Manegepaarden met hulpteugels.... goed idee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Re: Manegepaarden met hulpteugels.... goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:47

zag ik gisteravond bij ons toch dat er een paard met een elastiekje liep. Maar dit zat er niet standaard om, werd halverwege de les bevestigd omdat er echt geen land te bezeilen was met dat paard. Zoiets kan je in een groepsles inderaad moeilijk oplossen, een instructrice heeft gewoon de tijd niet om zoiets apart te behandelen.

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:39

kazary schreef:
Dat is ook niet goed snoevie.

Een paard kan met een hulpteugel de rug pas goed gebruiken als ook de achterhand goed gebruikt wordt.
En dan maakt het niet uit dat het een manege of eigen paard is.
Maar heel erg veel mensen hebben juist problemen aan de voorkant omdat het paard aan de achterkant niet goed loopt.
Lossen ze dat probleem aan de achterkant op zullen ze ook merken dat het probleen aan de voorkant ook ineens weg is. Is ineens die hulpteugel ook niet meer nodig. :)
Dan laat zich wel te raden over hoeveel nut het heeft om een hulpteugel te gebruiken als je van achter de oplossing niet zoekt.

Oooo, je bent me echt grandioos voor. Da's precies wat ik wilde gaan zeggen. Mooi verwoord trouwens 8-)

Choco_Patat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:42

tegen een slof zeg ik nee voor manegeruiters , maar een bijzetteugeltje kan volgens mij geen kwaad
In Duitsland mogen kinderen dit ook gebruiken om hun eerste wedstrijdstapjes te zetten , zo kunnen ze zich beter op hun zit focussen , en ik vind het eigelijk niet zo slecht gezien van die Duitsers

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:09

bij ons lopen alle pony's zonder hulpteugels, alleen als het echt nodig is, er was een pony die alleen maar zijn hoofd naar beneden en dan weeromhoog... en aangezien er voornamelijk lessen worden gegeven met beginners, werd daar even een bijzetteugeltje aangezet.

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:29

Op de manege waar ik vroeger reed werden er nooit bijzetteugels oid gebruikt.. Gelukkig.. Want als ik naar de zadels ed keek, kan ik me voorstellen dat al die paarden rugklachten moeten hebben..Denk niet dat op veel maneges (althans, niet de maneges die ik ken) gekeken wordt naar waarom een paard zijn hoofd in de lucht steekt. Vaak komt dit door pijnklachten. Dan is een bijzet geen oplossing vind ik.

blizzart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 17:28

ik vind het een goed idee

op mijn manege waar ik rij hebben ze almaal een hulpteugel

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:32

Bij een manege zijn niet alleen maar mensen die goed kunnen rijden, de meeste laten hun paard met hun hoofd in de lucht lopen. Dit is natuurlijk echt niet goed voor hun rug, dus bij ons word er wel een hulpteugel aangedaan. En soms bij de paarden zelf is eht ook lekkerder. Heb je bijvoorbeeld een paardje dat altijd heel zenuwachtig en hele rare gangen heeft, word ze rustiger en gaat rechter lopen doordat ze ook een rechte en negaaflijke hals heeft. Dus ik ben er wel voor, heb liever eeen hulpteuegel dan dat een paard zijn rug naar de klote gaat omdat een paar mensies hier tegen zijn. Denk je nou echt dat ze bij elk paard helemaal gaan uitzoeken wat er verkeerd is aan hem? Alles is bij ons wel op orde, zadel hoofdstel, hoeven en zo dus daar kna het neit aan liggen. De paarden worden gewoon niet goed doorgereden door een aantal (heel veel) mensen!

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:25

@ geryon: Het lijkt me niet verkeerd als ze bij alle paarden die met het hoofd omhoog lopen even uitzoeken waar dat vandaan komt... Natuurlijk komt het heel vaak doordat ze niet goed bereden worden. Maar stel dat het iets lichamelijks is, is het toch voor het paard wel zo fijn als daar wat aan gedaan wordt, ipv door moeten lopen in een houding die niet prettig is..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:47

Heey!
Ja, dat is zo, maar ik zou het echt niet weten, maar zoiezo hebben wij geen sterrekijkers, dat bedoelde ik niet. De mensen die wel nageeflijk kunnen rijden rijden ze ook nageeflijk, maar de mensen die dat neit goed kunnen, of helemaal niet, of nog beginner zijn doet dat dus neit en gaat het paard niet uit zichzelf nageeflijk lopen. Omdat ze anders pijn aan hun rug krijgen (9 van de 10 keer dat ze lopen zijn er geen gevorderdan op denk ik) deoen ze er een touwtje omheen, of een kok (weenie hoe je dat schrijft) hoe bijzets of tideman of weet ik veel. Een aantal hebben last van hun rug en daardoor lopen ze niet echt met hun rug, en daarom hebben ze ook hulpmiddelen zodat ze hun rug gaan gebruiken. Verder weet ik eht ook iet, maar de paarden hier hebben niet echt iets te kort hoor, maar voor de rest bemoei ik me er niet meer

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:58

Wel eens bij stilgestaan dat goed hulpteugelgebruik (in combinatie met goed passend tuig natuurlijk) blessureleed en pijn van het paard kan voorkomen? Dan bedoel ik niet zomaar een slof eraan hangen, maar een voor dat paard passende hulpteugel en eventueel pas in de vergevorderden lessen een slof.

