als het rijden niet gaat... ruiterfout of niet???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

niet te rijden... ruiterfout of niet

ja
207 (75%)
nee
13 (4%)
weet niet
16 (5%)
anders nl
40 (14%)

Totaal aantal stemmen: 276

KiWiKo

Re: als het rijden niet gaat... ruiterfout of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 06:12

en accepteren dat sommige paarden een maatje te groot zijn :) :)

net als Sul zegt....... Ik maak ook mijn ruiterfouten hoor :) ik beland ook wel eens met mijn kop in het zand, had IK maar sneller moeten zijn, had IK het maar moeten voorkomen :)

Idem met het zadelmak maken........ IK heb dan de voorbereiding niet goed genoeg gedaan voor dat paard.... evenals het niet snappen van een nieuwe oefening........ IK heb dan de voorbereiding niet goed gedaan voor dat paard :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 06:15

En zo maak ik precies die fouten ook, maar je hoort mij niet zeggen dat het aan het peerd ligt als ik er een keer naast ligt. It comes with the job zullen we maar zeggen....
Toch wel lekker elkaar te snappen, he Kim!
verder heb jij ook nooit gezegd dat je onfeilbaar en foutloos bent, zelfkritiek heb je wel en da´s een mooie eigenschap.

Edit: het komt niet vaak voor dat ik een bepaald ros niet zal bestijgen, maar ik weet ze er doorgaans wel uit te pikken, welke ik niet moet gaan proberen, omdat ik weet dat ze mij gaan proberen. Zou ik die categorie toch proberen te berijden en bijvoorbeeld in een sloot landen, dan is het een eigen-schuld-dikke-bult-gevalletje.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 07:28

Dat vind ik klets, met dat zadelmak maken en die nieuwe oefening. Niemand heeft een glazen bol dus niemand kan vantevoren alles uitsluiten. Ook al is je voorbereiding degelijk en deugdelijk.
Dat heeft niets te maken met ruiterfouten maar met het leerproces van het paard. Mijn kind kan ook niet gelijk schrijven als ie voor de eerste keer een pen in zijn handen houdt. Juf's fout? Zo kun je wel alles generaliseren. Dat zadelmak maken en die nieuwe oefening vallen in mijn ogen dus in dat grijze gebied. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 07:30

Leerproces en ruiterfouten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden Maikeltje, verder mag je het klets vinden, dat is mij om het even.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 07:33

Mij ook ;)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 07:59

maikeltje schreef:
Dat vind ik klets, met dat zadelmak maken en die nieuwe oefening. Niemand heeft een glazen bol dus niemand kan vantevoren alles uitsluiten. Ook al is je voorbereiding degelijk en deugdelijk.
Dat heeft niets te maken met ruiterfouten maar met het leerproces van het paard. Mijn kind kan ook niet gelijk schrijven als ie voor de eerste keer een pen in zijn handen houdt. Juf's fout? Zo kun je wel alles generaliseren. Dat zadelmak maken en die nieuwe oefening vallen in mijn ogen dus in dat grijze gebied. :)

Daar sluit ik me volledig bij aan. :j
je blijft met dieren aan het werk en geen eentje is 100 % betrouwbaar, je weet nooit wat er kan gebeuren.
Laatst bijgewerkt door detour op 26-05-09 08:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:08

nou... ik weet niet... ik vind dit moeilijk wat het inrijden/beleren van het paard/pony betreft. 3 jaar geleden is een meisje (18) bij mij in de buurt overleden bij het inrijden van een paard. Even een klein moment was ze alleen zonder omstander, even een klein moment om het een of ander paard weg, meisje valt met haar nek tegen/over de omheining en raakt verlamt. Later kwam ik erachter dat dit het meisje is waar ik vroeger wel eens mee praatte omdat ze toen opdezelde manege reed als ik toen deed. Ik zou nog steeds niet willen zeggen dat dit een fout is van de ruiter. Ook niet van het paard. een ongelukkig ongeluk waarbij je niemand een schuld toe wilt wijzen. En dat heb ik met meerdere dingen. Een schrikkend paard is geen ruiter fout, het is een paardelijknatuur. Een paard dat pijn heeft doordat hij niet goed kan afbuigen(zal jij ook hebben wanneer je stijfbent en bv je tenen recht op probeert aan te raken) en daardoor bokt is geen ruiter fout, de ruiter probeert dat als het goed is het paard juist te helpen. Ik denk gewoon echt dat je niet altijd een FOUT aan kan wijzen. In veel gevallen natuurlijk ook wel, daar ben ik het mee eens. Maar er zijn voor mijn gevoel zeker gevallen waarin je geen schuldige kunt aanwijzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:09

Wat het aanleren betreft: Ik denk toch dat je dingen goed en verkeerd kunt aanleren.
Een paard voor het eerst een hoofdstel omdoen, en het bit tegen de tanden rammen, is gewoon oerstom.
Net als een zadel zo op de rug kwakken. Of als je er voor het eerst opgaat, neerploffen in het zadel.
Dat zijn gewoon ruiterfouten, en ik zet het nu even heel gechargeerd neer, maar er is wel gewoon goed en fout, wat aanleren betreft. Kun je alles voorkomen? Nee, lijkt me niet.

