Bitloos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:58

Geef die man volgende keer een microfoon en maak er een clinic van :j.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:58

Wauw ik krijg een briljant idee, zou hij ook clinics op locatie geven? Ik zou wel een les bij hem willen rijden en ik heb wel vaker clinics op onze vereniging georganiseerd.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:59

Komt onze gedachte toch nog aardig overeen Lovely :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:01

Ja hoor, hij geeft clinics en lessen en hij is vrij makkelijk te vinden :).

moonprayer

en dan gaan we allemaal bitloos meedoen?
want echt, wat ik heb gehoord over zijn lessen.
hartstikke super! maarja, zijn gedachten over bitloos mogen toch wel wat bijgesteld worden. We zijn niet allemaal vrijetijds bos ruiters zeg maar.

of geeft hij alleen mensen van hogere niveaus les?

Anoniem

Nee hoor, hij geeft ook L ruiters les bij tijd en wijlen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:09

Hmm niemand antwoorden op mijn vragen?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:10

Anoeska, dat had ik dus ook.

Maarre die clinic is een strak plan dames!
Misschien zitten jullie toch niet zo ver van elkaar dan zo op het eerste gezicht lijkt.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:14

Om nog even wat aan te halen wat een tijdje geleden door Albert Voorn in de info@-rubriek vanhet Sportpaard geschreven werd: "Als alle mensen die zich zo druk maken over het bitloze en boomloze rijden eerst normaal op een paard zouden leren zitten dan zou er al een stuk minder paardenleed zijn"

Ben ik helemaal met hem eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:16

Eigenlijk vind ik het best lachwekkend allemaal.
Is Johan Hamminga een goeroe of iets dergelijks?

Als we het zouden omdraaien en "de bitloos brigade" zou op dezelfde manier over een 'vooraanstaand' iemand spreken en hem dermate verdedigen en de hemel inprijzen zoals "jullie bitbrigade" dat nu doen bij Hamminga, dan zou "de bitloos brigade" onmiddellijk uitgemaakt worden voor volgelingen en sekteleden, zijn ze blind, dom en naïef en hebben ze tunnelvisie en bovenal geen eigen mening, kennis, inzicht en ervaring.

Maar ga vooral zo door. :D :D

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:23

In tegenstelling tot de meeste goeroe's heeft Johan Hamminga een enorme staat van dienst, zowel in het rijden als in het lesgeven.
Zelf heb ik al best het een en ander gezien en bij vooraanstaande trainers getraind en op stal gewerkt. Toch staat iemand als Johan Hamminga bij mij wel heel erg hoog. Dat zijn mensen waar je keer op keer van blijft leren.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:31

Ben het met de laatste post van vudress eens.
Het is niet zomaar het domweg volgen van iemand die zichzelf niet bewezen heeft.
Ben het met haar een na laatste post niet helemaal eens. Voor een groot deel geldt dat idd wel, maar toch zeker niet voor een aantal bitloze ruiters in dit topic.

(ff verduidelijkt)

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 07:59

Daan_Ordeal schreef:
Wauw ik krijg een briljant idee, zou hij ook clinics op locatie geven? Ik zou wel een les bij hem willen rijden en ik heb wel vaker clinics op onze vereniging georganiseerd.

lijkt mij ook wel leuk :D en waddinxveen is goed aan te rijden voor mij :j

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 08:08

x_Marr schreef:

Je hebt antwoorden zat gekregen, als je dat niet herkent is dat niet ons manco ;)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 10:13

Vudress schreef:
In tegenstelling tot de meeste goeroe's heeft Johan Hamminga een enorme staat van dienst, zowel in het rijden als in het lesgeven.
Zelf heb ik al best het een en ander gezien en bij vooraanstaande trainers getraind en op stal gewerkt. Toch staat iemand als Johan Hamminga bij mij wel heel erg hoog. Dat zijn mensen waar je keer op keer van blijft leren.

