ingereden 3-jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 01:32

Mijn mening is dat het zadelmak maken van een 3-jarig paard tov een 6-jarige kwa gezondheid niets hoeft uit te maken. Het is maar net wat je met dat paard doet en hoe.
Een 3-jarige die je kennis laat maken met een ruiter en waarop je de stap, de draf en de galop, voorwaart, sturen en HO opzet en vervolgens weer rust geeft, daar gaat niks aan kapot. Die pak je een tijd later probleemloos weer op en dan ga je rustigaan de basis erin brengen. Een 6-jarige beleren is gewoon lastiger. Die is qua fysiek al een stuk sterker, en tussen de oren vaak een stuk eigenwijzer. Mijn ervaring is dat een jonger paard gemakkelijker leert en wanneer je die gewoon zadelmak maakt dan vergeet ie dat ook niet. Wat moet er na het zadelmak maken (wat vaak moeizamer gaat) met die 6-jarige gebeuren? Moet die dan wel gelijk doorgereden worden? Of gaat die ook nog weer een tijd op rust? En wat denk je dat er gebeurt wanneer je die na een tijd weer op gaat pakken? Want het zadelmakmaken an sich was misschien voor de 6-jarige met z'n sterke lijf en eigen mening iets minder plezierig dan voor die 3-jarige die eigenlijk probleemloos ging.

Ik heb het levende voorbeeld hier op stal staan. Merrie kwam hier en was dik 4 jaar. De merrie was/is zeer dominant, zelfbewust, rillerig, veel bloed en erg sensibel. Ik kan je vertellen, het zadelmakmaken was niet bepaald eenvoudig. Nu, bijna een jaar later, kun je je enigszins bewegen in het zadel zonder dat ze er als een haas vandoor wil vluchten. Dit alles had in mijn ogen voorkomen kunnen worden wanneer zij als 3-jarige kennis had gemaakt met zadel en ruiter. Want ik heb nog nooit problemen ondervonden met het zadelmak maken van een 3-jarige. Die ondergaan dat gewoon. Is dat dan niet veel prettiger vanuit het paard gezien? Zadelmak maken, aanrijden, periode rust en daarna rustig opbouwen. Ik weet in ieder geval wel waar IK voor zou kiezen en dat is echt niet puur vanuit mijn eigen oogpunt bekeken maar juist voor het paard een stuk prettiger.

Alet74

Re: ingereden 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 06:25

Goed, stel nu dat je dan dus wel gaat inrijden met 3 jaar. De mensen met paardenverstand gooien zo'n dier daarna voor een jaar de wei weer in (want hij vergeet het niet). Maar al die andere mensen doen dat niet, die gaan rustig door.
Daar moet iets aan gebeuren. Dat heeft niets met grondwerk, zielig etcetera te maken, dat is volgens mij de realiteit. Wat moeten we daarmee doen?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 07:15

Nu vind ik dat sommige ook wel overdrijven hoor.
Een normaal goed gezond paard kan vanaf zijn 3e aan het werk. Zadelmak maken maken duur 2-4 weken en dan is het logisch dat je licht aanrijdt (inrijdt). verder als je nu een 3 jarige ingereden ziet staan moet je wel denken dat ze niet meer pril 3 jaar zijn.

Verder is ook de intensiteit van de training een belangrijke factor. Met een driejarige kan je vanzelf 20-30 minuten aan het werk en dat enkele keren per week.

Sommige kiezen voor het terugplaatsen op de wei, andere niet. Wij laten ze meestal op de wei tot en met Juli en dan komen ze als 3.5 jarige binnen en hebben ze nog lekker het goede gras gehad.
Dan komen ze op stal en veranderd hun patroon van grasmaaier tot atleet ;-)/ Dus gewenning molen, paar keer losgooien ect. en net als onze sportpaarden komen ze dan ook nog enkele uurtjes per dag buiten op de wei of paddock.
Tijdens het zadelmak maken zijn we wel ff 2 weken iedere dag bezig (20min max) , eens dat dat in orde is dan gaan we over tot verder aanrijden aan 3 à4 keer per week.

Een enkele keer laten we eentje nog in de kudde als je merkt dat ze nog te baby zijn en dan wordt die pas in Januari opgenomen.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 07:57

Maar Alet74, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, niet iedereen gooit z'n 3-jarige na het zadelmak maken weer een jaar de wei in.
En dat is ook niet persé nodig. Het gaat erom dat je kijkt naar het paard, en met beleid rijdt. Dat beleid is niet vast omschreven en zal per paard (en mens) verschillen.
Mensen die willen wachten met hun eigen paard: prima als dat goedvoelt vooral doen. Maar ik denk dat het idd moeilijker kan gaan worden (ook dat zal geheel van het paard afhangen)
Arabesk: mooi theoretisch verhaal, maar waar is het bewijs dat paarden die vakkundig op 3-jarige leeftijd ingereden worden het slechter doen dan paarden die op 6-jarige leeftijd ingereden worden??

