Op elk paard kunnen wegrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silfie35

Re: Op elk paard kunnen wegrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 15:55

Een rondje stappen en draven, dat kan bijna iedereen wel op een paard.... Maar echt het onderste eruit halen, dan moet je toch wel echt een klik hebben met zon paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 15:59

Kuchkuch.... er bestaat ook nog zoiets als CORRECT spoor- en zweepgebruik en verder hoor je een paard niet in de krul te trekken, waardoor ie met de kin op de borst komt te lopen ;) maar netjes op de loodlijn.....
Jammer verder dat je zoveel pech hebt, Love-western maar mijn kerel zat tussen de chemokuren door ook gewoon op de menwagen, trainen en lesnemen.
Even on-topic, vanmorgen vroeg is hier een dame geweest die een goeie kans maakt dat ze mijn paard mag bijrijden en mag uitbrengen in de dressuur. Hij liep binnen 5 minuten met haar alsof ze al jaren een combi waren. Dusssss.... het kan wel degelijk, zo op een vreemd paard wegrijden en ik moet eerlijk bekennen dat die van mij weliswaar vrij normaal is, maar het is en blijft een dondersteen mét karakter.

lollypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 17:13

Ja ik denk het wel, een B proefje is niet moeilijk :o

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 17:16

Er zullen wel mensen zijn die het kunnen,maar ze kunnen niet bitloos weg rijden.Ik ken iemand die echt goed reed, ook zz maar voor geen goud dat ze bitloos zou durven rijden.Ik weet wel dat dat dan weer oppeens iets anders is maar toch?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 17:17

Ik bedoel niet dat iedereen niet bitloos zou kunnen weg rijden,er zijn er die het wel kunnen(durven).

liny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 17:31

Zit nu al een tijdje deze topic te volgen en lees wel de onenigheid tussen western en dressuur ruiters wat logisch is denk ik.
Zelf heb ik een dochter die western rijd en een dochter die dressuur rijdt en ook hier thuis is er vaak onenigheid. Zelf vind ik de dressuur heel sierlijk en de western iets meer ontspannender.. Maar wat je in beide takken van sport tegen komt is het gebruik van sporen en de ene ruiter gebruikt het meer dan de andere..en idd Sulelitha er bestaat zoiets als correct spoor en zweep gebruik
En ik denk dat als je op elk paard kunt wegrijden je bij het ene paard heel ver komt en bij de andere een paar passen of alleen in de stap, want in sommige gevallen is er denk ik wel degelijk een klik nodig.
Blijf vooral respect voor elkaar houden en elkaars dicipline...
En love_western ik wens je heel veel sterkte en kracht toe in je strijd om weer beter te worden.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 17:43

Ik vind die onenigheid helemaal niet logisch.
Verder is het meer een onenigheidje tussen love_western en 'de rest'...
Maar goed, laten we er maar over ophouden.

Janice_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:26

Persoonlijk vind ik dat als de ruiter het basis rijden voldoende onderlegt heeft je eigenlijk wel met elk paard moet kunnen wegrijden je zou het paard dan iniedergeval afgericht kunnen laten lopen en idd een fatsoenlijke B proef moeten kunnen neerzetten maar om dit te bereiken,.. Kilometers maken.. denk ik.. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:31

Juist Janice_Z, of zoals Kiwiko dat zo mooi uitdrukt, genoeg vlieguren maken. Hoe meer uren in de week je in het zadel doorbrengt, hoe handiger je wordt en des te beter je zit wordt.
Ik heb vanmorgen drie verschillende paarden gereden, niet dat ik nou het achtste wereldwonder ben kwa dressuurrijden ;)
Ben begonnen met mijn eigen, daarna een KWPNer van iemand die zelf op vakantie is, had er geloof ik 1 of 2 keer vaker opgezeten maar ook die kreeg ik netjes aan het lopen en daarna heb ik de ouwe 18-jarige tuiger nog even een half uurtje aan het werk gezet. Die ouwe madam heb ik 6 jaar geleden onder het zadel beleerd en ook zij liep binnen 5 minuutjes lekker nageeflijk en ik kon met de vingers in de neus wat voltes draven, paar keer galopperen en mevrouw lekker even loswerken. En dat heeft niks te maken inderdaad met een hoop theoriegedoe maar dan komt je "ruitergevoel" om de hoek kijken en voor zover dat niet in je genen zit, bereik je dat door, juist ja, die vlieguren ;)
(ben nu wel errug moe haha, en heb lamme pootjes :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:36