Dat kan allemaal wel zo zijn, maar op de manier waarop hij zich uitlaat zet hij zichzelf nou niet bepaald positief neer bij een (tegenwoordig heel grote-) groep ruiters. Dat getuigt niet van enig professionaliteit. Daar heeft zijn 'enorme staat van dienst' niks mee te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 10:15

e-horse, kijk je wel eens naar Idols of iets dergelijks?

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 10:17

Het lijkt me niet dat Idols de norm stelt hoe wij met elkaar om moeten gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 10:25

Dat was ook mijn vraag niet.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 10:28

Billy schreef:
x_Marr schreef:

Je hebt antwoorden zat gekregen, als je dat niet herkent is dat niet ons manco ;)

En wat is je argument om dat te vinden? Dat je met bitloos geen horizontaal evenwicht kan bereiken?

Overigens heb ik op die andere vraag geen antwoord gekregen hoor :)

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 10:47

e_horse schreef:
Dat kan allemaal wel zo zijn, maar op de manier waarop hij zich uitlaat zet hij zichzelf nou niet bepaald positief neer bij een (tegenwoordig heel grote-) groep ruiters. Dat getuigt niet van enig professionaliteit. Daar heeft zijn 'enorme staat van dienst' niks mee te maken.

Ik krijg ook een beetje het idee dat hij ook niet zo'n positief beeld heeft gekregen van deze (tegenwoordig heel grote-) groep ruiters.
Hij kan er wel vaag om heen gaan draaien, maar nu is het wel duidelijk, is misschien belangrijker!
Ik ben heel benieuwd of er iemand de moed heeft om eens een lesje bij hem te nemen, bitloos, misschien wordt er dan een hoop duidelijk, Johan kan echt super duidelijk uitleggen!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:18

e_horse schreef:
Nee hoor, zoals ik net al zei: dat doe ik niet.
Verder mag hij best commentaar geven, maar niet zo onaardig en zoveel.

Lovely schreef:
Dit is ECHT HILARISCH! Natuurlijk mag Johan Hamminga zoveel commentaar geven als hij nodig vindt, natuurlijk wel! Als iemand genoeg verstand heeft van paardrijden en hoe een paard hoort te gaan, is hij het wel. Wat de bitloze garde zou moeten doen is de gelegenheid aangrijpen om te rade te gaan bij hem, luister kritisch naar zijn boodschap, ga naar huis en kijk nog een goed naar je eigen rijderij (ik bedoel dus iedereen die zich zo aangeschoten gedraagd hierover) en DOE iets met het advies dat in zijn kritiek verscholen zit.

En dan nog even over dat objectieve, meneer Hamminga weet als geen ander wat er in het disciplinereglement beschreven staat en ik kan zonder enige twijfel aannemen dat hij elke combinatie binnen die kaders heeft bekeken en dat zijn oordeel dus betekent dat de combinaties niet voldeden aan het objectieve beeld zoals dat omschreven staat in het regelement. Dit is een hele belangrijke boodschap en nogmaals: DOE er iets mee!

Echt, ik zou blij zijn met zoveel gratis advies van een deskundige.

_O-

De opmerking van e-horse kenmerkt overigens wel goed de houding van de gemiddelde paardensporter (met of zonder bit.... als zijn ze onder de bitloosruiters ruimer vertegenwoordigd omdat die doorgaans geen wedstrijden rijden en dus doorgaans bijna nooit aan kritiek bloot worden gesteld)

Ik zou mij zelfs tegen betaling graag eens laten afkammen door iemand met zoveel kennis en ervaring. Sterker nog: ik selecteer mijn instructeurs op 1. kennis en ervaring en 2. dat ze er niet omheen draaien. En ik lig er echt niet wakker van als er dan eens een onvertogen woord valt. Voor mij hoeft alles niet met een lintje verpakt te worden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:29

Koffie pauze, dus tijd om ook maar eens te reageren.

