De "Hollandse School"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 13:55

Gewoon maar mijn mening, maar als de jury die leidraad zou volgen was Anky nooit zo ver gekomen.

FaberSmid

Re: De "Hollandse School"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 14:46

En dat is precies wat ik bedoel met dat het toch echt diep triest is. Het gaat trouwens niet alleen om mevrouw van Grunsven of de anderen ruiters van de hollandse school. Natuurlijk van toepassing voor alle ruiters.
Het mag voor mij dan wel zwart wit zijn, er zijn voor mij geen grijze ruiters.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 20:16

horseyfries schreef:
Faber Smid, u vergist zich wederom. Is niet erg, zal u even op de hoogte brengen van de laatste stand van zaken: de paarden Totilas en Parzival stonden allebei op het afgelopen EK in bijna alle proeven perfect stil, vierkant, uit het boekje, om vervolgens gelijk in een actieve draf vanaf de eerste pas voorwaarts te vertrekken. Zij kregen hiervoor negens en tienen van de jury.
Dus als u het perfect vierkant stilstaan een voorbeeld van goede scholing vind, dan had u hier uw hart kunnen ophalen bij deze twee paarden, getraind volgens het Hollandse systeem!

Modie: ben je het met me eens dat het een stuk gemakkelijker is een paard in tact en regelmaat en in balans te laten piafferen als zijn benen minder hoog van de grond komen? Dat het in evenwicht houden van een piaffe dus eigenlijk moeilijker wordt naarmate een paard zijn benen hoger optrekt?

Maar de paarden toonden geen verzameling, en geen hankenbiegung.
Hoe verklaard u dat, en wat vind u vierkant stilstaan???
De voorhand was niet op de achterhand ingesteld, kijkt u naar de wendingen.
De paarden waren maar momenten licht op de hand.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 20:18

Hoeveel zullen er "door de mand" vallen, als de reglementen als leidraad worden gebruikt door de jury van tegenwoordig??

Zijn er überhaupt nog ruiters die volgens Klassiek dressuurrijden? En dit vanaf Z tot GP?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 20:20

horseyfries schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=a9RwXfE3 ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=HlgAOnZS ... re=related

En ter vergelijking ook maar weer even jullie genoemde voorbeeld van klassieke training Monica Theodorescu:

http://www.youtube.com/watch?v=0_tXCIottwI

Alle proeven zijn te zien op de site van horsedances. Daar ook de perfecte tien op het halthouden in de winnende grand prix special van Adelinde Cornelissen.
Ik schrijf niet nav de Professor, u bent degene die zegt "opvallend is het wel dat de hollandse school combinaties daar moeite mee hebben", refererend aan het halthouden en de stap.
Opvallend op het afgelopen EK was dat juist de Nederlandse winnende combinaties hun proeven begonnen en afsloten met perfect vierkant hatlhouden en dat zij dit beter deden dan de meeste andere combinaties.
Als u deze proeven allemaal gezien had had u dit geweten. Ik vraag mij dus af waarom u iets meent te moeten veroordelen als u blijkbaar niet eens het eindresultaat van deze training gezien heeft? Dan begint het er eerlijk gezegd echt op te lijken dat u niet WILT zien dat deze trainingsmethode goed kan werken en u zich vastklampt aan de weinige dingen die er nog fout gaan bij de besten ter wereld (Salinero die zo ijverig is dat hij niet stil wil staan in de proef - op het losrijterrein doet hij het namelijk wel!) en dat dan aangrijpt om een trainingsmethode te veroordelen.
Zoals ik eerder zei: als het zo werkte dat fouten automatisch te wijten zijn aan een trainingsmethode en niets te maken hebben met het paard, zijn karakter en zijn aanleg, hoe verklaren jullie dan de uitermate slechte piaffe van Whisper en ook het dramatisch slechte begin van deze kür?

