"Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jade

Re: "Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 15:30

Ninx schreef:
Jade schreef:
bij een wat dominanter paard wat de trucendoos opentrekt en mensen tegen de wand plet vind ik een klets echt wel geoorloofd; natuurlijk zijn er mensen die hun zweep overmatig gebruiken, maar ik vind niet elke mep ongerechtvaardigd.

Maar dan heeft dat paard toch al eerst 40 andere zijweggetjes ingeslagen voordat het grovere maatregelen neemt? Dan ben je dus al een eind op weg met zo'n paard waar je niet wil zijn...
Ik geloof er heilig in dat je dergelijk gedrag al veel eerder in de kiem kunt smoren zonder het in een later stadium eruit te hoeven slaan.
Daarbij zeg ik ook direct eerlijk dat ik wellicht ook in dergelijk knelsituaties zou kunnen belanden... ik sla mezelf niet vreselijk hoog aan hoor! Haha!
Maar een zeer getalenteerd ruiter/paardenmens komt niet snel in dergelijke problemen zegt mijn gevoel en ervaring.... die zijn dat paard vaak al zes stappen voor.

dit was een paard wat verkocht was omdat hij zijn eigenaar naar de wei bracht. hij had die trucjes reeds verzameld en probeerde ze gewoon een voor een uit als er een nieuw iemand op zijn rug stapte. natuurlijk wil je niet zover komen met je paard, maar die optie is er niet altijd.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 15:30

Cassidy schreef:
Ik ook niet. Waar ik rij staan ook hengsten, de fluistermethode werkt dan niet altijd. En van een brul zijn ze dan ook niet onder de indruk.

Moet je mee om kunnen gaan .... true, bij die groep hoor ik niet. Vind het een heel gedoe met hengsten.
Los daarvan moeten 'hengsten' alleen 'hengsten' blijven wanneer dat hun werk is (dekken)... alleen maar hengst laten voor 'het mooi' en het dier altijd een solitair leven laten leiden met alle correctie-problemen van dien vind ik niet okay...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 15:31

Jade schreef:
dit was een paard wat verkocht was omdat hij zijn eigenaar naar de wei bracht. hij had die trucjes reeds verzameld en probeerde ze gewoon een voor een uit als er een nieuw iemand op zijn rug stapte. natuurlijk wil je niet zover komen met je paard, maar die optie is er niet altijd.

Aha, dat paard had bij een ander dus al geleerd hoe hij over grenzen heen kon gaan.... Ja, dan is het een lange weg terug voor een nieuwe ruiter...

mariellerio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 15:33

waarom zou je je paard met een zweep moeten rijden.zegt inderdaad meer over de ruiter.
en nee ik rij geen kilometers om als me paard iets eng vind maar it kun je ook op een andere manier op lossen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 15:40

mariellerio schreef:
waarom zou je je paard met een zweep moeten rijden.zegt inderdaad meer over de ruiter.
en nee ik rij geen kilometers om als me paard iets eng vind maar it kun je ook op een andere manier op lossen.

-zucht- Als je nou eens ging lezen? Er zijn al héél veel redenen voorbij gekomen waarom het nuttig kan zijn, en evenzoveel berichtjes waarin werd uitgelegd dat het er niet om gaat of een paard met zweep gereden dient te worden, maar dat wel mogelijk zou moeten zijn. In het algemeen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 15:45

Ninx schreef:
Los daarvan moeten 'hengsten' alleen 'hengsten' blijven wanneer dat hun werk is (dekken)... alleen maar hengst laten voor 'het mooi' en het dier altijd een solitair leven laten leiden met alle correctie-problemen van dien vind ik niet okay...

Mijn mening over hengsten staat is in menig hengstentopic op bokt al besproken, ik daar ga ik nu niet verder op in. Maar ik deel je mening. De hengsten bij ons op stal worden voor de fok gebruikt, of gaan daarvoor gebruikt worden als ze het goed doen in de sport.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 15:57

KiWiKo schreef:
in de regel is het zo dat als ik (buiten het beleren om natuurlijk) een zweep erbij moet pakken op een paard, dat ik hem over het algemeen niet subtiel gebruik hoor Haha! Haha! Haha!