9-07-24 Bitloos niet per definitie paardvriendelijker
Kortgeleden organiseerde de KNHS een proefwedstrijd bitloos rijden om de mogelijkheden voor de integratie hiervan in de sport te onderzoeken. Ik was daarbij.
Eerst dachten we dat het gevaarlijk zou kunnen zijn, maar dat is niet zo.
Goede conclusie lijkt me

De paarden met een bitloos hoofdstel luisteren net zo goed als een paard met een bit. Er zijn hoofdstellen die scherper dan een bit inwerken.
Of je nou rijdt met bit of een bitloos hoofdstel, het is toch de ruiterhand die dat bepaald??? Overigens ben ik niet roomser dan de paus, ik rijdt gewoon met S&T en hack.

Wat me opviel is dat er paarden waren die onrustig waren in hun hoofd/halshouding, omdat ze het bitloos rijden niet fijn vinden of niet accepteren.
Deze conclusie kan ik niet helemaal volgen, daar ik die avond ook wel onrust heb gezien, maar die zou evengoed kunnen komen door andere oorzaken, zadel, ruiter. Tevens moet ik zeggen dat ik dit beeld ook vaak genoeg op reguliere wedstrijden zie.

Het overgrote deel is opgeleid en getraind met een bit in de mond, anders hadden ze de klassering die ze hebben, nooit kunnen behalen.
Er reden ook mensen mee die niet geklasseerd waren met het betreffende paard, in de rubriek waar ze mee deden
Er werden proeven afgelegd van B- tot en met Z-niveau en er werden lage scores behaald.
helemaal waar.

‘In de houding’
Opvallend was dat de paarden allemaal in het natuurlijke evenwicht liepen, oftewel sterk op de voorhand in plaats van in een horizontaal evenwicht. Ze liepen wel in ‘de houding’, maar daarbij bogen de paarden in de hals af en kwamen ze niet door de nek. kan alleen over mezelf spreken, en was inderdaad niet voldoende

Dat ze zo bergaf lopen is ook logisch. Paarden met een scherpe neusriem komen best wel terug als je een ophouding maakt, maar zonder bit kom je niet in de buurt van het horizontale evenwicht.
Was het probleem dat ik tegen kwam met aantal bitloze optomingen, echter moet daarbij ook zeggen, dat oprichting met bit ook een probleem is voor ons, echter met bitloos lastiger. Behalve met de hack.
Even ook nog rekening houdend met het feit dat ik neit bitloos ruiter ben, maar voor de gelegenheid een asortiment geleend had en geprobeerd, en maximaal 2 x met elke optoming gereden heb.

Met een bitloos hoofdstel kun je je paard mijns inziens moeilijker aan de hulpen krijgen. Ik zie het meer als een soort vrijheidsdressuur.
met hack vond ik dat niet, cross link vond ik lastig, mijn paard snapte het niet, ik vond de release te traag en niet subtiel genoeg.

Aan de deelnemers werd de vraag gesteld waarom ze voor bitloos kozen en ik vond het typerend dat veel paarden met fysieke problemen kampten.
Zal vast bij sommigen, echter de mijne niet dus, wij waren gewoon onze horizon aan het verbreden. Kan nooit kwaad om eens outside the box te kijken. Ken overigens paarden die inderdaad kampen met altijd kapotte mondhoeken, hangende roosters etc. Voor deze catagorie zou bitloos leuke oplossing kunnen zijn.

Ik heb verschillende paarden gezien die kreupel waren en die ik in de reguliere sport in de ring zou uitbellen.Hier moet ik dan bijzetten, dat meneer Hamminga dan zeer welkom is op wedstrijden hier in de buurt, daar er slechts weinig jury leden zijn die kreupele paarden daadwerkelijk de ring uit sturen. Tot grote ergenis van mij en vele anderen. (Ken iemand die het zelfs gepresteerd heeft in mijn ogen nooit radgaand paard het M1 in te rijden, nooit de ring uitgestuurd, de kring hier weet precies wie je bedoeld als je het erover hebt.

