Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MissRoxyy

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 22:01

@HF: Zodra ik nieuwe foto's heb zal ik ze plaatsen!
De halfsteps is eigenlijk nog verzamelder draven dan de verzamelde draf, na de halfsteps komt de piaf.
Het begrip halfsteps word hier heel duidelijk uitgelegd, beter als ik het nu kan uitleggen :+
>>> http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... Itemid=131

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 22:50

HannahFrouk schreef:
Dus dat maakte bij jou wel uit om je paard te laten behandelen?
Ik heb een osteopaat eigenlijk ook nog in de planning. Ik zei al eerder dat ik toch wel sterk het idee heb dat er iets vast zit in z'n rug (en in z'n nek trouwens ook, soms "knakt" hij echt ergens doorheen en dan zie je gewoon dat het hem zeer doet). Ik denk dat als dat niet eerst goed losgemaakt wordt, je kunt blijven oefenen tot je een ons weegt he }>

Ja, bij mijn paard maakte de osteopaat zeker wel uit. Maar bij ons was hij ook de aanleding ons te verdiepen in het sbw aan de hand en daaruit volgende de klassieke dressuur.
Ze zat best wel vast o.a dus haar bekken, waarvan ik het vermoeden heb dat die al heel lang vastgezeten heeft.
Als er echt iets vastzit kan je blijven oefenen maar het resultaat zal dan uitblijven.

Halfsteps zijn zo te lezen voor ons nog iets te hoog gegrepen maar wie weet ooit...

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 05:51

Torop is wel regelmatig eerder behandeld door osteopaten, had eigenlijk nooit echt serieuze dingen, maar wel dat heupgebied dat dat toch redelijk vast zat. Ik denk dat ik het gewoon nog eens laat doen, zal er alleen maar beter van worden schat ik zo.

Fijn in elk geval dat het bij jouw paard hielp!

MissRoxxy bedankt voor het filmpje (geweldige site eigenlijk he!). En ik ben benieuwd naar de foto´s. Zal zelf ook weer proberen foto´s te plaatsen want ik heb vanmiddag les!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:08

HannahFrouk schreef:
Torop is wel regelmatig eerder behandeld door osteopaten, had eigenlijk nooit echt serieuze dingen, maar wel dat heupgebied dat dat toch redelijk vast zat. Ik denk dat ik het gewoon nog eens laat doen, zal er alleen maar beter van worden schat ik zo.

Mijn paard was ook al een aantal maal eerder door een osteopaat behandeld en zat dan wat vast in haar lendenen en verder niets heel dramatisch. Dit keer had ik op aanraden van de DA een andere osteopaat die vond nu toch wat meer dingen. Ook mocht ik 8 weken niet rijden en moest haar van achter sterker maken d.m.v de schouderbinnenwaarts en longeren.

Veel plezier met je les! Ben benieuwd naar een verslag ;)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 21:25

Poeh hee, ik heb heeeeel lang les gehad (kwam toevallig zo uit, heb een half uurtje langer gelest dan de bedoeling was): een half uur gewerkt aan de hand en een uur wel op de BBP. Tjemig de pemig dat is wel zwaar zeg om een uur bijna alleen maar voltes te rijden. Iemand was zo lief om filmpjes te maken maar ze zijn allemaal wat ver weg en helaas staat mijn instructrice overal op en ik weet niet of ze wel met haar hoofd op internet wil in zo'n topic (denk het niet). Maar ja, ben ook al ruim genoeg in beeld geweest dacht ik zo. Tijd voor iemand anders.

Ik was wel erg blij te merken dat m'n eigen gevoel bij bepaalde dingen voor het grootste deel klopte. Waarvan ik dacht dat redelijk ging was gelukkig ook goed, althans goed genoeg voor NU. En dingen waar ik geen goed gevoel bij had zoals draven op de rechtervolte (aan de hand bedoel ik) waar ik elke keer veel te veel spanning had, dat moest anders. Ik bleef met oefenen maar stelling vragen, maar je cirkel wordt dan te klein en op een gegeven moment werkt dat dan ook niet meer. Ik moet veel meer met m'n hand voor het paard blijven, de cirkel niet te klein maken (teveel protest, geen ontspanning) en het is daar beter om hem door ophoudingen telkens terug te zetten op de achterhand. Hij mag wel z'n hoofd lang laten, maar mag niet tegen m'n hand aan gaan drukken dan mag ik hem dus gewoon terug zetten net zolang tot hij zich WEL draagt. Daar had ik veel aan en het ging gelijk al een stuk beter. Verder hebben we aan de hand voor de eerste keer de travers gedaan, dat was wel zoeken, ik kreeg het "knopje" wel te pakken maar het was allemaal erg wiebelig en zoekerig. Geeft niet, komt vast wel. Gaan we lekker mee oefenen.

