heeft iedereen nu sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IkbenMarije

Re: heeft iedereen nu sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:54

Ik denk dat als ik met spoortjes ga rijden de bak veeeeel en veeeeeeeeels te klein is. Dat is hij nu namelijk al als ik iets te veel been geef haha. Gevoelig peerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:55

smeetjoew schreef:
Ik wil een paard dat vlug voor mn been is en dat reactie geeft als ik aandrijf. Dat is niet meteen schoppen of prikken.
Mijn paarden werk ik altijd van achteren naar voren en zonder spoortje gaat dat gewoon niet fijn. Nee, niet omdat ik dan scherper kan trappen ofzo, maar omdat juist gaat schoppen als je geen spoortje hebt, omdat je ze veel minder scherp aan je been krijgt.

Beter dan je knol lekker hard schoppen zonder spoor, en lekker achter je been op de voorhand laten denderen in een sukkelgangetje. - Je kunt zeggen wat je wil, maar ik zie het maar al te vaak. ;)

Maar heb jij ambities hoger als de L?
Kun jij je paard ook met spoortje opzij krijgen dan? Want dat is maar al te vaak het probleem als je ze gebruikt om je paard aan het been te maken :)

Daarom doe ik dat liever met de zweep. Spoortje is dan voor even wat extra doorkomen, of even de buiging er wat meer inzetten (ook bij het wijken hoor) :) maar de voorwaartse hulp geef ik met been, niet met spoor :)

horsefriend7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:02

Als ik gewoon met de basisgangen bezig ben, gebruik ik een zweepje. Om em wat meer voorwaartser te krijgen. Met overgangen enz.. Als ik met de oefeningen bezig ben zoals travers enz. gebruik ik een spoortje om de oefenigen wat te verfijnen.

ikkuhamanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:44

ik rijd zelf ook met sporen, maar ik heb zelf een knie probleem. Ik kan op zich alles, maar kan niet heel veel kracht zetten (mijn paard is dan ook niet de makkelijkste). dus zodoende rijd ik met sporen zodat hij sneller reageert. als ik een dag niet heel veel last van mijn knieen heb doe ik ook geen sporen aan zodat ik hem niet helemaal afstomp.

het paard van mijn ouders daarin tegen reageert wel heel goed en op hem gebruik ik nooit sporen en een zweep ook niet, want die heb ik niet nodig op hem.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:03

Ik rijd in principe ook alles met sporen. Als ik ze niet nodig heb, gebruik ik ze toch niet.. :+ Ik kan met sporen de paarden van jongs af aan vlugger voor het been maken, waardoor de sporen eventueel later af zouden kunnen blijven. Maar ja, verderop in de opleiding heb je wel weer nieuwe dingen waarvoor ze weleens handig kunnen zijn. Dus ja, rijd eigenlijk altijd met sporen en vind mn paarden niet zielig haha

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:05

mijn 4 jarige rijd ik zonder sporen

en mijn 6 jarige (M dressuur) met. ik moet er ook mee starten :)

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:05

Ik rij niet met sporen :n , omdat ze op de manege bijna nooit gebruikt worden en omdat ik gewoonweg weet dat ik mijn benen niet stil kan houden in draf. Ik heb ze laatst 1 keer omgehad, de instructrice vond dat beter. Het paard was absoluut niet voorwaarts. Normaal helpt het wel als je 'm een tikje geeft met de zweep maar toen was hij echt strontvervelend := . Nou ja als de instructrice het zegt, dacht ik, doe ik ze wel om en probeer zo rustig mogelijk te doen met mijn benen. Het hielp wel, hij reageerde beter.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:10

Ik moest mijn beenhulpen verstevigen, 3 lesgevers hadden het al voorgelegd,
maar ik ben een beetje anti-sporen, het leek me zo pijnlijk :')
Maar ik heb het toch een keertje geprobeerd met begeleiding van mijn instructeur,
Mitch was ineens erg voorwaarts, luisterde veel beter en we gingen/gaan met sprongen vooruit :j
Ik rijd er alleen nog steeds met een instructeur erbij, heb in Juni mijn eerste wedstrijd, dit doe ik ook met
sporen. Ik zie alleen ook veel mensen die hele tijd schoppen met de sporen :n
(ps: hij is 21 jaar en is door de vorige eigenaar ook altijd met sporen gereden)

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:11

Mijn paard is ook uit zichzelf niet bepaald voorwaarts. Ik heb een tijdje met knopspoortjes gereden bij mijn vorige instructrice. Maar eigenlijk ben ik er nooit echt voor geweest, ik vond ik het ook niet zo'n succes en ik vond ze niet lekker zitten. Met de instructrice die ik nu heb heb ik geleerd dat er veel betere manieren zijn om mijn paard aan het been te krijgen dmv oefeningen. Gaat 100% beter nu.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:12

sporen zijn ook niet voor het voorwaardse :D

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:19

Ik rijd altijd met sporen. Met mijn pony (Z2) verplicht en nu met mijn jonge paard van bijna 5 met hele kleintjes. Niet om te trappen maar om de hulp te verfijnen. Ik vind het veel beter een tikje met de spoor, dan een ''stompe'' schop. Mits je de sporen goed gebruikt!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:20

Als je paard een beeeeetje op orde is heb je geen stompe schop nodig, dan gaat ie ook op je kuitdruk. :D En als je dat niet lukt, hoor je het niet op te lossen met sporen maar met vaardigheid! :) Een paard moet eerst vooruit gaan op been! Daarna kan je pas gaan verfijnen.