Zolang maneges goed naar het totaalplaatje kijken, de afstelling van de hulpteugels aanpassen aan de ruiter (geen inwerking of veel inwerking) is het alleen maar toe te juichen. Maneges die het voor het gemak doen "omdat de paarden dan rustiger zijn" (duh, die maneges snoeren de paarden zo in dat ze geen kant meer op kunnen) zouden verboden moeten worden.

Het kan dus nooit kwaad eens te vragen waarom jouw manege wel (of geen) hulpteugels gebruikt. Weten de lesgeefmensen de reden en kunnen ze die aardig uitleggen of hebben ze eigenlijk geen idee maar vinden ze het wel makkelijk. Kijken de lesgeefmensen bij de afstelling ook naar de ruiter die erop zit of staan ze altijd op dezelfde stand. Ga zo maar door. Dan krijg je al snel een beeld van hoe goed de manege ermee omgaat.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:08

Ik denk dat de een manege steeds bij iemand anders de erop zit een andere hulpteugel doen hoor?! Een paard loopt zo'n 3x per dag gemiddeld denk ik, en dan gaan ze neit steeds elke dag wisselen hoor, dat is best raar vind ik. Het is wel beter, amar dat kan denk ik gewoon neit

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:20

Op de manege waar ik heb leren paardrijden maakte ze alleen gebruik het hoognodige. Wel kreeg een paard die het nodig had peesjes, of een gelpadje ertussen. Een enkel paard werd met martingaal gereden; dit was dan ook echt nodig.
En waar nodig mocht een enkele gevorderden ruiter met slof rijden.

Sporen mochten hier alleen gebruikt worden bij genoeg ervaring en op een paard/pony waar het bij nodig was.

Op een manege hier in de buurt waar ik wel eens lessen heb gevolgt werden bij enkele pony's touwtjes van het bit naar de singel gedaan zodat hij niet/minder kon bokken.

Naar mijn mening vindt ik dat alleen ervaren ruiters met slof mogen rijden op de manegepaarden en dit ook goed begeleidt word. Een martingaaltje waar dit nodig is zie ik niet zo een probleem in. maar een touwtje zou ik persoonlijk niet aan beginnen als het niet ECHT nodig is.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:52

Sinds waneer kan een paard niet meer bokken als er een touwtje van bit naar singel gaat?

Zolang deze kreten worden geleerd in een manege is het wel duidelijk dat ze er daar geen bal van snappen. En dat moet dan wel mensen leren er goed mee om te gaan?

Gevorderede ruiters bestaan er naar mijn idee niet op een manege, dat er dan wel een slof wordt gebruikt zegt mij dan ook direct genoeg over de kunde van de instructie.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:55

En een hulp teugel is een HULP teugel, moet dan ook wel als hulpteugels gebruikt worden, en ook al hebben paarden dan een hulpteugel om, ze zijn dan wel een een houdiing, maar zeker neit los in de kaak en hals!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:56

kazary schreef:
Sinds waneer kan een paard niet meer bokken als er een touwtje van bit naar singel gaat?

Zolang deze kreten worden geleerd in een manege is het wel duidelijk dat ze er daar geen bal van snappen. En dat moet dan wel mensen leren er goed mee om te gaan?

Gevorderede ruiters bestaan er naar mijn idee niet op een manege, dat er dan wel een slof wordt gebruikt zegt mij dan ook direct genoeg over de kunde van de instructie.

Ten eerste is het 'gevorderde' ruiters en niet gevorderede ruiters.
Ten tweede vind ik dit nogal een vreemde uitspraak. Hiermee scheer je gelijk alle manegeruiters over één kam.
Ben ik dan ook niet gevorderd? Ik vind zelf toch dat ik dan redelijk goed kan rijden voor een beginner... Niet alle manegeruiters snokken hun paard aan de teugel, schoppen hem vooruit en rijden maar wat rondjes.....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:58

Bij mij op de manege heb ik in al die jaren nog nooit met een hulpteugel gezien! Als het paard sterren liep te kijken moest je dat zelf oplossen en niet de hulpteugel.

Voor de beginners werden de allermakste paarden uitgekozen die braaf achter hun voorganger aansjouwden :)

Als een pony echt gevaarlijk is zonder hulpteugel, dan vind ik het persoonlijk niet geschikt als manegepony.
De echte kunst is te leren rijden zonder hulpteugels erbij :)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 15:01

Nou zorry zeg, dat ik even mijn vingers niet bij kon houden.

Als jou enige ervaring is die op een manege ben jij in mijn ogen niet gevorderd. En zul je dat ook niet worden al rijd je daar 20 jaar.
En dat kun je niet leuk vinden, vond ik toen ook niet. Maar ik ben er ook achter gekomen dat het niet anders is.
Het gaat er niet over dat je een paard dan perse aan de teugel trekt, maar het echte gevoel kun je nu eenmaal niet leren op de paarden van een manege.
Helaas is wel de manege de schuldige aan het geen dat mensen die er rijden denken dat ze gevorderd zijn, door de termen die daar ook gebruikt worden.
De gevorderde les is naar mijn idee niets anders dan de gevorderde ruiter binnen de beginners groep.

