Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
/ Dus gewenning molen, paar keer losgooien ect. en net als onze sportpaarden komen ze dan ook nog enkele uurtjes per dag buiten op de wei of paddock.Alet74 schreef:Goed, stel nu dat je dan dus wel gaat inrijden met 3 jaar. De mensen met paardenverstand gooien zo'n dier daarna voor een jaar de wei weer in (want hij vergeet het niet). Maar al die andere mensen doen dat niet, die gaan rustig door.
Daar moet iets aan gebeuren. Dat heeft niets met grondwerk, zielig etcetera te maken, dat is volgens mij de realiteit. Wat moeten we daarmee doen?
Alet74 schreef:Goed, stel nu dat je dan dus wel gaat inrijden met 3 jaar. De mensen met paardenverstand gooien zo'n dier daarna voor een jaar de wei weer in (want hij vergeet het niet). Maar al die andere mensen doen dat niet, die gaan rustig door.
Daar moet iets aan gebeuren. Dat heeft niets met grondwerk, zielig etcetera te maken, dat is volgens mij de realiteit. Wat moeten we daarmee doen?
Alet74 schreef:Zo te lezen is daar niet zo veel mis mee. Het zijn ook meer de mensen zonder beleid en gevoel waar ik me zorgen om maak (al blijf ik me toch wel afvragen 'waarom die haast?'). En is het niet zo dat het gros van mensen er in feite weinig kaas van heeft gegeten (kijk maar eens om je heen)?
Dan mag het wel een keuze van de mensen zijn, maar het paard komt er (weer eens) slecht van af - en die kan niet kiezen!
Alet74 schreef:Ik denk dat de discussie in zoverre zinvol is om er die mensen die er weinig tot geen verstand van hebben, bewust van te maken dat 'met mate' het toverwoord is. Dat men weet dat een paard nog in de groei is en je niet moet overvragen, dat deskundige hulp dringend noodzakelijk is en men niet zelf moet gaan 'klooien'. Je kunt zoveel verknoeien, dat moet men weten.
Het is hartstikke goed dat er hier mensen meepraten die dat weten, die dat dagelijks doen, maar de gemiddelde paardeneigenaar hoort niet tot deze groep. En je hebt gelijk hoor, met beleid rijden moet bij iedere leeftijd!
Alet74 schreef:En dan is er vast al veel ellende aangericht, of zou dat meevallen? En dan gaan ze op naar het volgende paard....
Whoopi1 schreef:Wat al is gezegd, er worden zoveel paarden stuk gereden, en dat heeft niks met leeftijd te maken.
Ik heb vele paarden ingereden, en ze waren niet ouder als 4, dus ook 3 jarigen en 2.5 jarige hengsten, ze doen het allemaal nog prima hoor.
Denk dat het stukrijden dan ook meer met de ruiter te maken heeft als met het ''jong'' inrijden.