Ik heb geen respect voor mensen met bijrijders.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 15:50

Ook dat laatste zal je moeten respecteren..
Als je de stallingskosten hier in de buurt eens bekijkt. DA, Hoefsmid, tuigage, verzekering, etc, etc komen daar nog bij.
Dan vind ik dat je daar best geld voor mag vragen. Je krijgt doorgaans een goedpaard onder je kont waar je echt iets mee kan op bouwen( dit in tegenstelling tot een manegepaard)

In mijn geval kan je rijden in een zeer mooie accomodatie, op een goed paard met goede spullen en hoeft niets anders te doen dan het paard aandacht geven en rijden.
Een beetje raar als je daar geen cent voor hoeft te betalen. Tuurlijk helpt de bijrijder jouw,...maar jij helpt de bijrijder ook.

cissie

Re: Ik heb geen respect voor mensen met bijrijders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:13

Het ligt naar mijn idee idd aan de situatie, heb al eerder gereageert dus zal niet in herhaling vallen, maar mijn huidige bijrijdster betaald niks voor 3 keer in de week rijden, ze mest dan wel de stal uit op de dagen dat ze er is.

In de toekomst gaat mijn haflinger misschien naar een pensionstal, dan gaan de kosten voor mij dus omhoog, de accomodatie wordt stukke beter en als het een al in pension wordt hoef er dus niet aan schoonmaakwerkzaamheden gedaan te worden, dat verandert de boel voor mij wel dan is het dus niet kosteloos meer.
Waarom zou ik de volle 100% betalen incl de hoefsmid/ontworming dierarts exct en een bijrijdster helemaal niks dat vind ik persoonlijk vreemd.

Voor iedereen die bijrijdster is van een paard op een luxe pensionstal en niks hoeven te betalen.....die hebben naar mijn idee mazzel en hebben geluk dat ze voor niks een dure hobby kunnen beoefenen, als ik ooit in die situatie kom vind ik een bijdrage niet meer dan normaal.

anjaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:19

Ik heb ook een bijrijdster en daar ben ik heel blij mee me pony krijgt ze beweging aandacht alles en ik zelf heb er niet altyd de tyd voor om te doen wat ik wel schandalig vind is dat de verzorgsters bij "moeten betalen"Ik vind dat je eerder de bijrijdsters moet betalen om de goeie zorgen die ze je paarden geven !

BoefJMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:22

Deze stelling slaat nergens op.
Ik heb zelf 2 paarden, ze staan aan huis.
Maar ik red het gewoon weg niet om mijn merrie elke dag te doen. Ik heb een heerlijk meisje dat helemaal gek is op mijn paard en mij ook erg goed helpt met alles. Als dank mag ze elke week een uurtje hobbelen, zowel paard als ruiter hebben het prima naar hun zin dan..

Ik wil niets liever.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:26

@ anjaatuh: Dat is jouw mening dan, ik vind dat zeker niet.
Tuurlijk kun je geen hoge kosten gaan vragen voor iemand die je komt helpen omdat je minder tijd hebt voor je paard, dat vind ik ook.
Maar een bijdrage vind ik reeel en eigenlijk ook heel normaal, als iemand anders met jou paard extra vaak rijd slijt alles ook sneller, klinkt misschien vergezocht.

Als ik naar mezelf kijk......tegen de tijd dat mijn haflinger in pension gaat heb ik in principe geen bijrijdster meer nodig, dit omdat ik dan veel meer tijd over houdt voor mn paard en geen bergen schoonmaakwerkzaamheden hoef te doen.
Mijn bijrijdster mag uiteraard blijven als ze dat zou willen, maar er is in die situatie geen sprake meer van een win/win situatie, sterker nog ik kan dan op bepaalde dagen niet meer op mijn eigen paard rijden.
Ik mag haar graag en gun haar ook een leuk paard om mee te rijden, ze kan op dit moment om verschillende redenen geen eigen paard aanschaffen wat ik volkomen begrijp, dan is het voor haar prettig dat ze wel kan rijden en een beetje het gevoel van een eigen paardje heeft, daar mag naar mijn idee dus wel een vergoeding tegenover staan.
Ik ben geen liefdagigheids-instelling en op dit moment is de situatie totaal anders en betaald zij ook niks, maar in de toekomst wel. (mocht ze dat willen en kunnen uiteraard).

Laura_Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:32

Wat een onzinstelling. Lijkt een beetje op de moeder-maffia die beweert dat een moeder (nooit een vader..) full-time voor haar kinderen moet zorgen, en ze niet mag uitbesteden aan iets verderfelijks als kinderopvang of een nanny. Want waar heeft ze anders kinderen voor?

Of een werkgever die van zijn werknemers hun volledige inzet verlangt en oordeelt dat wie 4 dagen werkt ipv 5, die inzet kennelijk niet heeft.