En dat zijn dus de momenten dat ik liever onsubtiel brul.
Werkt bij mijn hengst b.v.b. beter dan een tik of ruk.
Liefst gebruik ik geen onsubtiliteiten, maar er werd naar de overtreffende trap van een beenhulp gevraagd. Knipoog

Overigens beenhulpen aanleren doen we op stem. Eerst de stemhulpen, dan been erbij.
Hebben de meesten in no time door.
Desnoods met iemand te voet ernaast, die tegelijkertijd het paard aan de hand in beweging zet.
Meestal hebben ze het door na hooguit een kwartiertje.
Geen zwepen in de buurt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 16:01

Equimotion, je blijft mijn punt missen. Ik wil als ik een paard probeer ook met zweep kunnen rijden, altijd. Of ik die nu wel of niet gebruik tijdens het werk. Zoals ik al zei, mijn merrie heb ik nooit een zweep bij nodig, maar je kunt haar zonder enig probleem met zweep rijden.

Ninx, je koppelt frustratie aan wedstrijd rijden, waar ik zeker zoveel niet-wedstrijdruiters gefrustreerd heb gezien (incl bijbehorend zweepgebruik) vanwege hun ongehoorzame paard. Onkundigheid, daar ben ik het mee eens, maar ook dat is niet voorbehouden aan wedstrijdruiters.

Wb lichaamsgebruik en lui, in mijn ervaring gaan ze vaak hand in hand.

En een beenhulp versterken door een grove beenhulp, mwah. Dat is mijn weg niet, ik houd het liever wat subtieler. Net als die brul, dat gebeurt bij mij alleen als waarschuwing voordat ze iets heel stouts dreigen te doen, en is dan zeker geen vervaging voor een zweep. Als ik een lui en flegmatiek paard dat geleerd heeft om niet naar je eerste beenhulp te luisteren weer vlug aan het been moet maken, doe ik dat veel liever door een beenhulp waar nodig te laten volgen door een duidelijke tik achter mijn been (of een tik met spoor) dan door te gaan schreeuwen of schoppen. Veel duidelijker gekoppeld aan de hulp waar het om gaat,

Waar ik het wel helemaal mee eens ben is dat de kunst vooral ligt in het rijden op signaalhulpen, maar dat staat los van wel of geen zweep gebruiken.

/add
en nog veel meer, de kunst om een overgang te herhalen, opnieuw op een kleine hulp. Dus als je die tik, schop, brul of wat dan ook nodig hebt gehad, overgang opnieuw rijden en opnieuw op die kleine hulp. Dan maak je ze scherp aan het been, anders stomp je ze alleen af.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 11-01-09 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 16:02

Idje Lachen een lang deel van mijn leven is het corrigeren van paarden van anderen mijn werk geweest.......... en dan had ik het over rotzakken Lachen en daar werkt die brul niet bij........

Ik rij niet graag met zweep, ding zit me altijd in de weg, vind er geen reet aan........ maar soms ontkom je er niet aan, niet als je je werk goed wil doen, en zelf niet wil verongelukken. Als ik het nodig vind om een zweep erbij te pakken, dan is er echt wel wat aan het handje Lachen

en als zo een paard dan denkt dat ik hem wel wegleg als hij achtelijk gaat doen, dan heeft ie nog wel iets in het verschiet joh!!

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 16:09

@Kiwiko
Hm, heb in een kleine 50 jaar ook de nodige rotzakken onder mijn kont gehad.
Dan ben ik ook niet altijd een softie geweest hoor.
Wat ik beschrijf (en dat had ik erbij moeten zetten) is hoe we dat met eigen spul doen (meestal bloedkikkers).
Maar van die bloed-onder-je-nagels-uithalende etters....
beter een paar keer hard slaan dan almaar tikjes.
Maar goed, dat werk doe ik niet meer.
@Lielle
Zo'n brul geef ik ook alleen maar bij boze plannetjes.
Ik ben het met je eens, daaropvolgend onmiddellijk die overgang b.v.b. opnieuw rijden en niet vergeten, gaat die wel goed: belonen!
Iets sterker inkomen met je been (niet schoppen....) valt nog steeds onder de beenhulpen.
Wel eventjes minder subtiel, ja.
Maar daar na, terug naar de subtiliteiten.
Laatst bijgewerkt door idje op 11-01-09 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 16:18