Ik rijd zelf ook wel eens bitloos. Als een paard bijvoorbeeld naar de tandarts is geweest en ik wil hem toch beweging geven. Dan gebruik ik een Hackamore. Wat dat betreft kan ik het me voorstellen dat iemand bitloos rijdt als een paard fysiek niet helemaal in orde is.
niets op aan te merken

Ik denk dat je sommige problemen door bitloos te rijden wat kunt verdoezelen. Ik noem even een voorbeeld. Stel je hebt een paard dat licht atactisch is. Zolang je daar niets van vraagt, kun je er best een stukje mee rijden. Maar wanneer je spierinspanning vraagt om het horizontaal evenwicht te bereiken en de spieren raken wat vermoeid, dan zal de onregelmatige bewegingsvorm duidelijker naar voren komen. Met een bitloos hoofdstel laat je het paard meer op de voorhand lopen en zal je de spieren minder aanspreken.Ditzelfde effect is prima mogelijk met een hoofdstel met bit, dus verdoezelen met bit kan net zo goed als bitloos. Aangezien op reguliere basissport wedstrijden ook half Nederland met zijn paard op de voorhand door de ring loopt.

Nu zet ik sowieso kanttekens bij het (wedstrijd)rijden met een paard dat niet tactzuiver beweegt. Als dat door moet gaan als paardvriendelijk, zijn we verkeerd bezig, ook al rijd je zonder bit.Kan ik het helemaal mee eens zijn, bit of bitloos. Echter wat ik me afvraag, buiten meneer Hamminga om, daar hij gewoon op bezoek was. Is waarom de aanwezige officials indien kreupele paarden aanwezig waren die avond, deze niet uit de wedstrijd hebben gehaald? Lijkt mij hun taak.

Onderdeel bitacceptatie
Het bitloos rijden zie ik als zeer geschikt voor de endurance en bij het springen, waarin de hoofd/halshouding van het paard niet bepalend is.
Mee eens, aangezien je prima stuur en rem hebt, dus voor deze takken van sport geen enkel probleem

Als we het willen toepassen in de dressuursport – ik heb begrepen dat de KNHS dat in 2010 van plan is – dan zie ik nog wel wat problemen ontstaan. In het wedstrijdreglement staat beschreven dat een paard het bit moet accepteren, daarop afkauwt en witte, vlokkerige schuim ontwikkelt. Hoe moet het paard zonder bit bekeken worden door een jury? Iets wat niet getoond wordt, kun je niet beoordelen. Dus de regel over de bitacceptatie zal geschrapt moeten worden.Het verhaal van de witte schuimige vlokken, is ietwat achterhaald, maar goed. Ken overigens legio bitruiters die voor hun proef suikerklontje naar binnen proppen om het schuim te bewerkstelligen, lijkt me ook niet de correcte manier. Bit acceptatie of druk op neus acceptatie, beiden zijn "druk" middelen om een paard te laten doen wat je als ruiter verlangt.

Ik ben een voorstander om aparte rubrieken te maken, net als voor amazones die met een dameszadel willen rijden, maar voor het bitloos rijden zijn er te weinig deelnemers. Het is alsof je appels met peren vergelijkt. Ik vraag me af hoe de KNHS dit wil verkopen aan de juryleden en ruiters die hier grote vraagtekens bij zetten. Er zal dan een reglementswijziging toegepast moeten worden.Ik weet ook niet hoe de KNHS het denkt te gaan doen. Echter volgens mij mag je al met dameszadel in de reguliere rubrieken starten. Tja, en weinig deelnemers? Indien geaccepteerd, zullen het er vast wel meer worden. Nu geld ook nog, onbekend maakt onbemind.

Had een sterker beter onderbouwd commentaar verwacht eerlijk gezegd, meer rijtechnisch, dit vind ik wat licht.
Maar goed misschien heeft de journalist hier en daar een wat andere draai aangegeven.
Jammer, van wat er hier op bokt wordt gezegd over zijn uitlatingen die avond, tja, geen idee,
ik heb hem niet horen praten en niet eens gezien. (was druk met andere dingen)
Ongeacht of hij wel of niet deze uitlatingen heeft gedaan, denk ik dat je als in aanzien staand persoon je (helaas?)
af en toe op je uitlatingen moet passen.
Aangezien alles wat je wel of niet gezegd hebt tegen je gebruikt kan worden. (of wat mensen denken dat je gezegd hebt)