OHZ was wel even peentjes zweten. Waar het vorige keer alleen nog maar om lang, los en laag ging moest ik nu veel meer de boel oppakken en die schouders sturen, en continu opletten dat dat achterbeen "erdoor" kwam. Nou dat lukte dus eigenlijk bijna niet, ik moest op een gegeven moment de boel stil zetten en om uitleg vragen, ik snapte er echt niets meer van. Maar het komt hierop neer: als hij uitzwaait over de schouder, moet ik beide teugels pakken en hem weer naar binnen zetten, want dat uitzwaaien komt eigenlijk omdat hij z'n binnenachterbeen niet ONDER de massa plaatst maar er a.h.w. (diagonaal) mee tegen mijn buitenteugel aan STUWT. Dat mag dus niet. Dus moet ik hem dan ahw terugzetten. Je verliest dan wel erg snel die lengte buiging, m.a.w. dan moet je dus weer overnieuw die stelling er goed in rijden. En dan valt hij natuurlijk weer op die schouder. Dus het motto is corrigeren, corrigeren, corrigeren, corrigeren .... totdat je eindelijk VOELT dat dat achterbeen goed meekomt. Dat heb ik dus welgeteld 2x goed kunnen voelen, vaker niet. Maar toen voelde ik gelukkig wel heel goed wat ze bedoelde.

Eeeeeeeeeeehhhhhhhhhhhhh, nou toen was ik na een kwartiertje al echt GAAR, en toen hadden we alleen nog maar gestapt!!!

Draven ging toch wat beter dan stappen, omdat hij met draven al veel meer de neiging heeft om z'n achterbenen goed op te tillen. Het is wel erg vermoeiend om er zo mee te werken, maar het ging.

We hebben ook geoefend met openen en sluiten van de cirkel in stap en draf, dat viel me eigenlijk 100 % mee want vorige keer kreeg ik dat echt nog totaal niet voor elkaar, het viel helemaal uit elkaar en ik hield geen enkele buiging over, peerd snapte er ook niets meer van. En nu ging het eigenlijk vrij makkelijk. We hebben ook S-en gereden, errug moeilijk! En ergens tussendoor kreeg ik ook nog de tip dat ik moest proberen te ontspannen .... jaaaaaaaa, we doen ons best hoor, we doen ons best.

En last but not least: de SBW natuurlijk. Nou ik was erg benieuwd wat ze er van zou zeggen. En ik was erg opgelucht dat het er in elk geval nog heel redelijk vanaf kwam. Ze was met me eens dat hij rechtsom gewoon echt nog niet veel KAN. Dus daar mag ik ook niet meer vragen dan dat hij kan geven, anders zwaait hij die achterhand eruit en eindig je met niets. Het mag absoluut geen zijwaartsje worden. Liever dus iets MINDER vragen, maar dat hij in elk geval een poging doet dat achterbeen goed mee te nemen. En dat heel voorzichtig uitbouwen. Het is voor hem erg moeilijk dat goed te doen omdat hij nauwelijks "hoek" in z'n achterbenen heeft, die zijn echt giga stijl. En dan krijg je heel snel dat "kippeloopje" van hem. Maar linksom begint al heel aardig te gaan nu. Travers ohz hebben we nog niet gedaan, die moet ik eerst aan de hand oefenen. Ik was voor nu tevreden over de SBW.

Na die anderhalf uur deden m'n benen giga zeer, was echt helemaal stuk, maar wel heel tevreden! Aan Torop merkte ik de laatste 5 minuten trouwens ook dat het "oppie" was, hij had ook niets over. Morgen verplicht rust- en massagedag, hij heeft wel heul erg zn best gedaan! En als ik nou de filmpjes kijk, dan denk ik: nou nou poeh hee , moet je daar nou zo moeilijk voor doen, je zit alleen maar op dat paard. Je ziet niet eens hoe hard ik aan het werruk ben. En eigenlijk ziet het er nog steeds niet uit := .

Oh ja, en ik heb een dikke mazzel gehad, ik keek toevallig op markplaats of ik een kaptoom kon vinden, had de mijne nog steeds niet binnen. Toen zag ik een tweedehandse academische kaptoom, precies als ik wil hebben. En nog in Apeldoorn ook, waar ik woon. Kwam dat even mooi uit. Dus ik meteen contact opgenomen en ik kon hem vanavond ophalen. Dus nu heb ik er eindelijk eentje en nog voor weinig geld ook.

