend en daarmee ook het niveau waarop paarden kunnen leren.
Bij paarden is het net zoals mensen, op jonge leeftijd gemakkelijker om nieuwe dingen aan te leren, nieuwe bewegingspatronen te ontwikkelen en is het lijf soepeler en dus bewerkbaarder.
Lijkt me redelijk logisch dat je dan niet wacht tot je paard oud en stijf is (zie ook de post van de twintigjarige VD'er, het wordt er zelfs genoemd!) voor je hem gaat trainen?

Maar dan redeneer je dus terug vanuit jouw doel: presteren op hoog niveau. En in dit topic is de vraag volgens mij ook een beetje of dat wel zou moeten... Moeten we het niveau niet aanpassen aan wat een paard aan kan, en wat een paard ook aan hoort te kunnen? Nu passen we het trainen van het paard aan, aan wat wij willen bereiken. Ik vind dat de omgekeerde wereld.