Eerlijk is eerlijk; na mijn ongeluk pak ik de notoire stouterd niet meer aan.... ofwel, daar stap ik niet meer op.
Evengoed vroeg mij over mijn huidige hobbel: hoe vaak heb je er al naast gelegen? Ga je daarmee naar buiten joh?!
Ik herkende achteraf niets in de omschrijvingen over dit paard.... alleen maar dat het dier wegliep voor het bit, de rug niet gebruikte en alleen maar vraagt om geduld en een stukje begrip.... maar zo werkwillig en positief als de pest.... het gaat dus ook om dat stukje 'chemie' en de rust en tijd die je neemt om een probleem op te lossen (wegschieten, zelf het tempo bepalen, in galop onbestuurbaar zijn). De mens heeft de fouten er vaak in gestopt, en ik vind het dan toch de uitdaging om dat vreedzaam op te lossen.

Overigens zeg ik dit heel dapper, maar op een steigerende, volstrekt onbestuurbare 'Gribaldi' (ik noem even iets) met het schuim op de lippen en het 'wit' in de ogen (even een aansprekend beeld creëren) waar communicatie onmogelijk lijkt (ook erin gereden zoiets), los ik het ook vast niet op met mijn milde middelen.... Maar goed, die uitdaging leg ik dan ook graag bij anderen neer Haha! Haha! Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 16:21

Ik doe het ook niet meer hoor Ninx, ben te oud, mijn lijf wil niet meer optimaal mee........ en dat is gewoon niet goed Lachen

Wat wel het mooie is, is dat je op hele korte termijn hele positieve veranderingen ziet aan zo een paard....... je ziet ze weer opbloeien, je ziet ze weer lol krijgen in het werk....... het is echt, echt heel, heel mooi werk................ alleen soms heel hard!

Maar nou leef ik bij het principe dat het paard het allemaal wel weet, en dat de eigenaar gecorrigeerd moet worden Lachen

Dus ik heb altijd redelijk mijn agressie/gram gehaald bij de eigenaren Haha! Haha! Haha!

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 16:30

Eigenaren weten het toch altijd beter?
Knipoog

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 16:31

Cassidy schreef:
Zucht. Lydia, ga je schoolgeld terughalen, begrijpend lezen hebben ze je duidelijk echt niet bij kunnen brengen.

Hmm, een discussie is leuk maar waarneer dit soort uitspraken worden gedaan ga ik eruit. Knipoog

Ninx

KiWiKo schreef:
Maar nou leef ik bij het principe dat het paard het allemaal wel weet, en dat de eigenaar gecorrigeerd moet worden Lachen

Ieder ritje ben ik mij van dat gegeven bewust.... Zodra een bepaalde oefening 'niet loopt' denk ik als eerste: "okay, waar zit ik te prutsen?".

Wanneer we aan ballet doen en een bepaalde oefening lukt niet, kunnen we alleen maar de 'schuld' bij onszelf neerleggen.
Het mooie aan paardrijden is voor veel mensen dat je de schuld bij het paard neer kunt leggen Knipoog Haha!

Cassidy

KiWiKo schreef:
Dus ik heb altijd redelijk mijn agressie/gram gehaald bij de eigenaren Haha! Haha! Haha!

Laat me raden....zweep erover? Clown

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 16:33

Cassidy schreef:
KiWiKo schreef:

Laat me raden....zweep erover? Clown

Kijk, daar ben ik helemaal voor! Zinvol geweld!