Dus het is hier: moe maar zeer tevreden.

worteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 23:15

HannahFrouk schreef:
Maar het komt hierop neer: als hij uitzwaait over de schouder, moet ik beide teugels pakken en hem weer naar binnen zetten, want dat uitzwaaien komt eigenlijk omdat hij z'n binnenachterbeen niet ONDER de massa plaatst maar er a.h.w. (diagonaal) mee tegen mijn buitenteugel aan STUWT. Dat mag dus niet. Dus moet ik hem dan ahw terugzetten. Je verliest dan wel erg snel die lengte buiging, m.a.w. dan moet je dus weer overnieuw die stelling er goed in rijden. En dan valt hij natuurlijk weer op die schouder. Dus het motto is corrigeren, corrigeren, corrigeren, corrigeren .... totdat je eindelijk VOELT dat dat achterbeen goed meekomt. Dat heb ik dus welgeteld 2x goed kunnen voelen, vaker niet. Maar toen voelde ik gelukkig wel heel goed wat ze bedoelde.

Dit vind ik momenteel heel leuk om te rijden.
Ik heb het op de één of andere manier zelf ontdekt dat je de buitenschouders moet leren besturen voor je het achterbeen er pas onder krijgt.

Ik blijf stappen zolang hij dan licht blijft meestal 2 a 3 passen beginst die te duwen in mijn hand dan houd ik halt begrens even goed buiten en stap dan weg op het binnnen achterbeen.
Telkens zolang ik goede passen krijg.

Maar leuk zeg je hebt een berg huiswerk gekregen.

Hoe vaak les je nu?

Ik les 1 kere per maand bij marion en 1 keer per maand bij angela.
Ik probeer ze teleksn te plannen zodat ik om de 14 dagen les heb.
Maar heb hierdoor veel zelfstandiger leren worden en leren nadenken wat gaat er fout en wat doe je eraan met de knopjes die je tot nu toe al kent.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 07:09

Ik vind dat een heel lastig iets. Dat komt misschien ook door Torop´s bouw of misschien focus ik nog niet op de goeie dingen. Theoretisch snap ik het nu wel, maar terwijl ik het moet DOEN snap ik niet goed wanneer ik moet reageren op wat. Alsof je zoekt naar iets waarvan je niet weet/snapt wat het is. Ik heb idd een heeeeele grote stapel huiswerk ;-), zowel adh als ohz. Sommige dingen gaan adh beter (sbw bijvoorbeeld), andere ohz (draven rechtsom op de cirkel). Ik zal idd net als jij op elke pas moeten letten.

Nou ja, met sbw had ik ook dat ik een tijdlang in het donker aan het rondtasten was, en dat ging gisteren toch voor mijn doen heel aardig.

Ik heb eens teruggekeken hoeveel lessen ik nu heb gehad, dat zijn er toch al 7 (in februari begonnen, ruwweg dus eens per maand gelest). In het begin trok ik het niet langer als een half uurtje, dan had ik er echt zat van. Ook met oefenen. En heb in april nauwelijks geoefend bijvoorbeeld, ik vond er toen nog niets aan. Maar dat wordt nu toch wat meer, de laatste les in juli was een uur en gisteren dus ruim anderhalf uur. Ben nu ook wel wat stijf in de hammen en de dijen %).

Heb nu voor over 2 weken alweer een les gepland en 2 weken daarna nog eens, wil nog even van de nazomer profiteren. In de winter houd ik het denk ik op 1 x per maand, weet ik nog niet. Bruin moet het ook nog kunnen trekken he ;-).

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:22

Waar staat de afkorting ahw voor? :o

Klinkt als een intensieve les HannahFrouk, genoeg om even verder te oefenen. :)

Fijn dat je met de sbw duidelijk een vooruitgang kon merken en je op de goede weg zit! Met die travers adh komt het of een tijdje wel goed eerst moet bij jullie beiden het kwartje goed vallen. Ik was de eerste keer ook nogal aan het stuntelen maar nu 2 lessen verder kunnen we best goede stukjes laten zien.

HannahFrouk schreef:
Maar het komt hierop neer: als hij uitzwaait over de schouder, moet ik beide teugels pakken en hem weer naar binnen zetten, want dat uitzwaaien komt eigenlijk omdat hij z'n binnenachterbeen niet ONDER de massa plaatst maar er a.h.w. (diagonaal) mee tegen mijn buitenteugel aan STUWT. Dat mag dus niet. Dus moet ik hem dan ahw terugzetten. Je verliest dan wel erg snel die lengte buiging, m.a.w. dan moet je dus weer overnieuw die stelling er goed in rijden. En dan valt hij natuurlijk weer op die schouder. Dus het motto is corrigeren, corrigeren, corrigeren, corrigeren .... totdat je eindelijk VOELT dat dat achterbeen goed meekomt. Dat heb ik dus welgeteld 2x goed kunnen voelen, vaker niet. Maar toen voelde ik gelukkig wel heel goed wat ze bedoelde.