Het wordt in mijn ogen pas minder mooi wanneer je iets hebt (werk, kind, paard) en daar werkelijk nauwelijks naar omkijkt. Maar zelfs dan - bij een kind kan ik me daar nog wel over opwinden, maar bij een paard.. Met een goede bijrijder is dat dier net zo happy. Waarom zou je de eigenaar van het paard dan niet respecteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:40

Ik heb sinds kort ook weer een bijrijdster, niet omdat ik t nodig heb ( laat mn fjord gerust lekker een paar dagen lekker op de wei ) maar omdat ik haar al lang ken en zij mijn vorige paard ook bijgereden heeft ( ook nog bij de huidige eigenaren ) zij wilde daar weg wegens omstandigheden en komt ze weer bij mij rijden :)
Zij hoeft niks te betalen en is gewoon voor de lol als ik niet kan, geen zin heb of we rijden omstebeurt een half uurtje :)

Evelieveling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:49

Silence schreef:
Sommige mensen hebben imo inderdaad een bijrijder voor puur gemak voor zichzelf.
Maar ook mensen zoals jij, uit noodzaak. Dus ik vind zijn opmerking niet zo kunnen, hij scheert iedereen over één kam.

Waren er maar een hoop mensen die een paard hebben voor het hebben (dus er niet naar omkijken) die naar een bijrijder zochten....
Maar helaas...

Maar ook mensen die een bijrijder puur voor hun gemak hebben... is dat zo slecht?
Kan... hoeft niet.
Ligt eraan hoe ze die bijrijder behandelen.
Moet die bijrijder alle onkosten betalen, of wordt het gewoon met respect behandeld?
Moet de bijrijder alles wat ie doet gelijk verantwoorden? Of kan de bijrijder het paard voor een deel als eigen paard zien???

Geen respect voor bijrijders? Wat een bull sh*t.
Ik heb geen respect voor mensen die gelijk oordelen zonder eerst de situatie goed proberen in te schatten. Die gelijk een vooroordeel hebben!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:23

@ Silence, zo iemand ken ik ook (maar dan een andere soort :z ) en als die verzorgster er niet was waren die beesten allang dood. Eigenaresse komt amper eens per week. Voor de paarden ben ik ongelooflijk blij dat ze iemand hebben die wel aandacht aan ze schenkt (maar er niets mee kan doen). Maar ik vind het echt belachelijk dat je zonodig twee paarden wilt hebben en vervolgens verwaarloost

er hebben zelfs verscheidene mensen op het punt gestaan de DB te bellen :o
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 17-08-09 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:26

Belachelijk zeg!

Kijk als je een paard neemt en je hebt er echt totaal geen tijd voor (hooguit paar uurtjes per week) dan moet je er niet aan beginnen.
Maar als je je paard een paar dagen uit handen geeft van een bijrijder moet dat toch kunnen.

Ik ken iemand en die komt hooguit een paar keer per maand bij haar paard (niet eens om te rijden). Voor dat paard zou een bijrijder ideaal zijn want hij komt nu eigenlijk aandacht te kort.

Evelieveling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:29

Pebblestar... je zin 'kijk als je een paard neemt... niet aan beginnen' vind ik wat onzinnig.

Ik had een merrie, fokte een veulen. Merrie heb ik verkocht, veulen is nu oud genoeg om mee te rijden. En toch... heb ik echt niet meer tijd dan een paar uurtjes per week. Dit doordat ik een huishouden heb, 2 jonge kinderen, moet werken en mijn man ook nog wat tijd wil.

Is het dan zo slecht voor mijn paard dat ik een verzorgster/bijrijdster heb?
Moet ik haar dan maar verkopen, terwijl ik over een paar jaar, als het de kinderen op school zitten, meer tijd heb?
Dan is namelijk ook mijn paard op een leeftijd dat ik meer van haar kan vragen en haar ook iedere dag aan het werk kan zetten.

Mijn paard lijkt er niet minder gelukkig om dat ik er niet dagelijks uren te vinden ben.
Ze komt op het land, krijgt eten, een schone stal en verder genoeg aandacht. Maar het voornaamste... tijd om paard te zijn en als ze in handen is ook het respect dat een paard hoort te verdienen.

nientjhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 13:39

Ik vind dat het makkelijk kan
(maar ik ben zelf een bijrijder)
vooral met je oude paard

ten 1e : je doet het beste voor je paard
ten 2e : je verzorgt ze zelf en kan ze dus genoeg liefde geven
ten 3e : je zorgt er toch voor dat je bijrijder ook normaal met paarden om kan gaan?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 20:01

