Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
horseyfries schreef:Faber Smid, u vergist zich wederom. Is niet erg, zal u even op de hoogte brengen van de laatste stand van zaken: de paarden Totilas en Parzival stonden allebei op het afgelopen EK in bijna alle proeven perfect stil, vierkant, uit het boekje, om vervolgens gelijk in een actieve draf vanaf de eerste pas voorwaarts te vertrekken. Zij kregen hiervoor negens en tienen van de jury.
Dus als u het perfect vierkant stilstaan een voorbeeld van goede scholing vind, dan had u hier uw hart kunnen ophalen bij deze twee paarden, getraind volgens het Hollandse systeem!
Modie: ben je het met me eens dat het een stuk gemakkelijker is een paard in tact en regelmaat en in balans te laten piafferen als zijn benen minder hoog van de grond komen? Dat het in evenwicht houden van een piaffe dus eigenlijk moeilijker wordt naarmate een paard zijn benen hoger optrekt?
horseyfries schreef:http://www.youtube.com/watch?v=a9RwXfE3 ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=HlgAOnZS ... re=related
En ter vergelijking ook maar weer even jullie genoemde voorbeeld van klassieke training Monica Theodorescu:
http://www.youtube.com/watch?v=0_tXCIottwI
Alle proeven zijn te zien op de site van horsedances. Daar ook de perfecte tien op het halthouden in de winnende grand prix special van Adelinde Cornelissen.
Ik schrijf niet nav de Professor, u bent degene die zegt "opvallend is het wel dat de hollandse school combinaties daar moeite mee hebben", refererend aan het halthouden en de stap.
Opvallend op het afgelopen EK was dat juist de Nederlandse winnende combinaties hun proeven begonnen en afsloten met perfect vierkant hatlhouden en dat zij dit beter deden dan de meeste andere combinaties.
Als u deze proeven allemaal gezien had had u dit geweten. Ik vraag mij dus af waarom u iets meent te moeten veroordelen als u blijkbaar niet eens het eindresultaat van deze training gezien heeft? Dan begint het er eerlijk gezegd echt op te lijken dat u niet WILT zien dat deze trainingsmethode goed kan werken en u zich vastklampt aan de weinige dingen die er nog fout gaan bij de besten ter wereld (Salinero die zo ijverig is dat hij niet stil wil staan in de proef - op het losrijterrein doet hij het namelijk wel!) en dat dan aangrijpt om een trainingsmethode te veroordelen.
Zoals ik eerder zei: als het zo werkte dat fouten automatisch te wijten zijn aan een trainingsmethode en niets te maken hebben met het paard, zijn karakter en zijn aanleg, hoe verklaren jullie dan de uitermate slechte piaffe van Whisper en ook het dramatisch slechte begin van deze kür?
bulck schreef:Ja prof maar dat is evenzeer bij die Monica aan te merken, dat is piaffe met een hoog kruis, benen die totaal niet onderkomen en een paard dat niet rijst in het front, dus ook niet correct. Passage bij die combi is slecht ingereden, eveneens niet tactmatig en wederom net als in piaffe te weinig voorwaartse drang. Dat paard passageert niet dragend, daarvoor komen de achterbenen niet genoeg en actief voor onder, dus het is motorisch traag, want de beweging kan niet doorkomen. resultaat een paard dat passageert in twee stukken.
Professor schreef:bulck schreef:Ja prof maar dat is evenzeer bij die Monica aan te merken, dat is piaffe met een hoog kruis, benen die totaal niet onderkomen en een paard dat niet rijst in het front, dus ook niet correct. Passage bij die combi is slecht ingereden, eveneens niet tactmatig en wederom net als in piaffe te weinig voorwaartse drang. Dat paard passageert niet dragend, daarvoor komen de achterbenen niet genoeg en actief voor onder, dus het is motorisch traag, want de beweging kan niet doorkomen. resultaat een paard dat passageert in twee stukken.
Weet u, dat intresseert mij niet geheel, ben nooit zo gecharmeerd geweest van Monica Theodurescu.
Het gaat mij daarom wat er gevraagd wordt.
En hoe het uitgevoerd wordt.
En dat waren geen 9 of 10 puntern waard.
Zeker de ongelijke Piaffe, en de nikkende Passage´s.
Alleen dat over nat binnen komen is al een schrik beeld.
bulck schreef:Tja is zie geen ongelijke piaffe of nikkende passages. Dat overnat binnenkomen, tja zomer e en ek was gereden in afwisselend weer (warm weer afwisselend met een bui, geeft al snel zwoel vochtig weer). En een sporter zonder zweet...
Het ene paard zweet ook sneller dan het andere.
bulck schreef:Kritiekloos? U leeft in dogma's en kan niet breder kijken.