Dat komt een beetje op hetzelfde neer als wat mijn paard ook doet. Ik heb ook maar 2 keer gevoelde dat ze een paar goede passen deed, en dan ook nog op de makkelijkere kant.

Hoe moet jij hem corrigeren? Ik moet dus op de volte rijden met mijn buitenteugel tegen de hals om de buitenschouder te begrenzen en mijn binnenteugel bij de schoft voor de stelling. Binnenbeen iets naar achter leggen een buitenbeen gewoon er langs houden.

Ik heb nu in totaal 4 keer les gehad, de laatste keer om de week. Volgende keer als ze in de buurt om les te geven ben ik met vakantie dus dan wordt het 1 keer per maand.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 10:20

Het corrigeren, tsja .... ahem, ik vind dat moeilijk om uit te leggen, want begrijpen doe ik het nog niet 100%.

Stel ik rijd linksom. Hij heeft dan de neiging met zijn rechterschouder uit te zwaaien naar buiten. Hij stuwt met zijn binnenachterbeen teveel daar tegenaan, dat been moet meer gaan dragen, niet stuwen.
Als ik voel dat hij tegen mijn buitenteugel aan gaat drukken, moet ik hem begrenzen op die teugel door hem op te pakken en beide handen naar binnen te brengen. Ik neem aan dat die binnenhand naar binnen moet omdat je lengtebuiging wilt houden. De buitenhand mag daarbij zelfs een keer over de hals gaan, begreep ik. Zo hou ik eigenlijk dat been (tegen de schouder) tegen, maar tegelijkertijd moet ik het er ook onder vragen (ik neem aan door op het juiste moment aan te sporen en hem met mijn zit uit te nodigen). Eigenlijk zou ik lengtebuiging moeten houden, maar dat lukt me dus niet. Als dat niet lukt, moet ik elke keer weer opnieuw beginnen met die lengtebuiging en stelling vragen. Als dat weer lukt, moet ik goed opletten of hij niet opnieuw tegen mijn buitenteugel aan duwt. Dat is meestal vrijwel direct dan weer het geval. En dan begint het weer overnieuw ....

Ja, ik zeg het nou heel simpel maar als ik het aan het doen ben, heb ik 95% van de tijd geen idee of ik het nou goed of fout doe. Ze riep af en toe wel dat het goed was, maar dan had ik zoiets van: .... eh???

Het is nog een lange weg .....

Oh ja, "ahw" is gewoon: "als het ware".
Al die afkortingen maken het er soms wat onduidelijker op.

worteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:08

Hak het eens in stukjes.
Ik heb het ontdekt toen ik over de middelijn stapte en die naar buitenviel en toevallig gauw begrenzde met de buitenteugel waar die mooi inviel en zacht werd.
Hak het in stukjes doe het eerst rechtdoor met stelling en begrens die buitenkant dat die leert ik mag niet door de schouder en ik moet het binnenachterbeen ondertreden.
Dus dan werk je traditioneel gezien van je binnenbeen naar je buitenteugel.
Als die dit goed aanneemt dat die leert luisteren naar de begrenzing dan kun je terug richting volte.
Direkt op de volte zou wel ideaal zijn eerst even rechtuit leren afspreken wat de buitenteugel betekent kan wel fijn zijn.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 12:46

Da´s wel een goeie, om het eerst rechtdoor te doen. Of evt als een soort SBW oefenen? Want het is in feite SBW op de cirkel.

Hij en ik moeten het allebei nog leren snappen.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 08:38

Ik zag dat ik 1 filmpje van de les had waar de instructrice niet op staat, dus die plaats ik toch nog even.

M'n eigen commentaar: de overgang stap-draf lijkt nog nergens op. Dat gaat voor ons ook een hele lastige worden, omdat hij bij elke stimulans om harder te gaan gelijk de neiging heeft om naar voren af te zetten, dus dan hops gelijk dat hoofd omhoog. Hier gaat nog heel veel (mentale) oefening in zitten.

Af en toe vlakt hij de bocht opeens af, het is nog lang niet constant.