Hoe verklaart u de Piaffe??
Dat linkerachterbeen dat is geen takt, die gaat niet onder de massa, dus takt onrein, Passage dito, kijk naar het onrustige nikken.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 20:34

Ja prof maar dat is evenzeer bij die Monica aan te merken, dat is piaffe met een hoog kruis, benen die totaal niet onderkomen en een paard dat niet rijst in het front, dus ook niet correct. Passage bij die combi is slecht ingereden, eveneens niet tactmatig en wederom net als in piaffe te weinig voorwaartse drang. Dat paard passageert niet dragend, daarvoor komen de achterbenen niet genoeg en actief voor onder, dus het is motorisch traag, want de beweging kan niet doorkomen. resultaat een paard dat passageert in twee stukken.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 20:46

bulck schreef:
Ja prof maar dat is evenzeer bij die Monica aan te merken, dat is piaffe met een hoog kruis, benen die totaal niet onderkomen en een paard dat niet rijst in het front, dus ook niet correct. Passage bij die combi is slecht ingereden, eveneens niet tactmatig en wederom net als in piaffe te weinig voorwaartse drang. Dat paard passageert niet dragend, daarvoor komen de achterbenen niet genoeg en actief voor onder, dus het is motorisch traag, want de beweging kan niet doorkomen. resultaat een paard dat passageert in twee stukken.

Weet u, dat intresseert mij niet geheel, ben nooit zo gecharmeerd geweest van Monica Theodurescu.
Het gaat mij daarom wat er gevraagd wordt.
En hoe het uitgevoerd wordt.
En dat waren geen 9 of 10 puntern waard.
Zeker de ongelijke Piaffe, en de nikkende Passage´s.
Alleen dat over nat binnen komen is al een schrik beeld.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 20:57

Professor schreef:
bulck schreef:

Weet u, dat intresseert mij niet geheel, ben nooit zo gecharmeerd geweest van Monica Theodurescu.
Het gaat mij daarom wat er gevraagd wordt.
En hoe het uitgevoerd wordt.
En dat waren geen 9 of 10 puntern waard.
Zeker de ongelijke Piaffe, en de nikkende Passage´s.
Alleen dat over nat binnen komen is al een schrik beeld.

Tja is zie geen ongelijke piaffe of nikkende passages. Dat overnat binnenkomen, tja zomer e en ek was gereden in afwisselend weer (warm weer afwisselend met een bui, geeft al snel zwoel vochtig weer). En een sporter zonder zweet...
Het ene paard zweet ook sneller dan het andere.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:00

Komt dat overnat binnenkomen niet van overdreven warm rijden? Met normaal los rijden en warm rijden kun je gewoon in de ring verschijnen?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:02

bulck schreef:
Tja is zie geen ongelijke piaffe of nikkende passages. Dat overnat binnenkomen, tja zomer e en ek was gereden in afwisselend weer (warm weer afwisselend met een bui, geeft al snel zwoel vochtig weer). En een sporter zonder zweet...
Het ene paard zweet ook sneller dan het andere.

Natuurlijk "bulck", u vind dat normaal.
Tijdens de Ek was het warm, en van de zomer ook.
Sorry maar wanneer u geen nikken ziet, en geen takt onrein paard, kunnen wij beiden beter niet verder dicussieren, dat is dan jammergenoeg nutteloos.
Overmatig zweten schreef ik drijfnat.
Wat u er van maakt kunt moet u zelf ervan maken.
Rozabril noem ik dat.
Kritiekloos, de hollandseschool verdedigen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 21:05

Het was in ieder geval geen warming-up, maar meer een warming-drup....

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:07

wat is overdreven warm inrijden, wie bepaalt dat. Inrijden voor een wedstrijd is zoeken naar dat punt, dat je kan zeggen en nu kan ik 5 minuten pieken. Bij de ene is dat een half uur, de andere een uur. Dat scheelt van paard tot paard.

