Waar gebruik jij je zweep voor?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xPaardengek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 15:35

Als de pony waarop ik rijd niet op mijn been hulpen reageert, dan krijg hij een tikje met de zweep.
Mijn zweep is niet om keihard mee te slaan, nee.. Het is eigelijk een soort 3de been :) ( oke, een beetje een gekke vergelijking, maar ik wist niet hoe het anders kon.)

Anoniem

Re: Waar gebruik jij je zweep voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 15:40

Mijn zweep gebruik ik om een paard te corrigeren. Dit kan je straffen noemen, maar tot een bepaalde hoogte. Mijn zweep is niet bedoeld om kapot te slaan op de kont van een paard, nee, dat zeker niet, maar als een paard bijvoorbeeld niet wilt aangalopperen wegens laksigheid, kan die van mij een tik verwachten. En als dat nog niks uithaald, dan gebruik ik mijn zweep nog net iets strenger.

Dit kan eraan liggen dat ik een manegeruiter ben, en met paarden echt een lompe boer. Één keer aandrijven, geen reactie = een tik, en dan niet een zachte aanraking met mijn zweep tegen de kont, maar gewoon een tik.

Ik ben van mening dat een paard gecorrigeerd moet worden, gecorrigeerd, gecorrigeerd en nog eens gecorrigeerd, tot hij wel in één keer aangaloppeert, en het bijtikken met de zweep niet meer nodig is. Pas als je dat niveau hebt bereikt, kan je het M aan.

Natuurlijk gebruik ik mijn zweep om de achterhand er wat bij te halen, het paard net iets actiever te laten lopen, maar voor mij dient hij inderdaad ook als corrigerend middel, om door te gaan op wat mijn benen niet kunnen.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 15:40

xPaardengek schreef:
Als de pony waarop ik rijd niet op mijn been hulpen reageert, dan krijg hij een tikje met de zweep.
Mijn zweep is niet om keihard mee te slaan, nee.. Het is eigelijk een soort 3de been :) ( oke, een beetje een gekke vergelijking, maar ik wist niet hoe het anders kon.)

Snap wat je bedoeld! :j Als overgangen en beengebruik niet werken wil een tikje soms de doorbraak zijn. Ik doe VD met mijn
paarden en gebruik hierbij de zweep als verlenging van mijn arm. Een paar pennymeiden op vonden mij hierdoor een martelaar! _O-
Omdat ik mijn Shetje een beetje vroeg door deze aan te wijzen met 't zweepje.. Je vind ze in alle soorten en maten he! :=

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 15:41

Citaat:
Ik ben van mening dat een paard gecorrigeerd moet worden, gecorrigeerd, gecorrigeerd en nog eens gecorrigeerd

Ik vergis me vast niet; jij bent denk ik een gediciplineerde, strenge ruiter? :)
(Dit bedoel ik niet als belediging!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 15:45

NHevaVD schreef:
Citaat:
Ik ben van mening dat een paard gecorrigeerd moet worden, gecorrigeerd, gecorrigeerd en nog eens gecorrigeerd

Ik vergis me vast niet; jij bent denk ik een gediciplineerde, strenge ruiter? :)
(Dit bedoel ik niet als belediging!)

Gedeeltelijks is dat waar. Ik ben dan wel een manegeruiter, maar een paard moet wel weten wanneer hij/zij iets kan flikken en wanneer niet. En je kan dat beter als een doel zien - het doel dat een paard voor je gaat lopen.

En ik ben niet streng, maar ik ben wel consequent. Als een paard niet reageert op mijn been, dan volgt daar een tikje aan, om het paard te laten weten dat hij dat maar beter wel kan doen, en om hem alsnog vooruit te krijgen :)

Edit:
Ik vind het overigens even belangrijk dat het plezier er wel in blijft bij beide partijen tijdens het rijden. Als er geen plezier meer in zit wordt het afwisseling bieden!

emmiehil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 16:06

Ik gebruik hem idd ook corrigerend :)
Ik ben ook een manegeruiter, daar rijd je veel verschillende paarden en die hebben een verschillende aanpak nodig. Sommige paarden moet ik echt vooruit krijgen met geen enkel ander middel dan de zweep, omdat dat paard op niets anders reageert. Maar ik vind wel, Emmaa_, dat als je een gevoelig paard rijdt dat schrikt van een stevige beenaandruk, je de zweep gewoon aan de kant laat liggen! Dat soort paarden heb ik, gek genoeg, ook gereden: Dat ze heel schrikkerig zijn of gewoon erg gevoelig, en toch soms in staking gaan! En met een zweep lig je er dan gewoon af. Hoe moet je een paard dan corrigeren?