Eerst was het de bedoeling dat hij alleen maar ontspande-ontspande-ontspande ... dat lukt bij hem best aardig (hoewel je eigenlijk niet echt compleet ontspanning krijgt, hij blijft altijd waakzaam , ... maar ja, arabier he). Ik moest NU dus beginnen hem iets hoger te houden, je ziet nu op dit filmpje dat hij telkens weer omlaag probeert te zakken, want dat is hij nu gewend. Da's dus vanaf nu ook weer een proces he, dat hij leert dat hij z'n hoofd hoger moet houden.

http://www.youtube.com/watch?v=_Y4clVwmFFw

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 16:47

Bij deze dan de foto's van de les van vorige week. Het was de bedoeling haar netjes op de volte te laten stappen waarbij ze met het binnenachterbeen goed onder moest treden. Een verslag van de les heb ik al eerder in dit topic geplaatst. ;)

Zoals je op de foto's kan zien ben ik een expert in de steek-je-been-af-tactiek dit komt mede doordat mijn paard nogal fel reageert op beenhulpen..

Rechtsom:

Afbeelding

http://s288.photobucket.com/albums/ll19 ... C_0869.jpg

http://s288.photobucket.com/albums/ll19 ... C_0874.jpg

Protest...ik dacht eigenlijk dat ze haar mond ook erg open deed maar dat valt zo te zien wel mee.

http://s288.photobucket.com/albums/ll19 ... C_0876.jpg

http://s288.photobucket.com/albums/ll19 ... C_0877.jpg

en linksom

Afbeelding

http://s288.photobucket.com/albums/ll19 ... C_0881.jpg

worteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 00:19

@ hanne froukje ik vind het een zeer aangenaam filmpje om te zien.
En vind dat je arabje netjes bij jou blijft.

Ik moet steeds flink door stappen aan de hand als die draaft .
omdat die met het achterbeen ook nog eens flink in mijn handen duwt.

@ fransje dat is soms jammer dat wanneer je in het begin stadium zit je altijd van die eeuwige foto's op de volte hebt die er zo goed als altijd hetzelfde uitzien.

Maar op de volte goed laten ondertreden is al werk op zich.
Hij is wel erg leuk zo te zien.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 09:00

Hoi hoi

Fransje ik heb je foto's nog niet goed kunnen bekijken , onze internetverbinding is weer eens te traag. Vanavond op het werk probeer ik het nog een keer . Moest wel lachen om je benen, die steek je idd behoorlijk af, hihi. Is een lastig probleem en ik denk dat dat een ontspannen zit toch ook wel een beetje in de weg staat.

Affijn, meer volgt!

Wortel, bedankt. Ik zie zelf nog wel heel veel dingen die anders moeten, maar 1 stapje tegelijk he. Beest kan ook niet alles in een keer snappen en doen natuurlijk. Dat "duwen" heb ik vooral op de rechterhand, daar had ik eerder eens een foto van geplaatst hoe dat dan gaat. Dat ziet er dus veel minder relaxt uit dan het draven op de linkerhand, en ik mag dat draven op de rechterhand dus ook alleen oefenen als ik het gevoel heb dat het opbouwend is, het mag geen getrek aan die teugel worden om stelling te krijgen (dat voelde voor mij ook zeker niet goed).

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 10:41

Hannah, ik zie nu net pas je filmpje. Ik vind het er heel beheerst en ontspannen uit zien!

worteltje schreef:
@ fransje dat is soms jammer dat wanneer je in het begin stadium zit je altijd van die eeuwige foto's op de volte hebt die er zo goed als altijd hetzelfde uitzien.

Maar op de volte goed laten ondertreden is al werk op zich.
Hij is wel erg leuk zo te zien.

Dit soort foto's zijn inderdaad niet erg spectaculair. Maar wel de basis en voor mijn merrie al moeilijk genoeg :)

HannahFrouk schreef:
Moest wel lachen om je benen, die steek je idd behoorlijk af, hihi. Is een lastig probleem en ik denk dat dat een ontspannen zit toch ook wel een beetje in de weg staat.

Ik zit een stuk minder ontspannen als ik mijn benen niet afsteel in stap....dan zit ik namelijk in een dribbel draf waarbij ze haar hoofd omhoog doet :D In stap is het ook het ergste in draf kan ik al meer met mijn been er aan zitten.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 04:51

Hoi hoi

He he, even tijd om goed te reageren op de foto´s.

Fransje ik heb ook nog even je stukje teruggelezen op blz 6. Ook leuk om te vergelijken.

Ik ga maar van alles roepen hoor wat me opvalt, het is absoluut niet bedoeld als kritiek, dat weet je he, zou niet durven want kan er zelf ook nog niet veel van. Ik probeer gewoon door goed te kijken er meer over te kunnen zeggen, zou graag van je terughoren of ik het nou goed zie of volgens jou juist niet.