Wat is uw ervaring met de Hollandse school, kan u zelf uberhaupt die vergelijking maken. Of vergelijkt u de praktijk en theorie van het klassieke, wat duidelijk uw basis is, en bekritiseerd u enkel vanuit uw stichma dat het hollandse systeem samenhangt met baucher en dus bij voorbaat slecht is?
Tactmatig raad ik u echt aan om die benenparen van totilas eens grondig te bekijken, want heb die filmpjes nog eens bekeken en altijd kan je ritmisch meetellen, zonder happeringen.
Ik zie buigingen in de gewrichten, ruggebruik, takt, ritme, overgangen die mooi ineenvloeien tussen pi en pa,
FaberSmid schreef:bulck een paard hoort niet zijknat in de ring te verschijnen. Niet buiten adem en met te hoge hartslag.
bulck schreef:Nee maar daarom organiseren ze tegenwoordig wedstrijden ook bvb in Hong kong, of in slecht geventileerde gebouwen (denk aan alle grote indoors) en noem maar op.![]()
En buiten adem en hoge hartslag, is wederom niet aan een systeem te wijzen e. Hoge hartslag kan ook een reactie zijn op indrukken, zenuwen en stress. Waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat dat ook kan voortvloeien uit een gebrek aan conditie. Maar dat laatste beschouw ik als een sine qua no, bij topsport.
Professor schreef:bulck schreef:Kritiekloos? U leeft in dogma's en kan niet breder kijken.
Wat is uw ervaring met de Hollandse school, kan u zelf uberhaupt die vergelijking maken. Of vergelijkt u de praktijk en theorie van het klassieke, wat duidelijk uw basis is, en bekritiseerd u enkel vanuit uw stichma dat het hollandse systeem samenhangt met baucher en dus bij voorbaat slecht is?
Tactmatig raad ik u echt aan om die benenparen van totilas eens grondig te bekijken, want heb die filmpjes nog eens bekeken en altijd kan je ritmisch meetellen, zonder happeringen.
Ik zie buigingen in de gewrichten, ruggebruik, takt, ritme, overgangen die mooi ineenvloeien tussen pi en pa,
????
Oordeelt u niet te snel, heeft u al eens een paar jaar gereden zoals de Nederlandseschool dat beschrijft, of de Franseschool dat beschrijft, of de Duitseschool dat beschrijft???
Wanneer dit niet zo is, mag u mij niet veroordelen, omdat ik deze 3 scholen wel geleerd heb, niet alleen theoretisch.
Wil wel eens weten wie er vastgeroest is??
Denk dat Sjefke Janssen meer vastgeroest is.
Bovendien wanneer ik Takt schrijf zie ik dat u het op de Nederlandseschool aart schrijft. Met een C.
Tact in het Nederlands is geheel anders omschreven als het Duitse Taktmatig.
Dat wordt steeds doorelkaar gehaald.
Eerst lezen schrijf ik steeds.
Dan oordelen.
, nobody's perfect maar denk dat iedereeen me toch begrijpt
En anders men excuses daarvoor
Professor schreef:horseyfries schreef:http://www.youtube.com/watch?v=a9RwXfE3 ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=HlgAOnZS ... re=related
En ter vergelijking ook maar weer even jullie genoemde voorbeeld van klassieke training Monica Theodorescu:
http://www.youtube.com/watch?v=0_tXCIottwI
Alle proeven zijn te zien op de site van horsedances. Daar ook de perfecte tien op het halthouden in de winnende grand prix special van Adelinde Cornelissen.
Ik schrijf niet nav de Professor, u bent degene die zegt "opvallend is het wel dat de hollandse school combinaties daar moeite mee hebben", refererend aan het halthouden en de stap.
Opvallend op het afgelopen EK was dat juist de Nederlandse winnende combinaties hun proeven begonnen en afsloten met perfect vierkant hatlhouden en dat zij dit beter deden dan de meeste andere combinaties.
Als u deze proeven allemaal gezien had had u dit geweten. Ik vraag mij dus af waarom u iets meent te moeten veroordelen als u blijkbaar niet eens het eindresultaat van deze training gezien heeft? Dan begint het er eerlijk gezegd echt op te lijken dat u niet WILT zien dat deze trainingsmethode goed kan werken en u zich vastklampt aan de weinige dingen die er nog fout gaan bij de besten ter wereld (Salinero die zo ijverig is dat hij niet stil wil staan in de proef - op het losrijterrein doet hij het namelijk wel!) en dat dan aangrijpt om een trainingsmethode te veroordelen.
Zoals ik eerder zei: als het zo werkte dat fouten automatisch te wijten zijn aan een trainingsmethode en niets te maken hebben met het paard, zijn karakter en zijn aanleg, hoe verklaren jullie dan de uitermate slechte piaffe van Whisper en ook het dramatisch slechte begin van deze kür?
Hoe verklaart u de Piaffe??
Dat linkerachterbeen dat is geen takt, die gaat niet onder de massa, dus takt onrein, Passage dito, kijk naar het onrustige nikken.