Ik kan evengoed mijn ene paard nat rijden als mijn paard dat ik ldr rijd, dus is maar net de intensiteit van het rijden, het paard en het weer of de omgeving

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:08

Wat zullen de paarden een elektrolyten nodig hebben.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:09

bulck een paard hoort niet zijknat in de ring te verschijnen. Niet buiten adem en met te hoge hartslag.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:15

Kritiekloos? U leeft in dogma's en kan niet breder kijken.
Wat is uw ervaring met de Hollandse school, kan u zelf uberhaupt die vergelijking maken. Of vergelijkt u de praktijk en theorie van het klassieke, wat duidelijk uw basis is, en bekritiseerd u enkel vanuit uw stichma dat het hollandse systeem samenhangt met baucher en dus bij voorbaat slecht is?
Tactmatig raad ik u echt aan om die benenparen van totilas eens grondig te bekijken, want heb die filmpjes nog eens bekeken en altijd kan je ritmisch meetellen, zonder happeringen.

Ik zie buigingen in de gewrichten, ruggebruik, takt, ritme, overgangen die mooi ineenvloeien tussen pi en pa,

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:17

Denk dat u niet eens wil weten wat onze ervaring is met de hollandse school.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:23

bulck schreef:
Wat is uw ervaring met de Hollandse school, kan u zelf uberhaupt die vergelijking maken. Of vergelijkt u de praktijk en theorie van het klassieke, wat duidelijk uw basis is, en bekritiseerd u enkel vanuit uw stichma dat het hollandse systeem samenhangt met baucher en dus bij voorbaat slecht is?
Tactmatig raad ik u echt aan om die benenparen van totilas eens grondig te bekijken, want heb die filmpjes nog eens bekeken en altijd kan je ritmisch meetellen, zonder happeringen.

Ik zie buigingen in de gewrichten, ruggebruik, takt, ritme, overgangen die mooi ineenvloeien tussen pi en pa,

????
Oordeelt u niet te snel, heeft u al eens een paar jaar gereden zoals de Nederlandseschool dat beschrijft, of de Franseschool dat beschrijft, of de Duitseschool dat beschrijft???
Wanneer dit niet zo is, mag u mij niet veroordelen, omdat ik deze 3 scholen wel geleerd heb, niet alleen theoretisch.
Wil wel eens weten wie er vastgeroest is??
Denk dat Sjefke Janssen meer vastgeroest is.
Bovendien wanneer ik Takt schrijf zie ik dat u het op de Nederlandseschool aart schrijft. Met een C.
Tact in het Nederlands is geheel anders omschreven als het Duitse Taktmatig.
Dat wordt steeds doorelkaar gehaald.
Eerst lezen schrijf ik steeds.
Dan oordelen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:24

FaberSmid schreef:
bulck een paard hoort niet zijknat in de ring te verschijnen. Niet buiten adem en met te hoge hartslag.

Nee maar daarom organiseren ze tegenwoordig wedstrijden ook bvb in Hong kong, of in slecht geventileerde gebouwen (denk aan alle grote indoors) en noem maar op. :+

En buiten adem en hoge hartslag, is wederom niet aan een systeem te wijzen e. Hoge hartslag kan ook een reactie zijn op indrukken, zenuwen en stress. Waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat dat ook kan voortvloeien uit een gebrek aan conditie. Maar dat laatste beschouw ik als een sine qua no, bij topsport.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:28

bulck natuurlijk alleen de moderne hollandse school ruiters hebben daar nu last van.
Het mag gewoon niet gebeuren, van mij mag de jury ze de ring uitsturen. Beter nog de ringmeester ze de inrijbak uitsturen of ze niet eens de ring in laten.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:28

bulck schreef:
Nee maar daarom organiseren ze tegenwoordig wedstrijden ook bvb in Hong kong, of in slecht geventileerde gebouwen (denk aan alle grote indoors) en noem maar op. :+

En buiten adem en hoge hartslag, is wederom niet aan een systeem te wijzen e. Hoge hartslag kan ook een reactie zijn op indrukken, zenuwen en stress. Waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat dat ook kan voortvloeien uit een gebrek aan conditie. Maar dat laatste beschouw ik als een sine qua no, bij topsport.