Ik ben het niet eens met de stelling, zolang een eigenaar niet afhankelijk is van een bijrijdster (denk dan aan bijdrage oid). Als de eigenaar het paard een goed leven kan bieden, maar toevallig wel een bijrijder heeft dan denk ik eerder van dat is aardig om iemand anders ook van je paard te laten genieten. Je kunt je paard ook op de wei gooien, dan is extra aandacht juist leuk voor het paard. Ik heb voor mijn shet ook een bijrijdster omdat ik er niet op pas. Dat doe ik puur dat de pony wat beweging krijgt en niet te dik wordt en het meisje in kwestie kan veel leren en plezier maken met de pony. Dan snijdt het mes toch aan twee kanten. Niks mis mee :)

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:25

Bij mij op stal staat dus ook zo'n paardje als hierboven beschreven. Ook ik vind het zielig maar je kunt er niets tegen doen. Ik denk dat je je er bij neer moet leggen dat er mensen zijn die een paard hebben, ergens neer zetten en er vervolgens amper naar om kijken. En tja zo lang het beestje het best vind..... en het goed heeft... kun je er gewoonweg niets tegen beginnen. Het enige wat je er aan kunt doen is in de gaten houden dat het beestje gezond is (en dat is zeer zeker ook een taak van de staleigenaar) en niet teveel in zichzelf keert. Het paardje bij ons op stal heeft een maatje en vind het allemaal best zo. Het jammere vind ik dat ie zijn baas nog wel herkent en altijd lief tegen ze doet. Hoewel hij steeds enthousiaster begint te reageren op mij omdat ie van mij elke dag even een knuffel of een aai krijgt.

lirote

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:41

ik heb zelf ook bijrijders
ik zou niet weten waarom ik dan paarden zou hebben om paarden te hebben vind het een rare redenatie

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 13:21

Ik moet zeggen als je paard koopt moet je er gewoon zelf voor kunnen zorgen. Dat betekend niet dat ik diegene gelijk geef, maar dus ook geen ongelijk. Er zijn namelijk ook mensen die een paard kopen en zelf geen tijd hebben voor het paard, maar wel een paard hebben, voor zulke mensen heb ik inderdaad geen respect. Zij hebben enkel een paard om te kunnen zeggen ik heb een paard.
Zelf heb ik geen bijrijder voor mijn paard en komt er ook niemand op als ik op vakantie ga, maar dat komt meer door mijn paard zijn karakter en zijn verleden dat ik dat niet aandurf.

mis_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:56

ik ben zelf een bijrijder, samen met nog iemand, omdat ik geen van mijn beide paarden kan rijden (hoefkatrol en het ander is een veulen)

anouuk1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 16:02

chipieke schreef:
Een stelling/discussie waar heel wat antwoorden op zullen volgen denk ik.

Mijn collega heeft vroeger 2 paarden gehad. Omdat ik zelf paarden heb praten we ook veel over paarden. Tot hij hoorde dat ik bijrijders had.

Dan zei hij opeens: 'meen jij dat nu? Ik heb totaaaal géén respect voor mensen met bijrijders! Dat is paarden hebben om te hebben en er zelf niets voor willen doen'.

Ik heb 3 paarden, een bejaarde merrie, een jonge haflingermerrie en een 16-jarige trakehnermerrie, die is van mijn vriend dus hij rijdt daarmee.

Wegens medische redenen kan ik zelf niet meer fulltime rijden. Ik heb de haflinger gekocht met de hoop dat rijden pijnvrij ging worden maar helaas. Omdat de merrie té goed is wil ik haar niet wegdoen, dus heb ik een bijrijder voor haar gezocht zodat ze de training krijgt die ze nodig heeft. Mijn vriend rijdt regelmatig met zijn eigen paard en mijn oudste merrie mag gewoon niet veel meer gereden worden. Omdat ik te zwaar ben voor haar zwakke rug heb ik een slanke bijrijder voor haar gezocht.

Dus ik ben het totaal oneens met zijn stelling. Ik mest zelf de wei uit, poets zelf, onderhoud alles zelf. Het enige dat mijn bijrijders moeten doen is rijden.

Dus ik vraag mij af dat waarom, als het niet anders kan, er geen respect zou zijn voor mensen met bijrijders?

Brand los :)

ondertussen zijn jullie al 10 pagina's verder maar ik moest het toch even zeggen.
wat een ongeloofelijke onzin zeg!
Mensen die een paard hebben moeten ook werken en alles,
trouwens jij heb medische redenen waardoor je niet fulltime kan rijden..
kan jij toch niks aan doen?
Dan is het eigenlijk van nou, ookal kan je niet rijden door medische redenen
dan is dat heel erg jammer, toch geen bijrijdster nemen en je paard stil laten staan.
Nou ik vind het goed hoor om een bijrijdster te nemen als je er zelf niet alle tijd voor heb
(of door andere redenen) zolang het maar een goede betrouwbare bijrijdster is die goed met je
paarden om gaat is het toch alleen maar goed?
Dan geef je juist om je paard want een paard heb beweging nodig!
dus een beetje jammer van de meneer hoor! ;)
Alleen vind ik wel dat je hooguit 2 bijrijdsters moet nemen per paard (het liefst 1)
want anders word die wel op veel veschillende manieren gereden en dat is soms een beetje
verwarrend voor een paard :)