ik ging van dat beleren en africhten elke dag er wel beroerd op zitten (qua jury commentaar haha) maar je leert er wel van rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:37

liny schreef:
Zit nu al een tijdje deze topic te volgen en lees wel de onenigheid tussen western en dressuur ruiters wat logisch is denk ik.
Zelf heb ik een dochter die western rijd en een dochter die dressuur rijdt en ook hier thuis is er vaak onenigheid. Zelf vind ik de dressuur heel sierlijk en de western iets meer ontspannender.. Maar wat je in beide takken van sport tegen komt is het gebruik van sporen en de ene ruiter gebruikt het meer dan de andere..en idd Sulelitha er bestaat zoiets als correct spoor en zweep gebruik
En ik denk dat als je op elk paard kunt wegrijden je bij het ene paard heel ver komt en bij de andere een paar passen of alleen in de stap, want in sommige gevallen is er denk ik wel degelijk een klik nodig.
Blijf vooral respect voor elkaar houden en elkaars dicipline...
En love_western ik wens je heel veel sterkte en kracht toe in je strijd om weer beter te worden.

Oh maar ik heb al gepb-d met love_western, de eesentie van dressuur uitgelegd en ze snapt m hoor :) ze vond zelf ook dat ze wat impulsief reageerde. geeft niks :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:37

Klopt, je gaat inderdaad "anders" zitten. Ben het volledig met je eens, hier nog één :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:43

hehe ben nu alweer wat beter gaan zitten door mijn kantoorstoel B-)

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:46

Iedereen die denkt op elk paard weg te rijden, nodig ik uit om een fatsoenlijk B proefje op mijn paard te laten zien..
Ik heb al zoo veel mensen op haar gehad, waaronder mijn instructrice en iedereen die er voor de 1e keer op zit, en soms ook wel vaker, krijgt er gewoon niets uit.. Heel simpel, paard is zo eenkennig als wat..

ik rijd zelf ook niet op elk paard weg, moet altijd wel even wennen..
Zit nou bijna niet meer op andere paarden, maar soms schoot ik van de 1,65 naar 1,25.. Nou, dan kan ik dus echt niet meer netjes rijden :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:48

ik reed ook altijd liever de grote paarden dan de ponnies... die zijn zo slim en wendbaar, voor je t weet lig je dr naast!!

edit: ik vind het trouwens heel belangerijk om onze paarden zo te beleren dat er meerdere mensen mee weg kunnen rijden behalve alleen ik. Als je ze een keer weg moet doen oid heb je daar nog veel plezier van.

Een paard waar verder niemand op kan vind ik ook absoluut niet stoer, eerder een gebrek aan opvoeding (uitzonderingen daargelaten)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 16:25

Ik vond pony's altijd leuker omdat ik zelf maar een uk ben, ik zit nog altijd met het idee "hoe dichter bij de grond, hoe minder hard ik kan vallen" :')

Feit is inderdaad wel dat die pony's vaak een stuk wendbaarder en vlugger zijn dan zo'n grote. Maar ook in zo'n grote moet je je niet altijd mispakken. Wij hebben hier een tinker staan van 1.63 geloof ik. Dus toch best breed, vrij groot (naar mijn standaard) maar als die bokt..... :oo Da's echt een rotbok. Kan je overigens ook zo op weg rijden hoor, hoewel hij nu een tijdje niet meer onder zadel geweest is. Hij trekt misschien een sprintje en gooit zijn kont eens uit maar zolang je voorzichtig bent met je been zal hij je er niet zo vlot doelbewust van af bokken. :n Maar je moet niet te ruw zijn met je been want dan lig je gegarandeerd :')