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 08:02

Alet74 schreef:
Goed, stel nu dat je dan dus wel gaat inrijden met 3 jaar. De mensen met paardenverstand gooien zo'n dier daarna voor een jaar de wei weer in (want hij vergeet het niet). Maar al die andere mensen doen dat niet, die gaan rustig door.
Daar moet iets aan gebeuren. Dat heeft niets met grondwerk, zielig etcetera te maken, dat is volgens mij de realiteit. Wat moeten we daarmee doen?

Niets, Het is immers een eigen keuze van die mensen.

Persoonlijk maak ik het liefste zadelmak, dit in een intensievere manier, enkele weken even dagelijks wat doen ong. 20 min. Hierna geef ik de voorkeur om wat minder te doen. 3 a 4 keer in de week, of een ritje of wat licht werk aan de longeerlijn, ook hooguit 20 min of een halfuurtje. Hierbij blijven ze overdag lekker buiten staan met hun vriendjes.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 08:10

Ik las ergens longeren is ook grondwerken.
Dat klopt wel.
Maar ik ben helemaal geen voorstander van longeren bij een jong paard.
Ik gebruik het om ze even aan het zadel te laten wennen en wat commando's en later even aan de ruiter.
Maar ik ga zo snel als het kan los.
Lange lijnen rijden met dan een volte links dan een volte rechtsom.

En ik ben dan iemand die niet veel meer longeert.
Ik vind dat juist te zware belasting voor de benen, die kleine rondjes, een stuk of wat achter elkaar dezelfde kant op.

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 08:24

Alet74 schreef:

Mijne heb ik met 4 ingereden, is nu 6 weken ohz en daar ga ik ook gewoon mee door, ze heeft geen rustpauze van een paar maanden.
Ik ga gewoon rustig met haar verder, wat is daar mis mee?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 08:35

Zo te lezen is daar niet zo veel mis mee. Het zijn ook meer de mensen zonder beleid en gevoel waar ik me zorgen om maak (al blijf ik me toch wel afvragen 'waarom die haast?'). En is het niet zo dat het gros van mensen er in feite weinig kaas van heeft gegeten (kijk maar eens om je heen)?
Dan mag het wel een keuze van de mensen zijn, maar het paard komt er (weer eens) slecht van af - en die kan niet kiezen!

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 08:40

Bij de mensen zonder gevoel komt een paard er toch wel slecht vanaf.
Bij later inrijden een jaartje later, maar maakt dat wat uit?
Kapot bij de 3 of bij de 4.
Een paard heeft geen kalender en roept niet tegen zijn weide maatje, joepie ik ben pas een jaar later kapot dan jij. :+

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 08:52

Is dat niet een beetje een dooddoener Vorame? Het is dan maar goed ook dat het paard geen kalender heeft en zich er (voor zover wij weten) niet bewust van is dat hij de vernieling in wordt geholpen door een onkundige ruiter? Het blijft toch even erg? Als je aan de basis iets zou kunnen veranderen, zou dat toch fijn zijn. (al weet ik best dat het vechten tegen de bierkaai is, maar toch)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 08:57

Wat is daar een dooddoender aan.
Ik erger me groen en geel aan mensen die vertikken een kundige op de grond te laten helpen, maar er een niets wetende dodo neerzetten of het helemaal zelf wel weten.
En dan maakt mij de leeftijd gewoon niet uit.
Dat is wat ik ermee bedoel.
En vind ik de hele discussie met 3 jaar inrijden niet nodig.
Doe dat met beleid is er niets aan de hand.
Rij je een paard van 10 of 20 met beleid is er ook niets aan de hand.
Maar je kan ze ook allemaal kapot rijden.
En een van 10 verdient dat net zo min als een van 3.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 09:03

Ik denk dat de discussie in zoverre zinvol is om er die mensen die er weinig tot geen verstand van hebben, bewust van te maken dat 'met mate' het toverwoord is. Dat men weet dat een paard nog in de groei is en je niet moet overvragen, dat deskundige hulp dringend noodzakelijk is en men niet zelf moet gaan 'klooien'. Je kunt zoveel verknoeien, dat moet men weten.
Het is hartstikke goed dat er hier mensen meepraten die dat weten, die dat dagelijks doen, maar de gemiddelde paardeneigenaar hoort niet tot deze groep. En je hebt gelijk hoor, met beleid rijden moet bij iedere leeftijd!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 09:21

Alet74 schreef:
Zo te lezen is daar niet zo veel mis mee. Het zijn ook meer de mensen zonder beleid en gevoel waar ik me zorgen om maak (al blijf ik me toch wel afvragen 'waarom die haast?'). En is het niet zo dat het gros van mensen er in feite weinig kaas van heeft gegeten (kijk maar eens om je heen)?
Dan mag het wel een keuze van de mensen zijn, maar het paard komt er (weer eens) slecht van af - en die kan niet kiezen!

Mensen zonder gevoel of beleid komen zichzelf vanzelf tegen vroeg of laat en dan verkopen ze hun dier omdat ie toch net iets teveel paard voor ze was. En het klikte niet ;)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 09:23

En dan is er vast al veel ellende aangericht, of zou dat meevallen? En dan gaan ze op naar het volgende paard....