anouuk1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 16:07

daffie1986 schreef:
Ik moet zeggen als je paard koopt moet je er gewoon zelf voor kunnen zorgen. Dat betekend niet dat ik diegene gelijk geef, maar dus ook geen ongelijk. Er zijn namelijk ook mensen die een paard kopen en zelf geen tijd hebben voor het paard, maar wel een paard hebben, voor zulke mensen heb ik inderdaad geen respect. Zij hebben enkel een paard om te kunnen zeggen ik heb een paard.
Zelf heb ik geen bijrijder voor mijn paard en komt er ook niemand op als ik op vakantie ga, maar dat komt meer door mijn paard zijn karakter en zijn verleden dat ik dat niet aandurf.

daar heb je gelijk in, ik vind ook dat je wel tijd voor je paard moet hebben
en ze ook moet kunnen verzorgen in alles.
Maar net zoals de ts, die mest nog uit en alles en heeft echt een bijrijdster om alleen te rijden
dan heb ik wel respect voor der.
Want zij doet het niet alleen voor het rijden en verzorgt haar paarden ook gewoon goed
(heeft er ook redenen voor waardoor ze een bijrijdster heeft)

moet wel zeggen dat sommige mensen ook een paard nemen en er voorderest
geen tijd voor hebben of er gewoon niet naar omkijken en wel verzorgsters/bijrijdsters hebben
ja dan heb ik ook zoiets van kom op zeg?
Dan moet je gewoon geen paard nemen of gewoon aan mij geven := nee grapje.

Mirique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 16:32

echt onzin je neemt toch bijrijders zodat je paard voldoende beweging en aandacht krijgt,
mensen die hun paard een beetje laten verkommeren in hun stal daar toon ik eerder geen respect voor

anouuk1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:22

precies, vond ik dus ook al :)

Htoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 18:08

Heel goed antwoord mirique!! dara ben ik het ook mee eens :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 18:15

ik heb zelf een bijrijdster gehad.. pony was van mijn zusje, maar na 2 weken kon ik hem rijden.. dat was een pony die je toen echt met je armen moest rijden, zodra je been er aan kwam raakte hij in paniek.. ik heb mijn schouder een paar jaar geleden gebroken gehad en na een kwartiertje rijden deed dit echt pijn.. dat was voor mij een reden om iemand te zoeken die daar geen last van had.. ik heb er geen spijt van gehad, meisje ging super met de pony om en hij is een stuk opgeknapt! hij is wel verkocht na een paar maanden toen zij ging verhuizen. benen kon je er weer wat beter aan houden, en ik ben er af en toe nog opgestapt om hem een kwartiertje te rijden.
als je geen tijd hebt om vaak genoeg te rijden of tijdelijk helemaal niet te rijden, dan vind ik het geen probleem.. het is jou paard dus jou keuze..

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 18:24

Wat maakt 't nu uit als iemand een bijrijder neemt. Als 't paard maar voldoende aandacht en beweging krijgt het natuurlijk wel op een diervriendelijke manier gebeurd.

Voor ik een eigen paard had, heb ik zoveel paarden of volledig gereden of bijgereden. Ik ging er veranwoordelijk mee om en vond het hardstikke leuk om te doen. De eigenaar was blij met wat extra hulp omdat ze of ervaring misten of door omstandigheden te weinig tijd gekregen hadden.

Ik heb zelf ook een tijdje een bijrijder gehad, omdat m'n paard om de stal waar te weinig naar buiten kon en ik het niet redde om naast m'n full-time baan en m'n studie iedere dag m'n paard te doen. Ik was allang blij dat ik me op de dag dat m'n bijrijdster kwam niet schuldig hoefde te voelen omdat m'n paard aandacht te kort kwam.

Nu heb ik een stal waar m'n paard de hele dag buiten loopt. Ik rijd zelf 4 of 5x per week. Ik wil nu geen bijrijder meer. Ik vind dat ie genoeg loopt, zie het nut er niet van in en bovendien is het nogal een gevoelig dier en denk ik niet dat 't echt goed gaat werken voor 'm. Maar dat wil niet zeggen dat ik tegen bijrijders in algemeenheid ben.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 18:26

Ik ben juist blij dat er mensen zijn die bijrijders zoeken, anders had ik nu niet weer zo fanatiek gereden!
Ik ben erg blij dat ik niets hoef te betalen, aangezien dat ook niet erg haalbaar is voor mij (student). Een kleine bijdrage kan ik in sommige gevallen echter wel begrijpen, ligt aan de situatie..