Maar er zijn wel fouten die je niet hóeft te maken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:13

Yamcha schreef:
Wat het aanleren betreft: Ik denk toch dat je dingen goed en verkeerd kunt aanleren.
Een paard voor het eerst een hoofdstel omdoen, en het bit tegen de tanden rammen, is gewoon oerstom.
Net als een zadel zo op de rug kwakken. Of als je er voor het eerst opgaat, neerploffen in het zadel.
Dat zijn gewoon ruiterfouten, en ik zet het nu even heel gechargeerd neer, maar er is wel gewoon goed en fout, wat aanleren betreft. Kun je alles voorkomen? Nee, lijkt me niet.

Maar er zijn wel fouten die je niet hóeft te maken ;)

Amen. En ik zie nog veel te vaak mensen met onervaren paarden aan het stoeien, wat later dus ook helemaal escaleert. Groen met groen, so to speak. Doodeng en levensgevaarlijk en wie krijgt de schuld? Juist ja, het paard.
Zaterdag ben ik op het inrijterrein bijna van mijn eigen knol afgewapperd, hij was hyperdehyper en ik ook, eerste wedstrijd in een jaar of twintig. Hij werd knetter van een hengstige merrie. Als ik eraf was gegaan was het mijn eigen schuld geweest, had ik hem maar verder uit de buurt moeten houden. Ook weer zoiets dus. Foutje van moi, de chauffeuse :D

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:17

Mee eens.
Hoevaak zie ik wel niet dat er naar hulpteugels wordt gegrepen anders is mevrouw/meneer niet (mooi) te rijden.
6 jarig paard wat nogal wel eens omhoog wil komen met het hoofd? Slofje eraan, leert ze snel genoeg dat haar hoofd niet omhoog mag komen. Sjongen jonge... is dat nou nageeflijkheid? Dat bereik je vanuit ontspanning en niet je paard uit pijn (zo'n ferme ruk door de slof lijkt mij immers geen zalig gevoel) zijn kop laag te houden. Dat vind ik een zware ruiterfout. Accepteer een paar maandjes "lelijk" rijden, wat kan jou dat schelen. Nee, meteen die kop in de krul.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:00

Met correct hulpteugelgebruik is niks mis, Hannanas. Soms moet je ze eeeven helpen en is eenmalig een slof een heel handig middeltje, verder is die uiteraard niet bedoeld om aan te gaan rukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:27

Het is natuurlijk wel een misvatting dat een paard iets zou leren van een slof. Ja, hij houdt zijn kop naar beneden, maar dat is geen nageeflijkheid :).

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:31

suleilitha schreef:
Met correct hulpteugelgebruik is niks mis, Hannanas. Soms moet je ze eeeven helpen en is eenmalig een slof een heel handig middeltje, verder is die uiteraard niet bedoeld om aan te gaan rukken.

Eenmalig, maar niet wekenlang.
In mijn ogen is er iets mis in de training/het paard of kwa spieren als de aanleuning (nog) niet in orde is.
Dat los je niet op met een slof. Vraag me af of een paard daarvan over de rug gaat lopen, of gewoon in een houding wordt gedwongen.

Neem dan een martingaal als het paard een kopstoter is, dan heb je iets meer veiligheid van je eigen koppie maar kan je wel aan nageeflijkheid werken vanuit ontspanning, spierkracht en samenwerking.
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 26-05-09 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:32

Dat is waar maar ik beweer dat ook niet, Lovely ;)
Hannanas, ik heb niet geschreven dat men wekenlang met een slof rond moet rijden ;) en verder ben ik daar dus ook geen voorstander van, dit om even misverstanden uit de weg te ruimen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:33

suleilitha schreef:
Dat is waar maar ik beweer dat ook niet, Lovely ;)
Hannanas, ik heb niet geschreven dat men wekenlang met een slof rond moet rijden ;) en verder ben ik daar dus ook geen voorstander van, dit om even misverstanden uit de weg te ruimen.