Equiforce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:46

Ik gebruik mijn zweep om vliegen en dazen dood te meppen, haha. :P
Apart van dat gebruik mijn zweep om te corrigeren en alert te maken voor het been.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:18

Mijn rug te krabben.... Ik rij niet met zweep!!! ;-)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 10:11

emmiehil schreef:
Ik gebruik hem idd ook corrigerend :)
Maar ik vind wel, Emmaa_, dat als je een gevoelig paard rijdt dat schrikt van een stevige beenaandruk, je de zweep gewoon aan de kant laat liggen! Dat soort paarden heb ik, gek genoeg, ook gereden: Dat ze heel schrikkerig zijn of gewoon erg gevoelig, en toch soms in staking gaan! En met een zweep lig je er dan gewoon af. Hoe moet je een paard dan corrigeren?

zo'n paard moet je corrigeren met stem, houding en zit.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 10:16

Ik rijd aangespannen, dus dat is wel een iets ander verhaal, maar ik gebruik hem om te corrigeren, en om mijn stem af en toe wat kracht bij te zetten! En af en toe maak ik hem er ook even goed mee wakker, en dan kunnen we weer gewoon rustig verder rijden!

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 10:21

Als ik op Sym een zweep in de hand neem zie ik alle hoeken van de bak in een wereldrecord tijd, dus dat is niet zo'n strak plan. Overigens heeft ze absoluut geen zweep nodig ter correctie. Het is een eerlijk paard en heel erg voorwaarts.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 10:21

Apple schreef:
Om vliegen weg te jagen, om bij stoplichten het knopje in te drukken, om soms zn schouder te begrenzen als hij ergens niet langs wil en heeeeeeeel soms krijgt paardlief ook wel een klap op zn kont als hij wat suffig aan het springen is.

Hahaha :D Vliegen verjagen gebruik ik hem buiten ook weleens voor indd, knopjes van stoplichten indrukken niet haha kom ik onderweg ook niet tegen, maar wel mooi bedacht :+

Ik gebruik hem om te corrigeren!
Wakker schudden/als ie niet op me kuitdruk reageerd.
Om me kuitdruk iets te verduidelijken, meer in de zin van dat ie met volte verkleinen/wijken oid voor me been aan de kant moet, dan tik ik met me zweepje even achter me been.

En als ik naast hem sta om m;n arm te verlengen met bijvoorbeeld een compliment of buiging.
Dat laatste doe ik ook bij mijn shetje

BrittLandman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:25

die van mij is er bang voor als ik het zweepje op het sjabrakje zeg maar leg. dan schrikt die al .
maar ik geef verder nooit tikken ik houd hem er gewoon bij . voor voorwaarts enzo.

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:23

Als hulpmiddel om het paard het beter te laten begrijpen.

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:35

Vliegen/dazen wegvegen. :P

Achterbeen (extra) activeren en als versterking van beenhulp als ie niet op drijven reageert (dus tikje tegelijk met beenhulp doe ik), geef liever een keer een tikje bij dan dat ik moet gaan schoppen. :)

Ltjba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:01

Ik rijd eigenlijk nooit met zweep
maar soms pak ik hem er even bij om net iets meer de achterhand de activeren ! :)

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:04

Ik rijd niet zo veel met zweep maar als ik er een zweep bij heb dan gebruik ik die alleen op momenten dat het paard niet of niet goed op mijn been reageerd.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:12

Ik gebruik mijn zweep als verlenging van mijn been en om dingen mee aan te wijzen of dmv. een kriebeltje een hulp te versterken.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:14

Om m'n paard uit de parkeerstand te halen, want met halthouden gaat ze nog wel eens om zich heen staan te kijken en vergeet dan dat ik erop zit. Voor vliegen wegjagen is het ook handig en in sommige maneges de verlichting aandoen. Daarnaast voor de dingen die hier genoemd zijn. Even kleine hulp bij bijvoorbeeld het wijken.

unlimited1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:18

ik gebruik enkel een zweep als hulp stuk en niet om men paard af te straffen zoals de meeste het wel doen ik heb hem nooit in de hand bij het begin van het rijden soms als ik aan de zijgangen beging durf ik hem als tweede been te gebruiken als hij niet om men been hulp reageert dan leg ik men zweep gewoon in zen buik aan. of bij het aanzet van de piaffe zelf als ik men paard longeer heb ik geen zweep in de hand zo ziet men paard een zweep niet als straf maar als gewoon iets en dat vind ik heel fijn

mis_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:57

ik heb er een maar gebruik er geen

Lucido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:01

Ligt eraan welk paard ik rij.
Ik gebruik hem meestal om de achterhand erbij te rijden
Soms om het even op te laten letten,
en ik rij ook een paard dat dus constant bokt, en dan krijgt die wel op z'n flikker.
Maar zou niet in een x meppen ofzo, alleen als die ook echt wat fout doet!

ILOVEVIVIAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:27

ik heb een pony die erg sloft, heb een lange dressuurzweep die ik echt alleen gebruik om het achterbeen aan te tikken, te activeren, als ik merk dat ze dr voetjes niet meer optilt..

brosenss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:34

niet

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:37

ik gebruik mijn zweep als er iets gebeurd wat echt niet in de haak is,, en ook mijn schuld niet is :)
dan krijgt hij wel een corrigerende tik.

verder als hij wat lui begint te worden vanuit achter laat ik mijn zweepje zo af en toe welleens op zn kont glijden samen met been van wakker worden joggie, en dat doet ie dan ook braaf :)..

mijn zweep dint niet om te meppen :n