Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
smeetjoew schreef:Ik wil een paard dat vlug voor mn been is en dat reactie geeft als ik aandrijf. Dat is niet meteen schoppen of prikken.
Mijn paarden werk ik altijd van achteren naar voren en zonder spoortje gaat dat gewoon niet fijn. Nee, niet omdat ik dan scherper kan trappen ofzo, maar omdat juist gaat schoppen als je geen spoortje hebt, omdat je ze veel minder scherp aan je been krijgt.
Beter dan je knol lekker hard schoppen zonder spoor, en lekker achter je been op de voorhand laten denderen in een sukkelgangetje. - Je kunt zeggen wat je wil, maar ik zie het maar al te vaak.

maar de voorwaartse hulp geef ik met been, niet met spoor
Ik kan met sporen de paarden van jongs af aan vlugger voor het been maken, waardoor de sporen eventueel later af zouden kunnen blijven. Maar ja, verderop in de opleiding heb je wel weer nieuwe dingen waarvoor ze weleens handig kunnen zijn. Dus ja, rijd eigenlijk altijd met sporen en vind mn paarden niet zielig haha
, omdat ze op de manege bijna nooit gebruikt worden en omdat ik gewoonweg weet dat ik mijn benen niet stil kan houden in draf. Ik heb ze laatst 1 keer omgehad, de instructrice vond dat beter. Het paard was absoluut niet voorwaarts. Normaal helpt het wel als je 'm een tikje geeft met de zweep maar toen was hij echt strontvervelend
. Nou ja als de instructrice het zegt, dacht ik, doe ik ze wel om en probeer zo rustig mogelijk te doen met mijn benen. Het hielp wel, hij reageerde beter. 

maar dat stompe schop is gewoon een voorbeeld
Ik heb bij mijn jonge paard stompjes van 1 cm. Je gebruikt ze niet heel vaak omdat je het meeste toch rijdt op je kuit maar je hebt ze om even iets meer buiging te vragen. Gewoon voor het extras maar vind het onnodig dat iedereen er mee zou moeten rijden omdat het stoer is
maar ik ken dr een paar.....)
Dus heb ik toch wel af en toe een drukje van mijn spoor nodig. Maar ik probeer ze dan ook zo min mogelijk te gebruiken!
Dat vind ik nog wel het ergste. Dan zie je gewoon elke keer de spoor prikken, maar halen ze nog dikke winstpunten?
Mijn zusje rijdt nooit met sporen (aangezien ze gewoon een super snelle pony heeft) maar toen gaf de jury haar dus een compliment daarover. Ze zei dat ze die dag nog niemand normaals had voorbij zien komen. Elke pony racede door de baan, terwijl die kinderen gewoon allemaal met hun sporen zaten te prikken? Nou niemand had daar ook een Wp behalve de gene zonder spoor..
-Met natuurlijk een nette proef. 

en ik vind dan ook dat velen (ook op hoger niveau) niet bekwaam genoeg zijn om met sporen te rijden