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 16:29

pharagirlke schreef:
Ik vond pony's altijd leuker omdat ik zelf maar een uk ben, ik zit nog altijd met het idee "hoe dichter bij de grond, hoe minder hard ik kan vallen" :')

Haha, leve de ijslander(tjes)...Ben het met je eens, hoewel ik géén uk ben (1.85 m)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 16:49

ijslanders, welsh a/b'tjes, shetlanders :') (hoewel, die shetlander van de buren heeft me er ooit toch aardig hard vanaf geknalt... Was ook gewoon een rotverwend ding. Dat was zo van: men neme een grote pluk manen, men springe op de rug van de shetlander en dat beest rent het gehele weiland half bokkend half galopperend door :') en ergens in de helft lag je er dan meestal af omdat ie een scherpe draai maakte. :') Mooie tijden....

De grootste die ik op stal heb is 1.52 dus ook niet zo groot. :D Stiekem denk ik het nog steeds :')

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 16:53

Tja, ik durf wel op elk paard te rijden. Ik heb namelijk ook ervaring met moeilijke paarden. Maar met sommige paarden duurt het toch wel ruim een uurtje voordat ik ze naar beneden krijg hoor! En sommige na een paar keer pas. Maar een B-proefje moet wel lukken denk ik!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:38

weet je het is eigenlijk heel simpel........ het is een heel uitgebalanceerd weegschaaltje tussen dwingen, vragen, eisen, en willen........

Zo een paard als die van Merlinde moet je gewoon in haar waarde laten en vriendelijk vragen of ze in de meewerk modus wil gaan........

andere paarden moet je dwingend eisen dat ze in de meewerkmodus moeten gaan.....

en dan heb je nog alles wat er qua techniek en karakter tussenin zit.

@ Merlinde....... ik zeg dit zo stellig omdat ik tussen de regels doorlees dat jouw paard niet met andere mensen mee wil werken...... wellicht omdat die ander mensen het wel even gingen doen op haar.......

en dan doen ze het vaak net effe niet zegmaar :)

bonnie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:49

wat zijn sommige mensen toch arrogant, om te zeggen dat ze op ieder paard zo wegrijden :(
doen ze dat ook in de praktijk of is dat alleen hier op bokt , stoer hoor

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:52

elvirah schreef:
wat zijn sommige mensen toch arrogant, om te zeggen dat ze op ieder paard zo wegrijden :(
doen ze dat ook in de praktijk of is dat alleen hier op bokt , stoer hoor

Proef ik jalouzie? :)

Is niets stoers aan hoor, gewoon een kwestie van stukje ruitergevoel hebben, ervaring, genoeg uurtjes in het zadel doorgebracht hebben en een beetje lef misschien. Verder helemaal niets.

Heeft ook niets met arrogantie te maken, of jezelf goed vinden, maar als jij dat vind, mag je dat gerust vinden natuurlijk :)

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:53

@elvirah: ben je nieuw hier op bokt? Dat is heel normaal hier hoor :D Het stikt hier van de zelfbenoemde paardenfluisteraars, topruiters, en 'paardendeskundigen' :+

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:55

Jip, dat is waar! Het lijkt net dat je jaloers bent? Ik bedoel, als iedereen hier gaat zeggen dat ze zichzelf neit goed vinden rijden, hoe wil je elkaar dan commentaar geven? Rijd jij pas sinds kort?

Enn, ik weet niet of jij wedstrijden rijd, maar als je jezelf niet goed vind rijden heb je ook niet echt de discipline om verder te komen!;) Hoe wil jij topsport doen als je jezelf niet goed vind rijden? Dat is dan niet echt een goede motivatie!
Laatst bijgewerkt door Geryon op 09-04-09 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:55

Oe, dit is koren op jouw molen natuurlijk he, Hinke ;)