Ongeluk met slof --Wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amadeo

Re: Ongeluk met slof --Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:30

Volgens mij leg ik daarboven uit waarom wél de moeite nemen van weken oefenen (klooien zoals jij het noemt).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:41

met je enigste eigenste kan je weken klooien, met een paard van een ander niet. mensen betalen grof geld om hun paard weer in het gareel te krijgen, kan je niet aankomen met even een paar weken oefenen.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:13

Dat is een keuze. Van zowel eigenaar als jezelf, indien je dat werk doet, en daar heb je dus ook voor gekozen. Ik heb de keuze ook.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:29

schoentje schreef:
KiWiKo schreef:
met je ponie nog wel.............. schat, ik ben de ponies al 22 jaar uitgegroei........... je hebt het hier tegen een 40 jarige die vanaf haar 16de al werkt met paarden.

en hoe oud ben jij?......... juist dus jij leefde nog IN je vader toen ik al werkte met sportpaarden

Haha, dat jij je zo op de kast laat jagen door zo'n jong meisje! _O- Heerlijk!

:o

UvantesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:30

Springen met een slofteugel zou ik nooit doen, omdat je een paard tegen KAN zitten tijdens de sprong. Een paard hoort zijn hoofd naar voren te kunnen steken tijdens het springen, en een slofteugel verhindert dit.

Over het rijden met een slof in het algemeen; ik vind dat het wel kan; mits je je paard niet omlaag trekt. Ik heb wel eens met slof gereden, maar gewoon voor als mijn paard druk zou worden ik een soort extra rem zou hebben. Bijvoorbeeld tijdens buitenrit. ;)

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 23:23

Springen met een slof kan wel, maar ik zou het zelf nooit doen. Ik zou me er echt niet prettig bij voelen, zeker omdat ik de slof vrij los zou laten hangen, het paard kan anders zijn houding niet aannemen boven de sprong. Ik zou bang zijn dat het paard bij de landig vast blijkt te zitten in de slof. Misschien niet een heel realistische angst maargoed..

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 23:36

Typisch dat er zo wordt verkondigd dat met een slof springen levensgevaarlijk is en het sowieso enkel en alleen goed is in de juiste handen.
Grotendeels waar, maar springen met slof kan soms ook juist veilig zijn :)
Ja ik heb gesprongen met een slof, meerdere keren zelfs, maarrrr wel door de keelriem heen gehaald zodat het nooit zo kon gaan afhangen dat de voorbenen er in verstrikt raakten en de sluiting was ook met 1 simpele ruk los te maken voor het geval dat :)

UvantesV, kan ja, maar hoeft zeker niet als je je maar ten alle tijden van bewust bent dat je met een slof rijdt :) Ook met een slof kun je ruimte van voren geven, het is niet zo dat je die 2e teugel constant strak in je hand houdt, teugel zelf strak en ook je handen niet mee kunt geven ;)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 23:46

nu kan ik zelf ABSOLUUT NIET met een slof rijden
dubbelle teugel geen probleem
maar een slof .. neh krijg het er niet in

doe het dus ook niet ... :+

ken genoeg ruiters die heeeeel erg handig zijn met een slof !

de slof is een hulp teugel
mits juist gebruikt helemaal geen verkeerde hulpteugel

bij paarden in de handel is het weer een ander verhaal
mensen betalen heeeel veel geld om hun paard
heeel erg snel beetje beter te laten zijn

en bij sommige paarden maak je het er door tijdelijk gebruik van de de slof
heel erg veel veiliger op voor de ruiter en paard en omgeving

mits in kundige handen is het helemaal geen verkeerde teugel
maar in de handen van een leek
of voor dageklijks gebruik en dus niet als hulpteugel
neh .. das geen strak plan

maar in handen van een kenner .. met de kunde ..
geen probleem ..

Michelle96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:56

je kan er niet mee springen ;)
een slof is om eens lekker door te rijden met dresuur
dat houd in :
niet rond trekken !
en zo en zo ..
als je weet dat het paard wel eens steigert nooit een slof om doen !

demike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 15:43

Een slof is gemaakt om dressuur mee te rijden zo dat het paard zijn hoofd in een bepaalde houding moet houden, als het in die houding is dan voelt het geen druk, anders wel.. Er mee springen is volgens mij geen goed idee omdat het paard zijn hoofd niet in een houding kan brengen om mee te springen.. De martingaal is wel gemaakt om mee te springen en is om het paard in zijn vrijheid te laten springen maar wel om het op de juiste manier te begrensen zodat hij het hoofd niet achterover kan gooien en zo last van zijn rug kan krijgen. De martingaal kan gebruikt worden voor dressuur maar heeft dan geen enkele functie..