Foto 1, de zichtbare foto. Ik heb daar lang naar zitten kijken naar wat ik daar nou “mis” mee vind. Het ziet er wat houterig uit en ik snapte eerst niet zo goed waarom ik dat nou vind. Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat ik het houterig vind lijken omdat het linker(buiten)achterbeen niet genoeg naar voren komt, het blijft wat achter. En dan geeft het het idee dat de voorhand weliswaar aan het buigen is, maar de achterbenen lijken dan niet mee te komen. Maar als ik teruglees is dat ook een probleem van jouw paard? Hetzelfde valt me ook op bij de derde foto (= 2e link). Mijn paard heeft trouwens precies hetzelfde (maar andere achterbeen) en bovendien heeft Torop volgens mij ook een iets scheve heup. Als je dan aan het oefenen bent, dan zijn deze paarden echt aan het zwoegen om die achterbenen eronder te sleuren, dan gaat direct dat hoofd omhoog en doen ze op die (foute) manier een poging om dat been er toch onder te krijgen. Doet jouw paard dat nou ook? Jouw paard heeft zo te zien, net als mijn paard, ook vrij stijle achterbenen. Dat maakt het nog lastiger.

Jullie oefenen toch ook schouderbinnenwaarts en travers? Ja toch? Merk je dan al iets dat de achterhand soepeler wordt en dat die achterbenen verder naar voren komen? Er mag bij jouw paard meer lossigheid in de achterhand komen (net als bij mijne). En zijn rug, vooral het stuk achter het zadel, lijkt me erg stijf.

Op de tweede foto (de link) vind ik het er veel beter uitzien, maar dat kan ook kloppen want daar komt het rechterachterbeen naar voren en dat gaat zo te zien beter.

Hihi van die “niet mee eens!” momentjes hebben wij ook nog steeds, maar wordt vanzelf minder denk ik.

De laatste link: ook hier komt het achterbeen niet genoeg naar voren, maar aan de andere kant, hij gaat wel mooi de goeie kant op, richting centrum.

De laatste foto die zichtbaar is (geen link) : dit is haar moeilijke kant dan? Dit vind ik er toch goed uitzien hoor, met een mooie lengtebuiging. Als hij zo loopt, komt hij dan ook in tempo al wat terug?

Dat probleem van die benen aanleggen en geen zweepje als aanwijzing kunnen gebruiken lijken me de zaak er niet eenvoudiger op maken. Maar aan je glimlach te zien, die op bijna elke foto staat, vermaak je je toch wel samen met je paard. Dus dan kom je er ook vanzelf, zij het dan misschien wat langzamer. Maakt toch ook niet uit, als je maar opbouwend bezig bent.

Ik heb er ook even een vraagje bij, iets wat ik eigenlijk niet goed weet. Ik zie op de laatste foto (linksom) dat je je binnenhand iets optilt. Is dat de bedoeling of ging dat meer per ongeluk? Ik kan me eigenlijk helemaal niet herinneren wat mijn lesgeefmens daarover zei …

Ik ga volgende keer proberen om foto´s te krijgen van onze eerste stappen op travers-gebied. Dat is dus nog experimenteren, kunnen we nog helemaal niet (net geleerd). Hoop dat het lukt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 23:28

HannahFrouk schreef:
Ik ga maar van alles roepen hoor wat me opvalt, het is absoluut niet bedoeld als kritiek, dat weet je he, zou niet durven want kan er zelf ook nog niet veel van. Ik probeer gewoon door goed te kijken er meer over te kunnen zeggen, zou graag van je terughoren of ik het nou goed zie of volgens jou juist niet..

Ik plaats ze toch hier om er samen over te praten. Heb ze ook allemaal geplaatst en niet geselecteerd op alleen de betere. Van de mindere goede kan je juist meer leren. Dit was overigens onze eerste les onder het zadel . :)

HannahFrouk schreef:
Foto 1, de zichtbare foto. Ik heb daar lang naar zitten kijken naar wat ik daar nou “mis” mee vind. Het ziet er wat houterig uit en ik snapte eerst niet zo goed waarom ik dat nou vind. Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat ik het houterig vind lijken omdat het linker(buiten)achterbeen niet genoeg naar voren komt, het blijft wat achter. En dan geeft het het idee dat de voorhand weliswaar aan het buigen is, maar de achterbenen lijken dan niet mee te komen. Maar als ik teruglees is dat ook een probleem van jouw paard? Hetzelfde valt me ook op bij de derde foto (= 2e link). Mijn paard heeft trouwens precies hetzelfde (maar andere achterbeen) en bovendien heeft Torop volgens mij ook een iets scheve heup. Als je dan aan het oefenen bent, dan zijn deze paarden echt aan het zwoegen om die achterbenen eronder te sleuren, dan gaat direct dat hoofd omhoog en doen ze op die (foute) manier een poging om dat been er toch onder te krijgen. Doet jouw paard dat nou ook? Jouw paard heeft zo te zien, net als mijn paard, ook vrij stijle achterbenen. Dat maakt het nog lastiger.