Overigens wil ik best een keer les van meneer Hamminga hoor, geen enkel probleem! Graag zelfs, ik ben mijn pony na ca 2 jaar weer wedstrijd klaar aan het maken (doel is december starten). Dit alles na het oppakken van de pony ca 1 maand voor de bitloos wedstrijd. (Ja, ik was 1 van de gekken die meereed en geloof me na tijden maar 1 x per week beetje te dressuren valt het niet mee, om hele zaakje weer bij elkaar te rijden.)

Ben keihard aan het werk om de achterhand sterker te maken om meer oprichting te krijgen, maar helaas Rome is niet in 1 dag gebouwd. En vanuit die achterhand, betere aanleuning voor. Ben wel weer aan het werk met haar dankzij de bitloos wedstrijd.
(overigens niet bitloos, maar gewoon zoals altijd met S&T, aangezien wij geen enkel probleem hebben met het starten met bit, snap dan ook niet de gehele vete van bitloos versus bitruiters....... Leven en laten leven zou ik zeggen. )
Overigens wat mijn rijden die dag betreft, met S&T of hack, loopt ze identiek. (Dat we niet wedstrijd klaar waren geven we ook toe)

De KNHS gaat in al haar wijsheid iets beslissen, we zullen zien. Dat wordt pas de ultieme test! Daaruit als het toegestaan wordt zal pas blijken of het levensvatbaar is. Of mensen bitloos net zulke strakke proeven of waardeloze proeven rijden als met bit.

Overigens, het hele rijden bit of bitloos is in mijn ogen een spelletje waarbij je het paard door onprettige ervaringen "dwingt" tot iets en met het ontkomen aan de onprettige ervaring beloon je hem als het ware, of hem met beloningen door het gewenste te bevestigen. Danwel je neemt een afwachtende houding aan en beloond al het gewenste en koppelt er een beloning aan.
Ken geen enkel paard dat spontaan, alle oefeningen aanbiedt zonder ooit enige vorm van dwang te hebben ervaren.
(heb het dan over de klassieke dressuur en de huidige wedstrijdsport)
En ook ik rijd paard, waarom? Omdat ik het leuk vind, leuker dan alleen maar naar mijn paardje blij in de wei met vriendjes kijken.
Dat kan ze namelijk de overige uren van de dag doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:17

Jasmijn78, jij snapt mijn link met Idols dus wel :). Duizenden mensen komen daar op de stip, overtuigd van hun eigen kunnen en kwaliteit als zanger/zangeres. Bloedserieus trekken ze het ongeoefende valse strotje open tegen jury en brengen onmogelijke klanken voort. Vervolgens geeft de jury dan een eerlijke mening en ineens stort de wereld in en zijn de leden van de jury onkundige en oneerlijke zeikerds? Hoe vaak zien we dit scenarion niet voorbij komen bij de idols-audities? Hilarisch, ja!. Leerzaam, ja!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-07-09 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:17

Heeft Albert al een serieus antwoord gegeven op die uitgebreide post van Joviban, of heeft hij nu de benen genomen :?

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:19

(edit: @ Sjovir) Lange koffiepauze heb jij :P Duidelijke verwoording in ieder geval.

Ik rijd altijd met bit, bitloos nog nooit geprobeerd. Ik ken wel een aantal mensen die bitloos rijden en dat ziet er goed uit! Maar ook wel bitloze ruiters die geen idee hebben waar ze mee bezig zijn. Maar goed, dat geldt dan ook voor ruiters die met bit rijden. Het is en blijft de ruiter, niet het soort optoming. Zet mij op mijn paard met alleen een neckrope en je kunt lachen! (Of huilen :D) Wat er beter is voor een paard lijkt me toch moeilijk te achterhalen. Misschien als je een kundige ruiter met hetzelfde paard alles laat uitproberen en dan te bekijken met welke optoming de minste pijn en beste resultaat behaald wordt.