HannahFrouk schreef:Ik ga maar van alles roepen hoor wat me opvalt, het is absoluut niet bedoeld als kritiek, dat weet je he, zou niet durven want kan er zelf ook nog niet veel van. Ik probeer gewoon door goed te kijken er meer over te kunnen zeggen, zou graag van je terughoren of ik het nou goed zie of volgens jou juist niet..
Ik plaats ze toch hier om er samen over te praten. Heb ze ook allemaal geplaatst en niet geselecteerd op alleen de betere. Van de mindere goede kan je juist meer leren. Dit was overigens onze eerste les onder het zadel . 
HannahFrouk schreef:Foto 1, de zichtbare foto. Ik heb daar lang naar zitten kijken naar wat ik daar nou “mis” mee vind. Het ziet er wat houterig uit en ik snapte eerst niet zo goed waarom ik dat nou vind. Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat ik het houterig vind lijken omdat het linker(buiten)achterbeen niet genoeg naar voren komt, het blijft wat achter. En dan geeft het het idee dat de voorhand weliswaar aan het buigen is, maar de achterbenen lijken dan niet mee te komen. Maar als ik teruglees is dat ook een probleem van jouw paard? Hetzelfde valt me ook op bij de derde foto (= 2e link). Mijn paard heeft trouwens precies hetzelfde (maar andere achterbeen) en bovendien heeft Torop volgens mij ook een iets scheve heup. Als je dan aan het oefenen bent, dan zijn deze paarden echt aan het zwoegen om die achterbenen eronder te sleuren, dan gaat direct dat hoofd omhoog en doen ze op die (foute) manier een poging om dat been er toch onder te krijgen. Doet jouw paard dat nou ook? Jouw paard heeft zo te zien, net als mijn paard, ook vrij stijle achterbenen. Dat maakt het nog lastiger.
Het probleembeen van mijn paard is nu echt linksachter inderdaad. Dit been wil ze er niet goed onder brengen. Dat komt denk ik mede doordat ze een soort zwaai/ maaibeweging in draf met dat achterbeen maakt. Die zwaai heeft ze altijd al gehad en ze loopt er verder niet kreupel door ofzo maar apart is het wel. Ze doet er inderdaad erg veel moeite voor en voorlopig ben ik blij met iedere pas die ze goed doet.
De lengtebuiging vind ze erg moeilijk en daarom zijn er veel foto's waarbij is voor wel veel stelling heb maar er achter weinig gebeurt. Maar daar zijn we dus nu mee aan de slag.
Ze stapt normaal gesproken wel erg ruim op het rechte. Minimaal stapt ze in en heel makkelijk stapt ze 1 a 2 hoeven over.
Hier even een fotootje waarop je haar beenstand misschien wat beter kan zien:

Heel stijl vind ik de achterbenen overigens niet. Wel is ze iets koehakking en ze heeft een vlakke loop achter. Is mooi voor mijn endurance want dat is efficient lopen maar bij dit zal wat meer vering wel mooier en fijner zijn.
HannahFrouk schreef:Jullie oefenen toch ook schouderbinnenwaarts en travers? Ja toch? Merk je dan al iets dat de achterhand soepeler wordt en dat die achterbenen verder naar voren komen? Er mag bij jouw paard meer lossigheid in de achterhand komen (net als bij mijne). En zijn rug, vooral het stuk achter het zadel, lijkt me erg stijf.
Ja, wij oefenen schouderbinnenwaarts en travers aan de hand. Dat gaat overiges beter dan onder het zadel omdat ze dan meer ontspannen is en minder die hele voorwaartse drang heeft.
Haar lendenen zijn van het voorjaar goed losgemaakt door de osteopaat. Dat zat toen echt vast maar nu zie je de spieren in ieder geval meedeinen als ze loopt.
HannahFrouk schreef:De laatste foto die zichtbaar is (geen link) : dit is haar moeilijke kant dan? Dit vind ik er toch goed uitzien hoor, met een mooie lengtebuiging. Als hij zo loopt, komt hij dan ook in tempo al wat terug?
Ja, linksom is haar moeilijke kant. Als ze zo loopt komt ze inderdaad in tempo terug. Het zijn kleine stukjes maar toch een begin.
HannahFrouk schreef:Dat probleem van die benen aanleggen en geen zweepje als aanwijzing kunnen gebruiken lijken me de zaak er niet eenvoudiger op maken. Maar aan je glimlach te zien, die op bijna elke foto staat, vermaak je je toch wel samen met je paard. Dus dan kom je er ook vanzelf, zij het dan misschien wat langzamer. Maakt toch ook niet uit, als je maar opbouwend bezig bent.
Ik heb haar altijd al zoveel jaar en we hebben al zoveel vooruitgang geboekt dit komt ook wel goed. overigens heeft dit paard mij in de loop van de jaren al zoveel geleerd. Ze is zo werkwillig en inventief in het vinden van manieren om de oefening toch niet te doen, daar moet je wel om lachen.
HannahFrouk schreef:Ik heb er ook even een vraagje bij, iets wat ik eigenlijk niet goed weet. Ik zie op de laatste foto (linksom) dat je je binnenhand iets optilt. Is dat de bedoeling of ging dat meer per ongeluk? Ik kan me eigenlijk helemaal niet herinneren wat mijn lesgeefmens daarover zei …
Ik denk dat het per ongeluk ging. Ik moest mijn hand zo rustig mogelijk boven de schoft houden 
En nu ga ik slapen