Het probleembeen van mijn paard is nu echt linksachter inderdaad. Dit been wil ze er niet goed onder brengen. Dat komt denk ik mede doordat ze een soort zwaai/ maaibeweging in draf met dat achterbeen maakt. Die zwaai heeft ze altijd al gehad en ze loopt er verder niet kreupel door ofzo maar apart is het wel. Ze doet er inderdaad erg veel moeite voor en voorlopig ben ik blij met iedere pas die ze goed doet.

De lengtebuiging vind ze erg moeilijk en daarom zijn er veel foto's waarbij is voor wel veel stelling heb maar er achter weinig gebeurt. Maar daar zijn we dus nu mee aan de slag.

Ze stapt normaal gesproken wel erg ruim op het rechte. Minimaal stapt ze in en heel makkelijk stapt ze 1 a 2 hoeven over.

Hier even een fotootje waarop je haar beenstand misschien wat beter kan zien:

Afbeelding

Heel stijl vind ik de achterbenen overigens niet. Wel is ze iets koehakking en ze heeft een vlakke loop achter. Is mooi voor mijn endurance want dat is efficient lopen maar bij dit zal wat meer vering wel mooier en fijner zijn.

HannahFrouk schreef:
Jullie oefenen toch ook schouderbinnenwaarts en travers? Ja toch? Merk je dan al iets dat de achterhand soepeler wordt en dat die achterbenen verder naar voren komen? Er mag bij jouw paard meer lossigheid in de achterhand komen (net als bij mijne). En zijn rug, vooral het stuk achter het zadel, lijkt me erg stijf.

Ja, wij oefenen schouderbinnenwaarts en travers aan de hand. Dat gaat overiges beter dan onder het zadel omdat ze dan meer ontspannen is en minder die hele voorwaartse drang heeft.

Haar lendenen zijn van het voorjaar goed losgemaakt door de osteopaat. Dat zat toen echt vast maar nu zie je de spieren in ieder geval meedeinen als ze loopt.

HannahFrouk schreef:
De laatste foto die zichtbaar is (geen link) : dit is haar moeilijke kant dan? Dit vind ik er toch goed uitzien hoor, met een mooie lengtebuiging. Als hij zo loopt, komt hij dan ook in tempo al wat terug?

Ja, linksom is haar moeilijke kant. Als ze zo loopt komt ze inderdaad in tempo terug. Het zijn kleine stukjes maar toch een begin.

HannahFrouk schreef:
Dat probleem van die benen aanleggen en geen zweepje als aanwijzing kunnen gebruiken lijken me de zaak er niet eenvoudiger op maken. Maar aan je glimlach te zien, die op bijna elke foto staat, vermaak je je toch wel samen met je paard. Dus dan kom je er ook vanzelf, zij het dan misschien wat langzamer. Maakt toch ook niet uit, als je maar opbouwend bezig bent.

Ik heb haar altijd al zoveel jaar en we hebben al zoveel vooruitgang geboekt dit komt ook wel goed. overigens heeft dit paard mij in de loop van de jaren al zoveel geleerd. Ze is zo werkwillig en inventief in het vinden van manieren om de oefening toch niet te doen, daar moet je wel om lachen. :D

HannahFrouk schreef:
Ik heb er ook even een vraagje bij, iets wat ik eigenlijk niet goed weet. Ik zie op de laatste foto (linksom) dat je je binnenhand iets optilt. Is dat de bedoeling of ging dat meer per ongeluk? Ik kan me eigenlijk helemaal niet herinneren wat mijn lesgeefmens daarover zei …

Ik denk dat het per ongeluk ging. Ik moest mijn hand zo rustig mogelijk boven de schoft houden :)

En nu ga ik slapen :D

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 02:34

Op die foto lijken haar achterbenen idd niet zo stijl als op die andere foto´s (gelukkig maar , is lastig!).

Heb zelf nog wat filmpjes erbij die bijrijdstertje gemaakt heeft. Maar moet ze nog even bekijken, misschien zit er nog wat bij.

Kan niet zeggen dat het oefenen vandaag nou zo lekker ging. Hadden gisteren een bosrit gemaakt, dus ik denk dat hij moe en stijf was en misschien ook gewoon geen zin had.

Maar goed, volgende keer maar weer beter dan.

worteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:41

HannahFrouk schreef:

Hier antwoord ik even uit mijn eigen ervaring op hanne,

Ik heb gisteren les gehad en ik was de laatste weken erg aan het twijfelen gegaan .
Over hoe ik de dingen aan mekaar rij.
Echter ging het in de les heel goed en heb ik stukjes individueel gereden om te zien hoe ik thuis nu alleen de dingen oplos.
En ze vond dat ik goed opweg was.