Werkelijk grote onzin "bulck", gewoon larie koek.
Het zit hem geheel ergens anders dat die paarden zeiknat, in de ring verschijnen.
Mooi en ontspannen is het niet.
Dus zoekt u eens een andere oplossing, dan het weer.
En indoor.
Stress daar zit u aardig in de richting.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:29

Professor schreef:
bulck schreef:

????
Oordeelt u niet te snel, heeft u al eens een paar jaar gereden zoals de Nederlandseschool dat beschrijft, of de Franseschool dat beschrijft, of de Duitseschool dat beschrijft???
Wanneer dit niet zo is, mag u mij niet veroordelen, omdat ik deze 3 scholen wel geleerd heb, niet alleen theoretisch.
Wil wel eens weten wie er vastgeroest is??
Denk dat Sjefke Janssen meer vastgeroest is.
Bovendien wanneer ik Takt schrijf zie ik dat u het op de Nederlandseschool aart schrijft. Met een C.
Tact in het Nederlands is geheel anders omschreven als het Duitse Taktmatig.
Dat wordt steeds doorelkaar gehaald.
Eerst lezen schrijf ik steeds.
Dan oordelen.

Ow dus u heb getraind bij Sjef? Verder leest u in alle topics mee, dus weet u al waar mijn basis ligt en dat is dus het duitse klassieke systeem met die extra nadruk op het rechtrichten en lichtheid en nu ruim een jaar bezig met flexie en ldr als trainingstechniek

Verder kan u wel gewoon beleefd blijven in een topic (zie post hieronder). Zweten is afhankelijk van heel wat factoren, dat u wederom kiest voor slechts een factor en daar dan weer alles wil aan toeschuiven is meer u probleem dan het mijne.
En wat men schrijven betreft komt dat eerder voort uit men Frans dan een verwijzing naar de nederlandseschool... ;), nobody's perfect maar denk dat iedereeen me toch begrijpt :D En anders men excuses daarvoor

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 10:07

Het overmatig zweten, dus witte vlokken schuim, kan haast niet alleen van warming-up komen. De toppaarden zijn zo goed getraind, dat ze het losrijden voor een proef, waarbij ze dus niet leeggereden kunnen worden omdat ze nog een hoogstandje in de ring moeten laten zien, "makkelijk" aankunnen. Dat ze bij het losrijden al flink bezweet raken, kan natuurlijk best gebeuren. Een flink bezweet paard vind ik er echter anders uit zien, dan een paard wat drijfnat is met witte vlokken. Een reden zou kunnen zijn, dat het bij het inrijden belachelijk heet was, maar volgens mij hou je daar dan rekening mee als ruiter, want nogmaals, je wilt natuurlijk niet dat je paard leeg de ring in gaat. Een andere reden kan stress zijn. Nou wil dit niet altijd door de ruiter komen. Door de omstandigheden bij het losrijden, wat op grote concoursen toch nogal eens niet onder ideale omstandigheden moet gebeuren, kan het best zijn dat het paard hierdoor in de stress schiet. Ik denk dan maar aan achter de schermen rond scheurende vrachtauto's, tractoren, toeleveranciers van allerlei versnaperingen voor de mensen op de VIP-tribune, menners voor een show, etc, etc.
De ringmeester let hier trouwens op in de zin van, dat ze vraagt om de witte vlokken van het paard te vegen, voordat je in de ring verschijnt. Het publiek wil tenslotte geen wit bevlokt paard zien.
Daarnaast zou het natuurlijk kunnen dat een ruiter zijn paard echt helemaal over de kook rijdt en dat hij daardoor zoveel stress heeft. Dit heb ik zelf ook wel eens gezien. De paarden in kwestie worden zo op de toppen van hun kunnen losgereden met het maximale aan aanspanning en dus zodanig dat ze heeeeeel actief de benen hoog optillen, dat ze hierdoor ovematig bezweet raken. Iets (het optrekken van de benen) dat in de ring door juryleden vaak hoog gewaardeerd wordt.