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:24

Gaat die ook echt wel hoor ;) maar dat stompe schop is gewoon een voorbeeld ;) Ik heb bij mijn jonge paard stompjes van 1 cm. Je gebruikt ze niet heel vaak omdat je het meeste toch rijdt op je kuit maar je hebt ze om even iets meer buiging te vragen. Gewoon voor het extras maar vind het onnodig dat iedereen er mee zou moeten rijden omdat het stoer is :z

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:35

Het zusje van een oud lesgenootje (jaja) die heeft onlangs een keer een B-proefje gereden en die kreeg op haar protocol een opmerking dat ze ook in de B-proef met sporen horen te rijden :S snapte er helemaal niks van

evoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:03

Ik rijd zelf niet met sporen,
als je ze goed gebruikt is er denk ik niks mis mee maar het is gewoon niks voor mij.
maar ik denk idd dat er mensen zijn die ze dragen omdat het "stoer" is of wat dan ook.
vooral jonge kinderen bijv. die zien mensen dressuur rijden met sporen en denken dat als zij sporen om doen dat ze ook meteen 'goed' kunnen rijden. (ik zeg niet dat iedereen dat denkt ofzo ;) maar ik ken dr een paar.....)

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:00

Sporen. Ik vind ze vreselijk zitten, maar in een dressuurproefje heb ik ze nou eenmaal wel nodig. :n
In de dressuurtrainingen is ze goed voor mijn been, maar zodra het proefje begint zakt ze in en weet ze dat ik haar niet veel kan straffen met mijn zweep.. :') Dus heb ik toch wel af en toe een drukje van mijn spoor nodig. Maar ik probeer ze dan ook zo min mogelijk te gebruiken! :9
Eerder had ik ze met springen ook aan, maar inmiddels is Norge veel beter aan het been en heb ik ze daarbij nooit meer om.

Op wedstrijden valt het me inderaad ook heel erg op. En heel veel jury's hebben er niet eens commentaar op.. :oo Dat vind ik nog wel het ergste. Dan zie je gewoon elke keer de spoor prikken, maar halen ze nog dikke winstpunten?
Laatst zei een jury (Bij mijn zusje haar proef) er wel wat over. :) Mijn zusje rijdt nooit met sporen (aangezien ze gewoon een super snelle pony heeft) maar toen gaf de jury haar dus een compliment daarover. Ze zei dat ze die dag nog niemand normaals had voorbij zien komen. Elke pony racede door de baan, terwijl die kinderen gewoon allemaal met hun sporen zaten te prikken? Nou niemand had daar ook een Wp behalve de gene zonder spoor.. :') -Met natuurlijk een nette proef.

Celeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:30

Ik rijd alleen recreatief, dus ik gebruik geen sporen. Verzorgpaarden waar ik op rijd hebben het ook niet echt nodig. Ook al is Paola soms niet vooruit te branden, als ik haar in het begin een beetje door laat stappen doet ze de rest van de tijd ook haar best, dus geen sporen nodig.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:45

sporen zijn ook niet om je paard vooruit te branden :Z

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:56

Sporen worden volgens mij 9 van de 10 keer verkeerd begrepen en gebruikt. Een spoor is er om de hulp te verfijnen of verduidelijken, niet om je paard voorwaarts te krijgen, want dat hoort hij op kuitdruk al te zijn.
Ik rij mijn paard, die Z2 heeft gelopen, met sporen, puur omdat hij mijn hulpen dan beter begrijpt en ik ze dus kleiner kan geven. Ook gebruik ik ze soms weleens om de voorwaartse hulp duidelijker te maken, maar dat is dan één keer een tikje met de spoor en luisteren.
Zie vaak genoeg mensen lekker drijven, kuitjes optrekken en maar prikken met het spoortje. En dat is dus juist verkeerd.
De spoor hoort pas in te werken als hij nodig is, en dat is dus niet bij elke pas.

Floshy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 16:28

Sporen zijn TOTAAL niet omvooruit te rijden
maar om je zijgangen beter,perfecter en gecontroleerder te kunnen rijden
laat die meiden maar showen totdat ze er een keertje afdonderen .

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:34

Ik rij ook in de B, zonder sporen.. Ik zie niet in waarom ik nu opeens met sporen zou gaan rijden.. Ik heb die winstpunten die ik nu heb gehaald zonder sporen gehaald, dan kan ik die overige punten ook wel halen. Misschien dat als ik hoger ga rijden dan ik wel met klein spoortje ga rijden voor eventuele zijgangen etc.

Roxynoalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:38

ik heb nog nooit met sporen gereden..
heb ze niet nodig.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:39

Ik rijd ook zonder sporen ;)
ik rijd wel met een zweepje dat ik gebruik om mijn paard beter aan het been te maken, die is altijd gereden met sporen en reageerd vaak niet meteen op mijn been en dan geef ik meteen een tikje en op die manier gaat die steeds sneller op mijn been reageren ;)

verder zijn het uitzonderingen die hun benen zo perfect stil kunnen houden dat ze NOOIT zonder dat het nodig was hun spoortje er eens in hebben ;) en ik vind dan ook dat velen (ook op hoger niveau) niet bekwaam genoeg zijn om met sporen te rijden :n

en bijkomend vind ik het eng om een paard dat niet al te dik is nog maar aan te raken met een spoor brr..

alissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:42

mijn paard is in het begin echt enorm voorwaarts, ik heb echt een jaar niks anders moete doen dan hem inhouden. nu we echt "intensief" moest ik hem na een tijd echt schoppen voor hij vooruit ging. Nu rij ik met korte stompe sporen. ik wou dit niet echt maar dit was toch het beste:)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:43

huh ik snap het niet helemaal,je paard was altijd enorm voorwaarts,nu niet meer,en je rijdt nu met sporen?

daar zijn sporen toch niet voor bedoeld...