Wat is (de) Rollkur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Wat is (de) Rollkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:27

Dit is een foto om te laten zien dat LDR paarden niet verkl**t worden. Integendeel.

modie: jij hebt salinero 5 jaar geleden niet zien lopen denk ik :')

Professor

KiWiKo schreef:
Kijkt u eens naar dat filmpje in mijn onderschrift.

heb ik bekeken............. maar het zegt me helemaal niks......... vind het nonsens filmpjes en zonde van mijn tijd[/quote]

Maar hier dingen schrijven, die niet onderbouwd zijn, mensen beledigen die u niet kent, dat vind u niet zonde van uw tijd.
U kunt niet oordelen over iemand, die misschien meer ziet dan u.
Hangt dat niet met ervaring te samen?

KiWiKo

hmzzz paard is pas een jaar of 3 echt onder het zadel....... hij was nogal lastig als jonkie :D :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:29

Rana schreef:
Afbeelding

gut wat is dit toch een verschrikkelijk vervelend beeld om naar te kijken.... :Y)

Vind ik wel, technisch geheel niet goed.
Bij een Piaffe moeten de achterhoeven minstens op de hoogte vanan de kogels zijn, wanneer het voorbeen op zijn hoogste punt is.
De nek is niet het hoogste punt, wel tussen de 2 en 3 wervel. (Flasche knick)
De trens hangt door, de stangteugel staat wel aan.
Spectakel is het, technisch minder.
Mooie foto.
Laatst bijgewerkt door Professor op 07-09-09 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:30

Professor schreef:
KiWiKo schreef:
Kijkt u eens naar dat filmpje in mijn onderschrift.

heb ik bekeken............. maar het zegt me helemaal niks......... vind het nonsens filmpjes en zonde van mijn tijd

Maar hier dingen schrijven, die niet onderbouwd zijn, mensen beledigen die u niet kent, dat vind u niet zonde van uw tijd.
U kunt niet oordelen over iemand, die misschien meer ziet dan u.
Hangt dat niet met ervaring te samen?[/quote]
ik heb niet het idee dat u meer ziet dan ik........... sterker nog ik heb het idee dat u ergens misschien de oogkleppen niet afgedaan heeft.........

en u heeft gelijk......... zonde van mijn tijd en energie om mensen zoals u te onderwijzen....... sorrie voor mijn vruchteloze poging

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:30

En nu bekijk je hem niet pixel per pixel? Ik zie nl een stangteugel die ook door hangt en een stang die nog net niet evenwijdig met zijn mond staat. Af gaande op jouw redenering van doorslaande stang, KAN deze ruiter dus onmogelijk veel druk op de paardenmond hebben staan.

Als we lijntjes gaan trekken, zie je dat de achterhoef BOVEN de kogel zit. ;) Maar dit paard gaat dusdanig goed zitten dat die daarom niet perse 20cm van de grond hoeft.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:32

Professor schreef:
[Spectakel is het, technisch minder.

technisch zo fout dat deze 9 jarige gewoon 90% scoort op 5 fei jurys .............

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:37

het is van ons allemaal een vruchteloze poging ben ik bang...

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:38

KiWiKo schreef:
technisch zo fout dat deze 9 jarige gewoon 90% scoort op 5 fei jurys .............

Dat zegt mij niet veel, jury kan ook verblind zijn door het enorme spektakel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:40

ik kan me voorstellen dat het u niet veel zegt........... je moet enig kennis bezitten om dit wel te begrijpen :)

er zitten daar maar 5 mensen met heel veel meer kennis dan ons..........

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:41

ach kom op! 5 man tegelijk??

edit was al gezegd

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:43

pharagirlke schreef:
En nu bekijk je hem niet pixel per pixel? Ik zie nl een stangteugel die ook door hangt en een stang die nog net niet evenwijdig met zijn mond staat. Af gaande op jouw redenering van doorslaande stang, KAN deze ruiter dus onmogelijk veel druk op de paardenmond hebben staan.