Maar dat moet je ervaren. Nu zul jeer fel tegen zijn, tot je ooit anders gaat ervaren.
Als je dat wil natuurlijk, niet iedereen zit te wachten op meer en vind dit gewoon heerlijk. En dat is natuurlijk ook prima, als je maar lol hebt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 15:08

Ja, de manegepaarden zijn neit echt de paarden waar je echt mee leert voelen if ze door je been heen gaan, je moet het echt leren op een paard emt meer ervaring denk ik zelf. Maar mensen op manegepony's kunnen echt wel gevorderd zijn hoor!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 15:10

Je kunt niet gevorderd zijn als je niet hebt geleerd wat echt aan het been is.
Als nooit hebt gevoelt hoe een echt werkende achterhand voelt. Laat staan dat je een paard daar zelf heen kun rijden en houden.
En nogmaals, ik meende vroeger ook anders. Maar na jaren kan ik gaan vergelijken en weet nu ook dat de mensen die het toen tegen me zeiden gelijk hadden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 15:14

Wat een onzin, ik was als manege ruiter net zo ver als nu :+
Enige verschil is dat ik nu beter blijf zitten als een paard gek gaat doen.
Maar goed, ik reed op de manege ook op de nieuwere paarden die klaar gemaakt moesten worden als beginnerpaard en op hun eigen fokmerrie (en geloof mij die was aan het been! )
Ik heb alleen geleerd dus om buiten te rijden op mijn eigen paard, want op de manege kreeg ik gevoeligere paarden onder mijn kont dan mijn eigen knol :+
Daar heb ik onwijs veel van geleerd!
(lang niet alle manegepaarden zijn afgestompte paarden! Er zijn een hoop waar je echt wel een gevordere ruiter van word! dus niet alles over 1 kam scheren, dat is té gemakkelijk)

Maar hulpteugels? nee, daar word je in principe geen betere ruiter van :)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 15:19

Als je dat wil natuurlijk, niet iedereen zit te wachten op meer en vind dit gewoon heerlijk. En dat is natuurlijk ook prima, als je maar lol hebt. :)

Maar dat deze reacties zouden komen had ik wel verwacht, zou ik vroeger ook gedaan hebben.
Maar vraag maar eens aan mensen die echt in de sport rijden met sportpaarden (van groen tot Z) wat hun er van denken.Dan kom je bij hetzelfde uit.
Op een manege leer je bijvoorbeeld geen Gribraldi of een rillerige Jazz rijden. Die staan daar simpel weg geen.
Wat daar een moeilijk paard gevonden wordt, is een simpel paard voor mensen met meer ervaring.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 15:37

Hmmm is dat niet appels met peren vergelijken?
Als je wilt vergelijken, vergelijk dan gewoon de manegeruiters onderling en de mensen in de sport onderling. Dan zie ik zelf wel degelijk verschil tussen een beginnende ruiter en een gevordere ruiter (in beide takken!)
Een manegepaard kun je ook niet vergelijken met een topsportpaard, omdat dat gewoon niet altijd even handig is met beginners. Hoewel het wel een idee zou zijn om op een manege wel 1 of 2 van die paarden te hebben lopen voor de gevorderde ruiters.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 15:42

Ik denk dat ik wel weet wat kazary bedoeld, mischien voor de mensen die wat verder zijn. Die met een achterhand al werken bijvoorbeeld. Met een manegepaard kan dat gewoon bijna niet, en met een eigen paard (ligt er ook aan wat voor) kan dat vaak wel. Ook met het sturen. Op een manegpaard doe je dat met je handen. Op een eigen paard (die wat verder is) doe je het bijna niet eens met je handen. Ik denk dat jullie denken dat kazary ook de mensen die neit zo goed kunnen rijden bedoelen, maar ik denk dat hij/zij meer de ECHT gevorderde ruiters bedoelen doe al met de acterhand, met veel been en moeilijke figuren enzo al rijd, maar ik kan eht ook fout hebben hoor!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 16:04

hihi even maar weer ontopic :P

Ik zie liever een beginnende ruiter met hulpteugels in de weer (en dan geen hulpteugel die hij/zij zelf in de hand heeft als een slof) als veiligheidsmaatregel (ook al vind ik het dan niet echt een geschikt beginnerspaardje :P) dan een gevordere ruiter, die moet het toch echt op eigen 'kracht' doen :)
Ik leer toch echt niets als mijn pony netjes loopt door de bijzetteugel ipv door mij :P

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 16:07

@ WELSHCOBFAN: je paard loopt neit netjes door die bijzetteugel, het ziet er zo uit en zijn paard gaat zijn rug gebruiken, maar hij loopt er echt neit nageeflijk door hoor! Ja, hij aakt ze nek wat rodner, maar hij is neit los in hals en kaak!