Nee maar daar had ik het wel over.
Gewoon een lief braaf jong groen dier, ik krijg kippenvel van een slof "ömdat hij anders dan zo hoog met zijn hoofd loopt". Of omdat hij anders en hoog loopt en niet te hanteren is. 2 typische gevalletjes die ik toch wel vaak heb gezien. (wel 2 gevallen waarbij ze de slof ook echt te strak hebben zitten en het paard dus ook niet hoger met zijn hoofd kan komen dan volgens hun de juiste hoogte voor aanleuning, dat vind ik dan zoiezo een ruiterfout)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:43

k Moet zeggen dat ik de hengst die ik momenteel bij rij, wel altijd voorzie van een slofje, al hangt dat ding er 99% van de tijd werkeloos bij. Maar ik zie het in dit geval als een stukje ingebouwde veiligheid en niet als een ruiterfout ;)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:53

suleilitha schreef:
k Moet zeggen dat ik de hengst die ik momenteel bij rij, wel altijd voorzie van een slofje, al hangt dat ding er 99% van de tijd werkeloos bij. Maar ik zie het in dit geval als een stukje ingebouwde veiligheid en niet als een ruiterfout ;)

Dat is dan een beetje meten met twee maten. Want als je jouw redenering volgt dan zou je dit paard gemakkelijk zonder slof moeten kunnen rijden omdat, als het mis gaat, jij niet ruiter genoeg zou zijn om het op te lossen. Ruiterfout dus. Zo zie je maar, het gebied is niet zwart-wit, maar voor een groot gedeelte grijs. Want je zou kunnen redeneren dat de slof er nu aan hangt omdat de ruiter het die ene procent niet op kan lossen en dus zijn of haar onkunde in dat ene procent zal moeten compenseren met een slof ;)
Zo redeneer ik niet, maar jullie wel. Want als ik jullie redenatie volg dan zouden hulpteugels, wanneer het paard voldoende is voorbereid, niet nodig zijn.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:54

Nee, ik hou ook niet van jonge paarden en dan meteen bijzetten bla bla, die paarden moeten eerst nog lol in het rijden zien. En in latere stadia van de scholing van het paard kan je pas echt meer vragen.
Maar weetje, daarover heeft iedereen zijn eigen idee. Dus ik zal niet zeggen dat iemand hierin fout zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:02

Maikeltje, als een enorme hengst zijn nek erop zet omdat hij alle aandacht voor de fuiter even kwijt is bij het zien van het vrouwelijk geslacht, zou het eerder een ruiterfout zijn om met hem zónder een slofje naar buiten te gaan, verder is het incidenteel gebruik van een hulpteugel imho geen ruiterfout maar eerder een stukje ingebouwde veiligheid ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:56

suleilitha schreef:
Amen. En ik zie nog veel te vaak mensen met onervaren paarden aan het stoeien, wat later dus ook helemaal escaleert. Groen met groen, so to speak. Doodeng en levensgevaarlijk en wie krijgt de schuld? Juist ja, het paard.

Groen met groen is vragen om ellende, echt.
Maar je kan waarschuwen wat je wil, luisteren doen ze toch niet...... ;(

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:56

suleilitha schreef:
Maikeltje, als een enorme hengst zijn nek erop zet omdat hij alle aandacht voor de fuiter even kwijt is bij het zien van het vrouwelijk geslacht, zou het eerder een ruiterfout zijn om met hem zónder een slofje naar buiten te gaan, verder is het incidenteel gebruik van een hulpteugel imho geen ruiterfout maar eerder een stukje ingebouwde veiligheid ;)

Maar dat is de discussie ook niet, je hoort mij niet zeggen dat je risico's moet nemen. MAAR...volgens jullie redenatie moet je zeggen NEE dit paard is te veel mans voor mij en er een geschiktere ruiter voor zoeken die niets hoeft te compenseren met een slof ;)
Zie je nu hoe grijs dit gebied eigenlijk is? Dit is nu wat ik bedoel en met bovenstaande spreek je jezelf dus tegen. Het is niet zo zwart wit :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:58

Lovely schreef:
Het is natuurlijk wel een misvatting dat een paard iets zou leren van een slof. Ja, hij houdt zijn kop naar beneden, maar dat is geen nageeflijkheid :).

Dat is het ook imo, een jong paard rijden met slof om hem "aan de teugel" te leren lopen, slaat nergens op. Een paard weet vaak beter wat nageeflijkheid is dan een mens :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:59

Ik heb nergens gezegd dat je af en toe niet even een slof mag hanteren Maikeltje, dat maak jij ervan, verder spreek ik mezelf niet tegen, maar probeer je me dingen in de mond te leggen die ik niet heb gezegd. Ik heb nergens gezegd dat het onkunde is als je in sommige gevallen een slofje pakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:38

Yamcha, eens.
Of je als ruiter een fout maakt, hangt helemaal af van de reden waarom je een slof pakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:40

Dat bedoel ik dus ook met mijn gespam, Lovely ;)