Als we lijntjes gaan trekken, zie je dat de achterhoef BOVEN de kogel zit. ;) Maar dit paard gaat dusdanig goed zitten dat die daarom niet perse 20cm van de grond hoeft.

De kogel van het achterbeen is door de weeke koot, doorgezakt.
Druk heet dat niet, het is verbinding met de paarden mond.
Bezigt u zich aub met vaktaal, en niet dat halve msn taaltje.
Straks zegt u nog dat op een dashbord van een auto teugels zitten, en op een paard knopjes.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:46

Rana schreef:
tja dat zou kunnen inderdaad...

Professor wil je mij een antwoord geven op boven gestelde vraag? Heeft u ooit op een CORRECT getraind paard gereden welken getraind is op deze wijze?

Mijn moeder zei altijd tegen mij; Raantje je mag pas zeggen dat je iets niet lust eer je het geproefd hebt....

vraag het gewoon weer :o

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:51

Professor schreef:
pharagirlke schreef:

Straks zegt u nog dat op een dashbord van een auto teugels zitten, en op een paard knopjes.

huh koot mag niet doorgezakt zijn in uw opinie bij een zo geloten beweging.............

kom uit de boeken en word ergens een keer wereldwijs :D :D : D

echt te sneu voor woorden dit.........

IK zou het niet anders willen zien.......... want als een paard niet zover door kan zakken in de kogel dan gaat die kapot op dat niveau...

maargoed dat moet je maar net hebben geleerd ......

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:56

kleine aanvulling.......... laat slechts zien hoe ongelovelijk atletisch en lenig dit dier is...........

maargoed dat moet je willen en kunnen zien

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:59

KiWiKo schreef:
Citaat:

kom uit de boeken en word ergens een keer wereldwijs :D :D : D

echt te sneu voor woorden dit.........

IK zou het niet anders willen zien.......... want als een paard niet zover door kan zakken in de kogel dan gaat die kapot op dat niveau...

maargoed dat moet je maar net hebben geleerd ......

En daarom schreef ik dat het achterbeen, daardoor gemakkelijk hoger gaat als de kogel.
Maar staat in verhouding met het voorbeen in geen relatie.
Die laatste zin van u over die kogel vind ik zeer verwonderlijk, men ziet het niet bij vele paarden deze zwakke koot.
En die zijn er ook niet aan kapot gegaan.
Weet uit ervaring dat zwakke koten van een paard meestal aangenamer zit.
Meer souplesse, niet zo stoot in de rug, als een korte koot die niet doorzakt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:01

KiWiKo schreef:
kleine aanvulling.......... laat slechts zien hoe ongelovelijk atletisch en lenig dit dier is...........

maargoed dat moet je willen en kunnen zien

Maar heeft het werkelijk wat atletisch???
Bij fokpaarden ziet men het niet graag.
En nu atletisch?? Dat begrijp ik niet. Kunt u mij dat eens uitleggen??

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:02

er is een verschil tussen een zwakke en en flexibele koot,.,.,.,.,.,.,.,.

als u dat verschil niet ziet......... dan is dat geheel uw probleem en dan moet u vooral daarin blijven hangen :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:38

Professor schreef:
pharagirlke schreef:

Moet je me nu persoonlijk aanvallen bij gebrek aan argumenten of hoe zit het?
Bij aanleuning komt druk kijken, minieme druk is ook druk.

Een stang slaat niet door door verbinding, een verbinding kan net zo goed een waslijntje zijn, die verbind ook twee palen. Aanleuning bestaat vaak toch wel uit hele minieme druk, misschien niet noemenswaardig maar daarom niet onbestaand. Heb je constant waslijntjes in de handen, ben je IMO niet correct bezig.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 10:54