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 09:23

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 09:26

Alet74 schreef:
Ik denk dat de discussie in zoverre zinvol is om er die mensen die er weinig tot geen verstand van hebben, bewust van te maken dat 'met mate' het toverwoord is. Dat men weet dat een paard nog in de groei is en je niet moet overvragen, dat deskundige hulp dringend noodzakelijk is en men niet zelf moet gaan 'klooien'. Je kunt zoveel verknoeien, dat moet men weten.
Het is hartstikke goed dat er hier mensen meepraten die dat weten, die dat dagelijks doen, maar de gemiddelde paardeneigenaar hoort niet tot deze groep. En je hebt gelijk hoor, met beleid rijden moet bij iedere leeftijd!

Helaas is dat zo....en die paarden eindigen in de L van Levenslang omdat er nooit een basis in is gereden. Vroeg of laat gaan ze in de stop en dan is het de schuld van die ":rotknol". Dat zie ik helaas ook ja.....Met een beetje geluk verkopen ze het dier aan wel een kundige ruiter die er alsnog de tijd voor neemt om er een fijn rijdier van te maken.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 09:27

Alet74 schreef:
En dan is er vast al veel ellende aangericht, of zou dat meevallen? En dan gaan ze op naar het volgende paard....

Dat is per paard verschillend. Maar dat gebeurt net zo goed wanneer dat paard met 6 is ingereden.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 09:28

Alet74 schreef:

Helaas ken ik mensen die 10 tallen paarden verslijten.
En niet allemaal jonge.

Op de clubles was er eerst ook zo'n verwaande omhoog gevallen troel.
Kreeg van papa dure Z geklasseerde paarden. (klinisch en röntgen goed)
waar ze binnen de kortste keren niets meer mee kon.
En dan altijd kreeg je dan het antwoord dat ze op pittige paarden viel en ze altijd moeilijke paarden had.
Nee ze maakte ze moeilijk door haar oneerlijke rijden.
En binnen een half jaar to jaar liep alles kreupel door haar altijd te vaste binnenhand.
Of hadden ze en peesblessure omdat ze het paard op de voorhand had lopen, maar wel dacht dat ze dan toch een eenvoudige wissel kon make en dat soort oefeningen.
Waarbij het paard vol op de voorhand knalde.

en dan ging het dier weer binnen een jaar en kwam de volgende weer.
Hoeveel commentaar zei al heeft gehad.
Maar daar drong niets door.

Women

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 09:55

Ik ken dergelijke mensen... Je wil niet weten hoeveel paarden wij binnen een jaar weer terug op stal kregen omdat ze 'gevaarlijk', moeilijk, lastig of in hun ogen slecht beleerd waren... En maar niet in willen zien dat het toch echt ruiterfouten waren.
En ja, Alet... er is al zoveel ellende aangericht. Ik heb zelf op Deurne mogen vertoeven 4 jaar en zelfs daar... Zelfs daar waren er mensen die onder leiding van hele fijne instructeurs als nog paarden stuk reden.

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:11

Wat al is gezegd, er worden zoveel paarden stuk gereden, en dat heeft niks met leeftijd te maken.
Ik heb vele paarden ingereden, en ze waren niet ouder als 4, dus ook 3 jarigen en 2.5 jarige hengsten, ze doen het allemaal nog prima hoor.

Denk dat het stukrijden dan ook meer met de ruiter te maken heeft als met het ''jong'' inrijden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:35

maar dan moet je als ruiter naar jezelf kijken, en echt.... het is een stuk makkelijker de schuld van het kapot zijn bij iemand anders neer te leggen toch??

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:38

Whoopi1 schreef:
Wat al is gezegd, er worden zoveel paarden stuk gereden, en dat heeft niks met leeftijd te maken.
Ik heb vele paarden ingereden, en ze waren niet ouder als 4, dus ook 3 jarigen en 2.5 jarige hengsten, ze doen het allemaal nog prima hoor.

Denk dat het stukrijden dan ook meer met de ruiter te maken heeft als met het ''jong'' inrijden.

helemaal mee eens!!!!
je kan ieder paard kapot rijden, zet alleen de 'juiste' ruiter er lang genoeg op... (en dan bedoel ik niet hardheid ofzo maar gewoon slecht/scheef rijden ed)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:11

Volgens mij kunnen we al wel een voorzichtige conclusie trekken: paarden moet je alleen inrijden als je er verstand van hebt (en gevoel bij hebt). Heb je dat niet, dan moet je je hier niet mee bezig houden.
De leeftijd van het paard in kwestie is wel belangrijk, maar niet allesbepalend. Het kapot rijden van een paard kan in principe nl. op elke leeftijd. Goede begeleiding is en blijft een must.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:41

Maar de meesten zullen niet de hand in eigen boezem steken helaas. Het is altijd de schuld van een ander, het paard, nimmer van hen zelf. Mensen met zo'n instelling moet je denk ik al helemaal niet op een jong paard hebben, want geduld en gevoel hebben ze vaak al geen kaas van gegeten.

@Alet74, volgens mij wel een goede conclusie.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-08-09 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:41

Laten we daar maar van maken: geen paard.