Maar om nu te anwtoorden op jou citaat.
Gisteren viel echt op hoe sterk eamonn geworden is in zijn achterbeen rechtsom.
Telkens ik ging halt houden zette die vanzelf rechtsachter netjes bij.
Terwijl die dat vroeger in het lang en breed achteruit liet staan.
En het was niet 1 keer maar elke keer.
onze demodag is veranderd naar 27 september als je nog zin hebt om te komen kijken.
Ik weet nog alleen niet waar het is .

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:48

Vandaag lekker niet geoefend maar een flinke buitenrit gemaakt. Paard weer helemaal blij die kan ik niet blijer maken dan urenlang draven en galoperen :D Nu zijn we beiden weer fris in de kop. Het viel mij wel op dat ze dit keer zelfs wisselend link en rechts in galop aansprong. Voorheen koos ze zelf het liefste links aan,

Hoe zit dat nu ook weer met galop. Welk achterbeen wordt nu bij welke galop meer belast?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 23:49

Wat goed zeg dat jullie paarden wat dat betreft echt veranderen. Zelf merk ik dat bij het oefenen nog niet zo goed, ondanks dat ik er echt heel veel aandacht aan besteed. Ja, in sommige kleinere dingen merk ik het wel, laat ik eerlijk zijn. Bijvoorbeeld hij kijkt steeds vaker over zijn rechterschouder, waar hij dat vroeger echt alleen links deed. En hij staat idd ook wel vaker vierkant ja.

Maar er zit nog steeds echt heel veel verschil tussen linker en rechterachterbeen en als ik heel eerlijk ben merk ik daar itt tot de buiging van de schouder nog niet veel vooruitgang in. Hij geeft bv bij schouderbinnenwaarts rechtsom nog steeds ongemak aan als dat been er onder moet, hij wordt er ook echt narrig van, hapt naar het touw en je kunt duidelijk "lezen" dat hij er pijn/ongemak van heeft. Vraag je teveel dan zwaait die kont gelijk (verkeerd) weg, dus ik heb nu de opdracht heel goed de grens te bepalen van wat goed is om te vragen. Bij draven op de rechtervolte wordt het helemaal duidelijk (mag ik dus ook nog niet veel, alleen als het goed voelt).

Ik moet wat dit betreft echt leren om ook tevreden te zijn met kleine beetjes vooruitgang. Dwingen kun je het toch niet, die benen moeten de tijd hebben om sterker en soepeler te worden.

Franske, ik weet het eigenlijk niet! Ik dacht eigenlijk het binnenachterbeen omdat dat het afzetbeen is, maar zeker weten doe ik het niet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 08:03

Hannah, je weet wel zeker behalve de onbrekende/verkeerde bespiering alles goed is met het rechterachterbeen?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 00:18

Nou ik ga hem dus nog wel laten nakijken door een osteopaat. Ik heb toch wel heel sterk het idee dat zijn heup wat scheef staat. Ik weet alleen niet of een osteopaat dat zou kunnen oplossen, hij is tenslotte eerder behandeld en eigenlijk heb ik er nooit iemand over gehoord dat er iets scheef stond, wel dat er net achter het zadel wat vast zat, maar niets dramatisch verder.

Tis dat ik het nu zelf merk omdat ik de hele tijd naar die achterbenen zit te kijken nu.

Ik heb een afspraak in principe voor eind oktober, de preciese datum weet ik nog niet (hangt van stalgenootje af, die maakt de afspraak).

PS geen idee waarom die "horse event" kreet bij m´n boktnaam staat.

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:13

Wat een leuk topic!
Ik wil me hier ook wel melden.
Ik heb een jong paard (4 jaar) en ze is nu zadelmak. We zijn begonnen met het grondwerk, maar we krijgen de laatste tijd vaak ruzie. Niet extreem maar het wil gewoon niet zo goed lukken. Tijdens de les gaat het dan goed maar als we alleen bezig zijn dan word het lastig.

Ally (mijn paard) wil mij nog al graag van mijn "lijn" af duwen. Het lukt me niet goed om dit te voorkomen. Ook kan ik niet blijven lopen tijdens het draven. Ik werk met een hoofdstel ipv een kaptoom (ze vind die druk niet prettig).

Op de volte gaat eigenlijk altijd wel goed, maar schouderbinnenwaarts en traver (dit laatste hebben we pas net meegekregen dus echt correct gaat het niet) gaat dus erg lastig. Ze word dan erg snel en komt voorbij mij waardoor ze dan mij op zij kan duwen en ik van mijn lijn af kom. Hoe zouden jullie dit oplossen?

Ik heb geen foto's maar zal eens vragen of iemand binnenkort foto's wil maken. :)