Zo, ben ik weer. Ik heb even naar het plaatje van Totilas gekeken. Ik moet zeggen, dat ik hem toch graag zie piafferen. Soms doet hij te veel en geeft hij niet elke pas meer mooi door naar voren. Misschien is dat wel omdat hij te veel zijn best doet en te veel gaat zitten. In het plaatje lijkt dat ook wel zo en zou hij van mij wel wat minder mogen onderschuiven achter. De stangteugel is er inderdaad bij en de tensteugel niet. Dat is denk ik voor het plaatje niet helemaal gewenst, maar ik heb niet de indruk dat Edward in dit geval erg terugwerkt. Waar ik het niet mee eens ben is de valse knik. Ik denk juist dat dit niet het geval is, maar dat u zich verkijkt op de "vet"bult bovenop de hals. Anders zou de neus ook wel verder achter de loodlijn staan. Het is een hengst en die bovenlijn is daarom denk ik meer ontwikkelt dan de meeste andere paarden. Als ik nog zo'n paard in herinnering mag halen die dat nog veel meer had, dan was dat in mijn ogen zeker Donnerhal. Deze had ook zeker geen valse knik en was altijd mooi naar de hand gereden naar mijn mening. ;)

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 10:59

eens!

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:41

Professor schreef:
pharagirlke schreef:
Die neusriemen worden gecontroleerd dus zo vast zal ie niet getrokken zijn. Ik nodig je uit om te komen kijken. Die van mij staat zo met lange teugel. :+ Neusriem werd zelfs bij ons op nationaal al gecontroleerd als ze bitcontrole deden. Effe kijken of er een vinger makkelijk tussen pastte ;)

1 vinger????

Zeker 1 dikke middel vinger naar het paard toe?

FaberSmid schreef:
KiWiKo schreef:
find out Vur :)

alles wat professor zegt is thoeretisch geneuzel wat in de praktijk niet werkt of nergens op slaat :)

kan zo de politiek in :)

Dat u het niet in de praktijk kan toepassen of uitvoeren, wil niet zeggen dat het nergens op slaat. Zoals u schrijft kunnen de ruiters alles in de wind gooien uit onwetendheid en wat blijft er dan van het rijden over? Niks meer dan hobbelen, is dat waar u mee bezig bent?
Kijk naar Dr Reiner Klimke en leer daar eens wat van, noem mij een Nederlandse topruiter die zo kan rijden? Dan zal uw weerwoord weer zijn dat is verleden tijd en oud, kan u na gaan hoe modern voor die tijd. En dat de zogenaamde top ruiters terug in de tijd en ontwikkeling gaan. Steeds weer het wiel opnieuw uitvinden, wat hebben ze nu echt uitgevonden?
Laten we niet vergeten dat de theorie de basis is van de praktijk. Maar als de ruiters zoals u alles beter weten, waarom dan niet de theorie?
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 08-09-09 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:50

Goh lezen is moeilijk, MAKKELIJK 1 vinger, kortom: zo makkelijk dat er ook twee onder passen :+

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:53

KiWiKo schreef:
ik vraag altijd als instructeur........... "hoe voelde dat"

want wat ik zie op de grond kan heel anders aanvoelen in het zadel........

Feit blijft dat de theorie en praktijk hetzelfde blijven.

Karl66 schreef:
Het meest treffende voorbeeld van de combinatie LDR-harde hand is het vertraagde filmpje dat Arabesk van Anky heeft gemaakt. Mooi licht teugelgebruik en totaal geen harde hand. Dus hoezo gaat LDR niet uit van zachtzinnigheid?

Waarom zit mevrouw van Grunsven zo naar achteren te hangen?
Denk niet dat Arabesk het met deze manier van rijden eens is? Volgens mij heeft die een hele anderen mening daarover dan u nu schrijft? Hopelijk zal Arabesk dan ook haar eigen mening hierover geven.
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 08-09-09 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:56

Heb thans met mijn merrie nog niet veel gehad aan theorieën :+ Daar was het een kwestie van creatief zijn.

En ik denk dat KiWiKo, gezien de hoeveelheid verpestte paarden die ze goed gekregen heeft, in elk geval wel zal weten waarover ze het heeft als ze zegt dat je aan pure theorie niets hebt.

Theorie en praktijk hetzelfde? :+ Theorie gaat uit van de ideale situatie... Punt is dat je die ideale situatie niet altijd hebt.