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 16:35

@Ninx Zo moet het zijn Ninx,
de praktijk is bij velen anders, helaas.

edit, niet dat geweld natuurlijk, ik liep achter.Haha!
Laatst bijgewerkt door idje op 11-01-09 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 16:38

Lydia_ schreef:
Cassidy schreef:
Zucht. Lydia, ga je schoolgeld terughalen, begrijpend lezen hebben ze je duidelijk echt niet bij kunnen brengen.

Hmm, een discussie is leuk maar waarneer dit soort uitspraken worden gedaan ga ik eruit. Knipoog

Ik vraag me af wat de waarde van discussieren is als je niet begrijpt wat er staat? Ik heb meermalen aangegeven dat ik NIET met de zweep werk op een dergelijk moment. Dat dit er ook niet staat is door anderen bevestigd. Dat het eerste wat je verkeerd hebt gelezen in je hoofd blijft zitten, kan ik niet helpen.

En geloof me, je beschuldigen van onvermogen om te begrijpen wat je leest is nog de minst erge uitspraak die ik op dat vlak kan maken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 16:38

idje schreef:
@Ninx Zo moet het zijn Ninx,
de praktijk is bij velen anders, helaas.

Dan ontsla je jezelf van een belangrijke verantwoordelijkheid.... en ja, dat is niet erg eerlijk en ook niet erg volwassen.
Een dier dat al op zoveel fronten beperkt wordt in zijn vrijheid en dat ook nog toestaat om ons te plezieren, verdient niet meer dan het grootste respect.

Ze zouden toekomstige paardeneigenaren moeten scannen op empathisch vermogen.... daar ontbreekt het nogal eens aan.
Vergeet niet dat kids van jongs af aan al aangeleerd wordt op allerlei manage-bedrijven om het dier zonder respect te behandelen.... jong geleerd is helaas oud gedaan, ze denken het 'goed' te doen.
Weken op basis van straffen, ipv op basis van belonen.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 16:48

Ninx, dat bedoel ik juist.
Mijn berichtje viel een beetje ongelukkig Na dat geweld.
Ik vind dat je zo bewust mogelijk moet rijden, je eigen falen niet over het hoofd mag zien EN als lesgever c.q. corrigeerder van paarden, klanten OOK bewust moet maken.
Helaas leert de ervaring dat DAT vaak niet lukt.
Het ik weer alles beter syndroom en dan kennen ze ook vaak 'paardenmensen' ,die hen steunen in hun idee, dat het allemaal die rotknol is.
Niet wat ZIJ fout doen.
Jammer, jammer, jammer

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 16:50

hihihi ik ben altijd erg goed geweest in het begeleiden/corrigeren van eigenaren Lachen Lachen

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 16:52

KiWiKo schreef:
hihihi ik ben altijd erg goed geweest in het begeleiden/corrigeren van eigenaren Lachen Lachen

een vak apart Afgod

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:10

Jade schreef:
KiWiKo schreef:

een vak apart Afgod

Zeker! Respect!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:11

Nog een knuppeltje in dit hoederhoek gooien:
Mijn eigen verhaal ging over een merrie die duidelijk een trauma had van zwepen (mishandeling). In dit topic heb ik meerdere verhalen gezien van soortgelijke ervaringen. En verhalen gelezen van paarden die duidelijk eht truukje door hadden en door semi-angstig gedrag voor de zweep de baas africhten (leggen het zweepje weg, ha een kans op sanctie minder!)

Dus de vraag: is er verschil te maken tussen paarden met een trauma voor zwepen en een slim paard met een truukjes?

En dan bedoel ik niet qua gedrag maar qua aanpak. Ik weet eigenlijk zeker dat de tweede groep (truukjespaarden) makkelijk aan de zweep te wennen zijn met wat vasthoudendheid, goed leiderschap en geduld (de een zegt met een kwartier, volgens de ander een week).

Maar is die eerste groep (waar ik dus in eerste instantie aan dacht) met een oprecht trauma voor/door zwepen ook zo makkelijk eraan te wennen?
Of zeggen de mensen die hier vinden dat elk paard met zweep gereden moet kunnen worden (niet hoeft maar KAN) dat er met die eerste groep misschien toch uitzonderingen zijn of situaties waarin het echt niet lukt?