Trouwens, over juryleden. Ik ken een voorbeeld van een jury die vlak voor een belangrijke jeugdwedstrijd gevraagd werd om in te springen. Hij wist niet wie hij voor zich zou krijgen en puntte uitsluitend naar wat hij zag.
Hierdoor wordt een bekende amazone erg laag gewaardeerd door hem, maar niet door zijn medejuryleden. Door de insiders werd gezegd dat deze jury eerlijk had gepunt, omdat de amazone in kwestie in Nederland altijd overwaardeerd werd, kennelijk door haar naam. In het buitenland kreeg zij altijd veel lagere punten en dit strookte met de waardering die zij nu van deze jury had gekregen.
De dame en haar aanhang in kwestie was natuurlijk hier niet blij mee. Dit kon je haar natuurlijk ook weer niet kwalijk nemen omdat zij gewend was altijd in Nederland hoge punten te krijgen.
Dus tja, politiek speelt een zeer belangrijk spelletje bij het jureren. Dat is volgens mij altijd zo geweest en zal ook wel zo blijven ben ik bang.
|(

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 11:36

Professor schreef:
horseyfries schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=a9RwXfE3 ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=HlgAOnZS ... re=related

En ter vergelijking ook maar weer even jullie genoemde voorbeeld van klassieke training Monica Theodorescu:

http://www.youtube.com/watch?v=0_tXCIottwI

Alle proeven zijn te zien op de site van horsedances. Daar ook de perfecte tien op het halthouden in de winnende grand prix special van Adelinde Cornelissen.
Ik schrijf niet nav de Professor, u bent degene die zegt "opvallend is het wel dat de hollandse school combinaties daar moeite mee hebben", refererend aan het halthouden en de stap.
Opvallend op het afgelopen EK was dat juist de Nederlandse winnende combinaties hun proeven begonnen en afsloten met perfect vierkant hatlhouden en dat zij dit beter deden dan de meeste andere combinaties.
Als u deze proeven allemaal gezien had had u dit geweten. Ik vraag mij dus af waarom u iets meent te moeten veroordelen als u blijkbaar niet eens het eindresultaat van deze training gezien heeft? Dan begint het er eerlijk gezegd echt op te lijken dat u niet WILT zien dat deze trainingsmethode goed kan werken en u zich vastklampt aan de weinige dingen die er nog fout gaan bij de besten ter wereld (Salinero die zo ijverig is dat hij niet stil wil staan in de proef - op het losrijterrein doet hij het namelijk wel!) en dat dan aangrijpt om een trainingsmethode te veroordelen.
Zoals ik eerder zei: als het zo werkte dat fouten automatisch te wijten zijn aan een trainingsmethode en niets te maken hebben met het paard, zijn karakter en zijn aanleg, hoe verklaren jullie dan de uitermate slechte piaffe van Whisper en ook het dramatisch slechte begin van deze kür?

Hoe verklaart u de Piaffe??
Dat linkerachterbeen dat is geen takt, die gaat niet onder de massa, dus takt onrein, Passage dito, kijk naar het onrustige nikken.

Heeft u het nu over Whisper? Dan zijn we het eens. Toch is dit paard volgens het onfeilbare klassieke systeem getraind. Kijk ook naar Goldstern met Klaus Balkenhol, wederom het knikken van het hoofd in de piaffe.
Volgens uw standaards is dat dan toch ronduit slecht?
Hoe kan dat als het systeem onfeilbaar is?

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 11:45

Om maar niet te spreken van Ferro, waarvan de professor feilloos kon zien dat hij LDR getraind werd!!!! Niet, dus.
Over te snel oordelen gesproken.
Ik had hier graag nog een reactie op dit feit gezien.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 16:25

Na ja, hoe Ferro getraind werd, weet ik niet, want ik heb het nooit gezien, alleen maar gehoord. Datzelfde geldt voor haar trainer Johan Hinneman. Dus of deze nooit iets gedaan hebben wat op LDR of rollkur lijkt, weet ik niet en ik neem de mensen hier op bokt in dit topic ook niet?! Ik vind alleen dat hij een mooie piaffe had, waar ik nog steeds een voorbeeld aan neem, ondank de wapperende benen en handen van zijn amazone destijds.